۱۵ نکته طلایی برای عکاسی خلاقانه با دوربین موبایل

گرچه گوشی هوشمند از بسیاری لحاظ به پای دوربین‌های حرفه‌ای نمی‌رسد، با رعایت برخی نکات می‌توان با موبایل به تصاویری باکیفیت خیره‌کننده هنری و تکنیکی دست یافت.

۱۵ نکته طلایی برای عکاسی خلاقانه با دوربین موبایل

امروزه تقریبا تمام گوشی‌های هوشمند از امکانات متعددی مثل مگاپیکسل فراوان تا انواع اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر برای خلق تصاویر زیبا و باکیفیت برخوردار هستند. گرچه گوشی هوشمند از بسیاری لحاظ به پای دوربین‌های حرفه‌ای نمی‌رسد، با رعایت برخی نکات می‌توان با موبایل به تصاویری باکیفیت خیره‌کننده هنری و تکنیکی دست یافت که حتی برخی از آن‌ها با تصاویر دوربین‌های حرفه‌ای مقایسه‌شدنی هستند. در این مقاله به مفاهیم تکنیکی و زیباشناسی عکاسی با موبایل اشاره می‌کنیم و نکاتی برای خلق تصاویر بهتر و عکاسی مانند حرفه‌ای‌ها ارائه خواهیم کرد.

استفاده از خطوط گرید برای متوازن‌سازی عکس

۱۵ نکته طلایی برای عکاسی خلاقانه با دوربین موبایل

یکی از روش‌های آسان‌ و برتر برای بهبود تصاویر موبایل، فعال‌سازی خطوط گرید دوربین است. بدین‌ترتیب خطوطی بر اساس قانون «یک‌سوم» ترکیب‌بندی روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شوند. بر اساس این قانون، تصویر از جهت افقی و عمودی به سه قسمت تقسیم می‌شود که در مجموع نُه قسمت به‌وجود می‌آید. طبق این نظریه درصورتی‌که نقاط دلخواه خود را در این محل‌های اشتراک یا در راستای خطوط راهنما قرار دهید، تصویرتان متوازن‌تر می‌شود و برای چشم بیننده خوشایند‌تر است.
برای فعال‌سازی خطوط گرید در گوشی آیفون به بخش Settings بروید و سپس Photos & Camera را انتخاب و تنظیمات Grid را فعال کنید. برای فعال‌سازی این بخش در سامسونگ گلکسی اپلیکیشن دوربین را باز کنید و به بخش Settings بروید. درادامه صفحه را به‌سمت پایین اسکرول و گزینه grid lines را فعال روشن کنید.
تنظیم فوکوس دوربین
دوربین‌های گوشی کنونی به‌صورت خودکار فوکوس را روی پیش‌زمینه قرار می‌دهند؛ اما تمام تصاویر نیازی به سوژه واضح ندارند. برای تنظیم فوکوس لنز، اپلیکیشن دوربین خود را باز کنید و روی صفحه‌نمایش و در محل دلخواه برای افزایش وضوح ضربه بزنید.
اگر می‌خواهید از سوژه متحرک عکاسی کنید، به‌سختی می‌توان این تنظیمات را انجام داد؛ اما روی صفحه‌نمایش برای تصحیح فوکوس قبل از ثبت تصویر ضربه بزنید تا مطمئن شوید سوژه متحرک فوکوس کافی دارد. آیکن دایره یا مربع روی صفحه دوربین ظاهر می‌شود که فوکوس تصویر را به محتوای داخل آن آیکن انتقال می‌دهد.
استفاده از فضای منفی
فضای منفی به مناطق اطراف و میان سوژه‌های هر تصویر گفته می‌شود و می‌تواند تصویر را از خوب به عالی تبدیل کند. وقتی فضای خالی زیادی در عکس در نظر بگیرید، سوژه بیشتر خود را نشان می‌دهد و مخاطب بیشتر تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد؛ اما چگونه باید فضای منفی را نشان داد؟ فضای منفی می‌تواند بخش بزرگی از آسمان، منطقه‌ای خالی، دیواری بزرگ یا بخش زیادی از آب باشد.

به‌جای بزرگ‌نمایی، عکس‌ها را برش دهید

سعی کنید در زمان عکاسی با گوشی هوشمند خود، روی موضوع عکاسی خود بزرگ‌نمایی نکنید. دلیل این کار هم واضح است، بزرگ‌نمایی موجب کاهش کیفیت عکس می‌شود. درعوض، عکس خود را کراپ (Crop) یا برش دهید و المان‌های غیرضروری را از آن خود حذف کنید. اگر می‌خواهید یک عکس واضح‌تر بگیرید، به موضوع عکاسی خود نزدیک شوید تا بتوانید عکس باکیفیت‌تری با جزئیات بهتر بگیرید.

از قابلیت پانورامای گوشی خود استفاده کنید

۱۵ نکته طلایی برای عکاسی خلاقانه با دوربین موبایل

هرگز قابلیت پانورامای (Panorama) گوشی هوشمند خود را دست کم نگیرید. ممکن است مدتی طول بکشد تا استفاده از این قابلیت را به‌خوبی یاد بگیرید، اما مطمئنا وقتی نتیجه کار را ببینید، متوجه ارزش این ویژگی خواهید شد. نمای پانوراما برای عکاسی از مناظر و عکس‌های داخلی بهترین گزینه است.
اکثر مدل‌های جدید گوشی‌های اندروید و آیفون دارای حالت پانوراما هستند. علاوه‌براین، نرم‌افزارهای زیادی برای عکاسی پانوراما وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.
برای استفاده از قابلیت پانوراما، به نرم‌افزار دوربین گوشی بروید. روی آیکون دوربین تپ کنید، سپس گزینه‌ی پانوراما روی انتخاب کنید. این گزینه زاویه‌ی عکس شما را گسترده می‌کند.
بسته به موضوع عکاسی خود، گوشی را به‌صورت عمودی یا به‌صورت افقی نگه دارید. کاربران آیفون می‌توانند برای تغییر جهت پانوراما روی آیکون فلش تپ کنند. در همین حال، کاربران اندروید می‌توانند بدون تعیین مسیر خود به چپ یا راست حرکت کنند.
برای شروع، روی دکمه شاتر گوشی خود تپ کنید.
گوشی را برای گرفتن عکس دل‌خواه، حرکت دهید. سعی کنید تا حد ممکن، گوشی خود را ثابت نگه دارید. مهم‌ترین بخش گرفتن عکس‌های پانوراما، نگه‌داشتن ثابت دوربین و حرکت با سرعت مناسب است.
وقتی کارتان تمام شد، روی دکمه‌ی شاتر تپ کنید. اگر در حین گرفتن عکس پانوراما به انتهای خط رسیدید، ممکن است عکس گرفتن به‌صورت خودکار متوقف شود و عکس شما ذخیره شود. حالا می‌توانید به گالری دوربین خود بروید و عکس پانورامای خود را ببینید.

بازی با انعکاس

دیدن انعکاس برای چشم انسان خوشایند است؛ بنابراین دنبال فرصتی باشید تا با انعکاس در تصاویرتان بازی کنید. نقاط مختلفی برای انعکاس پیدا می‌کنید که می‌توان به بدنه‌های بزرگ آب، آینه‌ها، عینک‌های آفتابی، لیوان‌های نوشیدنی و سطوح فلزی اشاره کرد.

جست‌وجوی تقارن

تقارن را می‌توان به‌صورت تناسب زیبا و هماهنگ و تعادل تعریف کرد. تصاویر دارای تقارن برای چشم خوشایند هستند. همچنین، ایجاد تقارن یکی از روش‌های ساده و جذاب برای ترکیب‌بندی تصویر است. در عکاسی، تقارن به‌معنی دستیابی به تصویری است که بتوان آن را به دو بخش برابر تقسیم کرد؛ به‌طوری‌که تصاویر آینه‌ای از یکدیگر باشند. تقارن کمی با انعکاس متفاوت است و می‌توان آن را در حیات‌وحش هم پیدا کرد. برای ایجاد تقارن می‌توانید از خطوط راهنما کمک بگیرید.

ثبت جزئیات کوچک

تصاویر کلوز آپ با جزئیات کوچک و خاص می‌توانند محتوای عکستان را جذاب کنند. برای ثبت جزئیات به‌دنبال بافت‌ها و الگوهایی مثل کاشی‌کاری‌ها، سنگ‌فرش‌ها و رنگ‌های پوسته‌شده بروید.
نکته: در اپلیکیشن ویرایش تصویر خود از ابزار Sharpen برای افزایش وضوح جزئیات تصویر استفاده کنید. همچنین، از فیلتر Clarity در برخی اپلیکیشن‌ها می‌توانید بهره ببرید.

از حالت عکس‌های پشت سرهم استفاده کنید

عكس‌های پشت سر هم (Burst Mode)

۱۵ نکته طلایی برای عکاسی خلاقانه با دوربین موبایل

اگر می‌خواهید عکس‌های بهتری بگیرید، حتما باید از حالت عكس‌های پشت سر هم (Burst Mode) استفاده کنید و در هر عکس موارد جزئی مانند زاویه و قاب‌بندی را کمی تغییر دهید. این قابلیت به شما گزینه‌های زیادی برای عکس‌های صفحه اینستاگرام، فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌دهد.
بسیاری از گوشی‌های هوشمند به کاربران امکان گرفتن عکس‌های سریع پشت سرهم را به‌سادگی و تنها با نگه داشتن دکمه‌ی شات می‌دهند. به‌عنوان مثال، گوشی‌های سامسونگ به کاربران اجازه می‌دهند تا 100 عکس پشت سرهم بگیرند.
یکی از مزیت‌های حالت عکس‌های پشت سر‌هم این است که قادر به انتخاب عکس مطلوب خود از بین چندین عکس هستید. علاوه‌براین، کاربران حرفه‌ای‌تر می‌توانند با ترکیب این عکس‌ها، انیمیشن بسازند.

استفاده از نور پنجره

فلش گوشی هوشمند دقیق نیست و تصویر هموار و نرمی تولید نمی‌کند؛ به‌ویژه اگر سوژه نزدیک لنز باشد، نور مستقیما به سوژه می‌تابد و آن را تخت نشان می‌دهد. ارزان‌ترین و سریع‌ترین روش برای ثبت تصاویر زیبا استفاده از نور پنجره است. درصورت امکان، از نور مستقیم خورشید استفاده نکنید. نورهای پخش و نرم می‌توانند نورپردازی سوژه را بهبود دهند. ساده‌ترین راه برای این کار عکاسی در فضای داخلی است؛ درنتیجه کافی است سوژه را در اتاقی با نورپردازی مناسب قرار دهید.

حداکثر استفاده از ساعت طلایی

ساعت طلایی درست بلافاصله پس از طلوع آفتاب و قبل از غروب آفتاب است. نور در این ساعت بهترین خروجی را برای انواع عکاسی به‌دنبال دارد. نور در ساعت طلایی برای عکاسی پرتره ایدئال است؛ زیرا باعث درخشش پوست می‌شود. همچنین، نور ساعت طلایی برای عکاسی سیلوئت بهتر است؛ زیرا خورشید در پایین‌ترین نقطه‌ از خط افق قرار دارد و نور پشت طبیعی را تولید می‌کند.
وقتی سوژه از پشت نورپردازی شود، فرمی کاملا تیره و سایه‌مانند به‌وجود می‌آید. افزون‌براین، می‌توانید مدل را کاملا در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا به سیلوئت کامل برسید. به‌دلیل موقعیت خورشید در آسمان در این ساعت، سایه‌های بلندی به‌وجود می‌آیند که باعث افزایش کنتراست و عمق به تصاویر می‌شوند. در طول طلوع آفتاب یا غروب خورشید، به‌دنبال اشیائی باشید که تصاویری انتزاعی و چشمگیر را تولید کنند.

استفاده از ساعت آبی برای انتقال حس اندوه

۱۵ نکته طلایی برای عکاسی خلاقانه با دوربین موبایل

ساعت آبی درست قبل از طلوع خورشید و پس از غروب خورشید به‌وجود می‌آید. این زمان کوتاه است و همه‌چیز در این ساعت به رنگ آبی درمی‌آید. خورشید اندکی زیر خط افق است. شاید نور در این ساعت به‌شدت ساعت طلایی نباشد؛ اما بازهم فرصت مغتنمی برای نورپردازی بعضی تصاویر است.
سایه‌روشن‌های سرد در ساعت آبی برای خلق پرتره‌های دراماتیک عالی هستند. در این ساعت، همه‌چیز سردتر از ساعت طلایی به‌نظر می‌رسد و بدین‌ترتیب حسی اسرارآمیز منتقل می‌شود. ساعت آبی برای ثبت تصاویر چشم‌انداز نیز بسیار مفید است؛ زیرا نور خورشید قاب را با سایه‌روشن‌های نارنجی پر نمی‌کند و می‌توانید رنگ بیشتری در آسمان ببینید.
گرچه خورشید در این ساعت زیر خط افق است، نورها و رنگ‌های قرمز تا بنفش را تولید می‌کند. این زمان فرصت مناسبی برای عکاسی از ماه و ستاره‌ها است. خبر بد این است که گوشی‌های هوشمند امکان عکاسی لانگ اکسپوژر از ستاره‌ها را نمی‌دهند. در این صورت، باید از اپلیکیشن‌های جانبی مثل Camera+2 برای انتخاب سرعت‌های شاتر کُندتر استفاده کنید. اسلایدر سرعت شاتر را بسته به نور محیطی تا ۱/۱۵ یا کمتر ببرید. برای کار با سرعت شاتر کُند نیاز به سه‌پایه دارید. ازآنجاکه شاتر مدت طولانی‌تری باز است، هر حرکتی می‌تواند باعث تار‌شدن تصویر شود؛ درنتیجه ثابت نگه‌داشتن گوشی اهمیت زیادی دارد.
یافتن پرسپکتیوهای مختلف
ثبت تصویر از زاویه‌ای غیرمنتظره و منحصربه‌فرد می‌تواند عکس را به‌یادماندنی‌تر کند. این کار باعث ایجاد انتقال حس عمق یا ارتفاع برای سوژه‌ها و همچنین برجسته نشان‌دادن آن‌ها می‌شود؛ زیرا اغلب تصاویر موبایل مستقیما یا از زاویه نگاه پرنده گرفته می‌شوند. سعی کنید زاویه‌هایی مثل پرسپکتیو آسمان را به‌عنوان فضای منفی در تصاویرتان بیاورید یا از زاویه بالا به پایین عکس بگیرید.
نکته: اگر پرسپکتیو شما دچار انحراف یا اعوجاج شد، از اپلیکیشن ویرایش تصویر SKRWT برای تصحیح خطوط می‌توانید استفاده کنید.
به‌دنبال داستان‌های خود بروید
عکاسی خوب و جذاب بیش از صرف عکس گرفتن تصادفی است. همیشه باید بدانید که چرا عکس می‌گیرید و می‌خواهید چه پیامی را به بینندگان عکس برسانید. بنابراین، قبل از اینکه گوشی خود را بردارید و شروع به عکس گرفتن کنید، به داستان‌های جالب و موضوعاتی که می‌خواهید از آنها عکاسی کنید، فکر کنید. همان‌طور که به طرح خود فکر می‌کنید، ترکیب عکس را هم در ذهن خود داشته باشید، اینکه می‌خواهید چه عناصری در عکس‌تان باشد، قاب‌بندی و پس‌زمینه و موارد دیگر تا بتوانید، پیامی را که در ذهن دارید، به‌خوبی به بیننده خود منتقل کنید.

۱۵ نکته طلایی برای عکاسی خلاقانه با دوربین موبایل

منبع: تابناک جوان

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها