تولید ماده اساسی و وارداتی برای رشد طیور در کشور

محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به تولید ماده‌ای برای رشد و جلوگیری از بروز بیماری در طیور شدند که تاکنون از خارج وارد می‌شده است.

تولید ماده اساسی و وارداتی برای رشد طیور در کشور

مرتضی یوسفی، عضو هیات مدیره یکی از شرکت‌های دانش بنیان از موفقیت این شرکت در تولید ماده "کولین کلراید" خبر داد و گفت: ماده کولین کلراید که به زودی کارخانه تولید کولین کلراید نیز راه اندازی خواهد شد، مکمل غذای دام است و تاییدیه دانش بنیان را نیز کسب کرده است.

وی کمبود این ماده را موجب کاهش رشد در طیور و بروز "پروسیس" دانست و خاطر نشان کرد: بر اثر این عارضه، مفصل درشت‌نی و کف پا دچار پیچیدگی شده و تا جایی ادامه می‌یابد که کاملا خم می‌شود. علاوه بر این‌ در مرغ‌های تخم‌گذار، کمبود کولین منجر به کاهش تخم‌گذاری و افزایش چربی کبد می‌شود.

جوجه‌ها تا حدود ۱۳ هفتگی نمی‌توانند در بدن خود کولین سنتز کنند. اگرچه مواد اولیه طبیعی خوراک محتوی مقادیر مشخصی از کولین هستند، اما این مقدار نمی‌تواند احتیاجات حیوان را برای رشد سریع تأمین کند. تامین کولین می‌تواند از طریق مکمل‌های کولین یا کولین طبیعی حاصل از اجزا خوراک مثل غلات و سویا باشد. از این رو افزودن کولین ‌کلراید یه جیره راحت ترین و اقتصادی‌ترین راه تأمین نیاز کولین است.

سالانه حدود ۱۲ هزار تن کولین کلراید وارد کشور می شود که با راه اندازی کارخانه تولید کولین کلراید می توان در این عرصه به سمت خودکفایی حرکت کرد. قیمت هر کیلو از این محصول حدود ۵ دلار است اما شرکت حافظ وارش این محصول را با قیمتی در حدود یک دلار تولید می کند و می تواند مانع خروج حجم زیادی ارز از کشور شود.

این محصول در خلوص بالا کاربرد دارویی نیز دارد و می تواند در عرصه درمانی نیز به کار گرفته شود. در این راستا نیاز است تا کولین کلراید به خلوص حدود ۹۸ درصد برسد. برای استفاده از کولین کلراید جهت ترکیب کردن با ذرت و نهاده دامی، این محصول به خلوص حدود ۷۰ درصد می رسد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها