رزمایش مدافعان آسمان ولایت، آزمون موفق تازه‌ترین دستاوردهای دفاعی

رزمایش مدافعان ولایت ۱۴۰۰ آوردگاه رونمایی و آزمون تازه ترین فناوری هایی است که با تکیه بر توان بومی جوانان ایران در عرصه رزم سایبری ساخته شده و آماده دفاع از آسمان کشور در برابر هرگونه تعرض است.

رزمایش مدافعان آسمان ولایت، آزمون موفق تازه‌ترین دستاوردهای دفاعی

یگان‌های برگزیده نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از صبح روز سه شنبه (۲۰ مهرماه) در منطقه کویر مرکزی، یکی از مهمترین رزمایش های تخصصی کشور را برگزار کردند تا تازه ترین دستاوردهای نظامی کشور را در میدان عمل به آزمون بگذارند.

مرحله عملیاتی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ تحت کنترل و فرماندهی قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور طرح ریزی و اجرا شد و شامگاه روز چهارشنبه ۲۱ مهرماه پایان یافت. بر اساس اظهارات فرماندهان سه نیروی حاضر در این رزمایش، گسترش و استقرار سامانه‌های پدافندی با رویکرد جابجایی و واکنش سریع نیروهای عملیاتی، برقراری ارتباطات امن و چند لایه میان سامانه‌ های پدافندی با مراکز فرماندهی و کنترل و همچنین شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برای اتخاذ تصمیم در هنگام وقوع تهدید، پروازهای اطلاعاتی و شناسایی توسط هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین ارتش و سپاه در منطقه عمومی رزمایش اهداف مهم اجرایی در این آزمون بوده است.

رزمایش مدافعان آسمان ولایت؛ آزمون موفق تازه‌ترین دستاوردهای دفاعی

تمرکز اصلی رزمایش بر حوزه هوافضا بوده و تلاش شد با توجه به پیچیدگی های نظامی در صحنه نبرد، تهدیدهای متصور در این عرصه ارزیابی دقیق شده و سامانه های پدافندی متناسب با این تهدیدات، طراحی و تولید شود. از این جهت مهمترین پیام این رزمایش را می توان اعلام باور توانستن در عرصه حساس پدافندی است تا نشان داده شود که ظرفیت های بومی ایران هم در حوزه تحقیقاتی و دانشگاهی و هم ساخت و تولید صنایع، علیرغم تمام تحریم ها، محدودیت بردار نیست و راه پیشرفت خود را باز کرده و توسعه خواهد یافت.

سردار قادر رحیم زاده، فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) درباره پیام های این رزمایش گفت: پیام این رزمایش روشن است؛ برای ملت‌مان پیامی دلگرم کننده دارد و با این اقتدار و هماهنگی که در عملکرد نیروهای این رزمایش دیدیم می توانیم ادعا و اثبات کنیم که امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از یک آسمان بسیار امن برخوردار است و همه هواپیماهایی که مجاز هستند از آسمان کشورمان استفاده کنند، با امنیت کامل به سفرشان ادامه دهند.

فناوری های نوین نظامی در رزمایش آسمان ولایت

رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ که با رمز «یا رسول الله (ص)» در مرکز کشور برگزار شد، گسترش و استقرار سامانه‌های بومی موشکی، راداری، اطلاعات شناسایی، جنگ الکترونیک، سامانه های ارتباطی و شبکه دیده بانی بصری را هدفگذاری کرده بود که این اهداف با موفقیت محقق شدند. در این رزمایش سامانه های نوین و البته بومی که محصول مشترک سپاه پاسداران و ارتش بود رونمایی و مورد آزمون قرار گرفت.

رادار بومی «قدس» نیروی هوافضای سپاه با برد بلند آرایه پالسی از سامانه های مهم مورد استفاده در این رزمایش بود که قابلیت رصد اهداف در برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر و ارتفاع بیش از ۹۰ هزار پا را دارد. قابلیت تاکتیکی و تک خودرویی بودن، نرم‌افزار بومی، توان مقابله با جنگ الکترونیک در تکنیک‌های مختلف، سامانه تشخیص دوست از دشمن و قابلیت لینک با سامانه‌های پدافندی از جمله ویژگی‌های سامانه راداری قدس است.

سامانه‌های جوشن و خاتم نیروی پدافند هوایی ارتش از دیگر فناوری های نوین عرصه دفاع کشور است که در این رزمایش برای نخستین بار با موفقیت مورد ارزیابی قرار گرفت و اهداف واگذار شده توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی را منهدم کرد. سامانه موشکی جوشن نسخه ارتقا یافته سامانه پدافندی ۱۵ خرداد است که از رادار پسیو استفاده می‌کند.

رزمایش مدافعان آسمان ولایت؛ آزمون موفق تازه‌ترین دستاوردهای دفاعی

سامانه‌های پدافندی «مجید» نیروی پدافند هوایی ارتش و «دزفول» نیروی هوافضای سپاه هم اهداف واگذار شده توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ منهدم کردند.

سامانه‌های بومی «سوم خرداد» و «طبس» نیروی هوافضای سپاه،و سامانه های « ۱۵ خرداد» و «مرصاد ۱۶» نیروی پدافند هوایی ارتش، هم در این رزمایش مورد آزمون قرار گرفته و از آن سربلند بیرون آمدند.علاوه بر این سامانه باور ۳۷۳، سامانه درگیری و سامانه های جنگالی هم بر اساس اعلام فرماندهان رزمایش در شرایط بسیار سخت محک زده شده و مورد تایید عملیاتی قرار گرفتند. همچنین در این رزمایش جنگنده‌های اف-۱۴، میگ-۲۹، اف-۷ و هواپیمای تانکر و شنود الکترونیکی نهاجا و هواپیماهای بدون سرنشین شامل پهپادهای جنگالی و رزمی به همراه مجموعه هواپیماهای بدون سرنشین از مجموعه نیروی هوافضای سپاه و نیروی پدافند ارتش در این رزمایش شرکت کردند و هریک توان نظامی خود را به رخ کشیدند.علاوه بر اینها در این رزمایش برای نخستین بار از مراکز کنترل و فرماندهی هوشمند استفاده شد.

سردار «رضا شبان» فرمانده پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه در توضیح بخشی از تجهیزات به کار گرفته شده در این رزمایش گفت: «یکی از نکات بسیار مهم استفاده از سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی است که در این رزمایش برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفت و در مقابله با تهدیدات همه جانبه و پرحجم بعنوان یک دستیار و تصمیم‌یار بسیار قوی، کمک حال رزمندگان پدافند هوایی در اداره و مدیریت صحیح و به موقع مقابله با تهدیدات است.»

رزمایش مدافعان آسمان ولایت؛ آزمون موفق تازه‌ترین دستاوردهای دفاعی

اهداف و دستاوردهای رزمایش

هدفگذاری و برنامه ریزی رزمایش مدافعان آسمان ولایت از ماه ها پیش آغاز شد و براساس برآورد فرماندهان مرحله اجرایی و عملیاتی این برنامه ریزی ها موفقیت آمیز بوده است.

امیر سرتیپ «قادر رحیم‌زاده» فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور دفاع مستحکم و چند لایه در برابر تهاجم موشک‌های کروز، مقابله با اهداف در ارتفاع کم با سامانه‌های موشکی تاکتیکی به صورت دفاع همه‌جانبه و ۳۶۰ درجه در محیط جنگ الکترونیک و نیز انتقال تجارب کارکنان قدیمی و با تجربه به جوانان برومند را از مهم ترین اهداف این رزمایش برشمرد. با تداوم اجرای مراحل مختلف این رزمایش دستاوردهای آن نیز مشخص شد. دفاع در برابر تهاجم الکترونیک و سایبری و توانمندی ‌های سامانه ‌های بومی در این حوزه و مقابله با اهداف متخاصم در محیط جنگ الکترونیک مطلق از دستاوردهایی است که در این رزمایش به دست آمده است.

در این رزمایش توانایی های خلبانان جوان هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین نیروی هوایی محک زده شد و همچنین با ایجاد اخلال الکترونیک بر روی رادارها و سامانه‌های کشف و شناسایی پدافند هوایی به وسیله پهپادهای اخلالگر، پایداری و قابلیت بقا و تداوم عملیات رادارها بعنوان یکی از اجزای اصلی پدافند هوایی در محیط آلوده به جنگ الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت.

همچنین عملیات اخلال الکترونیک بر روی پهپادهای مهاجم نیروی حمله‌ور و به دست گرفتن کنترل این پهپادها به منظور جلوگیری از نفوذ به منطقه رزمایش از دیگر تمرینات صورت گرفته در این مرحله از رزمایش بود که با موفقیت انجام شد. بر اساس اعلام سرتیپ قادرزاده دفاع مستحکم و چند لایه در برابر تهاجم موشک‌های کروز یکی از اهداف رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ است که با موفقیت توسط سامانه‌های مختلف پدافندی ارتش و سپاه اجرا شد.

رزمایش مدافعان آسمان ولایت؛ آزمون موفق تازه‌ترین دستاوردهای دفاعی

سپاه و ارتش برای مردم

طراحان و برگزارکنندگان رزمایش مدافعان آسمان ولایت انگیزه خود از این مانور نظامی را چیزی جز اطمینان مردم از امنیت موجود در آسمان ایران نمی دانند. سردار «عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش با تاکید بر اینکه از دوران دفاع مقدس کار مشترک ارتش و سپاه شروع شده است، گفت: نیروهای مسلح ما دست در دست هم، دوشادوش ملت ایران مقابل دشمنان، یکپارچه و مستحکم می‌ایستند. دستاوردهای این رزمایش و رزمایش هایی از این نوع، گرچه در حوزه نظامی غرورآفرین است؛ مهمترین آن اما نشان دادن توان ایرانی در دفاع از مرزهایش است آن زمان که با شدیدترین تحریم های اقتصادی و نظامی، از هیچ کشور و دولتی برای تسلیحات مورد نیاز خود کمکی دریافت نکرد و با انواع محدودیت ها هم روبرو بود.

ایران در حالی توان خود را در عرصه های نوین دفاعی مورد آزمون قرار می دهد و از این آزمون سربلند بیرون می آید که بسیاری از کشورهای منطقه برای داشتن چنین تسلیحاتی میلیون ها دلار هزینه صرف می کنند بی آنکه تکنولوژی ساخت آن ها را در داخل مرزهای خود داشته باشند. توان بومی و ایستادن دربرابر محدودیت ها هم از سوی سپاه پاسداران و هم ارتش جمهوری اسلامی برای ایستادن در برابر هرگونه هجمه و اعتماد بخشی به مردم درباره امنیت آن هاست.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها