بیش از 20 استارتاپ گردشگری از ایران به اکسپوی 2020 دبی اعزام می‌شوند

اعضای بیش از 20 استارتاپ گردشگری برای ارائه نوآوری‌هایشان در ایام برگزاری اکسپوی دبی از ایران به این شهر اعزام می‌شوند.

بیش از 20 استارتاپ گردشگری از ایران به اکسپوی 2020 دبی اعزام می‌شوند

حامد دستفروشان، دبیر تخصصی دبیرخانه جشنواره‌های سه‌گانه گردشگری ضمن اعلام این خبر گفت: «در ایام برپایی اکسپوی 2020 دبی سه جشنواره در حوزه نوآوری برگزار و منتخبان این جشنواره‌ها برای ارائه نوآوری‌های‌شان به اکسپو اعزام می شوند و آنجا در قالب استیج محصول و خدمات‌شان را ارائه می دهند.»

وی نوآوری در خدمات هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی و استارتاپ‌های گردشگری را موضوع این سه جشنواره خواند و توضیح داد: «جنبه‌های مختلف خدمات هتل‌ها و آژآنس‌های مسافرتی، شامل خدمات به کارکنان و مشتریان مورد بررسی قرار می‌گیرد. جشنواره استارتاپ‌های گردشگری نیز در بخش ایده‌های استارتاپی و استارتاپ‌های در حال فعالیت برگزار می‌شود.»

دستفروشان با تاکید بر این نکته که ایده‌ها را از جنبه نوآورانه بودن، قابل اجرا بودن، اقتصادی بودن و درآمدزا بودن مورد بررسی قرار می دهیم اظهار داشت: «همچنین در بخش استارتاپ‌های درحال فعالیت این موضوع اهمیت دارد که استارتاپ تا چه اندازه قابل سرمایه گذاری است. نوآورانه بودن ایده محوری نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.»

به گفته این مدیر حوزه گردشگری در غربالگری اولیه تعدادی از استارتاپ‌ها و هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی انتخاب و برای ارائه نوآوری هایشان به اکسپو اعزام می‌شوند. مرحله دوم شامل امتیازدهی به گروه‌های اعزامی است.

وی ماموریت دبیرخانه تخصصی جشنواره‌های گردشگری را فعالیت برای توسعه صعنت گردشگری خواند و تاکید کرد: «این بخش از طرف وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مجموعه سرو بنیان ادبی(سبا) واگذار شده است. این مجموعه و چند نهاد دیگر به نمایندگی از وزارتخانه گردشگری کار جشنواره‌ها را به پیش می‌برند.»

دستفروشان درباره ضرورت برگزاری چنین جشنواره‌هایی توضیح داد: «اکسپو در حوزه نوآوری تعریف شده و هدفش استفاده از فرصت‌های پیش رو با تفکر نوآورانه است. در بخشی از صنعت گردشگری ما خدمات به سبک سنتی دارد ارائه می‌شود. هر چقدر به سمت نوآوری پیش برویم می‌توانیم مخاطب بیشتری را به سمت گردشگری جذب کنیم و این صنعت را توسعه دهیم. هدف ما این است که نوآوری‌های داخلی در سطح بین المللی معرفی شوند و برند ملی ایران در حوزه گردشگری گسترش پیدا کند. جذب گردشگرها و سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند از این مسیر محقق شود.»

به گفته وی شعار جداگانه‌ای برای این جشنواره‌ها انتخاب نشده و قرار است جشنواره‌ها تابع شعار یکپارچه‌ای که برای ایران انتخاب می‌شود باشند.

دستفروشان استارتاپ‌ها را پیشران نوآوری و تحول در صنایع مختلف خواند و گفت: «مجموعه هایی که با ما همکاری دارند، به صورت حرفه‌ای روی استارتاپ ها و کارآفرینی محتوا کار می‌کنند. هدف ما از برگزاری این جشنواره‌ها مقابله با سیاه نمایی هاست که درباره ایران آنجام شده است. می‌خواهیم این نکته را جا بیندازیم که آنچه در سطح بین الملل درباره ایران تعریف شده با واقعیت تفاوت دارد. امیدواریم کسب و کارهای کوچکی که قابلیت رشد دارند، در این جشنواره شرکت و صنعت گردشگری را به یک صنعت مولد تبدیل کنند.»

این مدیر حوزه گردشگری از برگزاری مراسم افتتاحیه سه جشنواره بین سه هفته بعد از افتتاحیه اصلی اکسپو خبر داد و افزود: «نفرات منتخب به ترتیب اعزام می‌شوند تا توانمندی‌هایشان را در استیج آنجا ارائه کنند. پیش بینی کردیم که نیروهای بیش از 20 استارتاپ ایرانی به این اکسپو اعزام شوند. البته داریم رایزنی می‌کنیم این ظرفیت بیشتر شود. در حوزه هتل‌ها و آژانس‌ها هم پیش‌بینی‌مان همین تعداد است. احتمالا داوری‌ها را تا بهمن ماه تکمیل و نتایجش را اعلام می‌کنیم. مراسم اختتامیه نیز همزمان با اختتامیه اکسپو در فروردین ماه 1401 خواهد بود.»

دبیر تخصصی دبیرخانه جشنواره‌های سه‌گانه گردشگری درباره نحوه پرداخت هزینه‌های اکسپو به شرکت‌کنندگان اظهار داشت: «شرکت در اکسپو هزینه سنگینی دارد. بخشی از هزینه‌های بلیت پرواز و اقامت و ویزا را ما در قالب حمایت از استارتاپ ها پرداخت می کنیم. اگر افرادی امکان حضور نداشته باشند، از طریق تکنولوژی وی آر به عنوان ارائه دهنده باشند. منتخبان و برندگان از حمایت مادی برای توسعه کسب و کارشان بهره‌مند خواهند شد.»

به گفته دستفروشان مهلت شرکت در این جشنواره تا پایان شهریورماه بوده که به دنبال تقاضاهای زیاد به مدت یک ماه تمدید شده است. همه استارتاپ های حوزه گردشگری، هتل‌ها و مراکز تفریحی و آژآنس های بند الف و بند ب می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. استارت‌آپ‌های اعزام شونده به اکسپوی 2020 دبی همچنين مي‌توانند از فضايي كه دولت امارات متحده عربی براي گرفتن اسپانسر در آن فضا فراهم كرده استفاده كنند.

گفتنی است متقاضیان می‌توانند در سايت saba.co.com كه متعلق به سروبنیان ادبی(سبا)، مجری پاویون ایرانگردی و جهانگردی اکسپو۲۰۲۰دبی، است، فرم‌ها را به صورت آنلاين پر كنند. پس از آن از طرف جشنواره با آن‌ها تماس گرفته می‌شود و راهنمایی‌شان مي‌كنند تا فرم‌ها براساس استانداردهاي جهاني پر شود.

ارائه یک استارتاپ برای جذب اسپانسر حتماً بايد طبق استانداردهای بين‌المللی باشد.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها