شکایت ارمنستان از جمهوری آذربایجان در دادگاه لاهه

نمایندگان دولت ارمنستان روز پنجشنبه به قضات دادگاه لاهه گفتند که جمهوری آذربایجان علیه اتباع ارمنستان تنفر قومی رواج می‌دهد و از این دادگاه خواست به چرخه خشونت و نفرت‌پراکنی پایان دهد.

شکایت ارمنستان از جمهوری آذربایجان در دادگاه لاهه

به نوشته خبرگزاری «رویترز» طرح دعوی ارمنستان، بخشی از پرونده شکایتی است که ماه گذشته به دیوان بین‌المللی تحویل داده شده و در آن آمده است جمهوری آذربایجان کنوانسیون جهانی «حذف تمامی انواع تبعیض نژادی» که هر دو کشور جزو امضاکنندگان آن هستند را نقض کرده است.

با این حال رسیدگی به این اتهام، تأثیری بر روند پرونده اصلی شکایت ارمنستان از جمهوری آذربایجان نداشته و طبق آن ایروان فقط اقداماتی اضطراری برای توقف خشونت‌های ادعایی را خواستار شده است.

پس از طرح شکایت ارمنستان از جمهوری آذربایجان، باکو نیز در شکایتی مشابه، ایروان را به نقض کنوانسیون معاهده ضد تبعیض نژادی متهم کرد و خواستار اقداماتی از سوی دیوان لاهه برای محافظت از جمهوری آذربایجان حین رسیدگی به این پرونده شد.

دیوان لاهه امروز (پنجشنبه) جلسه استماعی برای رسیدگی به اتهامات علیه جمهوری آذربایجان برگزار می‌کند و در همین روز، جلسه دیگری برای رسیدگی به شکایات باکو علیه ایروان تشکیل خواهد داد.

یکی از وکلای دولت ارمنستان در این شکایت آورده است: «نسلی پس از نسل دیگر، فرهنگ ارعاب و نفرت علیه هر چیز و همه‌چیزهایی که به ارمنستان مربوط است، ترویج داده شده است».

بهمن ماه سال گذشته نیز بنا بر اعلام دفتر نمایندگان ارمنستان در دادگاه حقوق بشر اروپا، دولت این کشور شکایتی را علیه جمهوری آذربایجان در این نهاد مطرح کرده و در آن باکو را به نقض برخی کنوانسیون‌ها در پاییز سال ۲۰۲۰ در جریان درگیری‌ها میان دو کشور بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی متهم کرد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان سرانجام بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌باغ کوهستانی با وساطت روسیه ۲۴ آبان (نهم نوامبر) بر سر آتش‌بس در این منطقه به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل، جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی در قره باغ، کریدور لاچین را برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده هم به جمهوری آذربایجان واگذار شد. روسیه نیز طی این مدت، به عنوان حافظ آتش‌بس نیروهای پاسدار صلح خود را در منطقه قره‌باغ کوهستانی و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

منبع: فارس

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ریا کار
    1

    رو که نیست سنگ پای قزوین است ای ارمنستان غاصب از بابت۳۰ سال اشغال خاک آذربایجان از بابت قتل عام خوجالی ازبابت فاجعه جیلولوق ازبابت تغییر نام اراضی تاریخی آذربایجان از بابت جنایات جنگی مرتکب شده در این ۲۰۰ سال اخیر بر علیه شیعیان از بابت جنایات داشناقها و هینچاقها و چاه های ترور آسالا از بابت ویرانی وحشتناک شهرها و روستاهای قره باغ منجمله هیروشیما قفقاز (آقدام) و یا از بابت نبش قبور آذربایجانیها جهت سرقت دندانهای طلای آنها به دادگاه لایحه شکایت کرده است.

    نظرات شما -
    • ممد
      0

      خوبه اسم واقعيتو گذاشتي

    • داروغه
      0

      ریاکار علی اف این سایت خبری ایران است نه دادگاه لاهه.چی زدی که اشتباه اومدی.دوتا کشور مستقل هستین وهمسایه وایران هم دوست داره باهم درصلح باشیدوباهر دوتاتون رابطه داره.

  • ....
    0

    به تو چه مربوطه ریاکار.الحق که این اسم برازنده توست

    نظرات شما -
    • به ارمنی
      1

      منظور ریاکار ارمنی است پس به تو چه ربطی داره ریاکاریان نکنه از شنیدن واقعیاتی که بر شمردم سخت برآشفتی.

  • مهدی
    1

    از گذشته دور ارمنی ها بهمراه روس ها تجاوزبه سرزمین و قتل عام آدری های مسلمان را انجام دادند و حالا نیز رفتار پست و متجاوزانه انان وجود دارد این غده باید برای همیشه اخته شود و در چهار چوب مرز خود فعال باشد اینها روابط کشور های مسلمان را مخدوش کردند و به نفع روس ها بازی می کنند تا مسلمانان در قفقاز برای روس ها خطر نباشد .

  • عادل
    0

    به داد خودمان برسیم به دا د فقرو تحریم بدبختی مردم برسید هر چیه مردم اذربایجان ارمنستان در رفاه هستند

  • vyhhghhg
    1

    ایرانی ها به خودتون بیایید بخاژر یک قیمت مرغ و خیانت اقتصادی یک عده روحیه مون رو از دست ندیم درست میشه ایران پراز ثروت نه پر از همه چیز است. ما امپراطوری مان را احیا خواهیم کرد. به برلین و پاریس و مسکو بگویید دیوارهایتان را محکم بسازید که فرزندان ایران اینبار به فتح اروپا مستحکم تر می آیند. و مثل لشگریان کوروش فقط یک لشگر آن فارسها خواهند بود. اتحادی از بهترین اقوام بشر دورهم جمع خواهیم شد و بنیانی نو در خواهیم انداخت‌

  • gghjbg
    1

    این من هستم تورج شاه، شاه اول توران شاهزاده ایران پسر امپراطور فریدون که ضحاک را کشت._____ منم تورج شاه، شاهِ توران از دل تاریخ به شما جوانان آذربایجان فرمان میدهم که شمشیرهای طلاییتان را با نداشته های ترکان عوض نکنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها