آقای قالیباف! برخورد مجلس انقلابی با عنابستانی چه شد؟

امان‌الله حسین‌پور، نماینده اسفراین نوشت: «برخورد آقای عنابستانی باعث خجالت مردم و مجلس انقلابی بود! برخورد غلط و خلاف قانون را توبیخ کنیم! ‏عنابستانی استعفا».

آقای قالیباف! برخورد مجلس انقلابی با عنابستانی چه شد؟

بهمن ماه سال گذشته انتشار فیلمی از خودرو علی‌اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس که با ورود به خط ویژه باعث اختلال و ترافیک شده بود و پس از آن فیلم سیلی زدن او به سرباز راهور، باعث واکنش‌های منفی زیادی در سطح جامعه شد.

این نماینده اگرچه در آغاز سعی داشت قضیه را جور دیگری جلوه دهد اما با پافشاری مقامات نیروی انتظامی و طرح موضوع شکایت از این نماینده داستان شکل دیگری به خود گرفت. در نهایت هم این نماینده سبزواری در دستگاه قضائی به سه ماه و یک روز حبس محکوم شد.

اما اصل ماجرا اینجاست که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس که از همان ساعات اولیه این اتفاق به دستور رسمی محمد باقر قالیباف ، رئیس مجلس شورای اسلامی کار خود را در خصوص این پرونده آغاز کرده بود و قرار بود پس از طی کردن مراحل تحقیق موضع خود را در خصوص رفتار نماینده سبزواری اعلام کند، همچنان ترجیح داده که سکوت کند!

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس روز گذشته درباره آخرین وضعیت پرونده علی اصغر عنابستانی گفت:« پرونده آقای عنابستانی در حال طی کردن روند بررسی خود در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است.» و این نشان می‌دهد این هیئت خیال موضع‌گیری در خصوص این نماینده محکوم را ندارد.

نمایندگانی که خواستار مجازات عنابستانی بودند اما حالا سکوت کردند!

پس از انتشار ویدئوی سیلی زدن عنابستانی، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس خیلی زود نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت:« در برابر قانون همه مساوی هستند.مجلس به کسانی که به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنند افتخار می‌کند و ‎اولین مدافع حقوق آنهاست. در حادثه اخیر،به محض شنیدن اولین گزارش‌ها،دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛درصورت احراز تخلف،هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی وبرخورد قانونی خواهد کرد.»

همچنین برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند و گفتند در صورت اثبات ماجرا برخورد خواهند کرد که در ادامه مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران گفت: «‏اگر ماجرا اثبات شود، جریان انقلابی تقوای جمعی خود را نشان خواهد داد ‏نه مثل حمایت تمام قد اصلاح‌طلبان ازهمسرکشی نجفی ‏و خطای نماینده مجلس دهم...اما از خدا بخواهیم در همه لحظات زندگی، به همه ما کمک کند دچار غفلت و خطا نشویم»

همچنین روح‌الله نجابت، نماینده شیراز نوشت: «شما به یک جوان سیلی نزدید، به اعتبار مجلس و امید مردم سیلی زدید! ‏مجلس با کسی عقد اخوت نبسته و پشت مظلوم می‌ایستد.»

جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت نیز در توئیتر خود نوشت: «فرقی ندارد نماینده باشی یا دادستان، مدیر باشی یا وزیر، فرماندار باشی یا استاندار، آنجا که تخلف کردی، در برابر قانون گردن کشی کردی و به دنبال سوء استفاده از قدرتت بودی، محکوم به شکستی.»

علیرضا سلیمی، نماینده محلات و عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در توئیتی نوشت: «امام خمینی (ره): شما توجه به این معنا داشته باشید که چنانچه رئیس و فرماندار شدید مبادا مبتلا به این خودخواهی عظیم باشید که منشاء دیکتاتوری ‌و منشاء همه مفاسد است. اگر یک چیزی را دیدید که واقعا خلاف کردید اعتراف کنید.»

ولی اسماعیلی، نماینده گرمی هم نوشت: «قانون برای همه یکسان است؛ وزیر و وکیل باید در برابر قانون مطیع باشند. ‏وظیفه مجلس دفاع از حق و حقوق ملت است و برخوردی جز خدمت به مردم به هیچ عنوان پذیرفته نیست.»

حسین حسین‌زاده، نماینده لارستان نیز نوشته بود: «مجلس نماد قانون است. در موضوع اخیر هم قانون بالاتر از تک‌تک ما نمایندگان است. ‏اولین احساس من شرمندگی برابر سربازان زحمتکش بود. منتظر اعلام نظر رسمی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان هستم تا موضوع از مسیر قانونی بررسی شود.»

امان‌الله حسین‌پور، نماینده اسفراین نیز در این خصوص نوشت: «برخورد آقای عنابستانی باعث خجالت مردم و مجلس انقلابی بود! برخورد غلط و خلاف قانون را توبیخ کنیم! ‏عنابستانی استعفا»

محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه نیز در توئیتی نوشت:«قانون، قانون است. ‏چه قانون اساسی ‏چه قانون بودجه ‏چه قانون راهنمایی و رانندگی ‏حافظ قانون هم محترم ‏چه شورای نگهبان ‏چه مجلس شورای اسلامی ‏چه سرباز نیروی انتظامی.»

پرونده‌ای که مشمول مرور زمان شد

اما این مسئله خیلی زود به فراموشی سپرده شد و با اینکه عنابستانی در دستگاه قضا به سه ماه و یک روز حبس محکوم شد، اما هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس رسیدگی به این پرونده را مشمول مرور زمان کرد تا به فراموشی سپرده شود؛ سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس شورای اسلامی روز گذشته اعلام کرد:«پرونده آقای عنابستانی در حال طی کردن روند بررسی خود است.»

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی، درباره آخرین وضعیت پرونده‌های مطروحه در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، بیان کرد: به طور کلی می‌توان گفت که به تعدادی از پرونده‌ها رسیدگی شده و تعدادی از پروندها همچنان در حال بررسی می‌باشد. برخی از موارد در راستای ایفای وظایف نمایندگی تشخیص داده شده و برخی هم در راستای ایفای وظایف نمایندگی تشخیص داده نشده است.»

اما باید دید این نوع رفتار هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان آن هم در حالی که نماینده مورد نظر در دستگاه قضا محکوم شده درست است؟

مجلس باید موضع خود را مشخص کند

علی صوفی، فعال سیاسی در این خصوص گفت:« قطعا رفتار هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در خصوص آقای عنابستانی درست نیست، رفتاری که این نماینده مجلس داشت با هیچ توجیه، دلیل و منطقی سازگار نیست به همین دلیل هم هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بدون فوت وقت باید نسبت به بررسی پرونده و صلاحیت این نماینده اقدام می‌کرد.»

وی تصریح کرد:« از سوی دیگر اگر شورای نگهبان معتقد است که صلاحیت نمایندگان در طول دوران نمایندگی شان هم قابل بررسی و تامل است بنابراین صلاحیت آقای عنابستانی با این استدلال می‌تواند مجددا ‌مورد ارزیابی قرار بگیرد چون بدون شک این رفتار نماینده سبزواری می‌تواند دلیلی بر عدم تائید صلاحیت او باشد. »

این فعال سیاسی افزود:«این رفتار عنابستانی با بازتاب منفی زیادی همراه بود بنابراین حتما مجلس باید نسبت به آن واکنش نشان داده و موضع خود را در خصوص چنین رفتارهایی مشخص کند. چون در غیر این صورت به نظر می‌رسد که مجلس هم با چنین رفتارهای نمایندگان مشکلی ندارد و شاید در مواقعی آن را لازم هم می‌داند. موضع‌گیری شورای نگهبان و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در این خصوص سبب می‌شود که کل حاکمیت خودش را نسبت به این نوع برخوردها مبرا کند. با اینهمه این طور که از موضع گیری‌ها بر می‌آید برخورد نسبت به آقای عنابستانی تا کنون یک برخورد تشریفاتی بوده که برای آرام کردن اذهان عمومی باید انجام می‌شده و حالا که زمان گذشته از قصد این موضوع را مشمول مرور زمان کرده‌اند تا به نوعی از کنار آن گذرکنند.»

وی عنوان کرد:« مجلس باید خودش را از این برخوردها مبرا می‌کرد و لازمه آن این است که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نسبت به این رفتار آقای عنابستانی موضع‌گیری درستی داشته باشد. با این اوصاف به نظر می‌رسد برخی چیزها فقط برای همسایه بد است وگرنه برای خودشان مشکلی ندارد.»

منبع: آفتاب یزد

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • نریمان
    0

    چه انتظاری از قالیباف داری ، خودش دهها ملک نجومی را بالا کشیده و کسی هم جرئت ندارد او را با ز خواست کند .

  • عکسدرجمه
    0

    قانون بر خودشون نیست عدالت کجاست در جمهوری اسلامی؟؟؟؟؟؟

  • کاربر ناشناس
    0

    قضیه اقای عنابستانی مانند قضیه کشش ندهید شد

  • حجت الاسلام پناهیان
    0

    در اسلام دستی که به نا حق سیلی میزند، قطع میشود، در نظام های سرمایه داری آن دست را طلا می گیرند

  • کارشناس رسمی
    0

    اگر جمهوری هستیم و بالاتر از آن اسلامی، باید حاکم شرع در ملأ عام یک سیلی به عنبستانی زده و از تمام مناصب عزل و اموالش به نفع بیت المال مصادره شود و مجازات دو سال خدمت سربازی به عنوان سرباز راهور برایش در نظر گرفته شود. ولی مشکل اینجاست که این حکم اجرا نخواهد شد، چرا؟ برای اینکه حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی

  • عابد
    0

    مجلس انقلابی توان ماست مالی کردن بی قانونی را داردخصوصا رئیس مجلس انقلابی تر ازبقیه است وگرنه این همه زمان گذشته تازه قصددارند لکه ی ننگین عنابستانی در مجلس انقلابی حداقلی را به خاطراذهان مردم پاک کنند.

  • مرتضی
    0

    واقعا جای تأسف داره اون سرباز و پلیس ها حامی ندارند؟؟؟؟؟؟!!!!

  • ناشناس
    0

    فکر کنم آخر سر سربازه بیچاره بدهکار بشه و مجرم شناخته بشه بالاخره اینجا ایرانه و قانون برا ضعفاست

  • ناشناس
    0

    هیچ همان بی قانونی که مسئولان دارند دنبال میکنند چون اگر قانون بود هیچ کس فرق نداشت ولی ما داریم مثل ادم های اولیه زندگی میکنیم

  • علی
    0

    کاملا درست درست است"ا این اوصاف به نظر می‌رسد برخی چیزها فقط برای همسایه بد است وگرنه برای خودشان مشکلی ندارد."فقط حیف که این مجلس عنوان انقلابی را یدک می کشد والا رفتار برخی مثل عنابستانی ها همان رفتار اشرافی گری است.

  • متعجب0
    0

    حالا اون هبچی 4در صدیها چه شد؟؟؟؟

  • بیطرف
    0

    عربستانی کلا یک آدم پرو است.از آن ادمهایی که ۶ ماهه به دنیا آمده با زور و عجله می خواهد به همه چیز برسد .لطفا برخورد انقلابی بکنید چوپان دروغگو! پس‌کی؟؟؟؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها