سماق سردشت روانه بازار شد

مدیر جهاد کشاورزی سردشت گفت: امسال ۷۰۰ تن سماق از مزارع این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف استان های مختلف کشور شده است.

سماق سردشت روانه بازار شد

ریبوار علی‌پور روز سه‌شنبه افزود: شهرستان سردشت در تولید سماق رتبه نخست آذربایجان‌غربی و همچنین منطقه را در اختیار دارد و بیش از ۹۰ درصد تولید این محصول در سایر استان‌های کشور توزیع می‌شود و از محبوبیت خاصی در میان مردم برخوردار است.

وی با بیان اینکه برداشت این محصول به اتمام رسیده است، گفت: امسال باتوجه به کاهش بارندگی ها، میزان تولید سماق ۳۰ درصد کاهش یافته و به ۷۰۰ تن رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی سردشت اظهار داشت: بیش از هزار هکتار از مزارع این شهرستان به محصول سماق احتصاص یافته و سال گذشته نیز حدود هزار تُن از این محصول تولید و روانه بازار مصرف شد.

علی‌پور میانگین برداشت این محصول در سال جاری را ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و افزود: سردشت با توجه به شرایط خاص توپوگرافی و اقلیم آب و هوایی یکی از مناطق مستعد کشور برای کشت و توسعه مزارع سماق به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه سماق این شهرستان به صورت کاملا طبیعی و بدون سموم و کود کشاورزی پرورش و تولید می‌شود، اضافه کرد: سماق سردشت دارای طعم و بوی مطبوع و رنگ زیبایی است به همین خاطر طرفداران زیادی در سطح کشور دارد.

سماق در شهرستان مرزی سردشت در مزارع شیب‌دار و دیمی و به صورت نهال و پاجوش کشت می‌شود که به دلیل رنگ و طعم مطبوع آن از سماق‌های بسیار مرغوب در کشور است.

جنگل‌نشینان مرزی سردشت همه‌ساله پیش‌از فرا رسیدن فصل پاییز خوشه‌های خشک سماق را از درختان جدا کرده و پس از آماده کردن آن را به بازار مصرف عرضه می‌کنند.

شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی و در نوار مرزی ایران با عراق واقع شده و ۸۰ هزار هکتار از مساحت آن را عرصه‌های جنگلی تشکیل می‌دهد، به غیر از سماق، سالانه هزاران تن انواع انگور، گردو، بادام، انجیر، سقز و انواع گیاهان دارویی از جنگل‌های سردشت استحصال و روانه بازار مصرف می‌شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها