افزایش نرخ تورم در ایران به 45.8 درصد

مرکز آمار ایران اعلام کرد نرخ تورم سالانه شهریور امسال با 0.6 درصد افزایش نسبت به ماه گذشته به 45.8 درصد رسید.

افزایش نرخ تورم در ایران به 45.8 درصد

مرکز آمار ایران، وضعیت تورم در شهریور ۱۴۰۰ را اعلام کرد که بر اساس گزارش‌های رسمی از ادامه روند افزایش تورم تا ۴۵.۸ درصد حکایت دارد.

افزایش تورم سالانه
نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. این در حالی است که نرخ تورم سالانه شهریور ماه ۱۴۰۰ برای خانوار‌های کشور به ۴۵.۸ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۶ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش نرخ تورم نقطه‌ای

اما نرخ تورم نقطه‌ ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است که در شهریور ماه به ۴۳.۷ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۴۳.۷ درصد بیشتر از شهریور ۱۳۹۹ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ماه ۱۴۰۰ در مقایسه با ماه قبل ۰.۵ واحد درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۳.۲ واحد درصدی به ۶۱.۶ درصد و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ۰.۷ واحد درصدی به ۳۵.۴ درصد رسیده است.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوار‌ها

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است.

نرخ تورم ماهانه شهریور به ۳.۹ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۷ واحد درصد افزایش داشته است.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۵.۰ درصد و ۳.۳ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری ۴.۰ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.۸ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۳.۶ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۴ واحد درصد افزایش داشته است.

منبع: صدا و سیما

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سیاوش سلطان
    0

    یکبار سانسور کردید دوباره می فرستم ، چک و حنثی --__با کلمات بازی نکنید لطفاً ... تورم ناشی از کاهش تولید و چاپ اسکناس بدون پشتوانه باعث ۱۰ برابر شدن قیمت هر کالا در سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۰ شده است یعنی هر سال ۲ برابر که شما ۲۰۰ درصد می گویید که غلط است و باید گفت قیمت پایه + تورم = قیمت جاری پس هر کالا که در سال ۱۳۹۵ قیمت ۱۰ ریال داشته در سال ۱۴۰۰ قیمت ۱۰+(۱۰×۱۰)= ۱۱۰۰ ریال شده است ، اقتصاد دانان به جای تاثیر یارانه و حذف آن و نحوه تقسیم یارانه پنهان و آشکار باید دنبال افزایش ارزش پول ملی با رشد اقتصادی باشند و پس از رسیدن ارزش پول ملی به جایگاه جهانی قیمت تمام شده اتوماتیک جایگزین یارانه و پارانه و شاعرانه و افزایش نقطه ای و خطی و نگاشت مهندسی می شود ..... ریشه ای باید با اقتصاد برخورد کرد وگرنه به جای برداشتن زیر ابرو چشماش کور میشه ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها