دلیل اصلی تیره رنگ بودن ابرهای بارانی

اغلب ما معمولا از این موضوع مطلع هستیم که ابرهای بارانی رنگ تیره ای دارند، اما دلیل اصلی و راز تیره رنگ بودن ابرهای بارانی چیست؟

دلیل اصلی تیره رنگ بودن ابرهای بارانی

همه شما می دانید که اکثر ابر ها سفید هستند و ابر های بارانی معمولاً رنگ تیره تری دارند اما دلیل این تفاوت چیست و چه عاملی باعث تیره رنگ شدن ابرهای بارانی میشود را در این بخش خواهیم گفت، اجازه دهید اول به شما توضیح دهیم که ابرها چگونه شکل می گیرند؟

نگاهی به پروسه تشکیل ابرها

هوای اطراف ما سرشار از آب است که به شکل گاز در آمده اند و به آن بخار آب گفته می شود. وقتی هوای نزدیک زمین گرم می شود، کم کم به سمت بالا می رود و بخار آب هم به همراه آن به بالا می رود.

هرچه قدر که هوا بالاتر می رود و به آسمان نزدیک تر می شود، سردتر می گردد و باعث می شود که بخار آب به دلیل وجود بخارات آتشفشان، دود ماشین ها و دیگر منابع غلیظ تر گردد و در نتیجه قطرک های آب و کریستال های یخ با یکدیگر آمیخته می شوند و ابرها را شکل می دهند.

اجزای ابر های کوچک همه رنگ های روشن را به شکل مساوی پخش می کنند اما اجزای اتمسفری بیشتر رنگ های آبی روشن را که به رنگ آسمان شباهت بیشتری دارند پخش می کنند. اگر چه ابر های بارانی به جای رنگ سفید، تیره و خاکستری دیده می شوند و علت آن هم ضخامت و ارتفاع آن ها است.

راز تیره رنگ بودن ابرهای بارانی

ابری که قطرک های آب و کریستال های یخ را بیشتر جمع کرده باشد، غلیظ تر و ضخیم تر می شود. هر چه قدر ضخیم تر شود، رنگ آن بیشتر پخش می شود و در نتیجه روشنی کمتری در آن دیده می شود. اجزای زیر ابر بارانی خیلی نور و روشنی ندارند که به چشم شما بیایند.

بنابراین بیس و پایه این ابر ها زمانی که از زمین به آن ها نگاه شود، خاکستری به نظر می رسد.

این خاکستری شدن زمانی واضح تر می شود که قطره های آب بزرگ تر باشند؛ دقیقا همان وقتی که ابرها کاملاً بارانی هستند و چیزی به بارش برف یا باران نمانده است، زیرا آن ها نور را به خودشان جذب کرده اند و آن را پخش نمی کنند.

منبع: نمناک

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها