الجزیره بررسی کرد

جنگ داعش و طالبان، چه گروهی پبروز می شود؟ / نقاط ضعف و قوت هر یک از دو گروه را بشناسید / الجزیره: تقابل سفید و سیاه قطعی خواهد بود

شبکه الجزیره قطر در مقاله ای به تقابل داعش و طالبان پرداخته و مواجهه سخت و خشن این دو گروه را اجتناب ناپذیر دانسته است.

جنگ داعش و طالبان، چه گروهی پبروز می شود؟ / نقاط ضعف و قوت هر یک از دو گروه را بشناسید / الجزیره: تقابل سفید و سیاه قطعی خواهد بود

به گزارش خبر فوری ، روز قبل طالبان اعلام کرد که ابوعمر خراسانی، رهبر داعش خراسان را به قتل رسانده است. این خبر باعث واکنش بسیاری از رسانه ها شد. بسیاری معتقدند طالبان درحال کنترل داعش است و به زودی می تواند شر این گروه تروریستی را از افغانستان کم کند. گروهی دیگر اما معتقدند این تازه اول راه است و داعش و طالبان به زودی در یک جنگ تمام عیار روبه روی هم قرار خواهند گرفت.

تقابل داعش و طالبان از مدت ها قبل آغاز شده اما در روزهای اخیر و بعد از اشغال کابل توسط طالب ها اوج گرفته است. الجزیره قطر پیش از قتل ابوعمر خراسانی در مقاله ای به تقابل داعش و طالبان پرداخت و مواجهه سخت و خشن این دو گروه را اجتناب ناپذیر دانست.

دلایل برتری طالبان بر داعش

نویسنده در ابتدا تاکید دارد که درگیری طالبان و داعش امروز و دیروز به وجود نیامده و از همان ابتدا این دو گروه تندرو با هم تقابل داشته اند. نویسنده معتقد است نبردهای خونینی که از سال 2015 در ولایت های شرقی افغانستان بین طالبان و داعش رخ داد سرآغاز تنش در افغانستان بود.

با این حال، اکنون کفه ترازو به نفع طالبان چرخیده است. اعتماد به نفس طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی از کابل، سقوط دولت محمد اشرف غنی و کنترل کامل ایالات افغانستان افزایش یافته است. طالبان هرچند تا چند روز مست پیروزی بود اما بمب گذاری هایی که توسط داعش در کابل و جلال آباد رخ داد، زنگ هشدار را در مورد بازگشت این سازمان (داعش) به افغانستان و نبرد مجدد با طالبان و تهدید قدرتش به صدا درآورد.

الجزیره در این رابطه این پرسش را مطرح می کند: آیا داعش تهدیدی واقعی برای حکومت طالبان است؟ آیا داعش واقعاً می تواند در برابر گروهی بایستد که استانهای افغانستان را در طول 10 روز تصرف کرد؟

یک تحلیلگر سیاسی و متخصص در امور گروه های مسلح در افغانستان (که ترجیح داد نامش فاش نشود) معتقد است که داعش در افغانستان تهدید بزرگی برای جنبش طالبان محسوب نمی شود، زیرا اکنون در ضعیف ترین حالت خود قرار دارد و هیچ قلمرو تحت تصرفی برای سازماندهی نیروهایش ندارد و فاقد مراکز و جبهه های سازمان یافته در خاک افغانستان است.

این تحلیلگر ادعا می کند که رسانه ها در مورد توانمندی های داعش در افغانستان اغراق کرده اند و این تصور بیشتر توسط دشمنان طالبان به وجود آمده تا به نوعی افغانستان را یک دست نشان ندهند.

این تحلیلگر معتقد است طالبان در تمام زمینه ها دست برتر را نسبت به داعش دارد. داعش به لحاظ قومی و مذهبی در افغانستان غریب است. این در حالی است که طالبان از دل قومیت و مذهب افغانستانی ها متولد شده است.

بسیاری از جنگجویان داعش از چندین کشور غیر از افغانستان به این کشور آمده اند و بسیاری از آنها حتی قادر نیستند دری یا پشتو سخن بگویند. این در حالی است که بیشتر سربازان طالبان پشتون و افغانستانی هستند.

همچنین، داعشی های خراسان برخلاف اکثریت مردم افغانستان که از مذهب حنفی (یکی از چهار مذهب فقهی اهل سنت) پیروی می کنند، گرایش سلفی دارند. این در حالی است که طالبان و ملاهایش همگی حنفی هستند.

چرا طالبان باید از داعش بترسد؟

با وجود این، برخی از ناظران مساله افغانستان نظریه فوق الذکر را قبول نداشته و دست کم گرفتن داعش و قابلیت های واقعی و بالقوه آن را یک اشتباه می دانند.

این افراد معتقدند طالبان قدرت هایی دارد که می تواند برای طالبان دردسر ساز شود. برخی از این قابلیت ها بدین شرح هستند:

الف. داعش هنوز در برخی مناطق شرق افغانستان مانند ولایت های ننگرهار و نورستان و برخی استان های شمالی مانند بدخشان، جوزجان و تخار حضور پنهانی دارد.

ب. سرکوب سلفی ها از سوی دولت طالبان، آزار و شکنجه آنها و تعطیلی برخی مدارس وابسته به آنها، ممکن است آنها را به مخالفت با حکومت طالبان و نزدیک شدن به داعش ترغیب کند.

پ. داعش متحدان خارجی زیادی دارد و شیوخ کشورهای عربی از این گروه حمایت مالی و نظامی می کنند.

ت. احتمال شکاف در طالبان و پیوستن افراد جداشده از این گروه به داعش وجود دارد. این احتمال زمانی بیشتر می شود که بدانیم طالبان ممکن است به منظور به رسمیت شناخته شدن از جانب کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا، امتیازاتی به کشورهای خارجی و غرب بدهد.

ث. تعداد زیادی از عناصر و رهبران داعش قبل از سقوط استانها و پایتخت (کابل) به دست طالبان، از زندانهای دولت فرار کردند و اکنون آزاد و در روستاهای افغانستان مخفی هستند.

ج. داعش با سوءاستفاده از وخامت شرایط اقتصادی در افغانستان، افزایش فقر و نرخ بالای بیکاری ، دامنه نفوذ خود را در بین جوانان گسترش داده است؛ به ویژه آنکه (بر اساس گزارش رسانه ها) از منابع مالی خوبی هم برخوردار است و خرج‌های سخاوتمندانه ای برای اعضاء خود می کند.

مواجهه داعش و طالبان قطعی است

الجزیره بعد از تحلیل و بررسی جوانب مختلف مساله، نتیجه می گیرد که رویارویی طالبان و داعش قطعی خواهد بود. نویسنده در انتهای مقاله خود می نویسند: "به نظر می رسد که تقابل مسلحانه بین جنبش طالبان و سازمان دولت اسلامی (داعش) به تدریج توسعه یافته و تشدید می یابد؛ زیرا هر یک از آنها اراده قوی برای ضربه زدن به طرف دیگر دارند."

الجزیره در انتها بر این نکته تاکید دارد که اقدامات دولت طالبان در مقابله با داعش، مانند دستگیری اعضاء آن و حمله به خانه ها و مدارسی که محل تجمع طرفداران داعش بوده، نشان می دهد که رویارویی اجتناب ناپذیر است و باید منتظر جنگی فرسایشی در افغانستان باشیم.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • ایرانی
    0

    بس کنید خجالت بکشید از بزرگان عرصه های مختلف علوم صحبت میکنید یا از سرریز فضولات تاریخ؟عقب مانده ترین موجودات در قرن 21 سر از گور بیرون کرده اند که نتیجه آن مصایب و معضلات بسیار برای مردم جهان است.

  • عادل
    0

    هر دو از یک خمیره هستند ما باید هوشیار باشیم و هر جا که اختلافی ظاهری پیش امد تفسیر رای بنفع خود نکنیم اختلاف طالبان با داعش مثل اختلاف امریکا با اروپا است و به مجرد اینکه بتوانند ضربه ای بنفع خود به منافع ما بزنند و موقعیتش را پیدا کنند درنگ نخواهند کرد.......

  • Balance
    0

    پس با این توصیف لشکر فاطمیون دارن آماده میشند برای کمک به طالبان در جنگ با داعش.

  • ناشناس
    0

    حالا شریعت مداری که هم طرفدار داعش هست هم طالبان-- طرف کدام را خواهد گرفت ؟؟؟ من نگرانم سلامتی ایشون هستم

  • احمد شاه مسعود
    0

    خب تحلیل جالب و روی کاغذ قابل باور.و اما هیچ صحبتی از گروه خونریز حقّانی به میان نماید.گروهک حقّانی به هر سمتی گرایش پیدا کند به نظر میاد آن پیروز میدان است.و امّا در هر صورتی اصلا برای ایران تشیع فرقی نداره( البته داعش بسیار خطرنکتر است)در این شکّی نیست جنگ در نقاط شرقی اتفاق میافتد دیر یا زود.

  • کریمی
    0

    وجود هر کدام از این گروها برای مردم منطقه خطر ناک است اما طالب علیه داعش وارد جنگ می شود خود یک نعمت است برای انسانیت برای مردم مظلوم که گرفتار دست این گروها هستند آرزو میکنیم شرشان به خودشان باز گردد و دعا کنید این دو گروه با هم متحد نشوند و اگر متحد شوند آن وقت است که خون بیگناهان زیادی بر زمین خواهد ریخت

  • متفاوت
    0

    قطعا قطعا.اینها همه ازبرکات علم کوانتوم ذهن است تاخدا خودراتکمیل کندو ناخدا به فنا رود.ناخدای سفیانی وقتی بخواهد به فنا رود حتی برشوریدن برمکه هم ابایی نخواهدکرد.

  • محمد
    0

    داعش جنایتکار و تروریست در دستان طالبان له خواهد شد

  • رئیسی
    0

    ھردوتادریک پیازھستندفقط زاھراختلاف دارند

  • تورج میرآب
    0

    اللهم مشغل الظالمین بالضالمین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها