موج‌ ششم کرونا از راه می‌رسد؟

واکسیناسیون نمی ‎تواند جامعه را به‌ طور کامل در برابر سایر جهش‎های ویروسی ایمن کند و ممکن است جهش ویروسی تازه‌ای شکل بگیرد که در برابر تزریق واکسن مقاوم باشد.

موج‌ ششم کرونا از راه می‌رسد؟

احسان مصطفوی، اپیدمیولوژیست، در یادداشتی نوشت: «شیوع ویروس کرونا در کشور بر اساس آن چه اپلیکیشن ماسک نشان می‌دهد این روزها در حال فروکش‌کردن است، طوری که تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی به ۲۳۸ شهر و تعداد شهرهای زرد به ۱۳۶ شهر افزایش یافته‌ است؛ ضمن این‌ که ۱۷ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارند و تنها ۵۷ شهر رنگ قرمز کرونایی دارند. علاوه بر تغییر رنگ‌بندی شهرها،‌ مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا نیز در کشور و به‌خصوص در پایتخت روند نزولی دارد.

برای نمونه روز گذشته آمار قربانیان کرونا کاهش یافت و به ۳۴۴ نفر رسید. در این مدت ۱۷ هزار و ۳۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ نیز در کشور شناسایی شدند.

مطمئنا روند کاهشی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور متاثر از دلایل مختلفی است. یکی از آن دلایل به ذات اپیدمی بیماری‌های پیش‌رونده‌ای مانند کرونا برمی‎گردد که بعد از قرارگرفتن در قله اپیدمی به یک باره روند نزولی به خود می‎گیرد و به طور طبیعی کاهش پیدا می‎کند.

البته کاهش آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به دلایل دیگری هم وابسته است؛ از جمله افزایش پوشش واکسیناسیون در کشور که از یک ماه پیش آغاز شده‌ است. گر چه انتظار می‏‌رود تاثیرات ناشی از پوشش واکسیناسیون در ماه‌های آتی دیده شود اما تزریق حتی یک دوز واکسن هم می‌تواند محافظت نسبی در افراد به وجود بیاورد و به کاهش روند بیماری کمک کند. باید توجه داشته باشیم که با وجود انجام مداخلات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون، مراقبت‎های دیگری باید در دستور کار وجود داشته‌ باشد چون در غیر این صورت وقوع پیک‎های دیگر مانند موج ششم دور از انتظار نیست.

از جمله این اقدامات پیشگیرانه، رعایت پروتکل‎های بهداشتی است؛ مخصوصا این که فصل پاییز نزدیک است و به‌زودی مدارس و دانشگاه‏‌ها بازگشایی می‎شوند.

این اتفاقات، برنامه‏‌ریزی دقیق و هدفمند برای کاهش آلام ناشی از مرگ‌ومیرهای کرونایی را می‎طلبد. برای این که تاثیرات واکسیناسیون در جامعه مشهود شود، حداقل ۶۰ درصد جمعیت باید واکسینه شوند. تا کنون بیش از ۴۴ میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است و باید این روند استمرار پیدا کند.

البته واکسیناسیون باعث نمی‎شود افراد صد درصد در برابر ویروس کرونا ایمن شوند. ویروس کرونا در کشور همچنان در گردش است و افراد با وجود واکسینه‌شدن می‎توانند باز هم بیمار شوند اما با واکسیناسیون تا اندازه مطلوبی می‎توان از مرگ و میر ناشی از کرونا کاست. این در حالی است که واکسیناسیون نمی‎تواند جامعه را به‌ طور کامل در برابر سایر جهش‎های ویروسی ایمن کند و ممکن است جهش ویروسی تازه‌ای شکل بگیرد که در برابر تزریق واکسن مقاوم باشد.

بنابراین رعایت پروتکل‎های بهداشتی و به‌خصوص پرهیز از تجمعات می‎تواند به افزایش ایمنی کمک کند. تشویق عمومی و آموزش سراسری می‎تواند بهترین راه برای ترغیب افراد به رعایت پروتکل‎های بهداشتی باشد.»

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • متفاوت
    0

    خداخیرتان بدهد ازاینکه سطح اگاهی مردم رابالا میبرید،شما ازان قشرهی زحمتکشی هستید که باید برمغز پینه بسته شما بوسه زد.

  • شش
    0

    شک نکن از راه میرسد...به فکر موج هفتم باشیم از همین الان

  • ملیکا
    0

    با این شرایط دارن مدارس رو باز میکنن؟واقعا که اینقدر دارن با عجله عمل میکنن انگار کرونا تموم شده.زود زود مدارس باز بشه،مشاغل پر خطر باز بشه،تردد سفر برداشته بشه،واقعا که؟؟؟اصلا جایی به نام ستاد ملی کرونا وجود نداره،چون هر کی از جاش بلند میشه در مورد باز گشایی مدارس وغیره ....نظر میده.

    نظرات شما -
    • عوام
      0

      دوست عزیز چه کرونا جامعه ایران رو نابود کنه چه یک نسل از نظر علم و شخصیت و تربیت نابود بشه فکر کنم اگر کرونا نابود کنه بهتره یک نسل نابود بشه البته فقط یک نسل نیست کودک اول دبستان تا دانشجو پس چند نسل نابود میشه خالا دولت انقلابی به جای اینکه از نابودی چند نسل ایران جلوگیری کنه به فکر تامین سوخت مردم لبنانه یا فضای مجازی دغدقه اش است

  • احمدی
    0

    همیشه وزارت بهداشت ۲۰ روز بعد از شروع موج جدید مطلع میشود

  • بهروز ترکه
    0

    اینکه همش امّا و اگر گفت.حیرانم حیران.ای خاک بر سرتون خودتونم گر گیجه گرفتید.ملت به کی پناه ببرند؟شما (متولی ) مردم هستید.

  • ایرانی
    0

    آنچه که مورد غفلت قرارگرفته خود بیمارست هنوز میشنویم روزانه ده هزار نفر دربیمارستان با درمان سرپایی معالجه شده اند!؟این خبر به ظاهر خوشایند دراصل یک خبر بسیار مصیبت بار است چون این تعداد بیمار که مانند بمب متحرکند حداقل یک بار برای درمان وتست وغیره به مطب وکلینیک ونهایتا به بیمارستان در شهر چرخیده اند وبه احتمال بسیار زیاد عامل انتشار ویروس شده اند.وعلاوه براینکه خود عامل نشر ویروسند با مراجعه به مراکز درمانی درمعرض دیگر ویروسهای بیماران دیگر با مشخصات متنوع قرار میگیرند وهمین باعث به خطر انداختن جان خود ودیگر بیماران میشوند.به نظر میرسد همانگونه که اثر انگشت هرفردی متفاوت است نوع ویروس منتشر شده از هربیماری حتی ازیک سویه واحد مانند دلتا اندکی متفاوت باشد لذا فرد مراجعه کننده به بیمارستان به دلیل آلودگی به انواع آن ،سیستم دفاعی بدن را دچار سردرگمی تاکتیکی درمبارزه با ویروسها میکند. بنابراین بهتر است برای کنترل بیماری ،از سفر بیمار حتی برای درمان جلوگیری ودرخانه قرنطینه شود.ودرعوض خدمات درمانی ابتدا با ویزیت مجازی ،سپس برای تست ودرصورت لزوم اعزام پزشک به خانه ودرنهایت درصورت حاد شدن وضع بیمار به بیمارستانهای مخصوص کرونا وخارج شهر منتقل شوند وبه هیچ وجه نباید مطب یا کلینیک وبیمارستان داخل شهر پذیرای بیماران کرونایی شوند. زیرا همانگونه که نمیتوان سیل را از طریق سیستم فاضل آب شهری هدایت کرد ونیاز به سیلابر منفک میباشد شما نمیتوانید سیل بیماران پاندمی را از سیستم درمانی شهری حتی با مجهز کردن آن مهار کنید .زیرا با ارتباط فاضل آب به خانه ها سیل با جریان معکوس وارد خانه ها شده وعلاوه برخسارت به سیستم باعث خسارت به خانه ها میشود.در مراکز درمانی داخل شهر وارتباط وسفر بیمار به آنجا نیز به معنی نشت ویروس به جامعه است دقیقا مانند سیل هم به سیستم وکشتار پرسنل دست میزند وهم باعث نشر ویروس وافزایش مرگ ومیر درجامعه میشود. حال سوال اینجاست آیا این ده هزار نفر بیمار سرپایی امکان درمانشان درخانه بدون سفر به مراکز درمانی با وجود اینهمه امکانات ارتباطی مجازی وجود نداشت؟ وآیا آنها در طول سفر حداقل یک نفر را آلوده نکرده اند؟مسلما شما به این نکته رسیده اید که اگر بسیاری از بیماران درمان درخانه را بدون مراجعه به مراکز درمانی ترجیح نمیدادند ومثل دیگران برای معالجه از منزل خارج میشدند میزان مبتلایان ومرگ ومیر بسیار بیشتر از کنون بود .شما میبینید در کشورهای فقیر که توانایی هزینه درمان را ندارند ناچارا درخانه، خود را درمان میکنند وبه همین دلیل مرگ ومیرشان بسیار کمتر از کشورهای متمول است .لذا برای جلوگیری از پیک ششم بایستی توجه اصلی به قرنطینه بیمار معطوف شود واز سفر آن ولو برای یکبار هم به منظور معا لجه جلوگیری کرد چون بمب اصلی بیمار است ومابقی احتمالات است.

  • ناشناس
    0

    بدون شک آخرین کشوری که کرونا را مهار میکند ایران خواهد بود. همیشه دنبال چیزی بوده اند ک مردم سرگرم باشند و ب فکر تفکر نیفتند. روزگاری جنگ و تلفات جبران ناپذیرش حالا هم کرونا. چه چیزی ازین بهتر؟؟؟

  • کارشناس
    0

    دولت میتوانست بجای تعطیلی کله گنجشکی ماه محرم دو هفته قرنطینه کلی میکرد و روند واکسیناسیون را ادامه میداد. اگر اینطور عمل می‌کرد امروز تلفات یک رقمی شده بود و اما مخصوصاً دولت جدید جان مردم ارزشی ندارد عادی سازی را شروع کرده در این دولت تا کنون حداقل ۳۰ یا ۴۰ هزار فوتی داشتیم .خدا بخیر بگرداند .

  • سید احسان
    0

    آموزش نحوه انجام دستورالعمل های بهداشتی در صدا و سیما یک امر حیاتی است که متاسفانه فقط از آن دم زده می شود لکن تذکر مصداقی داده نمی شود ،در شبکه سه سیما بطور مستمر از عدم استفاده از طلا برای مردان تیزرهایی ساخته می شود که نه آموزش آن در وضعیت فعلی مهم است نه سندیت قرآنی دارد یک حرفی است که معلوم نیست از کجا درآمده ،استفاده از طلا در مردان نه خطری برای مردان محسوب میشه نه خطری برای جامعه و ما می دانیم که اسلام برای اصلاح آمده و قوانین آن بر اساس منطق و عقلانیت تنظیم شده.

  • کریمی قدوسی
    0

    موج های زیادی را خواهیم دید.

  • سیمین
    0

    می خواد بگه واکسن به درد نمیخوره ،خجالت می کشه

  • عوام
    0

    مبارکه پیک بعدی هدیه علما انقلابیون دین داران میرن اربعین عراق زیارتشون قبول باشه ولی هدیه سفر شون شوم برای مردم البته قبل از بدوبیراه بگم کسی هم که راهی شمال میشه بیشعورتر از مسافر اربعینه

  • عادل
    0

    مردم هم رعایت نمیکنند مسافرت تواین کرونا واجب نیست مادر جامه هستیم میبینیم خیلی ها ماسک نمیزند یه کمی که امار فوتی میاد پاین مردم دیکه ماسک برمیدارن دیگه مقصر هرکس باشه کاری دست ما بر نمیاد خودمان باید رعایت کنیم هرچه میخواهی بگو این مقصره اون مقصره سودی نداره به هم دیگه رحم کنیم دیدم کسی بدون ماسک امده خیابون میگه ۱۲ روزه کرونا گرفتم ایا این ظلم به هم نوع خودت نیست

  • شوران
    0

    جمع کنید کاسه کوزتونو کرونا هست خوبشم هست.امّا دکّانی شده برای حاکمییت

  • ناشناس
    0

    موج هزارمشم بیاد مردم رعایت نمیکنن نمونش. فیلم گردنه حیران در روز جمعه آخر شهریورماه رو ببینید ینی بخدا گردنه حیران شده بود پارکینگ. ماشینها جاده اصلا ازقفلم ردشده بود؟؟؟؟!!!((((حالا کدوم مردم. رعایت میکنن هان)))))

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها