داستان پُر رمز و راز فیزیک مدرن / کوانتوم، از واقعیت تا ادعا / چرا همه فکر می‌کنند می‌دانند فیزیک کوانتومی چیست؟

ادعای جانشین فرمانده کل سپاه در خصوص اینکه دانشمندان اسلامی سرمنشاء علم کوانتوم در فیزیک هستند، بهانه ای شد تا به این موضوع بپردازیم که چرا چنین ادعاهایی هر از چندی تکرار می شوند؟

داستان پُر رمز و راز فیزیک مدرن / کوانتوم، از واقعیت تا ادعا / چرا همه فکر می‌کنند می‌دانند فیزیک کوانتومی چیست؟

به گزارش خبر فوری ، سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: سر منشأ علم کوانتوم هستیم، ولی نمی‌توانیم اعلام کنیم ( اینجا ببینید) این گفته این مقام مسئول به وضوح با آنچه علم کوانتوم در فیزیک شناخته می شود مغایرت دارد.

کوانتوم چیست؟

کوانتوم در معنای لغوی در فیزیک به کوچکترین مقدار یک کمیت گویند که مقادیر بیشتر آن کمیت، از کنار هم گذاشتن این مقدار اولیه، حاصل می شود. مثلا درباره یک انبار سیب، یک دانه سیب می‌شود کوانتوم سیبها در این انبار.

تا اینجا نکته عجیبی گفته نشده و چه بسا فیلسوفانی در بررسیهای کلامی خود به این مفهوم پرداخته باشند اما نکته اساسی در علم کوانتوم این است که گفته می شود برخی کمیتها در ریزترین اجزا خود، شامل بسته هایی اند که تجزیه پذیر به اجزای کوچکتر نیستند و آن کمیت به صورتی گسسته و با مقادیری مشخص (نه هر مقدار دلخواه) از تعدادِ آن جزء کوچک به دست می آید.

به طور مثال، یک جمعیت انسانی، از تعداد مشخصی انسان تشکیل می شود. یعنی در یک اتاق ما 3.5 انسان نداریم. یا 3 یا 4 انسان در اتاق هستند. بنابراین کوانتوم جمعیت می شود یک انسان و جمعیت، کمیتی اصطلاحا کوانتیزه است یعنی دارای مقادیر گسسته است.

این نکته شاید بدیهی به نظر بیاید اما در سال 1901 بود که برای اولین بار فیزیکدانی آلمانی به نام ماکس پلانک در بررسی خود بر روی تابش اجسام (یک آهن را اگر داغ کنید ابتدا قرمز می شود و بیشتر داغ کنید سفید می شود و پلانک بر روی این قبیل تابشها کار می کرد) متوجه شد انرژی تابشی از بسته های گسسته ای تشکیل می شود. چهار سال بعد انیشتین با آزمایش مشهور فوتوالکتریک خودش (که جایزه نوبلش را به خاطر همین موضوع گرفت نه بحث نسبیت خاص و عام) ثابت کرد نور از بسته های مجزایی تشکیل می شود که بعدها نام فوتون بر آن نهاده شد.

این مجموعه یافته ها، بشر را در ربع ابتدایی قرن بیستم که دوران طلایی عصر جدید فیزیک می نامند به ابزاری به نام مکانیک کوانتوم مجهز کرد که چند دهه پس از این یافته های نظری، امروزه از همین کامپیوتر و موبایلی که ما استفاده می کنیم تا نیروگاه های انرژی هسته ای، همه، محصول همان یافته های نظری دوران طلایی و مکانیک کوانتوم هستند.

مشکل کجاست؟

نکات گفته شده واقعیت های فیزیک معاصر بود اما چرا هر از گاهی سخنانی عجیب در مورد کوانتوم و نسبیت گفته می شود؟

چند سال پیش مرحوم مهدوی کنی، رئیس اسبق مجلس خبرگان، در ویدئویی که در فضای مجازی یافته می شود، سخن از این می گفت که نسبیت انیشتین همان حرکت جوهری ملاصدرا است و انیشتین یافته هایش را در کتابهای شیعیان یافته است و امامان ما همین مفاهیم را هزاران سال پیش درک کرده اند. امروز هم سردار فدوی می‌گوید مفاهیم کوانتومی را دانشمندان اسلامی و ابن عربی صدها سال پیش عرضه کرده بودند.

سوال اساسی اینجاست که اگر دانشمندان ما - به همان معنایی که از علم مدرن مراد می‌شود - این مفاهیم را درک کرده بودند چرا ماحصل و ما به ازای مادی این مفاهیم که ابزاری همچون کامپیوتر و موبایل است، در آن زمان ها ظهور نیافتند؟ پاسخ اینجاست که افکار و نظریات ژرف فلسفی همواره وجود داشته که یا در روایات یا کتابهای اندیشمندان و فلاسفه آمده، اما آن افکار را ما از دریچه امروز نگاه می کنیم و مشابهت هایی را تصور می کنیم اما علم آنجا راه خود را جدا می کند که می گوید حرفها را به بوته آزمایش بگذارید و در عمل و آزمایشگاه، درستی سخن ها را بسنجید و این تفاوت علم جدید از نظریات دینی و فلسفی قدیمی است. اتمی که امروز می شناسیم با آن اتمی که دموکریتوس در یونان باستان گفت زمین تا آسمان متفاوت است و یافته های مربوط به انرژی اتمی را به دموکریتوس نسبت نمی دهد.

نکته دیگر در اینکه این سخنان تکرار می شود در عجیب بودن برخی جنبه های کوانتوم است که باعث می شود با برخی سخنان عجیبِ خارج از عقل روزمره که در عرفان یا دین و فلسفه گفته می شود، به نوعی ربط دهند و بخواهند درستی گفته هاشان را ثابت کنند. به عنوان مثال، سالها پیش در کتابهایی همچون تائوی فیزیک، به مقایسه عرفان هندی و شرقی با کوانتوم پرداخته بود. اما تفاوت اصلی کوانتوم و آن نظریات این است که از صرف نظریه ای در کتابها و ذهنها، فراتر می رود و چیزی محسوس و عیان (همچون موبایل و اینترنت) به عنوان سندی بر درستی شان، عرضه می دارند.

غرض این نیست که ذهنها بسته باشند و دیدگاه های مخالف و چه بسا عجیب مجال عرض اندام نیابند، اما بایستی همه این نظریات در عمل و آزمایش، حرفشان را به کرسی قبول عام بنشانند. از این منظر اگر سردار فدوی سخنش درست است، عده ای دانشمند و فیلسوف را به استخدام در آورد تا دیگر سخنهای دانشمندان اسلامی را استخراج کنند و پس از بررسی، در نهایت فناوری ای مشابه موبایل عرضه کنند یا موشکی خاص بسازند که ما را سریعتر به مریخ برساند و هزاران محصول محسوس و البته با کارکردی درست و قابل دفاع نه همچون کرونایاب مستعان ( اینجا بخوانید) که بعد از گذشت یک سال و نیم هنوز توضیحی درخصوص اینکه چرا بدون بررسی دقیق، آنرا تبلیغ کرده اند، نداده اند.

امروزه علوم، بسیار تخصصی شده اند و انتظار هم نیست که سردار فدوی که در زمینه نظامی تخصص دارد، در فیزیک هم سررشته داشته باشد اما توقع این است که ادعاهای علمی مسئولان و مقامات، پیش از طرح آن در محافل عمومی (و حتی خصوصی که ممکن است به سیاست گذاری های اشتباه منجر شود) با محافل علمی-تخصصیِ مستقل (همچون انجمن فیزیک ایران)، در میان گذاشته شود و نظرات آنها را جویا شوند تا اشتباهاتی اینچنین واضح، رخ ندهد.

امین پاکزاد، کارشناس ارشد فیزیک

منبع: خبرفوری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 88
  • مهدی
    0

    سلام جناب پاکزاد ممنون از توضیحات شما در باره علم و تکنولوژی ارزشمند کوانتوم. شاید ادعای آقای فدوی در خصوص کوانتوم استفاده از این تکنولوژی در یک سلاح خاص نظامی باشد که منجر به یک امکان فوق العاده برای کشورمان شده است که با استفاده از آن می توان کارهایی خاص کرد و یک دستاورد بزرگ به حساب می آید. بی زحمت از این جنبه ادعای ایشان را ببینید و توضیح دهید. امروزه دنیا از دانش کوانتوم در بخش صنعت دفاعی چه استفاده هایی می کند که از اهمیت بالایی برخوردار است؟

    نظرات شما -
    • حبیب
      0

      فدای اگر بادی گارددهمراهش نباشد راه خانه خودش را هم بلد نیست چه برسد به سواد داشتن که حتی کلمه کوانتوم را بنویسد

    • یوناتان
      1

      به حبیب: ببم جان یک حرفی زده شما در رد و یا قبول ادعایش دو کلمه بنویس دیگه چرا گیر دادی به حواشی که مدرک دارد ندارد - مگر خاتمی و روحانی مدرک درست حسابی داشتن که برای خود نظریه گفتگوی تمدنها یا بستن با کدخدا و تعامل با دنیا و اینجور حرفا رو بلغور میکردن - نظریه گفتگوی تمدنها منجر به جنگ تمدنها شد ( حمله به عراق و افغانستان ) - نظریه تعامل با کدخدا باعث عبرت آیندگان شد

    • سینا
      0

      در جواب یوناتان : حالا کی از اخوند خاتمی و یا روحانی دفاع کرد . محل کار اخوندها در حوزه های علمیه بوده و یا پیشنمازی مساجد و کار آنها منبر رفتن و راجع به محتویات توضیح المسایل حرف زدن و نه اظهار نظر در مورد اقتصاد و نفت .

  • نتانتا
    0

    اگر سپاه کوانتوم را کشف کرده پس اون بدبخت دانشمندانی که چهل وپنج سال پیش تمام ازمایشات و فرمولهای کوانتوم را نوشتند و براش جایزه نوبل هم گرفتن پس اصلا اثاری در علم دنیا نیست یا اینکه اقای سردار شما انقدر بی سوادی که خبر از کتابهای و مقالات نوشته شده در مورد علم کوانتوم نداری یک میکروفون مفید گیر اوردی داری زر می زنی و حیثیت ایران و دانشمندان ایرانی را هم می بری همه دنیا فکر می کننند همه ما ایرانی ها مثل تو طالبانب بی سواد هستیم واقعا خجالت نمی کشی

    نظرات شما -
    • علی مصلحی
      1

      سپاه و سرداران سپاه با عملشون ثابت کرده اند که اهل یاوه گویی نیستند و همواره در عمل, گفته خود را ثابت کرده اند... در آینده متوجه خواهیم شد که این صحبت سردار فدوی چه بوده است

    • علی
      0

      اول فکر کردم این نتانتا موهوم یک حرف منطقی وانتقاد صحیح از صحبت سرداردارند بعد که ادبیات چاله میدانی واراذلی او رادیدم دستم آمدم اگر بفرض بهره ای از علم هم دارد که ندارد مهم تر ادب وفهم انسانی است که یاد نگرفته است باید اول آنرا یاد بگیرد.این مدعیان بی هنر وبی ادب ارزشی برای ما ملت ندارند.این امثال فدوی ها بودند که سینه سپر کردند که امروز امثال تو حرفی می زنید اما نحوه حرف زدن را بلد نیستید آیا واقعا" از این حرف زدن شرمنده نیستی. ادب مرد به ازعلم فن اوست.خبر فوری هم محک می خورد ببینیم

    • ناشناس
      0

      علی مصلحی هستی یا علی مصلحتی ؟

  • علی اکبر
    0

    کاربه عمل آید نه به حرف بهتربود تیمسار محترم زمانی که فرمانده محترم نیروئی دریائی سپاه بودند با قاچاقچیان مبارزه میگردند وبحث در مورد کوانتوم را به فیزیکدانان میسپردند

    نظرات شما -
    • داور
      0

      پس علت فراوانی جنس قاچاق از مواد مخدر تا اجناس خارجی مشخص شد .

  • ن
    0

    این هم مثل دیش کرونایاب است؟!!

  • محمد
    0

    همونطور که الان سریعترین موشک آبی رو ایران اختراع کرده که به گفته مقامات آمریکایی و روسی هنوز بعد از گذشت تقریبا 3 سال نتونستند همانندش رو برای رقابت درست کنن و با توجه به گفته پنتاگون در سه سال پیش که ایران یک ماهواره آمریکایی رو با فناوری لیزر که باز هم به گفته پنتاگون این تکنولوژی در اختیار 3کشور هست و با توجه اینکه هر محصول تولید شده نسروهای مسلح بایدحداقل 5سال از تولیدش گذشته باشه و محصول بالاتر از اون ساخته شده باشه که اعلام بشه بعید نیست

    نظرات شما -
    • Hadi
      0

      اختراع نه ، مانند موشک معمولی قطعات آنرا از کره شمال با چند برابر هزینه وارد و مونتاژ می کنند که در این کار چند ملیون دلار استفاده می کنند این جماعت برای رضای خدا موش هم نمی گریند و چه برسد به موشک ؟؟؟؟؟؟؟؟

    • عوام
      0

      محمد مادر گفتم نری دور و بر دو برره مادر چرا اخه همین چایی های خودمون چشه میری چای نخود میخوری نکن با خودت این کار رو

    • ناشناس
      1

      فکر میکنی فدوی برا کیا گفته. برا همین محمد ها گفته که الحمدولله درتفکر وتعقل را تخته کرده اند و فقط گوش بفرمان وزبان تقلید دارند. دریغ از کمی فکر .

    • حسین
      0

      چقدر ساده لوحانه !!

    • محمد
      0

      آقا اسم منم محمد هست . تو رو خدا فکر نکنید همه محمد ها مثل ایشون از این خزعبلات میگن . خیلی از محمد ها عقلشون درست کارمیکنه !

  • علیرضا
    0

    جناب پاکزاد از توضیحات بسیار زیبا و اموزنده شما ممنونم .مشکل اصلی کشور ما که فقر و فلاکت کشیده شده دقیقا همین افراد بی سواد و غیر متخصص هست که در همه چیز صاحب نظرند و فکر میکنند چون میکروفن دارند باید همه چیز بگویند ..وتا این باشد بدبختی و فلاکت هم خواهد بود.

  • ایرانی
    0

    ,وقتی دکترای کیلویی به هرکس و ناکس قدرتمدار اهدا می شود . زدن حرف های این چنین از انسان مست قدرت بعید نیست...

  • ایرانی وطن پرست
    0

    امان از ساقی خوب ......

  • بابک خرمدین
    0

    از اون بشقاب کرونایاب چه خبر هاهاهاها

  • محدثه
    0

    ممنون از نقد مودبانه و منصفانه. حرفهای غلط رو باید به همین شیوه روشن کرد، وگرنه به نزاع و کجفهمی بیشتر منجر می‌شود.

  • به محمد
    0

    مسئله این است که ان گفته ماسریع ترین موشک روی اب را داریم همان کسی است که در تلویزیون ودر حضور خلائق اعلام کرد کرونا یاب مستعان (یا همان دیش گنج یاب وارداتی از انگلیس وعراق ) قادر است از یکصد متری بیمار کرونایی را شناسایی کند . دوست عزیز شنونده باید عاقل باشد .

  • م
    0

    آقای پاکزاد بسیار عالی بود

  • سید بیتا کسروی
    0

    تشکر می کنیم از جناب آقای دکتر سید سردار فدوی و جناب آقای دکتر سید سردار سلامی و همه دانشمندان پاسدار و بسیجی

  • نعمت
    0

    لطفا با الفاظ بازی نکنید. مردم هم نامحرم نیستند وخودتان را برتر از مردم ندانید

  • متفاوت
    0

    جناب پاکزاد توضیحات شما درمورد فیزیک عملی عالی بود.درست است که علم یعنی اگاهی ازیک سری قوانین و سرهم کردن ان برای مقاصدی خاص یعنی اختراع،تکنولوژی ودستاورد علمی.و تفکیک انها به شیمی،فیزیک،پزشکی وغیره میشودمختصات این دستاوردها . اما شناخت کوانتوم و چگونگی عملکرد ان در متابولوژی ذهن و بارهای الکترو ذهنی را که نمیشود با مختصات ماده مانندفیزیک وشیمی سرهم کرد و تنها میتوان در فلسفه ذهن وافکار و الفاظ وکلمات طبقه بندی کرد و این هم خود جزیی از طبقات علم است.علم هزاران گونه است وانچه ما از علم میشناسیم و به ان افتخار میکنیم همان است که برای راحتی وتسهیل کارها استفاده میشود حتی ساختن یک قاشق و یا یک محلول پاک کننده ویا تهیه یک رب گوجه فرنگی.ولی کمتر کسی ازاین علم اگاهی دارد که مثلا یکی مانند حضرت سلیمان نبض فرمان پرندگان را هم دراختیار بگیرد یا نبض حرکت ملخها را دراختیاربگیرد و برای مقاصدی ازانها استفاده کند و این هم میتوان با شناخت حرکت کوانتومی ماده عملی کرد.مثال سلیمان فقط برای تفهیم مسئله بود نه راست ودروغ،اما به هرحال اینها هم ازموارد علم است،علم مطلق نزد خدا است وبس و هیچ علمی بالاتر وخارج از اراده او کارساز هیچ برنامه ای نیست،یعنی دراصل اگر علم برای مکر باشد دراین صورت هیچ مکری بالاتر از مکر او نیست ونخواهد بود. واگر برای رفاه و اسایش باشد قطعا خدا وعوامل کوانتومی ان راهمراهی خواهند کرد.اری ما شاید به خیلی علمها دست یافته باشیم اما خارج ازاراده او قطعا استفاده نخواهیم کرد.ضمنا سخن جانشین فرمانده سپاه خارج ازمغلطه کاری ، نکته جالبش این بود که برخی رامتوجه قضایایی بکند و بحثهایی علمی صورت بگیرد.

    نظرات شما -
    • دانش
      0

      به شما پیشنهاد میکنم علوم شناختی را مطالعه کنید. به ستاد علوم شناختی بروید و در مورد ساختمان و کارکرد مغز دانش بیاموزید

    • متفاوت
      0

      جناب دانش مطالعه ویادگیری ازتفکرات و تجارب دیگران وگذشتگان خوب است اما تفکر با ذهن بدون تعصب و نواوری درهرزمینه ای بهتر و بالاترازمطالعه است.

    • دانش
      0

      به متفاوت: شما ریاضی و فیزیک و شیمی و زیست شناسی و علوم شناختی و زبان انگلیسی و فرانسه و آلمانی را بدون مطالعه و تنها با تفکر آموخته ای؟

    • دانش
      0

      جناب متفاوت درخواست میکنم کتاب در جستجوی حافظه (پيدايش دانش نوين ذهن) از اریک کندل - انتشارات آگاه را که بسیار زیبا و دقیق ترجمه شده است، با ذهنی باز و بدون تعصب مطالعه نمایید.

    • متفاوت
      0

      جناب دانش،علم اموخته ها وتجارب دیگران وانتقال ان وبکارگیری در زندگی است.مگر انکس که کتابی رامینویسد و چیزی رابه شما می اموزد از داخل شکم مادرش اموخته است؟اوهم مطالعه کرده است و خود تفکر کرده است و چیزی جدید ترخلق کرده است. ما تنها نباید به مطالعه اکتفاکنیم بلکه ازخودمان هم تفکر و رنج زحمت ان رابه خودمان بدهیم.من به شخصه میتوانم نظریه های فبلسوفانی همچون ارسطو،سقراط،وبسیاری ازدانشمندان دیگر را درمورد تفاوت حقیقت و واقعیت با دلیل ومنطق قطعی رد بکنم که اینجا جای بحث ان نیست.اما روی هم رفته از هیچ سخنی ولو صدای وز وز یک زنبور نباید به راحتی گذشت.همانگونه که نیوتن از افتادن یک سیب.

  • دانش
    0

    ترویج تئوری توطئه، باورهای خرافی و گفته‌های شبه‌علمی در میان مقام‌های عالی حکومت ایران سابقه دارد که از جمله می‌توان به دستگاه مستعان ۱۱۰ سپاه اشاره کرد که فاقد استفاده کاربردی و مبنای علمی برای تشخیص کرونا بود. همچنین گفته‌های آن دیگری درباره طراحی ویروس کرونا مطابق ژنتیک ایرانی و ایجاد شک و تردید درباره برخی واکسن‌های کرونا و ممنوعیت واردات آن علی‌رغم نظر نهادهای تخصصی بین‌المللی، از جمله سازمان بهداشت جهانی، موارد مشابه دیگر است. وقتی مطالبی با استفاده از شکل استدلال، بحث و واژگان مشابه با مباحث تخصصی و به عنوان مطالعات علمی و ثابت‌شده ارائه می‌شوند اما در عمل روش‌شناسی علمی ندارند و به انتخاب گزینشی نتایج، بیان اغراق آمیز یا دروغپردازی متکی هستند، به آنها شبه‌علم گفته می‌شود. شبه‌علم در میان باورمندان به تئوری‌های توطئه طرفدار دارد و در مواردی مانند جنبش‌های ضدواکسن به خطری علیه بهداشت عمومی تبدیل می‌شود. در ایران نیز مانند کشورهای دیگر جهان گاه موارد شبه‌علم بدون ارزیابی دقیق رسانه‌های بزرگ به عنوان دستاوردهای علمی واقعی گزارش می‌شود که ساخت موتورهای بدون سوخت و دیگر اختراعات غیرممکن از آن جمله است. یک ویژگی مهم شبه‌علم در ایران این است که رسانه‌های دولتی و مقام‌های عالی خود مستقیما در ترویج آن نقش دارند و حتی در قالب بحث‌هایی چون طب اسلامی آن را از طریق بودجه عمومی پیش می‌برند. همه‌گیری کرونا رسوایی‌های بزرگی را در این زمینه برای حکومت ایران به بار آورده است؛ دستگاه مستعان ۱۱۰ که شخص فرمانده کل سپاه آن را به نمایش گذاشت و بدون هیچ پایه و اساس علمی ادعا می‌شد که قادر به تشخیص ویروس کروناست، یکی از این موارد بوده است.

    نظرات شما -
    • ن
      0

      کاری با حرفهات ندارم فقط اونجای که نطریه ماشین بدون سوخت رو بااطمینان رد کردی عزیزم هر چی در زهن ما مهال بیاد معنی مهال بودنش نیست همان طور که اگر ماشین های امروزی یا پرواز هواپیما رو با چشم خودمون نمی‌دیدیم باور پذیر نبود یه کم به مخ فشار بیار کسای که مثبت دادن بهر هوشی کندی دارن متأسّفانه

    • ...
      0

      به ن: نخست نوشتن را یاد بگیر سپس قلم فرسایی کن. زهن نه ذهن. مهال نه محال. کسای نه کسانی. بهر هوشی نه بهره هوشی

    • به ....
      0

      اینها اگر اظهار فضل نکنن ساندیس گیرشون نمیاد طرف خواندن و نوشتن رو بلد نیست از دانش دیگران داره ایراد میگیره ...ایران به دست اینها افتاده ...البته از سستی ماست!

  • حسین
    0

    وقتی همه نخبگان و دانشمندان ب جوامع غربی مهاجرت میکنند نتیجه اش بهتر از این نخواهد شد ک هر شخصی خارج از حیطه تخصص خود صاحب نظر باشد.

  • ناشناس
    0

    آخه این بنده های خدا یه روزی حاجی وبرادر بودند زمانه چرخید و دکتر دارای پرستیژ بیشتری شد. دیدیم که حمله کردند سمت گرفتن عنوان دکتر .الان ماشاالله همه با سهمیه و دانشگاه یه شاهی عنوان دکتر یدک میکشند. حالا هم میبینند که جامعه سطح سوادش بالا رفته و سخنان علمی بیشتر مورد قبول وپذیرش قرار میگیرد همه شون رو اوردند به سخنان علمی گفتن بدون داشتن هیچ علمی .خب با ادعا به همه جا رسیدند این هم ادامه همون راهه.

  • جنتی
    0

    قسمتی از حرف های ایشان این بود که ابن عربی دانشمند اسلامی ۸۰۰ سال پیش درباره کوانتوم گفته اگر راسته چرا از علمش برای پیشرفت نکرد میخان بگن دین و اسلام در همه چیز سرامده

  • گمنام
    0

    چرت نگو سر منشا هستیم

    نظرات شما -
    • بهلول
      0

      اصلا سرمنشا همه چیز ما هستیم مثل خزعبل گویی و پرت و پلا گویی . کلا ما سر همه منشا ها هستیم !

  • ناشناس
    0

    چرا می خواهید دستاوردی که سردار فدوی از آن نام برده را زیر سؤال ببرید اگر ادعایی کرده حتمٱ پیشرفتی حاصل شده چه اسراری است که به امسال شما ها باز گو کند حتمٱپیشرفتی است وبیشتر هم خواهد بود شما هم که ناراحتی ناراحت تر بمان

    نظرات شما -
    • خنده
      0

      چون داستان مستعان 110 را می دانیم

    • علی
      0

      اصرار

    • یکی از مردم
      0

      برو ببین طبق همون چیزی که دانشگاه تهران سال گذشته طبق بررسیهای جهانی اعلام کرده آی کیوی ایرانیها طی سالهای گذشته به شد کاهش یافته که از عراق هم پایینتر رفتیم!!!!! پس یاوه گویی رو تمام کنید

  • عقل و علم
    0

    احسن . درود بر شرفت که حق مطلب را ادعا کردی. گوش ملت از این شعارهای پوچ و توخالی و این گزافه گویی ها دیگه پر شده و مردم با خنده تلخ از کنار انها رد می شوند، نمیدانم با 80درصد جمعیت زیر خط فقر و پایین ترین در امد سرانه در منطقه و هزاران بلا و مصیبت دیگر ، اقایون با چه رویی به شعور مردم ایران و دنیا مرتب توهین می کنند مثل صادرات واکسن به هند و امریکا. حرف مفت برای مصارف داخلی هم حد و مرزی دارد.

  • mamad
    0

    این نشون میده که افراد کم خرد و بی عرضه ای در تمام سطوح مملکت عنان این کشور با عظمت رو دستشون گرفتن، که نه تنها کشور داری بلد نیستند بلکه حرف نزدن هم بلد نیستن. مایه شرمساری هستش که این کشور با این همه نوابغی که دارد، مسولینش رو آدمهای کم خردی تشکیل بدهند که تشنه ی قدرت هستند، بد بختی این است که انسانهای فرهیخته آدمهای افتاده و متواضعی هستند و هیچ وقت برای به دست اوردن پست و مقام پیش قدم نمی شوند و نتیجه این می شود که اکثر افراد بی لیاقت که حرص و طمع قدرت دارند در این مملکت حکم رانی کنند، و این یکی از اشکالات اصلی دموکراسی های شرقی هستش که در واقع همان دیکتاتوری را در زیر پوست خود دارد. منشا ان هم نهادهایی مثل شورای نگهبان هستن که در زمره ی همین افراد قرار میگیرند و به صورت سلیقه ای و در حوزه ی نزدیکان خودشون دست به انتخاب افراد به زعم خودشان اصلح می زنند. افرادی که نه تنها سواد و خرد کافی ندارند بلکه شعور و فرهنگ آبروداری و سنجیده سخن گفتن را هم ندارند و باعث شرمساری مردم ان کشور در مجامع بین المللی هستند. چه بسا این جریانات عمدی صورت بگیرند تا شان و ابروی مردم یه کشور باعظمت رو در پیش چشم دنیا کم جلوه بدهند چرا که حتی صدا و سیما با برگزاری برنامه های میزگردی مختلف تریبونهای بزرگ در اختیار انها قرار میدهد و غیر عمد بودن این جریانات بسی جای شک دارد. افرادی که در تلویزیون راه پیدا میکنن تا بیان کنن که بادمجان اولین میوه ای بود که ایمان اورد، یا آن خانومی که میگفت از چشم مردان اشعه ای متساطع میشود که زنان را پیر میکند، کرونایاب مستعان و صادرات واکسن به امریکا و... و این دنیاس که به ریش ما میخندد. میخندند و این جای بسیاری سوال هست که انگار کشور مارا جاسوسان آنها اداره میکنند. و تمام این دغل بازیها و جنگ های زرگری فقط نمایشی پوسیده و سخیف از سوی مسولین و حاکمان این مملکت است.

  • علی
    0

    تشکر از آقای امین پاکزاد بابت بیان تفاوت علم و فلسفه. خیلی مهم است که مسولین در حوزه تخصصی خودشون اظهار نظر کنند.

  • اعلا
    0

    اینها همه جای این کشور را به گند گشیدن حالا نوبت کوانتوم است تو رو خدا برین همون با مستعان جنگولک بازی کنین دست از سر کوانتوم بردارین/

  • محمد
    0

    محدود کردن علم به آنچه در آزمایش وتجربه ثابت یا محصولی از آن ساخته شود غلط است اساس تمام علوم ایده ونظریه است در ثانی ممکن است دانشمندی صد یاحتی هزار سال پیش به دانشی دست پیداکرده که اساسا ابزارهای آزمایش وعرضه عام آن در آن روزگار وجود نداشته وبسیاری از علوم از محاسبات ریاضی واراییه فرمول سرمنشا میگیرند که راه اثبات آن آزمایشگاه نیست وچه بسا همه دانشمندان بدانند آن فرمول درست است ولی فقط دنبال اثبات آن باشند وراهای مختلفی برای تعریف آن اراییه شود که چه بسا آن راهها تازه وغیر مسبوق به سابقه باشد

    نظرات شما -
    • دانش آموز
      0

      فلسفه و علم را یکی دانستی! بهتر است در این مورد بیشتر بخوانی تا بیشتر بدانی

  • تقی
    0

    من حدس میزنم که سردار فدوی این ادعا را که مسلمین خیلی پیش از دانشمندان معاصر به مبانی فیزیک کوانتم دست یافته اند، تحت تأثیر تألیفات محمد حاج یوسف بوده اند که چنان مطلبی را بیان کردند و از خودشان چنین چیزی را ساخته و پرداخته نکرده اند... محمد حاج یوسف کیست؟ محمد حاج یوسف یک نویسنده و محقق در حوزه های فیزیک، کیهان شناسی، فلسفه و اندیشه اسلامیست. او مطالعۀ فیزیک را در دانشگاه آلپو آغاز و در ادامه، رتبۀ کارشناسی ارشدش را در رشته فیزیک از دانشگاه کمبریج در سال 1992 دریافت کرد. در حال حاضر محمد حاج یوسف یک استاد فیزیک در دانشگاه امارات متحدۀ عربیست.

    نظرات شما -
    • الیاس
      0

      یعنی فدوی اینقدر سواد دارد که که مفهوم تالیفات حاج یوسف را بفهمد.

  • جمالی فرخ ابادی
    1

    جهت اطلاع دوستان ،حوزه نظامی ترکیبی از های تک ترین تکنولوژی ها در عرصه های مختلف شیمی ،فیزیک، ریاضیات ، محاسبات مهندسی، الکترونیک ،کامیپیوتر ،مخابرات و .‌‌‌‌‌.. حتی پزشکی و بیوتکنولوژی و ترکیب همه این فناوری هاست که به عینه همین موضوع را می توان در پنتاگون و شرکتهای وابسته به آن و شرکتهای نظامی وابسته به سایر ارتشهای مدرن دنیا مشاهده کرد بنابراین خبره ترین کارشناسان حوزه های مختلف فوق نیز در عرصه نظامی مشغول به فعالیت هستند و یک فرمانده نظامی چکیده یافته ها و تحقیقات آنها را بیان می کند و هرکسی که یک فوق لیسانس فیزیک به صورت تئوریک خوانده نمی تواند(مانند نویسنده این مقاله) با اتکا به این امر که او کارشناس ارشد فیزیک است و یک فرمانده صرفا نظامی است ،تظهارات فرمانده نظامی را غیر علمی تلقی کند

    نظرات شما -
    • ن
      0

      نمیدونم واقعا چرا بعضی ها منفی دادن

    • الف
      0

      اصلا حرف شما فرض کنیم درست و الان ما در قله فن آوری و فدوی هم همه چیز دان اما موضوع بر سر تاریخ علمه که میگه ما منشا کوانتوم بودیم.این مطلقا اشتباهه.مثل اینکه کسی بگه الکل رو رازی کشف نکرد و کتاب شفا رو بوعلی سینا ننوشت و تلفن رو گراهام بل اختراع نکرد و هواپیما رو برادران رایت راه ننداختن و ... آخه تاریخ علم رو اینجور زیر و رو و وارونه کردن هیچ جای دفاعی نداره

    • آلن
      0

      جمالی عزیز به نظر من نوشته حضرتعالی کاملا اشتباه است ! شما درک درستی از صنعت ایران ندارید ، به عنوان کسی که بیست سال در صنعت ایران و در حوزه های مختلف کار کرده خدمت شما عرض می کنم که صنعت ایران و مخصوصا صنایع دفاعی ان حرفی برای گفتن ندارد ! چیزی که شما از صنعت می بینید مرهون استفاده از تکنوۀوزی و دانش غرب است.

    • علی
      0

      عزیز دل پنتاگون و ارتش آمریکا و با فدوی و زیر مجموعش مقایسه میکنی؟!!! یعنی واقعا کسی که اف ۱۴ تامکت و اف ۱۵ و ناو هواپیمابر و ایستگاه فضایی بین المللی و شاتل و ... را بیش از پنجاه سال پیش ساخته و امروزه اف ۲۲ رپتور و بمب افکن b2 رو ساخته با کسایی که فرق هواپیمای چند ده متری ایرباس خودی و با موشک کروز ۴ متری دشمن و نمیتونن بفهمن یکی میدانی و با هم وجه تشابه قرار میدهی. جهت اطلاعت این فدوی سوادش سیکل هست . حتی جدول ضرب و کامل بلد نیست

    • حمید
      0

      خوبی خواندن دانشگاهی یک رشته آن است که دست‌کم درمی‌یابی که چرند می‌گوید.‌ مانند چرندها و گپهای یاوهٔ جناب فرمانده.

  • رضا
    0

    سخن خبر فوری درست اما درد دلی دارم: دانش سلسله ی پیوسته ای است که از جمع نظریات گذشتگان کامل می شود. اینکه برخی از دانش های پیشرفته ی امروزی سر منشأ در گذشته دارند واقعیتی است انکارناپذیر مانند علم جراثقال که امروزه مکانیکش می گویند و...، علت اینکه نمی توانیم سرچشمه های دانش در کشورمان را ببینیم این است که ما دانش هایمان را به اسلام نسبت می دهیم مثلا می گوییم عرفان اسلامی یا فلسفه اسلامی در حالی که این مضافات آسیب جدی بر حوزه دین است و البته به کام مردمان کم کوشش عرب. نکته دوم این است که تاریخ علوم در دانشگاه های ما از یونان و غرب است و دانشمندان و استادان ما درباره تاریخ علم در کشورمان جز معدود جزواتی واقعا کم گذاشته اند. پدریابی برای علوم که کار غربی ها است نیز عامل مهمی است بر جهالت ما بر پیشینه و بیشینه ی دانش در ایران. مانند اینکه پدر پزشکی را به دانشجویان پزشکی بقراط می گویند و یونان را بزرگ می کنند در حالی که از ثریتا نخستین پزشک ایرانی پیش از بقراط که در وندیداد اوستا نامش آمده ذکری به میان نمی آورند. پدر فلسفه افلاطون است که به تحقیق روانشاد پورداوود با واسطه خود را از شاگردان زرتشت می نامد و مسائل فلسفی وام گرفته از ایران باستان در آثار او بر فلسفه دان ها پوشیده نیست. پدر منطق را ارسطو می گیرند در حالی که منطق معرب مانتره اوستایی آمده در مهریشت و فروردین یشت اوستا است که پیش از زرتشت است و هنوز از ارسطو در تاریخ خبری نیست. اقلیدس را نام پدر هندسه گرفته اند در حالی که به تحقیق دانشمندان ما مانند صاحب بن عباد اقلیدس معرب هندسه و هندسه معرب هنداچک و اندازه ایرانی است و... . از این روی سخن سردار بسیار درست است. منشأ و سرچشمه ی علوم همه در ایران نبوده و نه در جامعه اسلامی ولی بسیاری از این علوم سرچشمه در ایران دارد و این ایرادی ندارد. بلکه باید تاریخ علم ایرانی را به دانشجوی ایرانی آموزش می دادیم تا الان دچار فراموشی نمی شدیم. نتوانستیم این کار را کنیم و نفهمیدیم که غربیان با پدریابی برای علوم چه اهدافی را دنبال می کنند. ما در درون مشکل داریم که فلان شرکت آلیس را که نامی مشترک در میان زبان های ایرانی و اروپایی است و همان آریس و اروس(عروس) است را بصورت عالیس می نویسد و سازمان ثبت شرکت ها، تعزیرات، صدا و سیما و هیچ کس اعتراض نمی کند که این نادرستی آموزه های بدی برای کودکان ما در پی خواهد داشت و کمااینکه داشته و کودکی این نام را با ع نوشته و وقتی اعتراض مادرش را می شنود می گوید در تلویزیون اینگونه نوشته است! و تخریب زبان فارسی نیز دنباله ی همان پدریابی برای علوم غربیان است. آ در آلیس واکه و ع همخوان است و...

    نظرات شما -
    • الف
      0

      فرض که منشا همه دانشها و معارف گیتی ما ایرانی ها باشیم (که نیستیم چون بقیه دنیا هم آدم بودن) اما بحث اینه در 400 سال اخیر از دنیا عقب افتادیم.همین رو اگر قبول کنید حله.چون اگر قبول کنیم عقبیم میریم یادمیگیریم از اونهایی که جلوترن و یواش یواش ما هم میریم جلو اما اگر همش با گذشته (موهومی یا واقعی) دچار نشئه بشیم همین جهان سومی بدبخت و مصرفی باقی میمونیم

  • کیان
    0

    شاید منظورش این بوده که قدیم که مارمولک میخوردن کسی نیاد بگه من سه تا نیم مارمولک شکار کردم وگرنه این قوم چه به علم کوانتوم حالا اگر از تمدن مصر بگن بله که کارهای انجام دادن که تحسین برانگیز است و دومن آثار کار هم موجود است ولی ای کاش ما مرغ همسایه را غاز نمی‌دیدیم و آقای رئیسی جای اینکه در سخنرانی ویدئوی سازمان ملل ملتمسانه گیر به آمریکا و این و آن دهد فقط کتیبه کورش را رو میز سازمان ملل می‌گذاشت و اصلا احتیاج به سخنرانی هم نیست آن گاه می‌بینید یک دنیا خفقان می‌گیرند و سر تعظیم جلو مردم این سرزمین فرود می‌آورند

    نظرات شما -
    • ......
      0

      عزیزم کمی سواد خواندن و فهم کلماتت را بالا ببر سخنرانی رئیسی ملتمسانه بود!!!!!!!!!

  • مهرداد
    0

    بلی امکان دارد چون سپاه مثل پنتاگون تمام دانشمندان ونوابع کشور راباصرف هزینه هنگفت دورخودش جمع کرده ومانع مهاجرت ایشان شده چیزی که متاسفانه دولتمردان ما این کاررا نکرده باید باورش سخت باشد روزی که پروزه عسلویه که دنیای از علوم فیزک ریاصی وشیمی است راه اندازی کرد بازه باورنمکنید ویا ماهورچطور ویا سلاحهای تاکتیکی که دشمنان خبردارند ولی بعلت رسوایی ازموقیعت شان توان گویای ان راندارد اینها دستاورد همین دانشمندانی که دولتمردان ما عرضه استفاده کردن را نداشتند بازهم خودتحقیرتان ادمه بدهید تا ارباب وکدخدایتان یه زمانی نارحت نشن

  • 598
    0

    دانش اگر در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس بدان دست خواهند یافت (رسول مکرم اسلام)

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      البته محیی الدین ابن عربی، پژوهشگر، فیلسوف، عارف و شاعری بود عرب و اهل اندلس. محیی الدین ابن عربی از سرزمین پارس نبود.

    • نظرگو
      0

      این حدیث خاصه یه زمانی هست، خاصه ایران ساسانی...نه الان تازه ترکیب فرق کرده اون موقع علوم مصحور بوده، اما الان شما ببین، برای اکشتاف و اختراع و گسترده کردن یه نظریه علمی تمام مردم از جای جای جهان دور هم جمع میشن، مثلا همین ناسا...مگه تمام پرسنلش فقط آمریکایی هستن؟

  • کشور ایران
    0

    من نمی دونم چرا وقتی که یک ایرانی درهرصمتی که باشه از پیشرفت و ترقی حرف میزنه همونهای که از تمدن ،کوروش ،بزرگی ایران قهرمانان ........ حرف میزنند خودتحقیری راه می‌اندازند و شروع می کنندازستایش اروپا ،امریکا ،وغرب حرف میزنند!!!! مگه شما نمی گین تمدن و تاریخ ،پیشرفت ازماست پس چی شد ؟؟ بازکه ایران وبا خاک یکسان کردین !!! میگین ایران نه دانشمند داشته نه تمدن نه قهرمانان ....... خودتون هم نمی دونین چیکار این !!!!!!

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      نتیجه سالها استعمارگری غرب غیرازاین نمیتواند باشد.

    • بیندیش
      0

      چونکه این پیشرفت و ترقی که شما می گویید هیچ کجا مشاهده نشده و برآید جامعه بسوی فقر اقتصادی و فقر فرهنگی است

    • محسن
      0

      به همون دلیل که شما سمت رو با حرف صاد نوشتید.

    • ......
      0

      عزیزم کسایی که به تحقیر و وادادگی و تو سری خوری راضیند و عادت کردند نمی توانند سخن از خود باوری و ارتقاء و پیشرفت را بشنوند

    • حمید
      0

      «سمت». «سمتی» شما نخست از رویهٔ ۲۳ کتاب فارسی پایهٔ یکم دبستان چاپ ۱۳۶۱ درس «س» چند بار بنویس. همان که به یار هرزه‌درایت گفتم که بالاتر ژاژ خایید، خواندن و نوشتن یاد بگیر. بزرگ می‌شوی اندک‌اندک خواندن می‌آموزی، اگر نادانی پایداری به درمان نداشته باشی آگاه هم می‌شوی، سپس می‌توانی گپ خردورزانه بزنی و درست هم بنویسی. شما که هنوز پایهٔ یکم دبستان را نگذرانده‌ای دریافت چنین چیزهایی بر سرت گران است و آزار می‌بینی و درانجام یاوه می‌بافی. دلسوزت هستم که می‌گویم سخن گوش گیر. از پایهٔ یکم بیاغاز، خواندن و نوشتن بیاموز که برای یادگیری باید بتوانی بخوانی.

  • ابی
    0

    اینم مثل دستگاه کرونا یابشونه....

  • محسن
    0

    دانشمند رو بخط کنن تا مثل شهید فخری زاده ترور بشه یا به دانشمند مجوز ندید بره برای کفار .... و یا شیشه نانو بسازه 80 درصد مطالب درست است 20 درصد شیطنت

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    چهل و سه سال بلوف و شعار و حرف و توهم .....!!!!!

    نظرات شما -
    • ......
      0

      چهل و سه سال خود باوری در مقابل تو سری خوری وا دادگی امثالهم

  • وحید
    0

    از افساد طلبان بی ریشه چیزی به غیر از انکار دانشمندان مسلمان انتظاری دیگه یی نیست، قبله آمالشان فقط غربِ

    نظرات شما -
    • حمید
      0

      «غربه» شما نخست از رویهٔ ۴۰ کتاب فارسی پایهٔ یکم دبستان چاپ ۱۳۶۱ درس «ـه ه» چند بار بنویس. درست نوشتن یاد بگیر، آنگاه کم‌کم خواندن و نوشتن یاد می‌گیری. خواندن و نوشتن که آموختی می‌توانی کتاب بخوانی، آگاه شوی، مغز و خردت ببالد، سپس بیا دهان باز کن و گپ بزن. اینگونه که حتی نوشتن هم نمی‌دانی تنها گند گاوچال دهان می‌گشایی و یاوه می‌بافی.

  • لافییان
    0

    منظورت از همه ، ایرانیان پر ادعا هست دیگه ؟!

  • مهدی
    0

    واقعا که چرت و پرت نوشتی....! الان موبایل و نیروگاه هسته ای و .... را انیشتین ساخت....!؟ که انتظار داری هزار سال قبل موبایل برات بسازن!؟

    نظرات شما -
    • ابی
      0

      از دانش نوین که بوسیله مکانیک کوانتوم هست بسیاری از پدیده‌ای از جمله سیاه چاله ها و نظریات علو فضایی قابل استخراج و استنتاج است. یک دانشمندی مثل انیشتن اصول اساسی و بنیادی را هویدا میکند و و اشخاص دیگر ابداعات را انجام جیدهند

  • متفاوت
    0

    جواب به مهدی،چرت وپرت نبود.شما اگر به ماهیت و کمیت وکیفیت یک ماده پی ببرید وان را منتشرکنید دیگران براساس ان شروع به ساختن ابزارهایی بر ان اساس میکنند.نیوتن وقتی به خاطر توجه به یک سیب پی به جاذبه زمین برد و این حقیقت اشکارشد دیگران براساس این واقعیت کارهایشان را انجام میدهند،اصولا تفاوت حقیقت و واقعیت هم درهمین اشکارشدن حقیقت است.وقتی یک اختراع میشود پشت سر ان اختراعات متعدد ونواوریهای زیادی انجام میشود.یعنی معما چو حل گردد کارها اسان میشود.شما وقتی متوجه علم کوانتومی ماده بشوید وان رابفهمید میتوانید براساس ان ابزارهایی رادراختیاربگیرید و چون اطلاع ازپردازش کوانتومی دارید مثلا هوشمندانه کامپیوتربسازید.

  • ابی
    0

    لطف اول خروجی مستعان ۱۱۰ را نشان بده، بعد در مورد کوانتوم صحبت بکن.

  • esi
    0

    ۴۳ سال ادعا ، در همه ابعاد ک نگاه میکنی چیزی ک خیلی عیان است پس رفت و عقب گرد از اقتصاد و فرهنگ و .....

  • esi
    0

    ۴۳ سال ادعا ، در همه ابعاد ک نگاه میکنی چیزی ک خیلی عیان است پس رفت و عقب گرد از اقتصاد و فرهنگ و .....

  • محسن
    0

    خب این بنده ی خدا گفتش که نمیتونه محصولات این حرفا رو بگه دیگه..... مام فرضو میزاریم بر حسن ظن که صادق بوده و دانشمنداشون به فناوریش رسیدن و چیزی باش تولید کردن ولی محرمانه-امنیتی مونده که فعلا رونمایی نمیشه، همه کشورا تکنولوژی امنیتیشونو رونمایی نمیکنن منطقیه.... نخبه های دانشمند ایرانی را دستکم نگیرید. میتونن بیشتراز اینام میتونن

  • محسن
    0

    نخبه های دانشمند ایرانی را دستکم نگیرید. میتونن بیشتراز اینام میتونن.... بجای غر زدن و تحقیر... تشویقشون کنید(حتی اگه نتونن بیان جلو دوربین و از اختراعشون بگن)

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها