تحقیق درباره تأثیر واکسن کرونا بر تغییرات عادت ماهیانه

یک پزشک متخصص ایمنی‌شناسی توصیه کرده که برای اطمینان خاطر زنان باید تحقیقات بیشتری درباره تأثیرات واکسن‌های کرونا بر تغییرات عادت ماهیانه و خون‌ریزی‌های ناگهانی واژنی انجام شود.

تحقیق درباره تأثیر واکسن کرونا بر تغییرات عادت ماهیانه

دکتر ویکتوریا میل، ایمنی‌شناس متخصص باروری دانشگاه امپریال لندن در هفته‌نامه 'بریتیش مدیکال جورنال' نوشته که فکر می‌کند احتمالا سیستم ایمنی بدن زنان دلیل این واکنش‌ها است نه ماده‌ای که در واکسن است.

تا کنون ۳۰ هزار زن در بریتانیا گزارش کرده‌اند که بعد از دریافت واکسن دچار مشکلات عادت ماهیانه شده‌اند.

از جمله این مشکلات خونریزی شدیدتر از معمول، تاخیر در عادت ماهیانه و خونریزی ناگهانی بوده که بعد از هر سه نوع واکسن مورد استفاده در بریتانیا گزارش شده است. تا کنون بیش از ۴۷ میلیون دوز از سه واکسن استرازنکا، فایزر و مدرنا به زنان در بریتانیا تزریق شده است.

سازمان تنظیم مقررات دارو و سلامت که نهاد ناظر بر ایمنی محصولات دارویی و بهداشتی بریتانیا است، بعد از خواندن این گزارش اعلام کرده که این مقاله ارتباطی را میان واکسن‌های کووید و تغییرات عادت ماهیانه زنان «ثابت نمی‌کند.»

اختلالات قاعدگی به شدت در زنان رواج دارد و می‌تواند دلایل مختلف داشته باشد ضمن آنکه شمار زنانی که بعد واکسن دچار مشکل شده‌اند، کم است.

شماری از زنانی هم که کرونا گرفته‌اند یا برای مدت طولانی علائم ابتلا داشته‌اند، با اختلالات عادت ماهیانه مواجه بوده‌اند.

واکسن کرونا چه تأثیری بر عادت ماهانه دارد؟

با این حال دکتر میل اعتقاد دارد «تحقیق عمیق» درباره گزارش‌ اختلال‌های خونریزی ماهیانه می‌تواند با اطلاعات غلط درباره واکسن‌های کرونا مقابله کند: «زنان جوانی که درباره واکسن شک و تردید دارند بیشتر تحت تاثیر این اطلاعات غلط هستند که واکسن کووید ۱۹ بر شانس حاملگی آنها در آینده اثر می‌گذارد.»

دکتر میل که برای نشریه بی‌ام‌جی بریتانیا مطلب نوشته، اعتقاد دارد که تحقیق نکردن درباره ارتباط واکسن با موارد اختلال خونریزی ماهانه می‌تواند به ترس ناشی از اطلاعات غلط دامن بزند.

او می‌گوید زنان حق دارند که اطلاعات شفاف و مطمئن در این‌باره داشته باشند و پژوهش درباره اثرات داروها بر قاعدگی موضوعی نیست که به تحقیقات آینده موکول شود.

با این حال هنوز دانشمندان نمی‌دانند که واکسن چطور ممکن است باعث تغییرات عادت ماهیانه زنان شود. ممکن است سیستم ایمنی که تحت تاثیر واکسن تحریک شده بر هورمون‌های عامل شکل‌گیری چرخه قاعدگی اثر بگذرد. یا اینکه سلول‌های ایمنی جدار رحم تحت تاثیر قرار بگیرد.

واکسن‌های دیگر مثل اچ‌پی‌وی یا واکسن پاپیلوم انسانی هم باعث تغییراتی در چرخه عادت ماهانه شده اما دراین‌باره به اندازه کافی تحقیق نشده است.

دانشمندان توافق دارند که ویروس تاثیری بر باروری زنان ندارد. تحقیقات نشان داده که واکسیناسیون بر شانس حاملگی زنانی که قصد داشته‌اند باردار شوند، تاثیری نداشته است چه از طریق لقاح طبیعی چه مصنوعی. همچنین واکسن بر کیفیت اسپرم مردان هم اثری ندارد.

دکتر جو مانتفیلد، نایب‌رئیس رویال کالج زنان و زایمان می‌گوید تغییر عادت ماهانه زنان نگران‌کننده است اما معمولا فقط یک تا دو ماه طول می‌کشد.

او زنان را تشویق کرد که اگر بعد از دریافت واکسن مخصوصا در دوران یائسگی خونریزی شدید مشاهده کردند، با یک متخصص سلامت صحبت کنند اما دکتر مانتفیلد تاکید کرد خطرات بلندمدتی در این زمینه وجود ندارد: «هیچ شواهدی نشان نمی‌دهد که تغییرات موقت در آینده بر باروری افراد اثر بگذارد.»


کالج رویال زنان و زایمان در بریتانیا به زنان توصیه کرده که واکسن «بهترین محافظ» در مقابل ویروس کرونا است مخصوصا اگر قصد حاملگی داشته باشند؛ چرا که زنان باردار بیش از بقیه افراد هم‌سن خود احتمال دارد کرونای شدید بگیرند.

این موسسه همچنین خواستار تحقیق بیشتر شده که مشخص شود چرا واکسن بر قاعدگی زنان اثر می‌گذارد.

منبع: بی بی سی فارسی

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها