کیست مثانه چیست و چه علائمی دارد؟

کیست مثانه یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند باعث بروز علائمی دردناک در فرد شود.

کیست مثانه چیست و چه علائمی دارد؟

کیست مثانه می‌تواند در داخل یا در جوار مثانه تشکیل شود. نزدیک به ۳ درصد از ابتلا سالانه به سرطان در جهان مربوط به کیست مثانه است. کیست مثانه انواع مختلفی دارد، ولی خوشبختانه بسیاری از آن‌ها سرطانی محسوب نمی‌شوند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی،کیست‌های مثانه غالباً بدون علائم هستند. شخص در این مواقع بیشتر از درد و تکرر ادرار رنج می‌برد که بیماری اغلب با التهاب مثانه اشتباه گرفته می‌شود. در این مطلب متخصصان به رایج‌ترین سوالات درباره کیست مثانه پاسخ می‌دهند:

۱- آیا کیست‌های مثانه سرطان محسوب می‌شوند؟
کیست‌های مثانه در بیشتر موارد خوش خیم هستند که به معنای غیرسرطانی بودن آنهاست. دکتر به کمک آزمایش‌های مختلف می‌تواند تشخیص دهد که برجستگی در مثانه کیست است یا تومور. متاسفانه تومور‌ها احتمال بیشتری دارد که سرطانی باشند.

براساس اعلام جامعه سرطان آمریکا، عفونت‌های مزمن مثانه و یا سوزش دائمی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه را در فرد افزایش دهد. از این رو، توصیه می‌شود افرادی که در خطر بیشتری برای ابتلا به کیست مثانه و سرطان قرار دارند باید به طور پیوسته با پزشک در تماس باشند.

۲- علائم کیست مثانه چیست؟
بسیاری از کیست‌های مثانه کوچک هستند و به همین دلیل علائمی در فرد بروز نمی‌کند. علائم بیماری زمانی در فرد بروز می‌کند که کیست شروع به بزرگ شدن می‌کند یا کیست پاره شده و منجر به بروز عفونت در فرد می‌شود.

با این حال، رایج‌ترین علائم ابتلا به کیست مثانه می‌تواند شامل موارد ذیل شود:

۱- درد در زمان اجابت مزاج

۲- وجود خون یا رگه‌هایی از رنگ پریدگی در ادرار

۳- درد در زمان نیاز به اجابت مزاج

۴- نیاز مداوم و اضطراری برای دفع ادرار

۵- بی اختیاری ادراری

۶- درد در ناحیه پایینی کمر یا لگن

۷- بوی نامطبوع یا ترش ادرار

۳- چگونه کیست مثانه قابل تشخیص است؟
متخصصان در گام نخست اقدام به پرسش درباره علائم بیماری می‌کنند. استفاده از اشعه ایکس و سی تی اسکن می‌تواند تصاویر مناسبی برای تشیص بیماری ارائه کند. با این حال ام آر‌ای و سونوگرافی نیز در این زمینه استفاد می‌شود.

۴- چه مواردی باعث بروز کیست مثانه می‌شود؟
کیست مثانه می‌تواند ناشی از برخی عوامل شناخته شده و ناشناخته باشد. از عوامل شناخته شده بروز کیست مثانه می‌توان به سابقه جراحی در نزدیکی مثانه، سابقه سنگ کلیه یا سنگ مثانه، استفاده از کاتتر، و عفونت مجاری ادراری اشاره کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ۰
    0

    کی این خزعبلات رو به شما گفته؟کیست مثانه چیه دیگه؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها