یک کارشناس:

از دلالان مسکن مالیات نمی‌گیرند؛ از تولیدکنندگان می‌گیرند

یک کارشناس بازار مسکن گفت: به جای مالیات‌های موثر از دلالان و سفته‌بازان، انواع و اقسام فشارها را به بخش تولید آورده‌اند که شرایط را برای سازندگان، پرمخاطره کرده‌اند و تولید مسکن را به نصف رسانده‌اند.

از دلالان مسکن مالیات نمی‌گیرند؛ از تولیدکنندگان می‌گیرند

فرشید پورحاجت اظهار کرد: در گذشته با مهاجرت نیروهای ماهر و نخبه به خارج از کشور مواجه بودیم اما امروز مهاجرفرست بودن به لحاظ سرمایه‌ای رخ می‌دهد و ایرانی‌ها از جمله سرمایه‌گذاران مسکن تمایل دارند در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند. علت این مساله مدیریت ناکارآمد در اقتصاد و بخش مسکن است.

وی افزود: در سالهای گذشته و به طور خاص از سال ۱۳۹۰ به این طرف موتور سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و ساختمان کشور ناکارآمد شده که این زاییده تفکرات و سیاستهای اشتباه بوده و سمت و سوی برنامه‌ریزی‌ها منجر به کاهش تولید مسکن شده است.

دبیر کانون انبوه‌سازان با انتقاد از سیاست‌های مالیاتی در بخش مسکن گفت: به جای اینکه مالیات‌های کارآمد از حوزه دلالی و سفته‌بازی مسکن بگیرند فشار اقتصادی را بر تولیدکنندگان مسکن آوردند که منجر به فرار سرمایه‌ها از حوزه ساخت‌وساز و ریزش ۵۰ درصدی تولید مسکن در کشور به گواه پروانه‌های صادره شده است.

پورحاجت تاکید کرد: در واقع نه تنها تولیدکنندگان را تشویق نکردند بلکه سیاستهای تنبیهی را به کار گرفتند و هرکس خواسته در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری کند دچار بگیر و ببند مالیاتی شده است.

وی با بیان اینکه اولین اقدام مجلس و دولت انقلابی باید اصلاح سیاستهای مالیاتی در بخش مسکن باشد گفت: از طرف دیگر نگاه درآمدی دستگاههای خدمات رسان باید از بخش مسکن برداشته شود. در حال حاضر سازندگان باید علاوه بر تولید مسکن، بار ناکارآمدی دستگاههای خدمات رسان را نیز به دوش بکشند. این ناکارآمدی در تمام سطوح شامل خدمات مهندسی، ارگانها و دستگاههای مرتبط با بخش مسکن به وضوح دیده می‌شود.

دبیر کانون انبوه سازان تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد تعداد واحدهایی که توسط ایرانیها در خارج از کشور خریداری می شود بیش از معاملات شهر تهران است. دولت ترکیه با ترفندهای مختلف سرمایه‌ها را از دیگر کشورها مثل ایران، عراق، افغانستان، روسیه و حتی کشورهای اروپایی به سمت خود می‌کشد و ساخت و ساز خود را رونق می‌دهد. در همین حال بخش تولید کشور ما دچار یک بلاتکلیفی و سرگردانی است. نتیجتا به دلیل کاهش عرضه مسکن و فشار تقاضا قیمتها به طور لجام گسیخته افزایش پیدا کرد.

پورحاجت، استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور برای ایجاد تحول اقتصادی را ضروری دانست و گفت: در حوزه مسکن ۵ میلیون متقاضی بالقوه داریم که توان خرید ندارند. این یک ظرفیت و فرصت است که می‌تواند موتور بخش مسکن را به حرکت درآورد. شاید کمتر کشوری در دنیا باشد که ۵ میلیون نفر پشت سر بخش مسکن قرار داشته باشند. ولی ما به جای اینکه تولید مسکن را افزایش دهیم شرایط تولید را پرمخاطره کرده‌ایم. قدرت نقدینگی مردم به نزدیک صفر رسیده که تسهیلات بانکی هم به دلیل اقساط بالا جوابگو نیست.

وی اظهار کرد: ظرفیت اقتصاد مسکن می‌تواند تا ۳۵ درصد افزایش پیدا کند به شرطی که فضا برای حضور طرف تقاضا در بازار مسکن فراهم و فشار اقتصادی از سازندگان برداشته شود.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • هفت لنگ بختیاری
    0

    از تولیدکننده ای که ارابه مرگ چون پراید برای ایرانیان تولید می کند همان بهتر که مالیات بگیرند از سال ۷۲ که پراید وارد بازار ایران شده تاکنون بیش از یک میلیون ایرانی بی دفاع قربانی این ارابه مرگ شده است . قابل توجه رئیس انجمن خودرو سازان احمد نعمت بخش

  • mamad
    0

    این املاکی های مفت خور رو باید جمع کنن، دو تا کاغذ سیاه میکنن خارج از تعرفه که تو همون کاغذ نوشته طبق قانون چقد دستمزد املاک هست ده برابرشو میگیرن. چه کار خاصی اخه انجام میدن که انقد پول مفت باید به جیب بزنن. یه سری بیکار الاف رفتن شدن املاکی صبح تا شب نشستن اونجا به هیچ درد این مملکتم نمیخورن فقط پول مفت میگیرن

  • مجيد گودرزي- فعال سياسي
    0

    "قانون بهای تمام شده ی مسکن* را همه باید مطالبه کنند؛

  • نسل سوخته
    0

    فرض کنید من می خواستم سه ماه پیش زمینی را بخرم متری ۳۵۰۰ الان که رفته ام بنگاه بنگاهیه میگه ۴۲۰۰ اگر زمین صد متر باشد من باید ۷۰ میلیون بیشتر بدهم اخه یک کارمند یا یک کارگر درسال مگه ۷۰ میلیون نقد میگیرد که کثافت دلال ۸۰ میلیون درآمد دارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها