مقام اطلاعاتی روس: آمریکا دیگر قادر به ایفای نقش هژمون جهانی نیست

مدیر سازمان اطلاعات خارجی روسیه معتقد است ایالات متحده در افغانستان شکست خورد زیرا در محاسبه توانایی‌هایش دچار اشتباه شد و نمی‌خواست بپذیرد که دیگر قادر به ایفای نقش هژمون جهانی که برای خود تعیین کرده بود، نیست.

مقام اطلاعاتی روس: آمریکا دیگر قادر به ایفای نقش هژمون جهانی نیست

«سرگئی ناریشکین» به شبکه روسی «آرتی» گفت ایالات متحده در افغانستان شکست خورد زیرا توانایی‌های خود را اشتباه محاسبه کرد و می‌خواست مدل اجتماعی خود را در سرزمینی بیگانه پیاده کند.

این مقام روس اظهار داشت: آنچه در افغانستان با عقب‌نشینی و فرار سریع دولت دست نشانده رخ داد، نتیجه سیاست‌های مخرب آمریکا بود، زیرا این کشور سعی کرد مدل توسعه اجتماعی خود را به افغانستان تحمیل کند.

ناریشکین تصریح کرد مسئولیت چگونگی شکل‌گیری این وضعیت باید برعهده کل جامعه اطلاعاتی آمریکا از جمله سیا، وزارت خارجه و دفتر مشاور امنیت ملی کاخ سفید باشد.

وی افزود: من همچنین کاملا مطمئنم که رهبری ایالات متحده اطلاعات کاملی در خصوص وضعیت موجود و تحولات احتمالی در اختیار داشت. آن‌ها اما یک چیز را در نظر نگرفتند، توانایی‌های خودشان. آنها نخواستند با حقیقت روبرو شوند.

مدیر سازمان اطلاعات خارجی روسیه تاکید کرد: حقیقت این است که ایالات متحده دیگر قادر به ایفای نقش هژمون جهانی که برای خود تعیین کرده بود نیست.

او در ادامه گفت: حضور نظامی آمریکا و ناتو به عنوان یک سد محکم برای تهدید تروریستی در نظر گرفته شده که اجازه نداد این تهدید به اوراسیا گسترش بیشتری یابد، اما این واقعیت نداشت. آمریکایی‌ها خارج شدند، از افغانستان گریختند و ما اکنون ویرانه‌هایی را که آنها پشت سر گذاشتند مشاهده می‌کنیم: اقتصاد ویران شده، رفت‌وآمد آزاد تروریست‌ها، تعمیق درگیری‌ها بین اقوام مختلف، افزایش قاچاق مواد مخدر و اسلحه.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد و با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم و غیرمسئولانه تسریع کردند و سرانجام به ۲۰ سال اشغالگری در این کشور پایان دادند.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها