مدیرکل حفاظت محیط زیست استان:

خراسان جنوبی خطرناکترین شرایط را از نظر گرد و غبار دارد/ چالشی که زیبایی‌های طبیعی استان را زیر خروارها خاک فرومی‌برد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: توسعه در معادن یا اجرای ورزش‌ها نباید به محیط زیست استان ضربه زده یا اوضاع آلودگی گرد و غبار را از این بدتر کند.

خراسان جنوبی خطرناکترین شرایط را از نظر گرد و غبار دارد/ چالشی که زیبایی‌های طبیعی استان را زیر خروارها خاک فرومی‌برد

حسن اکبری تصریح کرد: باید این موضوع را در سیاست‌های توسعه‌ای استان ببینیم و نگران هستیم که بسیاری از از زیبایی‌های خراسان جنوبی قبل از اینکه شناخته شوند از بین بروند.

وی اظهار کرد: استان خراسان جنوبی خطرناکترین شرایط را در کشور از نظر گرد و غبار و نیز پیش‎روی کانون‌های فرسایش بادی دارد.

وی افزود: پدیده گرد و غبار استان منجر به کاهش شدید ریزش‌های جوی، کاهش و از بین رفتن پوشش گیاهی طبیعی، کاهش رطوبت سطحی خاک، خشکی شدید اراضی کشاورزی، کاهش آبدهی رودخانه های فصلی، کم آبی تالاب‌ها و آبگیرها، کاهش حجم آب زیرزمینی و کاهش رطوبت هوا شده است.

وی اظهار کرد: بالابودن تبخیر و تبخیر و تعرق پتانسیل به ویژه در ماه‌های گرم و خشک، بالابودن سرعت بادهای فرساینده نسبت به سرعت آستانه فرسایش بادی خاک، متاثر بودن استان از وزش بادهای 120 روزه، مجاورت با استان‌های کویری، کویر و لوت مرکزی ایران و متاثر بودن از اقلیم خشک و بیابانی حاکم بر کویرها و نوسانات شدید فشار هوا را از دیگر عوامل طبیعی موثر در وقوع پدیده گرد و غبار در استان است.

اکبری با بیان اینکه خراسان جنوبی علی‌رغم ظرفیت‌هایی که دارد با چالش‌هایی نیز در حوزه محیط زیست مواجه است که مهم‌ترین چالش خشکسالی و آلودگی با گرد و غبار است، تصریح کرد: آلودگی گرد و غبار به صورت محسوس در استان در حال افزایش است که این موضوع تهدید جدی برای خراسان جنوبی بوده چرا که بالاترین نرخ فرود گرد و غبار کشور متعلق به خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به اینکه حیات خراسان جنوبی به موضوع مدیریت آب و حفظ خاک وابسته است، گفت: تمامی فعالیت‌های منجر به تخریب و از بین رفتن پوشش گیاهی از جمله چرای بی رویه دام در مراتع استان، بوته کنی و قطع درختان برای تامین سوخت و تبدیل مراتع به اراضی کم بازده و سایر کاربری‌ها بر افزایش پدیده گرد و غبار اثرگذار است.

اکبری بیان کرد: برنامه‌های اجرایی، مدیریتی، حفاظتی و نظارتی مقابله با گرد و غبار استان در افق ۱۰ ساله برای ادارات مربوطه پیش بینی شده تا با افزایش نظارت‌ها مانع بروز بیشتر خسارت و افزایش گرد و غبار شویم.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها