مدرس دوره های مثنوی پژوهی:

بازگشت به دامن آرامش با شرح مثنوی مولوی

یک استاد دانشگاه گفت: جویندگان معرفت خواندن مثنوی را راهگشای بسیاری از مسائل زندگی می دانند.

بازگشت به دامن آرامش با شرح مثنوی مولوی

دکتر سوگل مشایخی استاد دانشگاه و مدرس دوره های مثنوی پژوهی گفت: شیوع ویروس کرونا باعث گردید تا خیلی از دانش پژوهان و محققان به فضای مجازی روی آوردند و در این اثنا یکی از پُر رونق ترين كلاس ها در دوران كرونايى، كلاس شرح مثنوى مولوی بوده است.

وی تصریح کرد: اين كلاس ها با نام معرفتكده مثنوى از بهار ١٣٩٩ در فضاى اينستاگرام تشكيل شد و مخاطبان زيادى را از سراسر جهان و شهرهاى مختلف ايران در پاى درس مولانا نشانده است.

مشایخی با بیان اينکه در این کلاس ها به شرح عرفانی، فلسفی و‌ اجتماعی ابیات مثنوی پرداخته میشود افزود: معرفت جویان این کلاس ها، فارغ التحصیلان رشته های مختلف علمی هستند که خواندن مثنوی را راهگشای بسیاری از مسایل زندگی و باعث ارتقای سطح دانش و بینش خود می دانند.

وی خاطرنشان کرد: اين روزها نام مولانا، كلاس مثنوى، سفر قونيه، سماع و .... بيشتر بر سر زبان هاست و گاهى صداى جدال مخالفان و موافقان مولوى از گوشه و كنار شنيده مى شود.

البته برخى مولانا را يك عارف كامل و واصل به حق مى دانند و خود را در مكتب تعاليم او چون مريد و شاگردى صادق و طالب و برخى ديگر نیز او را ملحد و مفسد فى الارض مى خوانند و شيفتگى و ارادتش را به شمس، دليل روشنى به انكار و تكفير او .

اما مى توان گفت مثنوى بزرگ ترين و پر تيراژ ترين كتاب تعليمى جهان است كه حدود ٨٠٠ سال، مورد توجه و تعليم مشتاقان و طالبان بسيارى در سراسر دنيا قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در مناقب العارفين آمده كه مولوى گفته است: (اين مثنوى بعد از ما شیخى كند) یعنی اين كتاب استاد و راهگشاى نسل هاى آينده خواهد بود و در بيت ديگرى نیز در مثنوى مى گويد:

هين بگو كين ناطقه جو مى كند

تا به قرنى بعد ما آبى رسد

گرچه هر قرنى سخن آرى بود

ليك گفت سالفان يارى بود

وی یکی دیگر از نکات مثنوى را آميخته بودن آن با مفاهيم قرآن و سخنان پيامبر اكرم (ص) دانست و افزود: چگونه مى توان، مثنوی را مجموعه اى سخيف و يا منحرف دانست؟ در صورتیکه بدون تسلط به قرآن و آيات نبوى، رازگشايى ابيات مثنوى تقريبا غير ممكن است و بسيارى از داستان هاى مثنوى برداشت و تعبیری از داستان هاى قرآنى است.

دکتر مشایخی ملاقات رازآلود و شگفت مولانای شهیر و شیخ کامل دوران با پیر ژولیده ی خورشید رای ، شمس الدین تبریزی را به تلاقی دو اقیانوس عقل و دل تشبیه کرد و گفت: این ملاقات موج بر موج ، طوفانی از عشق و شیدایی را به راه انداخت و ‌مروارید های گران و درخشانی از جنس کلام و معنا را به دامن روزگار ریخت.

وی اضافه کرد: این نامداران عرصه ی روشن عرفان و‌معنویت ، چراغی را از معنا را در ظلمت سنگین روزگار برافروختند که قرن هاست روشنگر‌ راه طالبان و مشتاقان حقیقت است. وبراستی اگر این دو انسان خاص در گوشه ای از زمان و مکان یکدیگر را ملاقات نمی کردند ، دریغی بزرگ بر دل هستی می ماند و‌چه خوش گفت شمس :«مقصود از وجود عالَم ملاقات دو دوست بود که رویْ در هم نهند جهت خدا دور از هوی».

این پژوهشگر ادبیات در پایان افزود: برای مولانا، شمس آینه ی صفات حق بود و او ‌به باده ی حقی که در جان شمس بود عشق می ورزید و نه پیمانه ی وجودش.

پایان پیام/

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها