خیانت آمریکایی-انگلیسی و قهر فرانسه / کاریکاتور

هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی برگزار شد که اختلاف میان فرانسه و آمریکا بر سر یک پیمان نظامی سه‌جانبه میان آمریکا، انگلیس و استرالیا بر آن سایه انداخته است.

خیانت آمریکایی-انگلیسی و قهر فرانسه / کاریکاتور

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا وعده داده اختلافات با فرانسه را از راه‌های مختلف دیپلماتیک از جمله از طریق دیدارهایی در حاشیه این نشست مورد بررسی و مداقه قرار خواهد داد. با این حال، به نظر می‌رسد اصل موضوع اختلاف فرانسه با متحدانی چون آمریکا و انگلیس مهم‌تر از تلاش‌ها برای عبور از آن اختلافات است.

فرانسه فسخ یکجانبه قراردادی با استرالیا را که «قرارداد قرن» برای صنعت این کشور نامیده می‌شد و ارزش آن بالغ بر 56 میلیارد یورو بود، به منزله «خنجر از پشت» به دست یکی از کشورهای متحد خود قلمداد کرده و به همین دلیل برای نخستین بار سفرایش را از واشنگتن و کانبرا فراخوانده است.

اقدامی که فرانسه در فراخواندن سفیرش از واشنگتن انجام داده عمق عصبانیت پاریس را از یکی از مهم‌ترین متحدانش در آن سوی آتلانتیک نشان می‌دهد و تحولی است که حتی در دوران تنش‌های میان اروپا و آمریکا در ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» هم اتفاق نیفتاد.

فراخواندن سفیر معمولاً آخرین راهکار دیپلماتیک است و هنگامی اتخاذ می‌شود که روابط میان کشورهای درگیر تنش به مرحله بحران رسیده باشد. چنین مرحله‌ای در روابط میان متحدانی مانند فرانسه، انگلیس و آمریکا امری کاملاً کم‌سابقه تلقی می‌شود.
لودریان در انتقادی تند از انگلیس گفته که پاریس نیازی به فراخواندن سفیرش در لندن نداشته زیرا «ما از فرصت‌طلبی دائمی آنها آگاهیم و بنابراین، فایده‌ای ندارد سفیرمان را در آنجا برای مشورت فراخوانی کنیم.» «اسکات موریسون»، نخست وزیر استرالیا در توجیه تصمیم دولتش برای فسخ قرارداد با فرانسه گفت: «نظر ما عوض نشده است، بلکه نیازمان تغییر کرده.»

پیمان آکوس و تداوم ترامپیسم

اعلام پیمان آکوس در شرایطی صورت گرفت که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا با وعده ترمیم روابط خدشه‌دار‌شده آمریکا با متحدانش بعد از دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» روی کار آمده بود.

یکی از محورهای تبلیغات بایدن در دوران انتخابات این بود که ترامپ چیزی جدا از آمریکا است و سیاست پشت کردن به متحدان، استراتژی خاص و منحصر به فرد شخص ترامپ به عنوان یک فرد بیگانه‌هراس بوده است.

با وجود این، او همین چند هفته پیش، هنگام اجرای توافق خروج از افغانستان به دولت «محمد اشرف غنی» پشت کرد تا نشان دهد که خیانتکاری آمریکا اگرچه ممکن است در دوران یک رئیس‌جمهور به شکل بارزتری انجام شود، اما یکی از محورهای اساسی سیاست خارجی این کشور است.

به همین دلیل است که وزیر خارجه فرانسه در واکنش به توافق آکوس این نکته را یادآوری کرده که اقدامات بایدن تفاوتی با سیاست‌های ترامپ ندارد و گفته است: «این تصمیم ناخوشایند، یکجانبه و غیرقابل پیش‌بینی من را به یاد بسیاری از اقدامات ترامپ می‌اندازد.»

ماندگار بودن ترامپیسم علی‌رغم کنار رفتن او از قدرت، چیزی است که بسیاری از تحلیلگران قبل از روی کار آمدن بایدن به آن اشاره کرده بودند. یک دیپلمات غربی در بحبوحه جدال‌های انتخاباتی در آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال‌تایمز» گفته بود: «اروپایی‌ها به یک آمریکای قدرتمند نیاز دارند، اما تصور بازگشت همه چیز به روال قبل از انتخاب ترامپ، ساده‌لوحانه می‌نماید.»

این دیپلمات گفته تنها چیزی که در دوران بایدن (در صورت پیروزی او در انتخابات) تفاوت خواهد کرد «لحن دوستانه‌تر، لبخندهای بیشتر، عکس‌های بیشتر و سفرهای بیشتر» خواهد بود.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    جو بایدن در آمریکا مانند جنتی ایران است و حتما آمریکا را به نابودی می‌کشاند انشاالله

  • کاربر ناشناس
    0

    خداوند گرگها رو به جون هم انداخته تا خودشون به دست هم از بین برن ان شاءالله

  • کاربر ناشناس
    0

    مسخره بازی ها چیه شما همتون از اول هم مستعمره امریکا بودید نقش چرا بازی میکنید مگه همین المان با او مرکل جان موفقش نبودش وقتی عراق به شرکت زمینس المان گفت بیا برق و مخابرات من رو سر و سامان بده امریکا چنان گوشش رو پیچوند که المان به گ.... خوری افتاد که غلط کردم ارباب و تو عراق بلوایی راه انداخت که العبادی استعغا داد حالا هم نوبت فرانسه خخخخخ بدبخت ها حتی برای منافع کشور خودشون هم نمیتونن حرکتی بدون اجازه و بر خلاف نظر اربابشون انجام بدن ان شاءالله به زودی به جون هم بیفتید داعشی های عوضی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها