افشای سندی محرمانه از طرح امارات برای محاصره حماس

یک روزنامه لبنانی با انتشار سندی فاش کرد که امارات عربی متحده پس از پیروزی مقاومت فلسطین در نبرد اخیر با تل‌آویو در تلاش برای تشکیل ائتلافی علیه حماس بوده تا این‌گونه نقش اخوان‌المسلمین را تضعیف کند.

افشای سندی محرمانه از طرح امارات برای محاصره حماس

روزنامه «الاخبار»، امروز (چهارشنبه)، با افشای سندی خبر داد که امارات عربی متحده اخیرا در تلاش بوده تا به همراه عربستان سعودی،‌ مصر و اردن یک ائتلاف تشکیل دهد و عرصه را بر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین تنگ کند.

الاخبار گزارش داد پس از حملاتی که علیه گروه اخوان المسلمین در مصر،‌ اردن، تونس، مغرب، سوریه و چند کشور دیگر صورت گرفت، ائتلاف مذکور در صدد تضعیف جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به عنوان «آخرین حوزه نفوذ اخوان المسلمین» بوده است.

در ادامه اشاره شده است که تلاش امارات با هماهنگی کامل با تل‌آویو صورت گرفته؛ تل‌آویوی که در حال حاضر این قدرت را دارد تا بر روند کمک‌رسانی به مناطق اشغالی فلسطین به ویژه نوار غزه محدودیت‌هایی را اعمال کند.

در این گزارش آمده است که پس از نبرد «شمشیر قدس» میان گروه‌های مقاومت فلسطین و تل‌آویو، کشورهای مذکور دیدارهایی را برای انجام مأموریت یادشده برگزار کرده‌اند به‌نحوی که با گذر زمان مشخص شده است فشارهای اعمال‌شده برای جلوگیری از روند بازسازی نوار غزه جزء نقشه تل‌آویو نبوده بلکه کشورهای مذکور به‌ویژه امارات عربی متحده خواهان اجرای آن بوده‌اند؛ اماراتی که با همکاری با تل‌آویو و واشنگتن تلاش می‌کند به هر شکلی که شده از اقدامات قطر در کمک‌رسانی به حماس و دیگر گروه‌های اخوان المسلمین ممانعت به عمل آورد.

الاخبار در ادامه اضافه کرد که طی ماه‌های گذشته، تحولاتی در این زمینه رخ داده است؛ از تنگ‌تر کردن محاصره نوار غزه، اعمال فشار برای جلوگیری از ارسال کمک‌های مالی قطر، تلاش قاهره برای نظارت مستقیم بر بازسازی باریکه غزه تا انجام اقداماتی سیاسی برای بی‌اثر کردن دستاوردهایی که گروه‌های مقاومت در نبرد اخیر با تل‌آویو به آن دست پیدا کردند.

بر اساس این گزارش، اقدامات یادشده به نحوی گسترش پیدا کرده که شامل تمام کشورهای عضو ائتلاف مذکور شده که این مسئله خود بیانگر علت اقدام سودان در تهیه یک فهرست از نهادها، شرکت‌ها و انجمن‌های وابسته به شخصیت‌های فلسطینی به‌ویژه افراد نزدیک به حماس است.

طبق اطلاعاتی که روزنامه الاخبار به آن دست پیدا کرده، تل‌آویو واشنگتن از مقامات قطر خواسته‌اند که چارچوبی تعیین و فعالیت‌های حماس در دوحه را محدود کند به‌نحوی که هر گونه حمایت از حماس ابتدا تضمین کند که این جنبش کمک‌های دریافتی را در بخش نظامی یا حتی فعالیت‌های سیاسی خود در داخل نوار غزه یا خارج از آن مورد استفاده قرار نمی‌دهد.

این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت که به سندی محرمانه از وزارت امور خارجه عربستان سعودی دست پیدا کرده که به روشنی انجام اقدامات یادشده علیه حماس را بیان می‌کند.

این سند که «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود»‌ وزیر امور خارجه عربستان سعودی آن را تهیه و برای «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی ارسال کرده، اهداف و جزئیات مربوط به سفر کوتاه‌مدت «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی به اردن را شرح داده شده است؛ سفری که در جریان آن ولی‌عهد ابوظبی با «عبدالله دوم»‌ شاه اردن دیداری طولانی‌مدت داشت.

الاخبار در ادامه خاطر نشان می‌کند که ولی‌عهد سعودی رفتار محتاطانه‌ای در برابر شاه اردن دارد و پس از آنکه امان مشاور بن سلمان یعنی «باسم عوض الله» رئیس پیشین دیوان اردن)را به توطئه علیه حکومت هاشمیان محکوم کرد، خشم ولی‌عهد سعودی بیشتر و بیشتر شده است.

این خشم عربستان سعودی به این صورت منعکس می‌شود که ریاض از هرگونه کمک مالی به اردن سر باز می‌زند؛ اردنی که با مشکلات اقتصادی بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند؛ اما این در حالی است که ابوظبی با ارائه کمک‌های مالی به اردن موافقت کرده؛ به شرط آنکه شاه این کشور نیز با اقدامات سیاسی موردنظر ابوظبی موافقت کند.

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع آگاه همچنین خبر داد که ولی‌عهد سعودی از تحرکات همتای اماراتی خود رضایت ندارد به‌نحوی که دیدار اخیر آن‌ها، دیدار پرتنشی توصیف شده است و روابط میان دو طرف را پیچیده‌تر کرده است

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع آگاه همچنین خبر داد که ولی‌عهد سعودی از تحرکات همتای اماراتی خود رضایت ندارد به‌نحوی که دیدار اخیر آن‌ها، دیدار پرتنشی توصیف شده است و روابط میان دو طرف را پیچیده‌تر کرده است. این مسئله باعث شده که «طحنون بن زاید» مسئول فعلی سازمان اطلاعات امارات میانجی میان بن سلمان و بن زاید و همچنین واسطه ارتباط با قطر و ترکیه باشد.

متن سندی که روزنامه الاخبار به آن دست پیدا کرده، با موضوع سفر ولی‌عهد ابوظبی به اردن در تاریخ ۷/۶/۲۰۲۱ برای محمد بن سلمان ارسال شده و متن آن از این قرار است: «با نظر به نامه سفارتمان در اردن، تمایل دارم که اطلاعات مربوط به سفر سرزده شیخ محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی به اردن را که پس از درگیری اخیر میان گروه‌های فلسطینی و نیروهای اسرائیلی در تاریخ ۲۷ ماه می صورت گرفت و به مدت چند ساعت به طول انجامید، به اطلاع اعلی‌حضرت برسانم:

«در جریان گفت‌و‌گوهایی که در فرودگاه نظامی "مارکا" میان شاه اردن و ولی‌عهد ابوظبی صورت گرفت، از رئیس دستگاه اطلاعات کل کشور اردن خواسته شد که گزارشی کامل از دستاوردهای جنبش حماس پس از درگیری اخیر با اسرائیل ارائه کند و بازتاب آن را بر نقش جماعت اخوان‌المسلمین در کشورهای عربی توضیح دهد. در همین راستا، اردن اکنون این را یک فرصت برای پشت سر گذاشتن سردی روابط با امارات می‌داند؛ اماراتی که پافشاری دارد جماعت اخوان المسلمین باید در فهرست تروریستی قرار گیرد و برای محاصره حماس همکاری‌های [لازم] شکل بگیرد».

در ادامه عنوان شده است: «این ارزیابی نشان داد که رئیس [تشکیلات خودگردان] فلسطین بزرگترین بازنده این نبرد بود به‌ویژه پس از آنکه او انتخابات پارلمان را به خاطر ترس از پیروزی حماس به تعویق انداخت. از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در بهره‌گیری از نتایج این نبرد برای ریاست کابینه جدید ناموفق بود».

مطابق با این گزارش در ادامه این نامه آمده است: «با همکاری پادشاهی هاشمی اردن، جمهوری عربی مصر و عربستان سعودی، بر لزوم همکاری به منظور مقابله با نقش قطر در نوار غزه توافق شده است چراکه از طرح اخوان و تأثیر آن بر لیبی و مصر نگرانی‌هایی وجود دارد و از سوی دیگر، [با این گام] از ثبت آنچه حماس یک پیروزی سیاسی علیه امارات و بحرینی که با اسرائیل روابط برقرار کرده‌اند، تلقی می‌کند، ممانعت به عمل می‌آید. این امر می‌تواند به حماس کمک کند تا در نزد مردم کشورهای عربی محبوبیت کسب کند».

در بخش دیگری از این پیام همچنین عنوان شده است: «بر سر ایجاد کانال هماهنگی میان اردن، مصر امارات و عربستان سعودی در پرونده بازسازی غزه به منظور تضعیف حضور و محبوبیت جنبش حماس در نوار غزه توافق صورت گرفته است».

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنین اعلام کرده است: «با طرف اسرائیلی درباره عدم عدم صدور مجوز برای ورود کمک‌های قطر [به نوار غزه]‌ هماهنگی و تأکیداتی صورت گرفته در حالی که [تل‌آویو] به مصر اجازه خواهد داد تا تمام مصالح ساختمانی را وارد باریکه غزه کند تا آنکه میان عربستان سعودی و امارات به منظور زمینه‌سازی برای انجام کمک‌های موردنیاز ارتباط صورت گیرد».

در بخش پایانی این نامه آمده است: «کشورهای عربی مذکور (عربستان سعودیف مصر و امارات) در راستای همگامی با رویکرد آمریکا، از انتخاب دکتر سلام فیاض به عنوان نخست‌وزیر فلسطین به جای دکتر محمد اشتیه حمایت می‌کنند. در جریان این دیدار، شاه اردن از اقدام اسرائیل در محصور کردن روابط با او در چارچوب هماهنگی‌های امنیتی ابراز نارضایتی کرده که این باعث به حاشیه رفتن نقش اردن می‌شود».

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها