تالار اختصاصی سیمان مانع رشد عجیب قیمت می شود

کارشناس بورس کالا گفت: برای کنترل و نظارت دقیق تر از سوی ناظر از تالار اختصاصی استفاده می‌شود.

تالار اختصاصی سیمان مانع رشد عجیب قیمت می شود

مهدی بیات منش، در رابطه با راه اندازی تالار اختصاصی برای برخی از محصولات در بورس کالا، اظهار کرد: معمولا زمانی که واژه اختصاصی در رابطه با یک کالایی کنار آن قرار می‌گیرد مانند تالار اختصاصی یا معاملات اختصاصی، این نکته به ذهن می‌رسد که آن کالا از یک حساسیت و یک برجستگی خاصی مانند قیمت، حجم معاملات و سهمیه بندی‌های ویژه در بازار برخوردار است.

او افزود: برای کنترل و نظارت دقیق تر از سوی ناظر، از تالار اختصاصی استفاده می‌شود اما ثبات در تقاضا، نکته بسیار مهم تری در ایجاد تالار اختصاصی برای آن محصول است.

بیات منش تصریح کرد: وزارت صمت معمولا برای اینکه بتواند بر طرف تقاضا کنترلی داشته باشد، از عرضه‌های اختصاصی و معاملات اختصاصی استفاده می‌کند.

البته تالار اختصاصی در گذشته نیز بر بستر سامانه tts در بازار‌های صنعتی، صادارتی کیش، فرآورد‌های نفتی فرعی و پتروشیمی، حراج باز و مناقصه بورس کالا نیز وجود داشته است. همین طور به دلیل حجم گسترده‌ای که پیش بینی می‌شود در زمینه سیمان وجود داشته باشد، برای معاملات سیمان نیز تالار اختصاصی در نظر گرفته شد.

او در ادامه بیان کرد: بنابراین بر اساس ابلاغیه مدیر عملیات بورس کالا، معاملات سیمان از روز شنبه به طور جداگانه در بستر سامانه tts از ساعت ۱۱:۳۰ انجام شده و به این ترتیب یک تالار اختصاصی برای سیمان در بورس کالا در نظر گرفته شده است.

بیات منش در ادامه تصریح کرد: به دلایل مختلف از جمله قانون جهش مسکن، تقاضا برای سیمان افزایش خواهد یافت که همین موضوع می‌تواند یکی از دلایل ایجاد تالار اختصاصی برای نظارت بیشتر بر عرضه‌ و تقاضا‌ و توزیع نظام‌مند سیمان باشد. نظارتی که باعث می شود تا هیجانات بر قیمت این محصول دامن نزند و معاملات آن به آرامی به روند خود ادامه داده و قیمت نیز از کنترل خارج نشود.

این کارشناس بورس کالا در پایان گفت: در کل هنگامی معاملات در بورس کالا اختصاصی می‌شود که سیاست گذار به دنبال آرامش در آن معاملات است تا قیمت نیز رشد‌های عجیب نداشته باشند.

یکی دیگر از مزیت‌های مهم تالار اختصاصی این است که به سبب ثبات ایجاد شده و نظارت دقیق‌تر، بازار‌های بیرون از بورس کالا نیز به ثبات می‌رسند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها