بروز بیماری مرموز میان دیپلمات‌های آمریکایی این‌‌ بار در کلمبیا؛ از «سندروم هاوانا» چه می‌دانیم؟ 

بیماری مرموزی به نام «سندروم هاوانا» که نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی دیپلمات‌های آمریکایی را در سفارت این کشور در هاوانا درگیر کرد، در تازه‌ترین برونداد خود به سراغ کارکنان سفارت آمریکا در پایتخت کلمبیا رفته است.

بروز بیماری مرموز میان دیپلمات‌های آمریکایی این‌‌ بار در کلمبیا؛ از «سندروم هاوانا» چه می‌دانیم؟ 

قربانیان از بروز ناگهانی طیف وسیعی از علائم مانند سردرد، تهوع، از دست دادن حافظه و سایر مشکلات شناختی خبر داده‌اند؛ علائمی که پزشکان را برای تشخیص ماهیت اصلی این سندروم سردرگم کرده است.

با گزارش ابتلای تعدادی از کارکنان سفارت آمریکا در بوگوتا، مجموع شمار دیپلمات‌های این کشور که در روسیه، چین، آلمان، استرالیا، تایوان، ازبکستان، هند و حتی خود ایالات متحده به این سندروم مبتلا شده‌اند، به حدود ۲۰۰ تَن رسیده است.

ایوان دوک، رئیس جمهوری کلمبیا نیز با تایید گزارش‌های منتشر شده در مورد مشاهده این سندروم در میان اعضای پنج خانواده کارکنان سفارت آمریکا در بوگوتا، اعلام کرد که تحقیق در مورد شیوع این سندروم در پایتخت کلمبیا به تیم تحقیق ایالات متحده واگذار شده است.

خبر شیوع سندروم هاوانا در میان کارکنان سفارت آمریکا در بوگوتا یک هفته پیش از سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به کلمبیا منتشر شده است.

اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی تعدادی از افسران سیا که در سفارت آمریکا در هاوانا مستقر بودند از بروز احساس خستگی شدید و حالت تهوع گلایه کردند. اسکن‌های مغزی، آسیب بافتی را نشان داد که معمولا در بیماران مبتلا به ضربه مغزی پس از انفجار بمب یا تصادف اتومبیل مشاهده می‌شود. در حالی که مقامات آمریکایی به دنبال شناسایی دلایل بروز این آسیب بودند، دولت اوباما بسیاری از کارکنان سفارت این کشور در هاوانا را تخلیه کرد.

این در حالی بود که ایالات متحده و کوبا به تازگی روابط دیپلماتیک خود را پس از چندین دهه خصومت ترمیم کرده بودند و برخی از ناظران حدس می‌زدند که این حوادث در نتیجه حملاتی با هدف تخریب روابط آمریکا و کوبا رخ داده است. البته مقامات کوبا آن زمان هرگونه دخالت یا اطلاع از این بیماری را تکذیب کردند.

از آن زمان، موارد مشکوک به سندروم هاوانا در بین دیپلمات‌ها و ماموران اطلاعاتی ایالات متحده در سایر کشورها نیز گزارش شدهاست؛ حتی سال گذشته میلادی گزارش‌هایی مبنی بر بروز علائم این سندروم در دو مقام کاخ سفید در نزدیکی محوطه این کاخ سفید منتشر شد.

محققان در ابتدا معتقد بودند که یک سلاح صوتی باعث بروز علائم غیرقابل توضیح سندروم هاوانا شده است. یک ارزیابی پزشکی دیگر نیز در سال ۲۰۱۸ این نظریه را مطرح کرد که این بیماری می‌تواند نتیجه قرار گرفتن در معرض ریزموج‌ها یا امواج میکروویو باشد.

برخی از ناظران نیز معتقدند که سندروم هاوانا می‌تواند پیامد ناخواسته ماموریت جمع‌آوری اطلاعات توسط یک دولت خارجی باشد. بر همین اساس، انگشت اتهام به سوی روسیه نشانه رفت ولی تا کنون هیچ مدرکی علیه مسکو علنی نشده و روسیه نیز دخالت در این حوادث را رد کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به ادامه سرایت سندروم هاوانا در میان دیپلمات‌های ایالات متحده، هفته گذشته قانونی را برای حمایت مالی از قربانیان این بیماری مرموز و جبران خسارت وارده به آنها امضا کرد.

منبع: یورونیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها