معاون فنی و عمرانی شهرداری قم توضیح داد

آخرین وضعیت پروژه تونل جمهوری در قم

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: در حال حاضر پروژه تونل جمهوری ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

آخرین وضعیت پروژه تونل جمهوری در قم

عباس حلوایی‌زاده با اشاره به آخرین وضعیت احداث پروژه تونل و ادامه بلوار جمهوری اسلامی اظهار کرد: بخشی از بزرگراه جمهوری در منطقه ۲ واقع‌شده و با اتصال تقاطع غیرهمسطح و پل ۹ دی از بلوار امین (ص) و بستر رودخانه و بلوار امام رضا (ع) عبور کرده است.

او با بیان این که یکی از فاز‌های این پروژه حدفاصل مالک اشتر تا میدان امام حسین (ع) به‌صورت ۴۵ متری و سطح صفر اجراشده است، افزود: بعدازاین پروژه، بحث اتصال به کمربندی امام علی (ع) مطرح و با بررسی‌های لازم گزینه منتخب برگزیده و قرار شد یک تونل قبل از میدان امام حسین (ع) به سمت انتهای نور و سواران تا یادگار امام داشته باشیم و یادگار امام نیز هم‌سطح شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با تأکید بر این که قرارداد این پروژه با اعتبار ۸۷ میلیارد تومان با سازمان توسعه و عمران شهرداری قم منعقد شده است، افزود: این پروژه به صورتی است که دو خط رفت و دو خط برگشت با یک توقف اضطراری داخل تونل دیده شود؛ این تونل نیز میدان امام حسین (ع) تا انتهای بلوار نور اجراشده است و بعد تونل به‌صورت همسطح به بلوار یادگار امام متصل می‌شود.

او با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۵۴ درصدی پروژه تونل جمهوری تصریح کرد: این پروژه در داخل بافت شهری و به‌ خصوص میدان امام حسین (ع) با تأسیسات شهری زیادی مواجه شد که روند اجرا را دشوار می‌کرد، درحالی‌که باید عبور و مرور برقرار و جابه‌جایی تأسیسات نیز انجام شود.

حلوایی زاده مشکلات تأسیسات پروژه تونل جمهوری را موردتوجه قرارداد و گفت: بخشی عمده این تأسیسات مربوط به فاضلاب بود که بالغ‌بر یک و نیم میلیارد تومان برای جابه‌جایی هزینه داشته و قبل از میدان امام حسین (ع) و رمپ خروجی احداث و از داخل میدان که زیرگذر داشتیم خارج‌شده است؛ همچنین بخش دیگری از تأسیسات مربوط به لوله قدیمی نفت، شرکت گاز، آب شیرین و حوضچه‌ای بسیار مهم فیبرنوری مخابرات در میدان امام حسین (ع) بود که با همراهی دستگاه‌ها جابه‌جا شد.

او ادامه داد: انعقاد قرارداد پروژه در سال ۹۸ با سازمان توسعه و عمران شهرداری انجام شد و مدت‌ زمان اجرای پروژه نیز دو ساله بود که به دلیل جابه‌جایی تأسیسات در بافت و تملکات متأسفانه با تأخیر مواجه شدیم، ضمن این که پس از کرونا نیز مدتی پروژه نیمه فعال شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم اذعان کرد: تملکات باید تحت نظارت کارشناسان دادگستری، دادگاه، کمیسیون تملکات و مالکان انجام شود که زمان زیادی می‌برد، اما با این‌ وجود همه بخش سواران آزادسازی انجام‌شده و تنها ۱۱ پلاک سمت راست باقی‌مانده است.

او با بیان این که تاکنون در روند اجرای این پروژه، ۷۰ میلیارد تومان کارکرد عمرانی داشته‌ایم اظهار کرد: دو هزار و ۲۰۰ تن میلگرد در پروژه تاکنون مصرف و اصل شاکله سازه ساخته‌شده و در سقف تونل ۹ مدول داریم که ۷ مورد ساخته‌شده و سرشمع‌ها در حال اجرا است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با تأکید بر این که عمده عملیات سازه‌ای تمام‌شده و ۹۰۰ تن میلگرد مصرفی باقی‌مانده است، افزود: ۵ هزار و ۲۰۰ مترمربع نیز تاکنون آسفالت روی سطح انجام و همچنین در اجرای این پروژه ۴۵۰ حلقه شمع گذاشته‌شده است.

او عنوان کرد: امیدوار بودیم تا پایان امسال علیرغم اتفاقات عملیات را به اتمام برسانیم که تکمیل نشدن تملکات منجر به تأخیر در زمان بهره‌برداری شده است، ولی به هر صورت ظرف دو ماه آینده می‌توانیم جریان همسطح را برقرار کنیم و کنارگذر مسیر و بالادست را تحویل شهروندان دهیم.

حلوایی‌زاده ادامه داد: احداث تأسیسات، روشنایی، آسفالت، زیرسازی و روسازی نیز در تونل وجود دارد که باید به نتیجه برسد؛ برای احداث کنارگذر‌ها باید این تملکات انجام و ملک‌ها تخریب شود.

او عنوان کرد: وقتی طرحی نهایی شده و پلاک‌ها در مسیر مشخص می‌شود که هدف اصلی این است که کمترین معارضات را داشته باشد تا مردم دچار مشکل نشوند و هزینه کمتری نیز به پروژه تحمیل شود و زمان را فرسایشی نکند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم اظهار کرد: با این پروژه ترافیک از میدان امام حسین (ع) و سواران تخلیه می‌شود که در این رابطه تلاش شد با احداث تونل بخش زیادی از واحد‌های مسکونی و تجاری در مسیر حفظ شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها