تحلیلگر دانشگاه استرالیای غربی مطرح کرد

برجام و ۲ گره ای که به جانش افتاده / روزهای حساسی که سرنوشت مذاکرات هسته ای را تعیین می کند

شواهد نشان می دهد که شاید برجام مجددا در سراشیبی سقوط قرار گرفته و روابط ایران و غرب بار دیگر تیره تر از همیشه گردد.

برجام و ۲ گره ای که به جانش افتاده / روزهای حساسی که سرنوشت مذاکرات هسته ای را تعیین می کند

به گزارش خبر فوری ، وضعیت برجام پیچیده تر از گذشته شده است. در حالیکه بسیاری امیدوارند ایران تا چند روز دیگر مذاکرات هسته ای را از سر بگیرد اما برخی مقامات اروپایی در مورد آینده برجام نگرانند و تهدید کرده اند که در صورت از دست رفتن فرصت اخیر، شاید همه پل ها خراب شوند.

آنگلا مرکل (صدراعظم آلمان) ضمن حضور در نشست کابینه دولت رژیم صهیونیستی در کنفرانس خبری مشترک با «نفتالی بنت» نخست‌وزیر اسرائیل خواستار بازگشت فوری ایران به مذاکرات وین برای احیای برجام شد. وی با تاکید بر لزوم ازسرگیری مذاکرات وین، گفت: ما خواستار ارسال یک پیام حتمی به ایران هستیم مبنی بر این که آن‌ها باید فوراً به میز مذاکرات بازگردند.

صدراعظم آلمان سپس بدون اشاره به بدعهدی سه کشور اروپایی عضو برجام و خروج یکجانبه آمریکا از این توافق، اظهار داشت: هفته‌های آتی برای آینده توافق هسته‌ای با ایران تعیین‌کننده است. هر روز که بدون پاسخ تهران به پیشنهادات آمریکا می‌گذرد، به غنی‌سازی بیشتر اورانیوم توسط ایران می‌انجامد .

همچنین، طبق اظهارات محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، تولید مواد 20درصدی ایران از این مقدار خواسته شده در قانون مجلس عبور کرده است. در همین زمینه، یک منبع آگاه به خراسان خبر داد که ذخایر مواد غنی شده 20درصد ایران با گذشت حدود 10ماه از اجرای این قانون به 190کیلو گرم رسیده و تا پایان موعد مقرر به 240 کیلوگرم یعنی دو برابر خواسته مجلس خواهد رسید.

این شواهد نشان می دهد که شاید برجام مجددا در سراشیبی سقوط قرار گرفته و روابط ایران و غرب بار دیگر تیره تر از همیشه گردد.

مسائلی که تبدیل به گره برجام شده است

در همین رابطه، امین سیکل (Amin Saikal) استاد دانشگاه استرالیای غربی در پایگاه استراتژیست گفته که اگرچه شرایط برجام در حال تغییر است اما سرنوشت آن هنوز محتوم نیست. این کارشناس تاکید دارد که دو عامل، بیش از سایر عوامل در حال تغییر سرنوشت برجام هستند. اولی، تغییر رئیس جمهوری ایران است. خروج حسن روحانی ِ موافق برجام به جای سید ابراهیم رئیسی که منتقد سیاست خارجی دولت قبل است به خوبی نشان می دهد که اوضاع تغییر کرده است. با وجود این، رئیسی اعلام کرده که از برجام خارج نخواهد شد اما پیشرفت همزمان فعالیت هسته ای و افزایش غنی سازی اورانیوم ایران و پیشبرد برجام، به خوبی گویای این است که سیاست ایران تغییر کرده و دیگر قرار نیست همانند دولت قبل فقط با یک نقشه و طرح در مقابل غرب قرار بگیرد (در این باره اینجا بخوانید).

همزمان با این مساله، عدم تعیین زمان لازم برای از سرگیری مذاکرات، امر دیگری است که می تواند مذاکرات هسته ای را تحت پوشش دهد. غرب به شدت مُصر است که ایران هر چه سریعتر به مذاکرات بازگردد، چرا که گمان دارد ایران در حال پیشرفت فعالیت هسته ای خود است و اگر زمان بگذرد شاید دیگر نتواند با ایران بر سر مسائل هسته ای مذاکره کند.

مساله مهم دیگر عدم نیل دو طرف به خواست های بنیادی (fundamental demands) طرف دیگر است. امین سیکل معتقد است آمریکا علی رغم درخواست ایران، هنوز تحریم های ضد ایرانی را بر نداشته است. ایران تاکید دارد که دولت جو بایدن باید گام نخست را بردارد تا ایران هم بتواند گام های مثبتی را در این زمینه بردارد.

به گفته استاد دانشگاه استرالیای غربی، عوامل فوق الذکر باعث شده که مساله برجام پیچیده شود و به نظر می رسد تا زمانی که این گره ها باز نشود، مذاکرات روی ریل و مسیر درست قرار نگیرد. در همین رابطه، امین سیکل معتقد است که در حال حاضر دو پرسش درباره مذاکرات هسته ای ایران و غرب مطرح است. اول اینکه آیا آمریکا سرانجام حاضر می شود که بخشی از تحریم های مرکزی و اصلی (core sanction) خود را به عنوان حسن نیت بردارد تا مذاکرات هسته ای از سرگرفته شود؛ آیا آمریکا با افزایش توان هسته ای ایران موافقت می کند؟ و همچنین، آیا ایالات متحده می تواند مانع از عملی شدن تهدیدات اسرائیل که گفته به هیچ وجه اجازه هسته ای شدن ایران را نمی دهد، بشود و مانع وقوع یک جنگ شدید منطقه ای گردد؟ گذشت زمان به این پرسش ها پاسخ خواهد داد.

گزارش های رسانه های خارجی و صاحبنظران بین‌المللی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • بسیج عاشق رئیسی
    0

    هیهات منا الذله، می جنگیم میمیریم سازش نمی پذیریم، ناموس و شرف زنان ایرانی و خون شهدا و شهید سلیمانی قبال مذاکره و فروشی نیست

    نظرات شما -
    • H Mohammadi
      0

      گودرز و شقایق کلی به هم ربط دارن!!!!

    • رر
      0

      گمشو باو

  • ناشناس
    0

    از قدیم گفته اند خشت اول چو نهد معمار کج/ تا ثریا می رود ان دیوار کج. خشت کج اول برجام ان بود که مشمول تحریم های اولیه امریکا نمی شد چون نیازمند تصویب و اجازه کنگره امریکاست و کنگره امریکا موافقت نخواهد کرد مگر انکه ایرلن و امریکا به توافق برسند که از سیاست تقابل و تنش بر اساس منافع مشترک و جمعی درباره تمامی اختلافات دو کشور مسالمت امیز عبور نمایند.

    نظرات شما -
    • مهرداد
      0

      موافقم چون هنوز خیلی از مردم نمیدونن که در برجام چیزی به نام لغو تحریمهای اصلی ایران نیست فقط تعلیق چند وقتست و این تفاهم نامه هیچ اعتباری نداره. آقای ظریف بعد از سالها اعتراف کرد که چه حقیقتی رو از ما مردم ایران پنهان داشته و هنوز ما به خساراتی اقتصادی که ناشی از توافق بوده مانند از بین بردن راکتورها و نیروگاه و....ها پی نبردیم.

  • ناشناس
    0

    اصل قضیه سر کار گذاشتن مردم است که به خوبی 43 ساله دارد انجام میشود.هم امریکا وغرب وشرق واسراییل به منافعشون میرسند هم مسولین ما .

  • ناشناس
    0

    این دولت شوت شوت است

    نظرات شما -
    • شادی
      0

      چقدر زیبا گفتی شوت شوت احسنت این فکر کرده کشورداری خاله بازی است / دوستی با خرس ( روسیه و چین ) شد سوریه و عراق صدام

    • .
      0

      دولت قبلی که کلا اوت اوت بود. وزیر خارجه قبلی بدون خواندن برجام آن را امضا کرد مدال افتخار و سکه هم گرفت

  • !
    0

    گره ایی وجود نداره ، اینو کاهش قیمت ارز و سکه و طلا داره نشون میده.

  • عال
    0

    خدا وفتی میخواد به مورچه غصب کنه بهش بال میده

  • ردایی
    0

    سلام خداقوت بر همه عزیزیانی که زجمت می کشند و می فهمند انسان برای چه خلق شد و قرار نبود انقلاب اسلامی نتواند احتیاجات اولیله ملت ایران برآورده کند قرار بود همه چیز رشد کند نه اینکه بقدری فشار هست به یقین می شود گفت نان حلال بسیار کم است و انقدر فشار هست ایمان رفت اعتماد رفت حتی اعتقادات کمرنگ شده و هر کس غیر این گوید اینم سیاسی شد اولاً جمع بندی مسیری که رهبری و نظام مشخص کرده بود درباره اتم هسته ای کار سخت زمانبری نبود ثانیاً مشاورین در این دهه انقدر کاربلد شدن که خطا نشود ثالثاً من دوست دارم خودرو خوب و شاستی بلند یا خودرو روز دنیا داشته باشم ولی الان توان خرید پراید و پزو دارم نباید بخرم اگر برجام به اندازه پراید و پزو سود داشته باشد باید احیا شود اگر شاستی بلند داد چه بهتر یا در آینده با برداشتن لیست سیاه و تحریم بانک مرکزی جهانی سود بیشتری برد ما باید درباره پس گرفتن سهم نفت و دیگر صادرات شرط کنیم نه درباره آینده اگ اینگونه باشد امریکا می تواند بگوید شما در آینده بازم از تعهد خارج نمی شوید یعنی ما علم اتم و امکانات اتمی داریم می تونیم یک ماه بازم تولید کنیم باید بحث اتمی و منطقه پایان یابد دیگه نمی شود 90میلون در 5 سال آینده چرخاند ایرانیان 90درصد خوراکی های مردم کره شمالی نمی خورند یعنی حرام است در اسلام باید این بار اجازه نداد بعد از احیای برجام بیت المال با زند چندین موشک هدر برود و باعث شود مثل دوره قبل شش ماه اجرای برجام عقب بیافتد راه ظریف و عراقچی بسیار عالی بود سودش یرد90درصدی ایران و فقط 10درصد جهان مثلاً پژو می تواند بیاد تولیداتش را از نو کند یا چند شرکت و گرنه خارجی ها یک لیتر نفت ما را هم محتاج نیستند دهه شصت و نفت ایران تمام شد مسئولین بیدار شین مین الان 4 کشور ایران لیبی سوریه یمن ووو صادرات نفت در حد صفر دارند نفت از 112 دلار در هر بشکه به 37دلار رسید الان کمی بهتر شده 70 دلار رسیده یعنی مدیریت نفت و انرژی جهان کارشو عالی بلد هست پس کمتر از این باعث بی ارزشی ریال نشیم در ضمن چرا رب گوجه قوطی 17هزار تومان در این یک ماه دو برابر شده قرار بود رئیسی نفس تازه بدمد قرار نشد به دستگاه اکسیژن ساز نیاز پیدا کنیم /

  • حمید رضا
    0

    هر چیزی حساب و کتاب دارد و هر قراردادی مخصوصا قرارداد بین المللی که در مورد ان هم قطعنامه سازمان ملل هم صادر شده و کشورهای عضو هم به ان رای مثبت دادند حالا یک دیوانه مثل ترامپ سنگی را به چاه انداخته و باعث شده امریکا زیر تعهدات خودش بزند و کشورهای اروپایی هم که مثل سگ از امریکا میترسند و به بهانه های واهی از تعهدات خود سرباز زدند چطور توقع دارند ایران به عهد خود پایبند باشد این غیر قابل تصور است تا امریکا و اروپا به تعهدات خود برنگرد و تحریم های غیرقانونی را لغو نکند و خسارت های ایران را ندهد نباید مذاکره صورت بگیرد دوم وقتی اسرائیل ۲۵۰ کلاهک هسته ای داره و دشمن کشور ماست چرا و به چه دلیل ما نباید از خودمان دفاع کنیم امریکا و اروپا کشورهای زورگو و استعمارگری هستند که نباید جلو انها تو مذاکرات کم بیاوریم و باید از موضع قدرت با انها برخورد کنیم والسلام

  • محمد
    0

    این وسط ملت فقیرتر و اقتصاد نابودتر می شود البته به..... مسئولان که ملت نابود بشن

  • iraj soltani
    0

    برجام زمانی که ترامپ از آن خارج شد بهم خورد. می خواهید گندم بکارید و ذرت درو کنید؟

  • امیر1
    0

    مذا کره .خوب ظریف مذاکره کرد. چه شد. هیچ .این بار هم هیچ است .راه حل مذاکره نیست .کار هر بز نیست خرمن کوفتن .گاو نر می خواهدو مرد کهن.که ما هیچ کدامش را نداریم فقط بلدند خوب اختلاس کنند دروغ بگویند وعده بدهند

  • حجت الاسلام پناهیان
    0

    تا خر هست خر سوار هم هست، خر نباشید، اصلاح طلب و اصولگرا ندارد همه دستشان به خون ملت رنگین است

  • برجامی
    0

    وقتی ملت در فقر مطلق زندگی می کنن داشتن انرژی هسته ای به چه درد میخوره، اول شکم مردم گرسنتونو سیر کنین بعد بریم انشالا برای بمب هسته ای!

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      احسنت برجامی گل گفتی

  • کاربر ناشناس
    0

    برجام برکام شده تابرگورده ملت سوارباشند

  • راه حق
    0

    بارها گفتیم؛ هدف استکبار نگه داشتن در همین شرایط نه جنگ و صلح تحریم است، بازی احمقانه ضد ایرانی مذاکرات در تکمیل پروژه ملعون عامل صهیونیستی ترامپ است/ بایدن میخواهد توطئه ترامپ تکمیل کتد/ باید ایران ضربات مهلکی به منافع دشمنان محور غربی عربی عبری بزند/ تاسف انگیز است فرزندان سفیانی در امارات و سعودی با خیال در حال جنایت علیه شیعیان هستند! در حالیکه تاخلا باید تمام اقتثادشان با خاک یکسان میشد/ جای تاسف است ما شاهد آزمایش موشکها و پهپادها قاره پیما و رونمایی از راکتورهای مینیاتوری زیردریایی با یوخت ۹۰٪ نیستیم! تاسغ اور است تکنلوژی موشک نقطه زن و پهپاد دوربرد تهاجمی در اختراع کشورهای افریقایی و امریکای لاتین قرار نگرفتتا خپاب اسوده صهیونیسم پریشان سوذ! اینهاست که غرب و شرق جنایتکار صهیونیستی محلور به برداشتن تخریم میکند! چرا غنی سازی ۹۰٪ شروع نکردند و چرا اعلام نکردند از معهدات صد ایرانی NPT و زسیت محیطی پاریس که موجب خیانت به تولید برق کشود شده؟!

  • ممد
    0

    ملتو اسکل نکنین با این مذاکرات

  • راه حق
    0

    عذرخواهی بخاطر اشتباهات تایپی/ مشکل صفحه کلید است و عمد نبوده

  • راه حق
    0

    ایکاش محتوای پیشنهادهای امثالهم با ویرایش و متنهای بهتر توسط وطن پرستان ایرانی بازنسر در همه رسانه های آزاده حهان میشد/ امثال پیمانهای امپرالیستی غز NPT تا زیست محیطی پاریس توطئه امپرالییم ماسونی-صهیونی برای عقب نگه داشتن ملتهای تحت استعمار است/ حق داشتن بمب اتمی حق همه ملتها است/ باید این دانش در اختیار همه ملتها رابگان قرار گیر/ بهترین انتقام از ظلم تحریم چهل ساله ملت ایران از امپرالیسم ماسونی صهیونی، همین انتشار رایگان فناوری هسته ای است/ حالا که چند نسل ما را سوزاندند، باید هزینه خانمانیوز امنیتی برای غرب ایجادذکرد و فناوری موشک نقطه زن دوربرد و پهپاد در اختیار افریقا و امربکای لاتین قرار گیرد تا غرب مجلور به هزینه کمرشکن نطامی دفاعی سود، همانذبلایی یر شوروی دراوردن باید یر امریکا و ارپا بیاید، وقتی صدتا کشور افریقایی و امربکای لاتین تهدبد موشکی و پهپادی و هسته ای کنند خارمادر امنیت امریکا وداروپا به بای میرود و اقتثاد شیطانی شان فلج و منهدم و هژمونی اهریمنی دلار به مستراح تاریخ رذایل مبرود، اینست راه مبارزه تحربم و نه این انفعال احمفانه فعلی

  • آنارشیسم مثبت
    0

    ایده آنارشیسم بر آن شد هژمونی امپرالیسم در هم بکوبد، اما ماشین سرکوب و پروپاگاندای ماسونی صهیونی به دروغ همه نوع آنارشیسم منفی جلوه داد/ این حرف که IQ متوسط ایرانیان نزول کرده به زیر سطح خنگولها حقیقت دارد وگرنه یکدمشت احمق با شعارهای پوشالی ملت ایران دچار چهل تخریم نسل سوزانه نمیکردند اینها فخش و شعار دادند و انها زدند دهن ملت را سرویس کردند! پیشنهاد نشر رایگان فایلهای فناوری هسته ای و موشکی و پهپاد میان ملتهای افریقایی و امریکای لاتین راهبرد اساسی برای نابودی نظام استکبار جهانی تست/ این نظام استکبار به رهبری مخافل ماسونی صهیونی در پوشش پیمانها و نهادهای بین المللی امپرالیستی کثل سازمان ملل و بانک جهانی و برتون وودز و NPT و زیست محیطی پاریس همواره در حال کنترل ترقی ملل مستضعف و حفظ هژمونی امپرالیسم است.

  • آنارشیسم مثبت
    0

    البته برای مسئولان لابد مشکلی نیست ده ماه بایدن علافتان کند مثل چهل سال گذشته با تخریم و نابودی زندگی چند نسل! سفره رنگین و پلومرغ و کباب گوشت بره و روغن زرد و مبوه جات این مسئولین به راه است و چه میفهمند از نسل سوزی؟! در حالیکه دیگر همه تیزهوشان عالم فهمیده اند برنامه تحریم ابدی است و منافع امپرالیسم ماسونی صهیونی با همراهی مافیای داخلی ایران هماهنگ شده و اقلیت فاضلاب انگل مافیایی (خودرو تا بازار) بخوبی بر خر مراد ج ا ایران سوار شدند/ وگرنه یک جو فهم داشتند تا حالا کشورهای دورتادور اروپا و امریکا را مجهز به فناوری هسته ای و موشکی و پهپادی میکردند و حتی انهایی با ایران رابطه خوب ندارند، با این کار هزینه سنگین امنیتی بر مزدوران امپرالیسم وارد و هم بازار کارخانجات تسلیحاتی ثادرات کساد و هم وابستگی کشورهای مستضعف به امپرالیسم کمتر/ وفتی صدتا کشور فناوری غنی سازی و ساخت بمب اتم داشته باشند NPT به چاه مستراح تاریخ میرود و بهانه تحریم ظالمانه ملتهایی مثل ایران نمیشود.

  • سیلی سرخان
    0

    فعلا دستگاه نازکن را به برق زده ایم البته امید که صدای شکمهای گرسنه نازکن را نسوزاند!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها