مدیرکل امور دارو:

واردات داروی قارچ سیاه ۱۶برابر شد/ تداوم تأمین واکسن کرونا تا ۲۰۰میلیون دوز

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به تداوم واردات و تولید واکسن تا ۲۰۰میلیون دوز، از ۱۶برابر شدن واردات داروی قارچ سیاه خبر داد.

واردات داروی قارچ سیاه ۱۶برابر شد/ تداوم تأمین واکسن کرونا تا ۲۰۰میلیون دوز

سید حیدر محمدی در حاشیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما در مصلای امام خمینی(ره) در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه در صنعت داروسازی‌ پیشرفت زیادی داشته‌ایم، تولیدکنندگان ما در سال 1399 از نظر عددی 99 درصد حجم بازار دارویی‌مان را به خودشان اختصاص دادند که تقریباً نسبت به سال قبل دو درصد از نظر عددی رشد داشت، از نظر ریالی نیز از 70 درصد سهم ریالی بازار به 85 درصد افزایش یافت.

وی افزود: سال گذشته بالغ بر 36هزار میلیارد تومان عدد بازار دارویی‌ ایران بود که نشان می‌دهد به‌شدت از سوی واردات به‌سمت تولید می‌رویم و البته عمق تولیدمان هم زیاد می‌شود، یعنی ما در زمینه محصول نهایی و مواد اولیه مستمراً عمق تولید را زیاد می‌کنیم زیرا تولید مراحل مختلفی دارد و هرچه تولید عمیق‌تر باشد، ارزبری کمتری دارد و طبیعتاً شاخص‌ها و مؤلفه‌های تولید برایمان ارزشمندتر است.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره وضعیت تولید داروهای کرونا گفت: در حوزه داروهای کرونا سه داروی اصلی رمدسیویر، فاویپیراویر و توسیلیزومب را در داخل تولید می‌کنیم و هشت شرکت تولیدکننده رمدسیویر، سه تولیدکننده فاویپیراویر و یک تولیدکننده توسیلیزومب داریم و اکنون به حدی رسیدیم که توان صادراتی خوبی هم بعد از پایین آمدن پیک پنجم داریم.

محمدی ادامه داد: در حوزه واکسن کرونا هم‌اکنون سه تولیدکننده واکسن مجوز مصرف دریافت کردند و چند تولیدکننده هم در مسیر اخذ مجوز هستند که امیدواریم به‌زودی وارد این عرصه شوند. صنعت دارویی ما با افتخار جزو اولین‌های دنیاست.

وی درباره واکسن‌های تولید داخل نیز تصریح کرد: اولین واکسن برکت بود که خردادماه مجوز گرفت و دومین واکسن انستیتو پاستور بود. واکسن سومی که مجوز ما را دریافت کرده، اسپایکوژن است و در زمان حاضر هم دو واکسن دیگر در مسیر مطالعه فاز سوم هستند که اگر آن را به پایان برسانند و نتیجه اولیه را اعلام کنند، وارد بازار مصرف می‌شوند.

محمدی درباره علت عدم صدور مجوز مصرف برای واکسن رازی، گفت: فرایند صدور مجوز واکسن، فرایندی پیچیده و فنی است و تا زمانی که نتایج مورد نظر به ما گزارش نشود، نمی‌توانیم مجوز را صادر کنیم. اگر نتیجه را به ما ارائه کنند، قطعاً مانند سه شرکت دیگر به همه شرکت‌هایی که توانایی تولید دارند، مجوز را صادر می‌کنیم.

وی درباره واردات واکسن بیان داشت: ما واردات واکسن کرونا را ادامه می‌دهیم. تا این لحظه حدود 100 میلیون دوز واکسن تأمین کردیم که بخش اعظم و حدود 90درصدش مربوط به حوزه واردات و حدوداً 10 میلیون دوز از آن مربوط به بازار تولید داخلی بوده است، مجموع واردات و تولید داخل تا مرز 200 میلیون ادامه می‌یابد.

محمدی درباره علت عدم واردات واردات واکسن جانسون اند جانسون خاطرنشان کرد: فعلاً در این زمینه برنامه‌ای نداریم ‌ البته قول داده بودند که به ما واکسن بدهند که اجرایی نشد، ما هم با توجه به اینکه میزان تولید داخل‌مان زیاد است و مشکلی برای واکسن نداریم، اصرار نداشتیم، اگر ارسال کنند، دریافت می‌کنیم و اگر نه که تولید داخلی به‌وفور موجود است و مستمراً افزایش می‌یابد.

وی درباره توزیع واکسن اسپایکوژن گفت: این واکسن برای ورود به بازار آماده است و احتمالاً طی این هفته یا هفته آینده وارد می‌شود و ماهیانه 3 میلیون دوز به ما تحویل می‌دهند.

محمدی همچنین درباره واکسن پاستور گفت: سیاست ما این است که پاستور ابتدا برای زیر 18 سال مصرف شود و به همین دلیل منتظر بودیم که ابتدا برای زیر 18 سال تزریق شود و بعد طبق پروتکل‌های معاونت بهداشت، توزیع آن انجام می‌شود.

وی درباره توزیع واکسن برکت در مراکز واکسیناسیون گفت: برکت تاکنون 10 میلیون دوز واکسن تحویل داده است و 6 میلیون دوز نیز در قرنطینه دارد، اما از آنجایی که تقاضا برای برکت بالاست، باعث شده است این اتفاق بیفتد. اکنون با ورود پاستور و اسپایکوژن که هر دو هم تولید داخلی هستند، فکر می‌کنم بار کم شود.

محمدی درباره کمبود داروی قارچ سیاه نیز گفت: وارداتمان برای داروی قارچ سیاه 16برابر شد، اما متأسفانه پاسخگوی نیاز بازار نبود، اکنون می‌توان گفت وضعیت بهتر شده است، تقریباً هفته‌ای حدود 60 هزار تا واردات داشتیم، دیروز مجدداً 22 هزار تا وارد بازار شد، البته مصرف خیلی زیاد شده و 22 برابر شده است، به‌هرحال متأسفانه قارچ سیاه در دنیا شیوع پیدا کرده است، ما چون تولید داخلی نداشتیم مقداری دچار مشکل شدیم که ان‌شاءالله تا پایان سال دو تولیدکننده داخلی وارد کار می‌شوند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها