دانشمندان در کشفی تازه:

عامل ویرانی شهر قوم لوط در ۳۶۰۰ سال پیش انفجار شهاب‌سنگ بوده است

دانشمندان می‌گویند انفجار یک شهاب‌سنگ ۵۰ متری عامل ویرانی عظیم شهر باستانی منسوب به قوم لوط در ۳۶۰۰ سال پیش بوده است.

عامل ویرانی شهر قوم لوط در ۳۶۰۰ سال پیش انفجار شهاب‌سنگ بوده است

حفاری‌های جدید باستان‌شناسی در شهر تل‌الحمام واقع در غرب اردن کنونی نشان می‌دهد یک حادثه کیهانی باعث شده است تا حدود ۳۶۵۰ سال پیش این شهر ساحلی در نزدیکی دریای مرده به طور کامل نابود شود. محققان تخمین می‌زنند انفجار این شهاب‌سنگ قدرت تخریبی معادل ۱۰۰۰ برابر قوی‌تر از بمب اتمی هیروشیما ایجاد کرده است.

تجزیه و تحلیل شواهد برجای مانده در ویرانه‌های تپه باستانی تل‌الحمام نشان می‌دهد یک شهاب‌سنگ به عرض تقریبا ۵۰ متر در ارتفاع ۴ کیلومتر بالاتر از سطح زمین منفجر شده است و پس از یک نور خیره‌کننده، موجی از گرمای ۲ هزار درجه ایجاد کرده است.

حرارت ایجاد شده به حدی بوده است که بلافاصله بدنه‌های چوبی خانه‌ها را سوزانده و اشیاء فلزی مانند شمشیر، نیزه و حتی سازه‌های سفالی و آجری را ذوب کرده است. با این حال این همه‌ی تخریب نبوده، چند ثانیه بعد یک موج شوک انفجار عظیم از راه رسیده و همه چیز از جمله مجموعه کاخ ۵ طبقه با دیواری مستحکم به ضخامت ۴ متر را ویران کرده است.

شهر تل‌الحمام در شرق اردن با مساحتی ده برابر بزرگتر از اورشلیم در طول عصر برنز میانی برای حدود دو هزار سال بزرگترین شهر تمدن دنیای باستان در جنوب شام محسوب می‌شد، با این حال به یکباره از میان رفت و برای بیش از ۶۰۰ سال بدون سکنه باقی ماند.

کاوش‌های اولیه باستان‌شناسی وجود مواد غیرمعمول نظیر سفال‌های ذوب‌شده، ذغال‌سنگ، آجر «حباب‌دار»، دانه‌های سوخته و خاکستر حجمی از تخریب عظیم را نشان می‌داد. پژوهشگران نخست با تجزیه و تحلیل‌های رسوبات و لایه‌های خاک مواردی همچون جنگ، آتش‌سوزی، فوران آتشفشانی و زمین‌لرزه را بررسی و رد کردند و گفتند هیچ‌کدام از این رویدادها نمی‌تواند گرمایی مشابه ایجاد کند. تا اینکه سرانجام بیل مکانیکی کاوشگران تکه سنگ‌های کوارتز را در محل پیدا کرد که نشانه‌ای از یک اتفاق شدید و درجه حرارت ناگهانی بالا حاصل از برخورد کیهانی بود.

دکتر جیمز کنت، استاد زمین‌شناسی در دانشگاه سانتا باربارا کالیفرنیا در آمریکا، می‌گوید: «ما سنگ‌های کوارتزی در این ناحیه یافتیم که با فشارهای شدیدی ضربه دیده‌اند و این بسیار عجیب است. چرا که سنگ کوارتز یکی از سخت‌ترین مواد معدنی است و ضربه زدن به آن بسیار دشوار است.»

محاسبات تیم ۲۱ نفره کارشناسان نشان داد این انفجار نمی‌توانسته حاصل از برخورد سیارک بوده باشد، چرا که دهانه برخوردی در محل وجود ندارد، بلکه انفجار ناشی از یک جرم آسمانی نظیر شهاب‌سنگ بوده است. دانشمندان می‌گویند انفجار سطوح خارجی گلدان‌های سفالی را ذوب کرده و آجر‌ها و اسکلت انسان‌های نزدیک به محل حادثه «تکه‌تکه» شده‌اند.

دانشمندان معتقدند تل‌الحمام همان سدوم، یا شهر قوم لوط، است که مطابق روایات کتاب مقدس به دلیل «اعمال غیراخلاقی» ساکنانش مشمول غضب خدا شد و گزارش ویران شدنش در سفر پیدایش تورات آمده است.

دکتر کنت که در این تحقیق با فیلیپ سیلویا، استاد باستان‌شناسی کتب مقدس در دانشگاه ساوت‌وست ترینیتی آمریکا همکار بوده می‌گوید: «همه مشاهدات ذکر شده در سفر پیدایش عهد عتیق با یک ضربه هوایی مطابقت دارد.»

وی اضافه کرد: «هرچند با اطمینان صددرصد علمی نمی‌توان گفت که شهر ویران شده همان شهر سدوم عهد عتیق است، با این حال توصیف شاهدان عینی از این حادثه فاجعه‌بار در ۳۶۰۰ سال پیش احتمالا به یک سنت شفاهی تبدیل شده و در قالب یک گزارش مکتوب در کتاب مقدس تورات در مورد نابودی قوم لوط آمده است.»

ناحیه تل‌الحمام به لحاظ خاک منطقه‌ای حاصلخیز محسوب می‌شد، با این حال محققان که از سال ۲۰۰۵ در تپه‌ای در این ناحیه مشغول حفاری و تحقیق هستند نمی‌دانستند چرا ناگهان این منطقه در دوره‌ای از تاریخ خود به شوره‌زار تبدیل شده است؟

باستان‌شناسان اکنون می‌گویند احتمالا انفجار شهاب‌سنگ و حرارت فوق‌العاده زیاد ایجاد شده، سطح عظیمی از آب شور دریای مرده را بخار کرده و به روی دره پاشیده است و یا نمک‌های ساحلی دریا را بلند کرده و به روی شهر ریخته است. سواحل دریای مرده همینک نیز مملو از نمک هستند.

در پی این اتفاق غلظت نمک خاک به میزان «غیرعادی» افزایش یافته و کشاورزی در شعاعی ۲۵ کیلومتری غیرممکن شده است. در پی این حادثه ده‌ها هزار تن از ساکنان نواحی اطراف مهاجرت کردند و پس از آن ۶۰۰ سال طول کشید تا بارندگی‌ها در این ناحیه بیابانی نمک را از مزارع بشورد و این منطقه بار دیگر بتواند مورد زراعت قرار گیرد.

در روایت کتاب مقدس ذکر شده که به لوط پیامبر دستور داده شد از شهر خارج شود و پشت سر خود را نگاه نکند اما همسر لوط لحظه‌ای درنگ کرد و به «ستونی از نمک» تبدیل شد در حالی که «آتش و گوگرد از آسمان می‌بارید و دود غلیظ از شهر بلند بود».

منبع: یورونیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • شهرام.ر
    1

    ما شنیده بودیم که چون «اون کاره» بودند نابود شدند !!! پس همش کشک بود؟؟؟

    نظرات شما -
    • majd
      0

      خب عذاب الهی شهاب سنگ بوده یعنی اینقدر سخته برات .... تو خود کتاب عهد عتیق یهودی ها و کتب مسیحیتم گفته شده بود عذاب این قوم آتش از آسمان بوده منتها در کتب یهودی ها گفته شده این کاره بودن اما دلیل عذاب بی احترامی به فرشتگان و میهمان ها بوده. نه لواط. اما کیه که ندونه. البته باید گفت اون قوم اینکاره بودن ...............جز پیغمبر لوط. از بستگان حضرت ابراهیم(ع)

    • احمدی
      0

      ایناکه نگفتن دروغع

    • به majid
      0

      مجید جون برای کی داری توضیح میدی .یاسین توگوش ....خوندن.

    • امام جمعه شهر شما
      0

      افسانه نوح چی؟؟؟ در لوح های گلی گیلگمش این افسانه ها نوشته شده بودن، اما یه شارلاتان کپی پست کرد و مشهور شد !!!

  • حامد
    0

    و دمرناه تدنیرا ◇◇◇ چه قدرت عجیبی اتفجار هسته ای در ۴ کیلومتری سطح زمین

  • Hedayat
    1

    این نظریه هستش و کذبه و یک دروغ بیش نیست.

    نظرات شما -
    • ۲۱۳
      0

      تو راحت باش. بدکن عذاب وجدان و ترس ادامه بده اما بدون تهش عذاب الهیه پاداش اینکار رقت انگیز. حالا تو هی متوسل بشو به دروغ و توجهات سایر افراد مثل خودت

  • حسين
    0

    يعني چه عذاب خدا شاخ دم نداره تو بفهمی ‼

  • داروغه ناتینگهام
    0

    داداش کشف کنید مردم ایران به کدام گناه دارن عذاب الهی می چشن

  • احمدی
    0

    درموردقوم لوط توقرآن اومده که عذاب خدا بهشون واردشده وهمه پودرشدن یعنی شماهابقرآن شک دارین؟؟ أستغفر الله

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ببخشید استاد کجای قرآن نوشته پودر شدن؟ ضمن اینکه عذاب اون ها با جمله "امطرنا حجاره من سجیل منضود" آمده که به باراندیم سنگ های متراکم است؛ فلذا یافته های این مقاله با واقعه مذکور دو از ذهن نیست! به جای ایرادات بنی اسرائیلی یه کم وقت بذارید و مطالعه کنید!

    • به ناشناس
      1

      حیف پولی که برای اینرنتت دادی تا اینقدر شعر ببافی

  • خرد یارتان
    1

    حتما مرگ دایناسورها را هم به غصب خدای بزرگ و مهربان ربط دهید!!!!.میلیون ها حوادث مثل این شهر در گذشته رخ داده ،الان هم رخ می دهد و در آینده هم رخ خواهد داد.ای کاش دانش و خرد بر بشریت حاکم شود.البته شکی نیست که افراد ظالم توسط طبیعت و به امر خالق بزرگ و مهربان مجازات خواهند شد.پس فقط انسان خوبی باشیم و از خدا نترسیم

    نظرات شما -
    • محدثه
      0

      حالا الان توی اون غرب عزیزت که دانش بشر حاکم شده چه غلطی دارن می کنن؟ هر روز برهنه تر، هر روز فاصله فقیر و غنی بیشتر، هر روز بی عدالتی گسترده تر، هر روز ظلم و تجاوز و غارتگری و مکیدن خون کشورهای فقیر و مظلوم .. برو عمو، برو یکم دانش و خرد رو بر خودت حاکم کن بلکه چشم کورت شفا پیدا کنه

    • ستار خان
      1

      اینهایی که گفتی تو ایران نیست...........شر ور نگو.برو دیگه نبینمت.

    • عوام
      1

      البته برهنه تر رو خوب اومدی اما فاصله فقیر غنی رو نه اتفاقا اونجا عدالت اجتماعی کاملا اجرا میشه واسه همینه که کلی مسلمان حاضرا جونشونو به خطر بندازند فقط خودشونو برسونند به همون غرب برهنه مسلمانی کامل اونجا داره اجرا میشه اینجا علمای ما فقط ادا شو درمیادند نماز شب و رد مهر داغ ندارند ولی دزدی و اختلاس و بی عدالتی هم ندارند

  • ساچو
    0

    خداوند ، از مظلومی که توانائی دفاع از خود را دارد و از خود دفاع نمیکند همممممممم مستحق عذاب میداند. .......چرا در کشورهای دوروبرما کرونا اینجور تاخت وتاز نمیکنه؟!

  • جی پی اس چهار هزار ساله
    0

    مگه چی پی اس از چند هزار سال پیش مونده روش زده شهر لوط؟ بنده خدا حضرت لوط، بارک الله به صبرت. اخه این جا، جا بود رفتی واسه هدایت.

  • مستحق
    0

    جالبه که خبر فوری هر خبری مینویس چه اجتماعی چه اقتصادی یا سیاسی فورا یه عده میان ربطش میدن به اقتصاد ایران.یکی به اینا بگه اگه تو ندار بودی الان روز جمعه رو تخت لم نمیاد با گوشی 20 ملیون تومانی اینجا ول بچرخی و کامت بنویسی، بماند روزانه چقدر اینترنت میخری برای چرخ زدن تو اینستا و آینده سایتهای خبری.اگه شماها ندار بودین الان مثل خیلی یه گوشی ساده داشتین و سر کار بودین روز جمعه

    نظرات شما -
    • حامد
      0

      حرف حق جواب نداره، احسنت

    • ابراهیمویچ
      0

      مستحق: همه رو قضاوت کردی.

    • به مستحق
      0

      اخ اخ مدت ها بود یک نفر اینقدر منطقی حرف نزده بود...دمت گرم

  • م
    0

    خدا داند خلاصه هر قوم و جونوری یجور از بین میره این که این منطقه متعلق به قوم لوط باشه هم فرضیه و گمانه

  • عوام
    1

    پس از عمل لوات شون نبوده یه اتفاق بوده پس تکلیف ایه ها و متون مذهبی یهود مسیح و اسلام چی میشه

    نظرات شما -
    • mitra
      0

      وقتی سطحی یه مطلبی میخونی همینه. درک نداری وقتی کسی خطای فاحشی میکنه قرار نیست نعودباالله خود خدا بیاد بزنه تو سرش واقعا با کیا شدیم 85 میلیون-----------------------

  • دلسوز
    0

    اینها می خواهند هم جنس بازیشان را توجیه کنند آیات الهی را نا دیده می گیرند ولی اشتباه می کنند نمی شود جلوی تابش خورشید را با دود گرفت

  • ازاد
    0

    هیچ مسلمان واقعی به خاطر رسیدن به غرب نه خودش را از هواپیما آویزان می کند نه خودش را به آبهای خروشان می زندمسلمان واقعی تکیه بر توانایی های خودش مملکت خودش را می سازد با رجوع به قرآن کریم زندگی آرامی را برای خودش محیا می کند اینها که می روند خودباخته هستند دنبال خودشان در دیار غربت می گردند خیال می کنند مرگ وجود ندارد تا ابد زنده خواهند ماند

    نظرات شما -
    • عزیز
      0

      مسلمان واقعی مهر داغ میکنه میچسبونه به پیشانی خدایش خیلی میخواد مومن باشی سوزش و دردشو تحمل کنی اختلاس کنی بازم یه عده حاج اقا جاج اقا صدات کنند مسلمان واقعی باید اینجا بمونه پوست این مردم بی دین رو با احتکار کم فروشی پارتی بازی مجالس مداحی بکنه خدا اینشاالا که اجرشو تو ویلاهای لواسان انتالیا و کانادا بده

  • ا3
    0

    من کاری ب این حرفا ندارم اما یکی بگه اینکه میگن حجاب مردا را حریص و بی جنبه کرده یکی توضیح بده چرا تو مهد تمدن یعنی اروپا و وگاس و غرب اینقدر ازدواج همجنسبازی و پدوفیلی و رابطه با حیوانات و مازوخیست رواج داره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      از لذت جنسی به صورت طبیعی اشباع شده و براشون عادی شده. حالا رو به روشهای دیگری که انحراف از قوانین طبیعت است رو آوردن تا شاید به ارضای مورد نظرشون برسن.

  • یکی
    0

    این حال توصیف شاهدان عینی از این حادثه فاجعه‌بار در ۳۶۰۰ سال پیش احتمالا به یک سنت شفاهی تبدیل شده و در قالب یک گزارش مکتوب در کتاب مقدس تورات در مورد نابودی قوم لوط آمده است.»

  • سعید99
    0

    عده ای بخاطر مشکلات اقتصادی و... از دین زده شدن و عقاید مذهبی و حتی قران رو میخان زیر سوال ببرن. دوستان عزیز ما که دنیا رو از دست دادیم لااقل خدا و قران رو زیر سوال نبرید شاید اون دنیا وضعمون بهتر شد. والا هم در دنیا بدبختی کشیدیم و هم در اخرت خواهیم کشید. البته تلاش برای بهبود وضع کشور منافاتی با این قضیه نداره اما خودم امید چندانی به بهبود وضعیت حداقل در کوتاه مدت ندارم. اینکه کسی بخاد قران یا خدا رو زیر سوال ببره چیزی از قدرت و عظمت خدا کم نمیشه. اگه توانایی دارید مرگ رو از خودتون دور کنید!!! وگرنه اخرت خودتون رو با حرفای مثلا روشنفکری خراب نکنید. خودانید.

    نظرات شما -
    • عوام
      0

      سعیدجان دادا این جماعت رو ول کن بیخیالشون شو کوتاه فکرند اخه خودشونو عذاب نمیدن شراب میخورند هوری پوری رو بیخیال نمیشن شما بچسب به همون دنیا البته کسانی که یاد من تو دادن اون دنیا بهتره بخدا رفتن یا خبر براشون اوردن که خبری نیست هم هوری و هم شراب و عشق کیف اختلاس راحت برای منافعشون هر ده روز تازه کم شده چهار هزار نفر رو میفرستن سینه قبرستون شما خونت رو کثیف نکن به چسب به همون دنیا این دنیا مال از ما بهترونه دادا

  • تیغ اره
    0

    دوستان جر و بحث نکنید لطفا این مطالعه منافاتی با قران نداره طبق آیات کتاب مقدس بارانی از سجیل بر سر قوم لوط نازل شده اما کیفیتش مجهوله به هر تقدیر خداوند بر هر چیز تواناست .

  • پیشگو
    1

    انفجار بمب اتمی توسط فرازمینی ها بوده. کتاب ارابه خدایان رو مطالعه کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها