نمایش مستند پرتره فیلسوف مشهور فرانسوی در تلویزیون

مستند «مستشرق‌» پرتره‌ای از اندیشه هانری کوربن فیلسوف مشهور فرانسوی است که علاقه زیادی به ایران داشته و در کشورمان طرفداران زیادی دارد.

نمایش مستند پرتره فیلسوف مشهور فرانسوی در تلویزیون

مستند «مستشرق» به کارگردانی مسعود طاهری در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور داشته و امشب از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

طاهری درباره فیلم خود گفت: این مستند پرتره‌ای از هانری کوربن فیلسوف مشهور فرانسوی است که در ایران طرفداران زیادی دارد. او مطالعات بسیار زیادی درباره ایران داشته و می‌گفت: «جمع ایده‌آل‌های فلسفی من در زمین و آسمان ایران می‌گذرد.» در زیرلایه این فیلم به بنیادهای اندیشه‌ای کوربن می‌پردازیم و در نیمه دوم فیلم چالش‌های فکری او مورد بررسی قرار گرفته است. همانطور که می‌دانید کوربن کمک‌های بسیار مهمی به جامعه علمی ما کرد و کدهای فلسفی موجود در اندیشه اندیشمندان ایرانی را بازشناسی کرد. شاید یکی از مهم‌ترین خدمات او به اندیشه اسلامی این بود که عرفان شیعی و فلسفه تشیع را به جهان غرب و به ویژه اروپا معرفی کرد. به عبارت دیگر، کوربن راه ماسینیون را در جهت معرفی اسلام شیعی به غرب به خوبی ادامه داد و آن را تحکیم بخشید.

کارگردان مستند «مستشرق» درباره دلیل هلاقه هانری کوربن به ایران گفت: علاقه او به ایران ناشی از خلا فلسفی الهیاتی بوده که در غرب وجود داشته و آنهم مربوط به روابط عالم بالا با انسان است. وقتی که او اندیشه فیلسوفانی نظیر سهرودی، ملاصدرا، علامه طباطبایی و ... را مطالعه می‌کند، متوجه می‌شود که این خلا به خوبی در اندیشه اسلامی پرشده و به همین دلیل به ایران و تشیع علاقه‌مند می‌شود. همانطور که می‌دانید تمام دین‌های دنیا حالت استاتیک داشته و ایستا هستند اما تشیع به دلیل پیوندی که با ظهور امام زمان دارد دینامیک و پویا است. او معتقد بود که تفکر اسلامی و شیعی در ایران پیوند عمیقی با تفکر ایرانیان حتی پیش از اسلام دارد. نکته جالبی که باید اشاره کنم این است که تفکرات کوربن به تفکرات دکتر شریعتی نیز بسیار نزدیک است چرا که هر دو شاگرد لویی ماسینیون بودند.

وی درباره روایت این مستند از هانری کوربن گفت: این فیلم مصاحبه‌محور است و تقریبا با همه کوربن‌شناسان از سراسر دنیا مصاحبه کردیم. به غیر از یک نفر که در انگلیس زندگی می‌کرد و نمی‌توانستم به آنجا بروم، با همه مصاحبه گرفتم؛ باید اشاره کنم که مهم‌ترین کوربن‌شناسان در ایران و فرانسه حضور دارند و در این فیلم با چهره‌های مشهوری نظیر پروفسور امیرمعزی، کریستین ژامبه و ... در محل زندگی‌شان گفت‌وگو شده است. برای ساخت این مستند سفرهایی به فرانسه، ترکیه و سوئیس داشتم تا بتوانم افرادی که از نزدیک با او در ارتباط بودند را پیدا کنم.

عوامل این فیلم مستند

نویسنده و کارگردان: مسعود طاهری، تصویربردار: امیر مهرورزان و مسعود مسجدی آرامی، تدوین: کامران جاهدی، طراحی صدا: حسن مهدوی، موسیقی: محمد حق‌گو، گوینده: بهزاد فراهانی و محمود سراجی، تیم تحقیق: سمیه خرم‌نژاد، عاطفه بیگدلی و ریحانه علیرضایی، مترجم: مریم ایمانیان و اصلاح رنگ: احسان واثقی

منبع: روابط عمومی فیلم

47

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها