تأثیر نقاشی بر عملکرد ذهنی و جسمی کودکان

آموزش نقاشی به کودکان یکی از بهترین فعالیت هایی است که به آنان در کشف استعدادها و تخصص هایشان کمک می کند.

تأثیر نقاشی بر عملکرد ذهنی و جسمی کودکان
آموزش نقاشی به کودکان یکی از بهترین فعالیت هایی است که به آنان در کشف استعدادها و تخصص هایشان کمک می کند. نقاشی را می توان یک تریبون بزرگ در نظر گرفت که کودکان در آن به کشف و توسعه خلاقیت های خود می پردازند. در واقع نحوه مخلوط کردن رنگ ها و استفاده از ترکیب رنگ های مختلف به کودکان در این زمینه کمک می کند.
همچنین کودکان بوسیله نقاشی دنیای درونی خویش را آشکار می کنند و از طریق تصاویری که می کشند ما راهدایت می کنند تا به دنیای درونی آنها راه یابیم. در حقیقت هنر نقاشی این فرصت را به کودک می دهد تا با نجام دادن عملی کارها، مهارت های بسیاری را یاد بگیرد ، کودک می تواند اکتشاف کند يا، ایده های جدید را به یکدیگر وصل کند و از موفقیت ها و شکست های خود درس بیاموزد بدون اینکه عواقب منفی داشته باشد.

تمرین نقاشی کودکان برای تقویت قوه تخیل

تاثیرات نقاشی بر عملکرد‌های درونی کودکان

بسیار مفید خواهد بود که کودک شما بتواند الگوهایی از وقایع زندگی، اعم از الگوهای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و نیز الگوهای طراحی و راهبردی، استنتاج و ترسیم کند.
شما می‌توانید با استفاده از پازل‌های ساده، از سن پایین این عادت فکر کردن را در کودک تقویت کنید. از کودک خود بخواهید روی یک تکه کاغذ نقاشی بکشد و سپس از او بخواهید آن را به کمترین تعداد، یعنی دو قسمت ببرد و مجددا با استفاده از آن دو قسمت تصویر اصلی را بسازد، و بعد آن را به بیشترین تعداد ببرد و همین کار را انجام دهد.
به تدریج که کودک‌تان بزرگ‌تر می‌شود می‌توانید نقاشی‌های مفصل‌تری بکشید و مانند یک پازل پیچیده آن را به قطعات بیشتری تقسیم کنید.
شما می‌توانید با خواستن از کودک‌تان که صورت‌های شاد و صورت‌های غمگین بکشد به او کمک کنید تا با احساس‌های خود ارتباط برقرار کند و احساس‌های دیگران را بشناسد. عکس‌های افراد مختلفی را که می‌شناسد به او نشان دهید و از او بخواهید احساس افراد داخل عکس را بیان کند. این کار به کودک شما کمک می‌کند تا نه تنها احساس‌های مختلف را بشناسد، بلکه با دیگران همدلی کند و ارتباط نزدیک‌تری با آنها برقرار سازد.
بعدا می‌توانید او را با روزنامه‌ها مختلف آشنا کنید. بعضی از بچه‌ها حتی در بین هجده ماهگی به تماشای مجله‌های رنگی علاقه دارند و نام اشیایی را در آنها می‌گویند و به چیزهایی که نام آنها گفته می‌شود اشاره می‌کنند.
در سنین بالاتر می‌توان چهره‌ها را به آنها نشان داد و سوال‌هایی مانند فکر می‌کنی آن شخص چه احساسی دارد؟ یا چهره او چه احساسی را نشان می‌دهد؟ از آنها پرسید.
آنگاه می‌توان درباره اینکه چطور می‌توان با آنها همدردی کرد و یا آنها را آرام کرد، صحبت کرد. وقتی کودک‌تان کمی بزرگ‌تر شد می‌توانید آدمک‌هایی بکشید و از او بپرسید وضعیت‌های مختلف آنها از نظر احساسی چه مفهومی دارد.
بعدا از کودک خود بخواهید آدمک‌هایی بکشد و احساس‌های مختلف آنها را نشان دهد. از نقاشی برای گسترش دید کودک خود از جهان نیز می‌توانید استفاده کنید. یک فکر خیلی ساده این است که وقتی آب از دست‌تان می‌ریزد چه اتفاقی می‌افتد شما و کودکتان می‌توانید یک نقاشی بکشید که در آن یک ظرف آب واژگون شده و آب آن روی کف اتاق ریخته و یک حوضچه کوچک ساخته است. یا از لبه میز به صورت قطره‌ها و ترشح‌های درشت روی کف اتاق می‌ریزد.
این نوع تمرین‌ها حافظه کودک شما را تقویت می‌کند و ادراک‌های او را از دنیای اطراف عمق می‌بخشد. هر وقت که مشغول گفتن یا نوشتن داستان هستید یا زمانی که کودک‌تان آنقدر بزرگ شده است که این کارها را خودش انجام دهد، همیشه از او بپرسید که آیا می‌توان قسمتی از داستان را به تصویر کشید. ابتدا به او کمک کنید و بعدا از او بخواهید تصویری بکشد تا آنچه را در مخیله خود دارد تجسم کند و آن را با تصاویر نشان دهد، نه فقط با کلمات، حتی در حین گفتگو می‌توانید موضوع تصاویر ذهنی را مطرح کنید و او را وادار کنید تصویر ذهنی خود را با کلام و نه فقط با نقاشی بیان کند.

اهمیت نقاشی در کودکان

کودکان معمولا از سن یک سالگی شروع به نقاشی کشیدن می‌کنند، اهمیت نقاشی از این جهت است که به حقیقت ذاتی اشیا از کلمات بسیار نزدیک تراست و درک آن برخلاف نوشتن به کوشش و دقت زیادی نیاز ندارد.
نقاشی می تواند در برقراری ارتباط با دنیای بیرون، نقش مهمی ایفا کند، در این کار سه بخش یعنی دست، چشم و مغز فعالیت دارد و آگاهی فضایی آن‌ها را افزایش می‌دهد. نقاشی کشیدن پنجره‌ای به سوی خلاقیت کودکان و شکوفایی احساسات هنری کودکان است.
همچنین روانشناسان قادرند تا سرنخ‌هایی از نشانه‌های شخصیتی، احساس و رشد ذهنی کودکان را در میان این نقاشی‌ها پیدا کنند.

فواید نقاشی برای کودکان

- هماهنگی حرکات چشم و دست

نقاشی کردن کودکان باعث هماهنگی حرکات چشم و دست آنان می شود که البته اکسب این مهارت های حرکتی در این سنین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این مهارت ها در حین یادگیری نقاشی در کودکان تقویت می شود و این به این دلیل است که در این حالت آن ها سعی می کنند اشیایی را که با چشم می بینند با حرکات دستان خود هماهنگ کنند و آن ها را به تصویر بکشند. همچنین موجب تقویت و بهبود عضلات دست آن ها می گردد و به آنها در پیشرفت فعالیت های ذهنی و جسمی کمک بسیار زیادی می کند.

- شناخت و درمان نابسامانی‌های روانی کودک

بسیاری از پژوهندگان بر این عقیده اند که نقاشی کودک دریچه ای است که بر اندیشه ها و احساسات او گشوده می شود و می توان از نقاشی های او در سنجش شخصیت یا تشخیص نابسامانی های روان شناختی او استفاده کرد و در پی درمان آن ها برآمد.
کودک به کمک نقاشی دلهره های درونی اش را آشکار می سازد، به کنترل احساسات هنگام استرس پرداخته و به این طریق اثر مخرب آن ها راکاهش میدهد. به همین جهت برای رفع بسیاری از مشکلات روحی و روانی دانش آموزان می توان از نقاشی استفاده کرد.
همچنین آموزش نقاشی کشیدن کودک موجب تقویت احساسات و بهبود برقراری ارتباطات اجتماعی او می گردد.

تاثیر نقاشی بر عملکرد ذهنی و جسمی کودک

- کشف و رشد استعدادهای کودک بر مبنای نقاشی‌های او

آموزش نقاشی به کودکان یکی از بهترین فعالیت هایی است که به آنان در کشف استعدادها و تخصص هایشان کمک می کند. نقاشی را می توان یک تریبون بزرگ در نظر گرفت که کودکان در آن به کشف و توسعه خلاقیت های خود می پردازند. در واقع نحوه مخلوط کردن رنگ ها و استفاده از ترکیب رنگ های مختلف به کودکان در این زمینه کمک می کند. فروبردن قلم مو در رنگ های گوناگون و آغاز یک سفر برای خلق یک شاهکار هنری توسط کودک است، حاصل این فرایند بیشتر از کشیدن نقاشی و ایجاد یک تصویر زیبا توسط کودک است.

- نقاشی عاملی برای افزایش خلاقیت و تمرکز کودک

نقاشی کردن سبب تقویت خلاقیت از طریق دست ها می گردد و همچنین باعث افزایش عملکرد ذهنی کودک می گردد و توانایی حل مسئله را برای او فراهم می آورد. نقاشی کردن باعث افزایش مهارت های تمرکزی آن ها می گردد و تمرکز آن ها را در انجام کارها افزایش می دهد و موجب تمرکز آن ها روی موارد جزئی و کوچک می گردد.
ارائه ایده ها و طرح های جدید برای نقاشی قوه ابتکار را در کودکان تقویت می کند. این ها فقط برخی از فواید آموزش نقاشی به کودکان است که بیانگر تأثیر بی نظیر نقاشی در پیشرفت و ترقی کودکان می باشد.

تاثیر نقاشی بر پرورش مهارت‌های زندگی کودکان

نقاشی مهارت‌های زندگی را در کودک پرورش می‌دهد و حال خوبی را هم برای کودک و هم برای خانواده‌اش به‌همراه می‌آورد. بنابراین، باید شرایطی را فراهم کرد تا کودک بتواند برای داشتن یک زندگی سالم مهارت‌های زندگی را نیز به‌خوبی بیاموزد. مهارت‌هایی که چه از طریق هنر یا هر سرگرمی دیگری می‌تواند به کودک منتقل شود.

۱. مهارت‌های‌ ارتباطی

از تاثیر نقاشی بر کودکان می‌توان به تقویت مهارت‌های ارتباطی در آن‌ها اشاره کرد. کودک با نقاشی کردن سعی می‌کند به‌صورت بصری با محیط اطرافش ارتباط برقرار کند. او تجربه‌های واقعی زندگی مانند لذت بازی در پارک یا دوست پیدا کردن را از طریق نقاشی به ‌نمایش می‌گذارد. نقاشی این جسارت را به کودک می‌دهد تا برای ابراز احساساتش پا را فراتر از مرز کلام بگذارد.

۲. مهارت حل مسئله

درست مانند دانشمندی که برای حل مسئله دست به آزمایش می‌زند، کودک نیز ایده‌های هنری خود را با نقاشی کردن کشف می‌کند. در حین نقاشی دائما ایده‌های مختلف به ذهن او خطور می‌کند و او را با تصمیم‌های متعددی مواجه می‌کند. آیا رنگ نارنجی برای ابر مناسب است؟ اگر ماهی بزرگتری در رودخانه بکشم چطور؟ تمام این سوال‌ها او را به سمت تصمیم‌گیری و حل مسئله سوق می‌دهند.
نقاشی به کودک می‌آموزد که برای حل یک مسئله راه‌های بی‌شماری وجود دارد. به‌جای پیروی از یک اصول خاص، به‌دنبال کشف «چرا» و«چگونگی» مسائل برود و در عین حال دنیای خودش را نیز کشف کند.
بنابراین، هنگام نقاشی از او بپرسید، «چرا این رنگ خاص را انتخاب کردی؟» یا بپرسید چرا طرح مورد نظر را اینگونه نقاشی کرده است. با این کار ذهن کودک را به چالش می‌کشید.

۳. مهارت تجزیه و تحلیل بصری

ممکن است کودکان خردسال برخی از مفاهیم چون فاصله و تفاوت اندازه‌ها را به درستی درک کنند. اما با کمک نقاشی، کودک بهتر می‌تواند این مفاهیم را درک کند. او با کشیدن اجسام دور و نزدیک، زبر و نرم، بزرگ و کوچک، ارتباط بین آن‌ها را درک می‌کند. درنتیجه، نقاشی مهارت تجزیه و تحلیل دیداری آن‌ها را تقویت می‌کند.

۴. مهارت‌های حرکتی

مهارت‌های حرکتی شامل حرکت دست، مچ و انگشتان است. نگه داشتن قلم‌مو در دست، ورق زدن، بریدن کاغذ با قیچی، نقاشی با مداد شمعی نمونه‌هایی از این مهارت هستند. این‌ها همگی مهارت‌های حرکتی و کنترل اشیا در کودک را تقویت می‌کنند.
در بزرگسالی شما از این مهارت هنگام نوشتن، پیام دادن و رانندگی استفاده می‌کنید. بنابراین، بسیار مهم است که مهارت حرکتی را از کودکی در فرزندتان تقویت کنید. این مهارت تاثیر نقاشی بر کودکان را در بزرگسالی نمایان می‌کند.

۵. توانایی ابراز وجود و خلاقیت

مهارت‌های کودکان با پرورش خلاقیت و ابراز وجود به‌طور طبیعی رشد می‌کند و توانایی کودک را در خلق یک اثر افزایش می‌دهد. نقاشی تجربه‌ای است که با آزمون و خطا، تجزیه و تحلیل و ذهنی آزاد پرورش می‌یابد. به‌ همین دلیل، خلاقیت با کمک نقاشی در کودک شکوفا می‌شود. البته در کنار نقاشی، ایده‌‌های خلاقانه دیگری نیز وجود دارد که برای آشنایی بیشتر با آن می‌توانید به مقاله‌ کارهای خلاقانه برای کودک مراجعه کنید.
خلق یک اثر هنری مانند نقاشی به کودک کمک می‌کند تا احساسات و عواطفش را از آن طریق به شما نشان دهد. یعنی، از طریق آثار هنری او می‌توانید در مورد افکار و بازخوردی که نسبت به پیرامونش دارد آگاه شوید.

۶. تاثیر نقاشی بر کودکان باعث پرورش تخیل می‌شود

تاثیر نقاشی بر کودکان باعث پرورش تخیل می‌شود
نقاشی تخیل کودک را درگیر می‌کند. هر زمان که کودک شروع به نقاشی کند، درواقع دریچه تخیلش را باز می‌کند و آنچه در ذهنش می‌گذرد را به‌اشتراک می‌گذارد. بنابراین، کودک را وادار نکنید که در چارچوب ذهنی شما نقاشی بکشد. برعکس، فضایی برای رشد او مهیا کنید.

۷. نقاشی کودک را برای مدرسه رفتن آماده می‌کند

نقاشی یکی از مبانی اولیه تفکر منطقی یا انتزاعی است. چه کودک در سنین پیش از دبستان باشد، چه بعد از آن، نقاشی به او در درک مسائل پیچیده کمک می‌کند. روش‌های خلاقانه فکر کردن، استفاده از ابزارهای متفاوتی مانند مداد رنگی، مداد شمعی و گواش، کودک را برای مدرسه رفتن آماده می‌کنند.
تاثیر نقاشی بر سلامت روانی کودک

تاثیرات نقاشی بر عملکرد‌های درونی کودکان

نقاشی کردن برای ارتقا سلامت روانی بسیار مفید است. نقاشی ذهن را قوی می‌کند و کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهد. در ادامه به تاثیر نقاشی بر کودکان و سلامت روان آن‌ها می‌پردازیم.

۱. نقاشی منجر به کاهش استرس می‌شود

مسائل مربوط به بهداشت روان، استرس و تشویش شدید، اغلب با هم در یک مجموعه قرار می‌گیرند. یافتن راهی برای تخلیه این فشار روانی مانند نقاشی می‌تواند ذهن کودک را آرام ‌کند. نقاشی به او کمک می‌کند تا تمرکز کند و مشکلات اطرافش را رها کند. هنگامی که سطح استرس پایین بیاید، کودک زندگی شادتر و سالم‌تری را تجربه خواهد کرد. در نتیجه، سلامت روان او بهبود می‌یابد.

۲. حافظه را تقویت می‌کند

نقاشی ذهن کودک را از طریق تجسم سوژه هدف، نقاشی و رنگ‌آمیزی آن فعال می‌کند و باعث تقویت حافظه می‌شود. طی تحقیقاتی مشخص شد، افرادی که در طول زندگی نقاشی می‌کنند یا می‌نویسند در سنین بالاتر کمتر دچار آلزایمر می‌شوند. نقاشی در سنین بالا اثر واقعی خود را نشان خواهد شد.

۳. نگرش مثبت را در کودک پرورش می‌دهد

تاثیر نقاشی بر کودکان چگونه می‌تواند نگرش کودک را به زندگی تغییر دهد؟ نقاشی به کودک اجازه می‌دهد تا در دنیای خودش غوطه‌ور شود. ایده‌های جدید را در درونش کشف کند. اثری شگفت‌انگیز خلق کند که دیگران را به تحسین وادارد. تحسین شدن حس غرور و شادی را در او ارتقا می‌دهد، باعث افزایش عزت نفس در کودک می‌شود. او را برای دستیابی به مهارت‌های بیشتر در زندگی آماده می‌کند. درنتیجه، نگرشی مثبت را در او ایجاد می‌کند.
درپایان
اگرچه که هیچ وقت برای شروع دیر نیست. اما، سعی کنید فرزندتان را به‌گونه‌ای تشویق کنید که نقاشی کردن را از سنین کودکی شروع کند. ما در این مقاله سعی کردیم به مهم‌ترین نکات در تاثیر نقاشی بر کودکان اشاره کنیم.اگر نکات دیگری می‌شناسید که در این فهرست به آن اشاره نشده است، آن‌ها را با ما در قسمت نظرات به‌اشتراک بگذارید.

منبع: تابناک جوان

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها