نکات مهم در خرید ترازوی آزمایشگاهی

ترازوی آزمایشگاهی که برای تعیین وزن و یا جرم نمونه‌های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد جزو قطعات حیاتی تجهیزات آزمایشگاهی می‌باشد.

نکات مهم در خرید ترازوی آزمایشگاهی

ترازوی آزمایشگاهی

ترازوی آزمایشگاهی در اندازه‌های مختلف با ظرفیت‌های وزنی متفاوت طراحی و تولید شده‌اند و توسط فروشگاه‌های تجهیزات آزمایشگاهی نظیر فروشگاه دانشور شیمی عرضه می‌گردند.

هر قدر ترازوی آزمایشگاهی دارای دقت بیشتری باشد به همان اندازه واحد اندازه‌گیری آن کوچک‌تر است و بر حسب اعشار متفاوت می‌باشند. ترازوهای دقیق 100 گرم، ترازوهای تحلیلی 1000 گرم، ترازوهای خرد 1000000 گرم، ترازوهای فوق میکرو 1000000g, ترازوهای مقیاس جرم، ترازوی رطوبت و ترازوهای قابل حمل از جمله مقیاس‌های علمی تخصصی هستند که برای نوع خاصی از اندازه‌گیری یا کاربرد (نمونه‌گیری مقایسه‌ای، اندازه‌گیری میزان رطوبت، قابلیت حمل) استفاده می‌شوند.

به طور کل می‌توان گفت که ترازوی آزمایشگاهی به دو گروه عمده ترازوهای مکانیکی و ترازوهای الکترونیکی تقسیم می‌گردند. از انواع ترازوی آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌های دانشگاهی، دارویی، ژنومیک و پروتئومیکس استفاده می‌شود. برای خرید یک ترازوی آزمایشگاهی علمی جدید باید به نکاتی همچون سهولت استفاده، وضوح، ظرفیت، واحدهای توزین، اندازه تابه و برنامه‌های کاربردی آن توجه کنید تا بهترین و کارآمدترین ترازوی آزمایشگاهی را تهیه نمایید. در ادامه ضمن بررسی چند نمونه از ترازوهای آزمایشگاهی به معرفی عوامل و فاکتورهای مهم در خرید آنها خواهیم پرداخت. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

ترازوهای مکانیکی

ترازوهای مکانیکی بر خلاف ظاهر سخت و خشنشان بسیار حساس بوده و با کوچک‌ترین ضربه ممکن است به درستی عمل نکنند. ترازوی مکانیکی نسبت به ترازوهای دیجیتال سنگین‌تر و بزرگ‌ترند و دقت آنها معمولاً کمتر از نوع الکترونیکی است. ترازوهای مکانیکی به ندرت قابل تعمیر هستند و بیشتر با تعویض قطعات می‌توان مجدداً از آنها استفاده کرد.

از متداول‌ترین ترازوهای مکانیکی می‌توان به ترازوی فنری، ترازو با وزنه لغزشی، ترازوی آنالیتیک، ترازو با صفحه فوقانی، ترازو با کنترل موازی یک کفه‌ای و... اشاره کرد. برای نگهداری این نوع از ترازوهای آزمایشگاهی باید به طور روزانه تواتر انجام شود و تراز بودن ترازو مدام بررسی گردد. تصدیق و تنظیم صفر دستگاه و همچنین تصدیق حساسیت ترازوی آزمایشگاهی به طور معمول انجام گیرد. مدام کفه و یا صفحه توزین تمیز شود و تواتر سالانه نیز صورت گیرد. همچنین برای نگهداری ترازوهای مکانیکی ترازوی آزمایشگاهی را کالیبره کرده و مراحل آن را ثبت نمایید. قطعات داخلی ترازو را هر چند وقت یکبار باز و تمیز کنید و تمامی این مراحل را باید طبق دستورالعمل سازنده ترازوی آزمایشگاهی انجام دهید.

ترازوهای الکترونیکی

از اجزای مهم ترازوهای الکترونیکی می‌توان به کفه توزین، محفظه و نمایشگر دیجیتال (LCD) اشاره کرد. این نوع از ترازوی آزمایشگاهی معمولاً قابل اتصال به کامپیوتر هستند و از دقت بالایی برخوردار می‌باشند. از ترازوهای الکترونیکی در آزمایشگاهایی که اندازه‌گیری وزن به صورت دقیق بسیار حائز اهمیت است و صنایعی مانند پزشکی و داروسازی استفاده می‌شود.

این ترازوها بر اساس ظاهر به دو دسته‌ی محفظه‌دار و بدون محفظه تقسیم می‌شود و بر اساس کالیبراسیون نیز سه مدل ترازو با کالیبراسیون فول دیجیتال یا تمام اتوماتیک، کالیبراسیون دستی و ترازو با کالیبراسیون دیجیتال دستی در بازار عرضه می‌گردد. ترازوی آزمایشگاهی الکترونیکی یا همان دیجیتال بر اساس دقت نیز به انواع ترازوی یک گرم، ترازوی یک دهم گرم، ترازوی یک صدم گرم، ترازوی یک هزارم گرم، ترازوی یک ده هزارم گرم و ترازوی یک صد هزارم گرم تقسیم می‌گردد.

فاکتورهای مهم جهت انتخاب ترازوی آزمایشگاهی

فاکتورها و المان‌های مختلفی وجود دارند که هنگام خرید ترازوی آزمایشگاهی باید آنها را مد نظرداشته باشید تا بهترین و کاربردی‌ترین آنها را تهیه نمایید این فاکتورها عبارتند از:

سهولت استفاده؛ در هنگام خرید ترازوی آزمایشگاهی از فروشگاه‌های معتبری همچون فروشگاه تجهیزات پزشکی دانشور شیمی، به سهولت استفاده ترازو توجه کنید و ترازویی را خریداری کنید که کار کردن با آن بسیار راحت و آسان باشد.

ظرفیت؛ یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هنگام خرید ترازوی آزمایشگاهی توجه به ظرفیت ترازو است. به حداکثر وزنی که ترازو می‌تواند آن را اندازه‌گیری کند ظرفیت گفته می‌شود. برای به دست آوردن بهترین و دقیق‌ترین نتیجه، کل باری که بر روی ترازو قرار گرفته باید در حد ظرفیت نامی باشد. این نکته را فراموش نکنید که هنگام در نظر گرفتن ظرفیت، وزن پیمانه‌ها و ظروفی را که قرار است مورد استفاده قرار گیرد را نیز وارد کنید.

حداقل خوانایی؛ خوانایی به کوچک‌ترین تقسیم تعادلی که یک ترازوی آزمایشگاهی می‌توان آن را نشان دهد گفته می‌شود. در هنگام خرید حتماً به میزان حداقل خوانایی ترازو دقت کنید. برخی از روش‌های آزمون، به حداقل خوانایی، جهت دریافت نتایج بهتر نیازمندند. در واقع خوانایی یک ترازوی آزمایشگاهی، به کوچک‌ترین تفاوتی گفته می‌شود که بین دو مقدار اندازه‌گیری شده است و می‌توان آن را بر روی صفحه نمایش خواند. معمولاً خوانایی یک ترازو با دقت توزین آن مساوی نیست.

واحدهای توزین؛ برخی از آزمایشات به واحدهای اندازه‌گیری خاصی نیازمند هستند. در هنگام خرید دقت داشته باشید تا با توجه به نوع برنامه‌های خود ترازوی آزمایشگاهی با واحدهای اندازه‌گیری مشخص را تهیه نمایید. البته برخی از ترازوهای مدرن همزمان چندین واحد توزین ارائه می‌دهند.

دقت و وضوح؛ یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که در هنگام خرید ترازوی آزمایشگاهی باید مد نظر داشت بررسی میزان دقت و وضوح ترازوی آزمایشگاهی است. دقت و وضوح یک ترازوی آزمایشگاهی به میزان کیفیت مکانیکی و سیستم عاملی که بر آن نسب است بستگی دارد. در برخی آزمایش‌ها کوچک‌ترین تغییر در وزن می‌تواند تأثیرات بزرگی را در نتیجه آن ایجاد کند؛ در نتیجه برای این نوع از آزمایش‌ها حتماً باید از صحت و دقت ترازوی آزمایشگاهی اطمینان کامل داشته باشید. از طرفی ظرفیت یک ترازو به طور مستقیم بر روی وضوح آن تأثیرگذار بوده و هر چه وزن یک ترازو بیشتر باشد وضوح و دقت آن برای ایجاد تعادل نیز محدودتر خواهد بود.

اندازه تابه؛ ظرف‌های ترازوی آزمایشگاهی باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند از وسایل توزین شده پشتیبانی کامل نماید. اگر نمونه‌های مورد استفاده فراتر از سیستم عامل باشد ممکن است نتایجی ناپایدار و اشتباه حاصل گردد. در نتیجه در هنگام خرید ترازوی آزمایشگاهی به میزان تابه آن توجه داشته باشید و مناسب‌ترین آن را برای کامل شدن تجهیزات آزمایشگاهی خود خریداری کنید.

نوع برند و کیفیت ترازوی آزمایشگاهی؛ یکی از مهمترین مواردی که در هنگام خرید ترازوی آزمایشگاهی باید به آن توجه داشته باشید انتخاب ترازوهایی با برند معروف و با کیفیت است. برندهای معروف و اورجینال غالباً مواد اولیه با کیفیت را در ساخت لوازم تولیدی خود بکار می‌برند. از طرفی دقت و وضوح این نوع از تجهیزات آزمایشگاهی بسیار بالاتر از انواع غیر اورجینال و غیر معروف است.

فروشگاه عرضه کننده ترازوی آزمایشگاهی؛ یکی از فاکتورهای مهم در خرید ترازوی آزمایشگاهی انتخاب فروشگاهی است که باید ترازو را از آنجا تهیه نمایید، فروشگاه‌های تجهیزات آزمایشگاهی معتبر و بزرگ مانند فروشگاه دانشور شیمی غالباً اجناسی اورجینال، با کیفیت و دارای گارانتی عرضه می‌کنند و از لحاظ جنس، کیفیت و کاربرد محصولات سعی می‌کنند بهترین نوع و برند آن را در ویترین فروشگاهی خود قرار دهند.

فروشگاه تجهیزات آزمایشگاهی دانشور شیمی

فروشگاه تجهیزات آزمایشگاهی دانشور شیمی یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران است که به صورت اختصاصی به فروش انواع تجهیزات آزمایشگاهی با کیفیت بالا مبادرت دارد.

این فروشگاه با بهره‌گیری از کادر فروش مجرب و مشاوره متخصصین آزمایشگاهی بهترین و کارآمدترین تجهیزات آزمایشگاهی روز دنیا را از اقسا نقاط جهان تهیه و در غالب یک مجموعه بزرگ در ویترین فروشگاهی خود قرار داده است. ترازوی آزمایشگاهی یکی از انواع تجهیزات آزمایشگاهی است که در مدل‌های مختلف با قدرت توزین و ظرفیت‌های متفاوت توسط این شرکت عرضه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و جامع‌تر می‌توانید به سایت دانشور شیمی مراجعه کرده و ضمن بازدید از تمامی محصولات، از راهنمایی مشاورین این مجموعه نیز بهرمند شوید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها