یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

احمدی‌نژاد و برادران لاریجانی تنها در مواضع سیاسی نه تفکراتشان، به اصلاح‌طلبان نزدیک شده‌اند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: برادران لاریجانی ممکن است به سمت راست حوزوی و جایی در قم که مطالبات انتقادی دارند نزدیک شود و با آنها یک کلونی تشکیل دهند.

احمدی‌نژاد و برادران لاریجانی تنها در مواضع سیاسی نه تفکراتشان، به اصلاح‌طلبان نزدیک شده‌اند

هدایت آقایی درباره اینکه چه اتفاقی در مناسبات قدرت رخ می‌دهد که افرادی مانند ناطق نوری و برادران لاریجانی به سمت جریان اصلاحات سوق پیدا می‌کنند گفت: ریزش قدرت یک اصل تقریباً ثابت در سیستم‌هایی است که جریان تندرو در آن قدرت زیاد و همچنین حضور دارند گسترده‌ای دارند؛ چراکه قدرت ظرفیت خاصی دارد و کسانی که در درازمدت و طولانی‌مدت در این سیستم حضور داشته باشند، طبیعتاً جای زیادی برای افراد دیگر نخواهند گذاشت بنابراین تندروها سعی می‌کنند با ریزش‌هایی که انجام می‌دهند، اشخاصی که از نظر تفکر نزدیک به خودشان هستند را در حلقه‌ای که دارند، جای دهند و این یک اصل در چنین سیستم‌هایی است.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مجموع در ایران هم چنین رویکردهایی نسبت به برخی مسائل وجود دارد، یعنی برخی از افرادی که می‌خواهند قدرت را در اختیار داشته باشند تا اقتدار خودشان را به منصه ظهور بگذارند اعتقاد چندانی به نحله‌های فکری دموکراتیک، ندارد و اهداف خودشان را با تکیه بر چنین اقداماتی پیش می‌برند.

تندروها می‌خواهند فقط افراد نزدیک به خودشان وارد هسته قدرت شوند و اینجا ریزش نیروها رخ می‌دهد

وی خاطرنشان کرد: در گذشته و حال شاهد بوده و هستیم اشخاص مختلفی مانند آقای ناطق نوری، آقای روحانی و آقای احمدی‌نژاد و کسانی که خودشان روزی بخشی از قدرت بودند به دلیل تضادهایی که درون قدرت شکل گرفته و می‌گیرد، از جریانی که به آن تعلق دارند، جدا می‌شوند. تندروها هم در مقابل تمایل دارند افرادی که بسیار نزدیک به خودشان چه از نظر تفکر و چه از نظر جریان سیاسی هستند، وارد هسته قدرت شوند و برای همین است که ریزش در نیروها اتفاق می‌افتد.

هدف اصلاحات پاسخگو کردن قدرتمندان با روش‌های دموکراتیک است

آقایی با بیان این‌که جای تردید دارد هنگامی که افرادی مثل برادران لاریجانی و یا حتی آقای ناطق‌نوری از جریان خودشان جدا می‌شوند به سمت اصلاح‌طلبان می‌آیند، اظهار داشت: ابتدا باید بدانیم اصلاح‌طلبی چیست؟ اصلاح‌طلبی یک منش و تفکر است؛ این تفکر می‌گوید من به روش مدنیت می‌خواهم آن چیزی مطالبات مردم است را به گوش صاحبان قدرت برسانم و آنان را ملزم کنم که رعایت کنند، اصلاح‌طلبان معتقدند صاحبان قدرت باید مطالبات و خواسته‌های مردم را پاسخگو باشند، در یک کلام جریان اصلاحات در واقع هدفش پاسخگو کردن قدرتمندان با روش‌های دموکراتیک است.

اصولگرایانی که از مجموعه سیاسی خود کنار زده شدند، به مجموعه دیگری تنها به لحاظ سیاسی، نه به لحاظ تفکر نزدیک می‌شوند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: سوالی که پیش می‌آید این است که آیا کسانی که از داخل قدرت ریزش کرده‌اند، به مرام اصلاح‌طلبی اعتقاد دارند یا فقط به دلیل این‌که از مجموعه سیاسی که زمانی در آن عضویت داشتند کنار زده شده‌اند، می‌خواهند به یک مجموعه دیگر تنها به لحاظ سیاسی، نه به لحاظ تفکر نزدیک شوند که به اعتقاد من در چنین ریزش‌هایی این جهت‌گیری بیشتر موضوعیت پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما حتی در خود اصلاح‌طلبان هم داریم افرادی را که واقعاً اصلاح‌طلب نیستند اما به لحاظ سیاسی در این مجموعه قرار دارند.

آقایی بیان کرد: حال از کجا مطمئن شویم افرادی مثل آقای احمدی‌نژاد اصلاح‌طلب شده‌اند؟ یا به طور مثال کسانی مثل برادران لاریجانی به سمت جریان اصلاحات تمایل پیدا کرده‌اند؟ کارنامه افرادی مانند احمدی‌نژاد و لاریجانی‌ها کاملاً مشخص است و نشان می‌دهد زمانی که در قدرت بودند، تفکرات اصلاح‌طلبی را می‌خواستند سرکوب کنند.

آقای علی لاریجانی زمانی که در صدا و سیما بود و ریاست این سازمان را برعهده داشت، برنامه چراغ و هویت که برای سرکوب تفکرات اصلاح‌طلبی بود، ساخته شد

احمدی‌نژاد و برادران لاریجانی تنها در مواضع سیاسی نه تفکراتشان، به اصلاح‌طلبان نزدیک شده‌اند

وی یادآور شد: آقای علی لاریجانی زمانی که در صدا و سیما بود و ریاست این سازمان را برعهده داشت، برنامه چراغ و هویت که برای سرکوب تفکرات اصلاح‌طلبی بود، ساخته شد. یا در زمان آقای احمدی‌نژاد در سال ۸۸ و خیلی جاهای دیگر وزارت اطلاعات ایشان کارهایی برای سرکوب جریان اصلاحات انجام داد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این‌ها قاعدتاً تفکرشان تغییر نکرده است بلکه موضع سیاسی‌شان عوض شده است؛ زیرا در موضع سیاسی ممکن است به جریانی نزدیک شوید اما این به معنای آن نیست که تفکرات آن جریان را بپذیرید که همین مطلب هم در مورد آقایانی که نام‌شان برده شد، صدق می‌کند.

برای هر شخصی که واقعا اعتقاد به اصلاحات پیدا کند، فرش قرمز پهن می‌کنیم

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اگر روزی هر شخصی واقعا اعتقاد پیدا کند و به سمت جریان اصلاحات از نظر تفکر بیاید، ما برای‌شان فرش قرمز پهن می‌کنیم، تاکید کرد: اصلاح‌طلبی یک منش است، هر کسی که واقعا طرفدار مطالبات مردم و دموکراسی باشد، در آن جای دارد، اما خیلی بعید می‌دانم این‌ها با این سرعت و یک‌شبه بخواهند تفکراتشان را چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ گرایشی عوض کنند.

لاریجانی‌ها به لحاظ اعتقادی و جریانی بیشتر به راست حوزوی نزدیک می‌شوند

وی افزود: من به شخصه این افراد را در زمره اصلاح‌طلبان قرار نمی‌دهم و اگر قصد دارند که قرار گیرند باید این امر مهم را ثابت کنند که این اثبات کردن هم باید توسط خودشان انجام شود، این‌که آیا حاضر هستند هزینه بدهند یا خیر؛ که به نظر می‌آید باتوجه به شرایط، آقایان لاریجانی به لحاظ اعتقادی و جریانی بیشتر به راست حوزوی و جریان راستی که در قم حضور دارد، نزدیک شوند.

برادران لاریجانی عقبه سیاسی ندارند

این فعال سیاسی اصلاحطلب خاطرنشان کرد: آقایان لاریجانی فرق‌شان با کسانی مثل احمدی‌نژاد در این است که یک عقبه سیاسی پشت‌شان نیست، رئیس‌جمهور اسبق ایران یک حلقه از اشخاص دور خودش داشت و امروز هم در اطراف خودش دارد؛ اما آقایان لاریجانی عقبه‌ای به آن شکل ندارند؛ بنابراین من پیش‌بینی می‌کنم این‌ها به سمت بخشی از روحانیونی که در قم و جاهای مختلف حالت انتقادی و موضع نقد دارند نزدیک‌تر شوند و با آنها شاید یک کلونی تشکیل دهند اما اینکه بخواهند جذب اصلاح‌طلب‌ها شوند، بسیار بسیار دور از ذهن است.

ساختار قدرت در ایران روزبه‌روز به بستری برای تندروها تبدیل می‌شود

آقایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود اتاق فکری با حضور آقایان خاتمی، عبدالله نوری و برادران لاریجانی، ناطق نوری و روحانی تشکیل شود تا برای مشکلات کشور راهکار ارائه دهند، آیا چنین اتاق فکری می‌تواند تشکیل شود و به دولت مشورت دهند و اینکه آیا این دولت مشورت را از سمت اصلاح‌طلبان می‌پذیرد یا خیر، گفت: از این اتاق فکرها زیاد است، تفکرات و برنامه‌‌ریزی اندیشمندان زیاد مطرح می‌شود، منتها گوش شنوا وجود ندارد. ساختار قدرت در ایران متاسفانه به سمتی می‌رود که روزبه‌روز بستری می‌شود برای تندروها. این افراد وقتی تمامیت‌خواهی خودشان را دنبال می‌کنند گوش به حرف کسی نمی‌دهند.

در جریان تشکیل مجلس یازدهم و انتخابات ریاست‌جمهوری پاکسازی کامل از از تفکرات اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا صورت گرفت

وی یادآور شد: مجلس فعلی چگونه تشکیل شد؟ یک پاکسازی کامل از تفکرات صورت گرفت نه تنها در جبهه اصلاحات بلکه حتی در جریان نزدیک به اندیشه اعتدال‌گرایی صورت گرفت و افراد را کنار زدند، یا در انتخابات ریاست جمهوری تقریباً تیغ انداختند و هر کسی که یک مقدار احتمال داشت رأی‌آوری داشته باشد را خط زدند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: معتقدم قبل از هر کاری باید بررسی کنیم گوش شنوایی وجود دارد یا خیر که جواب منفی است. مطمئناً اگر گوش شنوایی وجود داشت، هر فردی که دلش برای این آب و خاک می‌سوزد، خارج از مرام سیاسی و فکری‌اش برنامه و راهکارهایش برای خروج از مشکلات به درد می‌خورد و ما باید از آن‌ها استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: ما امروز اندیشمندان زیادی داریم که به خاطر مسائل اقتصادی، سیاسی و امنیتی و فریاد می‌زنند که اتفاقاً حرف‌های بسیار درست و مطالعه شده هم دارند اما گوشی وجود ندارد بنابراین این کارها آب در هاون کوبیدن است.

منبع: ایلنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ص
    0

    لاریجانی ها مرخصند اما احمدی نژاد ماندگار است کافی است دولت قوی و مردمی را آنالیز نمایید..

  • ناشناس
    0

    لاریجانی ها شاید منتقد شوند و راه عوض کنند اما دکتر محمود با مردم وبرای مردم است ودر کنار مردم خواهد ماندو یک میهن پرست عادل است

  • ملا احمد
    0

    وقتی کسی به ایده ای نزدیک می‌شود ،،،،پس آن آیده درست ‌بر حق است پس اصلاح طلبان بهتر از اصول گرایان است ،چون از اصول گرایی بریده میشوند ،،وبه اصلاح طلبی می پیوند

  • مریم
    0

    خدایا شکرت از این بابت که از دست لاریجانی ها چند ماهی راحت هستیم،،امیدوارم این خوانواده هرگزز به فدرت باز نگردد،، ودر ضمن یک سلام ویژه عرض کنم خدمت برادر بزگوارمان جناب اقای دکتر محمود احمدی نژاد،،فرزند ملت،،جنسی از جنس مردم،، و... خدا نگهدارش باشه.

  • ناشناس
    0

    درودبرسیدابراهیم ومحمودهردوشان مردمی ودلسوزه ملت هستند.

  • ها
    0

    به مریم: ها ای جنسی از جنس مردم که گفتی یعنی چه؟

  • ناشناس
    0

    دالتون ها ولوک خوش شانس هنوز شهر خواب است

  • ساچو
    0

    هسته مرکزی نظام تصمیم گرفته به پوست اندازی.........همین.

  • کاربر ناشناس
    0

    اگر امثال روحانی که فقط جاسوس پروراند محاکمه نشوند طلبکار می شوند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها