علائم اولیه سویه R.۱ ویروس کرونا را بشناسید

تحقیقات نشان می دهد، علائم نوع R.۱ در مقایسه با آنچه در سایر سویه‌ها مشاهده کرده‌ایم، منحصر به فرد یا جدید نیستند.

علائم اولیه سویه R.۱ ویروس کرونا را بشناسید

دقیقا زمانی که فکر کردیم احتمالا نوع دیگری از ویروس کرونا وجود ندارد، گزارش‌هایی در مورد سویه جدید R.۱ منتشر شد. البته همچنان سویه دلتا برجسته‌ترین سویه در سراسر جهان است، اما طبق نظر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، سویه R.۱ به دلیل قابلیت انتقال بالا حائز اهمیت است. افزایش قابلیت انتقال ویروس به این معنی است که احتمالا به راحتی نسبت به سویه‌های قبلی گسترش می‌یابد. با این حال، CDC هنوز R.۱ را در انواع مختلف «نگران‌کننده» ذکر نکرده است. درست مانند سویه مو (Mu)، تحقیقات مربوط به R.۱ هنوز ادامه دارد.

سویه R.۱ چه زمانی و در چه مکانی شناسایی شد؟

با وجود افزایش اخیر شهرت این سویه، R.۱ مدتی است که وجود دارد. به گفته شارلین براون، پزشک و مشاور بهداشت عمومی، این بیماری برای اولین‌بار در سال گذشته در ژاپن شناسایی شد و از آن زمان راه خود را به سایر کشورها ازجمله ایالات‌متحده باز کرده و کمتر از ۰.۵ درصد موارد را شامل می‌شود.

علاوه بر این، گزارش هفتگی مرگ‌ومیر آوریل ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که این سویه تا حدی مسئول شیوع بیماری در خانه سالمندان کنتاکی در مارس ۲۰۲۱ است. با توجه به نتایج گزارش، این ویروس تکامل یافته احتمالا بیشتر از جهش‌های قبلی باعث عفونت‌های پیشرفته می‌شود.

آیا سویه R.۱ مسری‌تر است؟

دکتر براون می‌گوید: باید منتظر ماند و دید که آیا R.۱ بیشتر یا کمتر از سایر سویه‌های کووید-۱۹ گسترش می‌یابد. در حالی که به نظر می‌رسد، جهش‌هایی وجود دارد که ممکن است افراد را متفاوت از انواع قبلی تحت تاثیر قرار دهد، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که از غلبه نوع دلتا پیشی بگیرد.

وی اعتراف می‌کند که نوع R.۱ احتمالا مسری‌تر از سایر سویه‌های کووید-۱۹ است که ما با آن مواجه شده‌ایم. به این دلیل که طبق گفته CDC، این سویه دارای جهش D۶۱۴G است و شواهدی از افزایش قابلیت انتقال را نشان می‌دهد.

علائم سویه R.۱ چیست؟

دکتر جی وس اولم، پزشک و محقق پزشکی اظهار کرد: به نظر می‌رسد، علائم نوع R.۱ در مقایسه با آنچه در سایر سویه‌ها مشاهده کرده‌ایم، منحصر به فرد یا جدید نیستند. در حالی که علائم تنفسی کاملا شایع است، بسیاری از بیماران علائم گوارشی، عصبی یا سایر علائم را نیز گزارش کردند اما R.۱ تفاوت قابل ملاحظه‌ای در محدوده علائم و نشانه‌ها در مقایسه با سایر انواع متداول ندارد. مانند سایر سویه‌ها، نوع R.۱ ممکن است به صورت تب، لرز، سرفه، تنگی نفس، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، دردهای بدن و عضلات همچنین اسهال یا استفراغ یا ترکیبی از آن ظاهر شود.

چگونه می‌توانید از خود در برابر نسخه R.۱ محافظت کنید؟

در یک کلام، واکسیناسیون بهترین روش محافظت در برابر ویروس کروناست. دکتر براون توضیح می‌دهد: فرد واکسینه‌نشده در صورت قرار گرفتن در معرض هر سویه کووید-۱۹، ازجمله نوع R.۱ بیشترین خطر را دارد. در شیوع خانه سالمندان در کنتاکی، ساکنان واکسینه‌نشده سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به کووید-۱۹ بودند؛ اکثر بستری‌ها و مرگ‌ها در میان افرادی بود که واکسینه نشده بودند. به همین دلیل است که واکسیناسیون در مبارزه با این بیماری همه‌گیر و انواع مختلف آن، ابزار شماره یک است.

دکتر اولم افزود: بهتر است واکسیناسیون و ماسک زدن شبیه زره بدن باشند. زره کامل نیست و آسیب‌پذیر است اما هنوز هم از ابزارهای اضافی محافظتی محسوب می‌شود و برای جداسازی این زره باید آن را با موارد دیگر جایگزین کرد (به‌عنوان‌مثال، تقویت‌کننده دریافت کنید) البته در مواردی که این امر مهم تایید شده است.

در این سویه نیز مهم است، آنچه را که می‌توانید برای محافظت از خود و دیگران در برابر همه سویه‌های کووید انجام دهید ازجمله شستن دستان را ادامه دهید و بهداشت را رعایت کنید.

منبع: بهداشت نیوز

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها