قرصی که باعث زخم معده می شود/ علائم و عوارض بیماری معده را بشناسید

زخم معده جزء بیماری‌های شایع دستگاه گوارشی است که سنین مختلف را می‌تواند درگیر کند و در سنین میانسالی به بعد بیشتر خود را نشان می‌دهد.

قرصی که باعث زخم معده می شود/ علائم و عوارض بیماری معده را بشناسید

علائم بالینی آن به صورت درد در قسمت فوقانی شکم که به صورت درد سوزشی یا فشار دهنده است. مشخصه اصلی زخم معده این است که درد فرد با خوردن غذا تشدید می‌شود و بیمار ممکن است از خوردن غذا خودداری کند. معمولاً ممکن است زخم معده دچار عارضه شود که مهمترین و شایع‌ترین عارضه زخم معده، خونریزی است و به شکل استفراغ خونی یا دفع مدفوع سیاهرنگ و خونی ممکن است خود را نشان دهد.

دومین عارضه مهم این است که زخم‌های گوارشی از جمله زخم معده می‌توانند به دلیل تنگی در مسیر عبور غذا به ویژه در نواحی باریک‌تر مثل خروجی معده و اثنی عشر انسدادایجاد ‌کنند که به صورت تهوع استفراغ و تورم شکم و بی‌اشتهایی خود را نشان می‌دهد.

سومین عارضه مهم زخم معده پارگی زخم است که به صورت دردهای خیلی شدید که بیمار را به اورژانس می‌کشاند خود را نشان می‌دهد. آگاه افزود: شیوع زخم معده در بین مردم و در سنین مختلف متفاوت است ولی تا 15 درصد افراد ممکن است دچار زخم معده شوند.
2 علت مهم زمینه زخم معده میکروب هلیکوباکترپیلوری است که در جامعه ما شیوع بالایی دارد و دومین علت شایع و مهم مصرف داروی آسپرین است و سایر داروهای مصرفی در خانواده است که به داروهای ضد التهابی ضد استروئیدی مانند پروفن و ایندومتازین معروف هستند.

در چنین مواردی درمان قطع مصرف دارو است و در کنار آن داروهای کاهش دهنده اسید مانند آنتی‌اسید، داروهای مهار کننده‌گیرنده هیدروژن مانند رانیتدین و داروهای مهار کننده پمپ پروتون مانند امپرازول در درمان زخم معده موثر هستند. تشخیص این عارضه نیز با کمک رادیوگرافی و آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی صورت می‌گیرد.

منبع: بهداشت نیوز

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • mamad
    0

    لطفا این گزارش رو تصحیح کنید. رانیتیدین مدتی است که به دلیل سرطانزا بودن در نسخه پیچی دارویی ممنوع شده است و جای انرا فاموتیدین گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها