نشنال اینترست بررسی کرد

فاجعه کرونا در آمریکا؛ چرا کووید 19 بدتر از آنفلوانزای اسپانیایی سال 1918 است؟

نشنال اینترست در گزارشی به موضوع کرونا پرداخت. نویسنده تاکید دارد که امواج همه گیری کرونا را می توان از جهاتی با آنفلوانزای اسپانیایی مقایسه کرد.

فاجعه کرونا در آمریکا؛ چرا کووید 19 بدتر از آنفلوانزای اسپانیایی سال 1918 است؟

به گزارش خبر فوری ، به نظر می رسد که شرایط کرونایی کشور آمریکا مجددا به هم ریخته و کرونای دلتا در این کشور غوغا می کند. براساس داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز در روز یکشنبه، مجموع قربانیان کرونا در آمریکا با مرگ 2 هزار و 739 بیمار دیگر طی یک روز گذشته به 687 هزار و 106 نفر رسید.

ایالت کالیفرنیا با بیش از 4 میلیون و 676 هزار مورد ابتلا به کرونا بیشترین آمار را در میان ایالات آمریکا به خود اختصاص داده است.

در همین حال ایالت تگزاس با بیش از 4میلیون و 8 هزار مورد و ایالت فلوریدا با بیش از 3 میلیون و 582 هزار بیمار کرونایی در رده‌های بعدی قرار دارند.

ایالت کالیفرنیا با 68 هزار و 551 مورد مرگ ناشی از کرونا دارای بیشترین آمار قربانیان نسبت به سایر ایالات آمریکا است. این آمار در ایالت تگزاس بیش از 63 هزار و 656 نفر و در ایالت نیویورک نیز 55 هزار و 107 نفر ثبت شد.

بسیاری کم بودن تعداد واکسینه ها را علت این اتفاق می دانند. براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC)، تاکنون بیش از 212 میلیون و 861 هزار نفر در این کشور در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند که بیش از 182 میلیون و 958 هزار نفر از آنها دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

مقایسه آنفلوانزای اسپانیایی با کرونا

اکنون برخی رسانه های آمریکایی به موضوع بالا بودن تلفات کرونا در ایالات این کشور پرداخته اند. نشنال اینترست در گزارشی به موضوع کرونا پرداخت. نویسنده تاکید دارد که امواج همه گیری کرونا را می توان از جهاتی با آنفلوانزای اسپانیایی مقایسه کرد.

آنفلوانزای اسپانیایی در سال 1918 اوج گرفت و می توان آن را کشنده ترین پاندمی دو قرن اخیر نامید. در این پاندمی حدود 50 میلیون انسان از دنیا رفتند و اقتصاد، سیاست و حتی فرهنگ و هنر بسیاری از کشورهای اروپایی تحت تاثیر قرار آن گرفت. همزمانی این پاندمی با جنگ جهانی اول بر کشندگی و تلفات این بیماری افزود و بسیاری را در مقابل این ویروس آسیب پذیر کرد.

با توجه به این اطلاعات، باید گفت که ویروس کووید 19 به مراتب خطر کمتری نسبت به آنفلوانزای اسپانیایی دارد. کرونا در اوج شیوع و جهشش حدود 4.5 میلیون انسان را به کام مرگ فرستاد که این رقم در مقایسه با 50 میلیون تلفات آنفلوانزای اسپانیایی هیچ است. ضمن اینکه این نکته را هم باید در نظر گرفت که جمعیت جهان در سال 1918 به مراتب کمتر از سال 2021 بوده است.

اگر چنین است پس چرا برخی پاندمی آنفلوانزای اسپانیایی را با کرونای قرن 21 مقایسه می کنند؟ نویسنده نشنال اینترست تاکید دارد که اگرچه مقایسه آنفلوانزای اسپانیایی با کرونا در سطح جهانی اشتباه است اما این مقایسه در داخل آمریکا کاملا منطقی است؛ چرا که کووید 19 به مراتب بیشتر از آنفلوانزای سال 1918 به آمریکایی ها آسیب زده است.

طبق داده های جمع آوری شده توسط دانشگاه جانز هاپکینز، بیش از 687هزار آمریکایی در حال حاضر بر اثر ویروس کووید 19 جان خود را از دست داده اند که این تعداد، از رقم مرگ و میر بر اثر آنفلوانزا در ایالات متحده در سال 1918 هم پیشی گرفته است.

به جز این، شباهت های دیگری بین این دو پاندمی وجود دارد. نویسنده معتقد است محدودیت اجتماعی عجیب و غریب، تعطیلی مدارس و مشاغل، قرنطینه شهرها و استفاده گسترده از ماسک هم در پاندمی سال 1918 و هم در پاندمی سال 2020 و 2021 وجود داشته است. اصولا می توان گفت که استفاده از ماسک برای اولین بار در پاندمی آنفلوانزای اسپانیایی به صورت عمومی و وسیع رواج یافت.

به این نکته هم باید توجه کرد که به طور کلی، کشندگی آنفلوانزای اسپانیایی بیشتر از کرونای جدید است. میزان کشندگی آنفلوانزای 1918 حدود 2.5 درصد و میزان کشندگی کرونا حدود 1.6 درصد (برای افراد واکسینه نشده) بوده است.

یک تفاوت بزرگ بین کرونا و آنفلوانزای اسپانیایی

با این حال، خود نویسنده نشنال اینترست قبول دارد که مقایسه کرونا و آنفلوانزای سال 1918 از جهات بسیاری دقیق نیست. مهم ترین تفاوت در رابطه با این دو پاندمی این است که برای کرونای 2021 واکسن پیدا شده و با تزریق آن می توان از ابتلای شدید و مرگ بر اثر این بیماری اجتناب کرد. این در حالی است که برای آنفلوانزای 1918 هیچ واکسنی ساخته نشده بود.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • ایران
    0

    مگه آمریکایی ها کرونا می گیرند؟ ؟؟ مگه اصلا میمیرند؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      نه دیگه خبر اشتباهه اونا با فایزر دیگه نمیدونن کرونا چیه ما اینجا با سینوفارم که اب مقطره کرونا میگیریم میمیریم عزیزم

  • ناشناس
    0

    سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت سیاره زمین از ۱۰ میلیارد عبور می کند اگر مجموع تلفات ومرگ و میر انسانی را در جهان به هر دلیلی در نظر بگیریم در برابر این رشد افسار گسیخته و اصلی ترین تهدید سیاره زمین هیچ است.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      نه این هدف شیطانه که نسل انسان رو نابود کنه و امریکا ابزارش چون میدونید که تمام رئیس جمهورش ها باید روبه روی ابلیسک برج شیطان قسم بخورن که به اهدافش پایبند هستند وگرنه این کفر نیست که بگیم خداوند قادر به روزی دادن به این جمعیت نیست و خبر نداشته که زیاد میشن و این عظمت هستی با میلیاردها کهکشان رو افریده ولی توان روزی به این جمعیت که در مقابل آفرینش هستی هیچه رو نداره

    • عوام
      0

      خدایش خودت بخون این چرت و پرتهایی که نوشتی ببین چیزی میفهمی عادت کردید به توهین به همه ملتها و قوانیین شون و پرچمهاشون چی بگم فقط باید سکوت کرد ...

    • عوام
      0

      خدایش خودت بخون این چرت و پرتهایی که نوشتی ببین چیزی میفهمی عادت کردید به توهین به همه ملتها و قوانیین شون و پرچ مهاشون چی بگم فقط باید سکوت کرد ... کاربر ناشناس

  • کاربر ناشناس
    0

    عاشقان واکسن امریکایی الان دیگه ساکت شدن اتفاقا باید وارد میکردن که اینا هم برن بغل همون ها امار مرگشون بعضی ها اونقدر امریکا در واقع شیطان پرست هستن که حاضر جون بدن براش کور هستن نمیبینن که چین با واکسنش چه جوری کشورش رو ایمن کردش اونا با دوز سوم فایزر هم نتونستن فکر کردن ایرانی ها هم احمق هستن البته به غیر از برخی عشق غرب که واکسن های اشغال اونا رو بیارن نه عزیزم ایرانی ها باهوشتر از این حرفها هستن که فریب شما رو بخورن همیشه از دست ایران به عذاب هستید خدا یا شکرت که دشمنان ما رو از احمق ها آفریدی

    نظرات شما -
    • عوام
      0

      هیچکس ساکت نشده شما ساده و گاگولی هر چرت و پرتی رو قبول میکنی نسبت جمعیت و امار واقعی دیدی معاون وزیر بهداشت اومد افشاگری کرد و گفت امار ده ها برابر بیشتره تو ایران دوم اینکه چرا باید یکی ایرانی ار مرگ بیشتر انسانی در کشور دیگه خوشحال باشه و یا از امار مرگ هموطن خودش خوشحال شه همسال شما ها هستید که با حمایت از مسافران اربعین عراق مرگ دو برای هموطنت سوقات میارید

    • یکی از مردم
      0

      خبرهای دروغ شما رو باور نمیکنیم که ساکت بشیم... از ریشه دروغگو بودید مدارکش هست بارها ثابت شده پس ساکت شو ساندیستو بلیس!

  • ناشناس
    0

    خوشبختانه با همت و مدیریت جهادی در کشور ما اصلاً مشکل و تلفاتی نداشتیم .

  • اصلاح طلب بی غیرت
    0

    غرب گداهای فایزر پرست کجایید اربابتون بد جوری تو کل مونده برید اونجا کار جهادی کنید الان میگن اینا واکسن نزدن

    نظرات شما -
    • حقیقت
      0

      بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت تاکنون 120 هزار ایرانی با کرونا از دنیا رفته اند و براساس آمار ثبت احوال بیش از 240 هزار نفر. جمعیت ایران یک چهارم کشور امریکا است و اگر این آمار را مقایسه کنیم خواهید دید کشور ما در این مورد پیشتاز است. نکته دیگر اینکه در امریکا بخشی از مردم از واکسن زدن گریزانند. اما توی شرق پرست و شرق گدا که احتمالا قبر مائو و لنین و استالین را طلا خواهی گرفت و دور آنها طواف خواهی کرد بدان که روسیه و چین در ارائه آمار بسیار پنهان کارند.

    • به حقیقت(کذاب)
      0

      اولا اینکه میشه بگی این آمار ۲۴۰هزار از کجات درآوردی؟در ثانی قبله آمار شما یعنی آمریکا مدعی که در همه چیز اول و ابرقدرت چی شد آمارشو با ما مقایسه کردی ثالثا دوران مائو و لنین و غرب و این اراجیف تمام شده است دوران رقابت عقل و تعقل با جهل و نادانی که طبق معمول شما بدبختها از عقل و تعقل محروم هستید

    • عوام
      0

      اقای بی غیرت تو گاگولی و ساده هر چرت و پرتی رو قبول میکنی واسه همین هم خوب سوارت شدن تقصیر بقیه چیه مملکت خودتو که توشی هر روز میبینی معاون وزیر بهداشتت اعتراف کرد امار ده ها برابر اینی است که اعلام میکنیم شما چرا همه چیز دو به غرب پرستی ربط میدیداگر بعضی دلسوزی میکنند دلیل به غرب پرستی نیست شما تو پرستش بی همتا هستید احمدی نژاد رو پرستیدید الان هم رییسی و چین و روسیه

    • حقیقت
      0

      بی غیرت: نگران بت های تراشیده خودت هستی؟ ایرادی ندارد همچنان به پرستش بت های خودت ادامه بده کاری باهات نداریم

    • یکی از مردم
      0

      آخه نه که شما ساندیس زیاد میزنید همون موقع هم میشینید خبر مینوسید و آمار میدید مثل انخاباتتون!!!! ده درصدو 48 درصد حساب میکنید حقوق مردم به ریال و ساندیس و مخلفات شما به دلار همون ارباااااااااااااااااااااب ما!!!!!!!....اونی که فکر کردید خوتونید متوهم و بی غیرت و .........!!

  • ناشناس
    0

    ول کنید بابا کور خود شدید بینای مردم فاجعه تو ایرانه نه تو امریکا اونجا بعد از ترامپ به خوبی مدیریت شده فاجعه و خجالت تو کشور خودمونه که الان که تازه دارید موفق میشید طبق اخبار خودتون که حرف توشه با اعتراف معاون وزیر بهداشت روحانی در هر ده روز 3000 نفر دارند میمیرند یعنی 3000 پدر مادر خواهر برادر فرزند من و تو نسبت به جمعیت ایران و امریکا حیاب کنید

  • ناشناس
    0

    متاسفانه بعضی افراد تزریق واکسن رو هم بهش نگاه سیاسی دارن، اون چیزی که باید بهش توجه کرد قدرت سرایت و کشندگی بالای ویروس کروناهست و اون چیزی که از لحاظ پزشکی ثابت شده تاثیر بالای واکسن فایزر و مدرنا نسبت به سایر واکسن هاست، واز طرف دیگه سطح بالای شبکه بهداشت کشورهای غربی بالاخص آمریکاست که میزان دقیق مبتلایان و میزان مرگ و میر رو ثبت میکنن اما تو سایر کشورهای در حال توسعه آمار دقیقی از مبتلایان و مرگ میر وجود نداره مثل کشور افغانستان و یا عراق که آمارشون فوق‌العاده پایینه این موضوع هم به این دلیله که نه اینکه تعداد مبتلایان کم هست بلکه شبکه بهداشتشون ضعیفه و آمار دقیقی وجود نداره، توی کشور خودمون هم وقتی یه نگاه سرسری میندازیم می‌بینیم اکثر اطرافیانمون مبتلا شدناما آمار اعلامی5میلیون نفره، شاید ضعف شبکه بهداشتمون دلیل آمار اعلام شده است

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      دقیقا همینه برادر من قبل از اینکه نوبت واکسن بهش برسه (دوماه پیش) و کارمند بانک بود مبتلا شد و ریه اش هم درگیر شد توی بیمارستان بیشتر افراد مسن که بستری بودن و حتی دو تاشون فوت کردند دو دوز واکسن سینوفارم رو توی بهار زده بودند!

  • مرگ ونابودی برآمریکا
    0

    عبورکردن ازمرز700000 مرده وهلاک شده کرونایی درکشورکدخدای!! مدعی بهداشت وپزشکی وپیشرفت دنیا که بالاترین رقم هلاک وگوربه گورشدن شان درطی این۲قرن وخیلی بیشتراز تلفات جنگ هایشان است،یادآوری این دست قدرت خداست برای فرعون جهان که:این سیلی ولگد همان خداست که وعده داده:عذاب ظالمین بزرگ است.حالاهمه دنیادارنداین عذاب راست خدارامی بینندوباورمیکند.تلخ جان لب گور آمریکا.

    نظرات شما -
    • عباس
      0

      بدبخت به تو که انسانیت و جان انسانهای بی گناه و مردم معمولی فلان کشورو به عقده های سیاسیت گره زدی ... رسد آدمی به قعری ...

    • ارسلان
      0

      نگران نباش. آنها یک فراخوان برای مهاجرت نخبگان و فناوران و متخصصان کشورمان بدهند. بیش از 3 میلیون نفر در صف مهاجرت به امریکا قرار می گیرند

    • برو خودتی!
      0

      ببند بابا 350 میلیون جمعیت داره مردمش هم واکسن رو نمیپذیرند نه فقط کرونا واکسنهای دیگه رو هم قبول ندارند...درضمن ساندیسی گرامی مرگ و میر ایران خودشون بارها گفتند دست کم 3-4 برابر اینه که اعلام میشه!!

    • هموطن
      0

      خیلی پستی نه تنها دین نداری وجدان هم نداری برای همسال شما داعشیها انسان بودن ارزو است انهایی که اینطور راجبشون حرف میرنی انسانند پدر هستند مادر هستند فرزند هستند تو اگر با سیاست حکومتش مشکل داری مردمش با تو مشکل ندارند همینطور که اگر از هزار ایرانی بپرسی تو با امریکا مشکل داری شاید به تعداد انگشتان دست بگن اره همین مرگ گفتنهاتون دامن مردم این کشور رو گرفته ظاهرا ادعا دارید مکتبتون مکتب علی(ع)است علی(ع)سرنماز برای دشمنانش دعا میکرد نمیدنم این چه بدعت بدی بود که گذاشته شد سرنماز به جای دعا و خواستن دل صاف حتی برای دشمنان قلب سیاه و ارزوی مرگ کردن اینطور جامعه ما رو دلهاشونو سیاه کرده فقط ارزوی مرگ بس کنید

  • یکی از مردم
    0

    آنفولانزای اسپانیایی دست ساز نبود ولی کرونا قابلیت انتقال به انسان رو نداشت که چینیها چند دهه روش کار کردند و کلی برنامه ریزی...برای اینه که کرونا به این زودیها دست بردار نیست

  • بهمن
    0

    کوبا که ۵۰ساله تحریم آمریکاست و یک کشورضداستکباری است.اما در جهان معروف است به قدرت و بهداشت ونظام بهداشتش.والآن هم همه ملت وسنین پایین وکودکان خودرا واکسینه کرده وبه کشورهای دیگرهم صادرمیکند.این پاسخ تودهنی به یاوه گویانی است که شایعه مفت میکنن واکسن های غربی بالاتراز واکسن های دیگراست.اگرآمریکا جلوتربود بایدواکسنش را زودتر درست میکردتا جلوی فاجعه بالاترین مرگ ومیرخودش رابگیرد.

  • احمدی
    0

    امریکاییا مگه واکسن نزدن ، واکسن فقط خود گول زدنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها