اربعین ۱۴۰۰/ واکنش‌ها به بیانیه آژانس/ امیدواری‌ها برای بهبود روابط ایران و عربستان

روابط ایران و عربستان از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی بود که جزییات آن در ادامه می آید.

اربعین ۱۴۰۰/ واکنش‌ها به بیانیه آژانس/ امیدواری‌ها برای بهبود روابط ایران و عربستان

مراسم عزاداری اربعین سید و سالار شهیدان، به صورت ارتباط تصویری و با حضور رهبر انقلاب برگزار شد.

سالهای گذشته هیئت‌های دانشجویی در روز اربعین حسینی علیه‌السلام با حضور در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) به اقامه‌ی عزای سالار شهیدان می پرداختند که به علت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، مراسم امسال به صورت ارتباط تصویری و صرفاً با حضور جمعی از نمایندگان هیئت‌های دانشجویی در دانشگاه تهران برگزار شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان کوتاهی در این مراسم ، مقطع عاشورا تا اربعین را از مقاطع بسیار مهم تاریخ اسلام خواندند و گفتند: با توجه به هجمه تبلیغاتی دشمنان علیه ملت ایران برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی با روشها و ابزارهای مختلف، حرکت تبیینی خنثی‌کننده هجمه‌های تبلیغاتی است و شما دانشجویان عزیز که میوه دل ملت و امید واقعی کشور هستید با اهمیت دادن به مسئله تبیین حقایق، هر کدام مانند چراغی اطراف خود را روشن و ابهام‌زدایی کنید.

محمدباقر قالیباف ، رئیس مجلس شورای اسلامی هم با انتشار تصویری در صفحه کاربری خود در اینستاگرام از پیاده روی اربعین در ۵ سال گذشته گفت که همه ما دلتنگ شمردن ۱۴۵۲ عمود بین نجف و کربلا هستیم و خاطرات موکب‌ها و مهمان نوازی بی نظیر عاشقان امام حسین (علیه السلام) از ذهنمان بیرون نمی‌رود. ⁣

نحوه اعزام زائران عتبات عالیات برای شرکت در پیاده روی اربعین هم موضوع تذکر یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به وزیر کشور بود.

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به ناهماهنگی‌های بسیار جدی در تصمیم گیری و نحوه اعزام زائران گفت که مجلس نحوه اعزام زائران امام حسین(ع) در روز اربعین را مورد بررسی قرار خواهد داد، چرا که اقدامات انجام شده باعث دلخوری آنها شده است.

همچنین رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص ورود بدون کنترل زیستی زائرین اربعین هشدار داد.

سردار غلامرضا جلالی با اشاره به ضرورت تقویت مرزبانی زیستی در مقابل شیوع ویروس کرونا، تاکید کرد: حتی در شرایط واکسیناسیون با گستره بالا نیز نباید رویکرد بهداشت‌محور و انضباط اجتماعی در برابر شیوع ویروس کرونا تضعیف شود.

از دیگر اخبار پربازدید امروز بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ادعایش درباره سرویس تجهیزات نظارتی تاسیسات ایران بود.

آژانس در این بیانیه با اعلام این که ایران در اواخر ماه سپتامبر اجازه سرویس تجهیزات نظارتی آژانس در تمامی مکان‌های ضروری به جز کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج را داده است، این موضوع را خلاف توافق اخیر انجام شده میان ایران و آژانس تلقی کرد.

در واکنش به این ادعا کاظم غریب‌آبادی نماینده کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی با ارائه توضیحاتی در صفحه توییترش ، بیانیه اخیر آژانس که در آن عدم ایجاد دسترسی ایران به مجتمع تسای کرج مغایر با توافق اخیر آژانس و ایران تلقی شده است را نادرست خواند و نوشت: عمیقا باعث تاسف است که آژانس پس از ۳ حمله تروریستی طی یک سال گذشته در تاسیسات هسته‌ای ایران، هنوز آن‌ها را محکوم نکرده است، چنان که طبق قطعنامه‌های کنفرانس عمومی آژانس و مجمع عمومی سازمان ملل و حتی به خاطر تجهیزات خودش و امنیت بازرسانش و حفاظت از آن‌ها ملزم به این کار است.

اخبار منتشر شده در مورد نزدیک شدن روابط ایران و عربستان هم از دیگر موضوعات خبری امروز بود که رئیس جمهور عراق هم در این رابطه ابراز امیدواری کرد.

برهم صالح که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، در گفت‌وگو با شبکه سی.ان.ان در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او ایران و عربستان روابطشان را از سر خواهند گرفت یا نه، گفت: امیدواریم اما واضح است که موانعی وجود دارند ولی امیدواریم این اتفاق پیش از آن که خیلی دیر شود، بیفتد. بالاخره، ما همسایه هستیم. ما باید مذاکره کنیم، حتی اگر اختلافاتی داشته باشیم.

صالح افزود: امیدوارم، نسبت به قبل امیدوارتر هستم که این رویه تغییر کند.

در همین رابطه فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه هم گفت که کشورش از نزدیک شدن روابط ایران با عربستان و یا هرکشور عربی دیگر استقبال می‌کند و برای نزدیک شدن روابط کشورهای عربی با جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنیم.

دیوید زالکالیانی وزیر امور خارجه گرجستان هم در پیامی خطاب به حسین امیرعبداللهیان انتخاب وی به سمت وزیر امور خارجه را تبریک گفت و برای وی در تلاش برای گسترش صلح، امنیت و شکوفائی جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفقیت کرد و گفت: مشتاقانه منتظر همکاری‌های آتی میان دو کشور می باشم.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها