با ارسال پیامی برای مجمع عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی

بایدن ادعای تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام را تکرار کرد

رئیس جمهوری آمریکا با ارسال پیامی برای مجمع عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در وین جریان دارد، بار دیگر ادعای تمایل واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

بایدن ادعای تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام را تکرار کرد

جو بایدن در پیام کتبی خود که روز دوشنبه (۲۹ شهریور ۱۴۰۰) از سوی نماینده این کشور در شصت و پنجمین نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شد، گفت: از تمام کشورها می‌خواهم که پروتکل الحاقی را به عنوان استاندارد جهانی در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای بپذیرند. در همین راستا ایالات متحده همچنان به دنبال بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای ایران و خلع کامل سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره است.

وی که اخیرا کشورش وارد پیمان امنیتی و پرحاشیه جدیدی با انگلیس و استرالیا شده و از منظر بسیاری کارشناسان، معاهده عدم اشاعه تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) را زیر سوال برده است، از تمام کشورهای شرکت کننده در نشست خواست تا پایبندی پایدار خود را به پیمان ان‌پی‌تی در اجلاس پیش رو نشان دهند.

ادعای بازگشت بایدن به برجام در حالی تکرار می‌شود که او با گذشت ۹ ماه از گرفتن قدرت در کاخ سفید به سیاست فشار حداکثری دولت قبل و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحده ادامه می‌دهد.

آمریکا یک سال پس از آغاز اجرای برجام، کارشکنی و بدعهدی‌های خود را در قبال این توافق آغاز کرد . دولت پیشین‌آمریکا نه تنها از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های مندرج در این توافق را اعاده کرد بلکه با در پیش گرفتن سیاست ناگزیرسازی، سایر شرکای برجام و جامعه جهانی را مجبور به قطع مناسبات اقتصادی و تحریم عملی ایران کند. در این مدت با وجود اذعان جامعه جهانی به غیرقانونی بودن اقدام‌ آمریکا، عملا اقدام عاجلی برای ایفای حقوق ایران در برجام نشده است.

بعد از گذشت یک سال از خروج‌آمریکا از برجام و بی عملی سایر شرکای برجام، ایران کاهش تعهدات برجامی خود را در پنج مرحله ‌آغاز و غلط بودن محاسبات‌آمریکایی‌ها را به طور عملی ثابت کرد. از همان زمان مخالفت‌ها با سیاست فشار حداکثری آغاز شد و رقیب دموکرات ترامپ یعنی جو بایدن سیاست تبلیغاتی خود را بازگشت به برجام عنوان کرد.

نکته قابل تامل اینکه هر زمان که سیاست فشار حداکثری علیه تهران اعمال می‌شد، رییس جمهوری این کشور بر طبل مذاکره و گفت و گو با ایران می‌کوبید. در سطح بین‌المللی هم برخی از مقامات کشورها تلاش کردند ایران را وارد گفت و گو با دولت پیشین‌آمریکا کنند با این حال ایران بر مواضع خود ایستادگی کرد و به مذاکره زیر فشار و تحریم تن نداد.

با شکست ترامپ و ورود جو بایدن به کاخ سفید انتظار می‌رفت آمریکا به شعارهای تبلیغاتی و تعهدات خود تحت برجام عمل کند؛ با این حال با وجود ۶ دور مذاکره نمایندگان ایران با شرکای برجام که با حضور غیر مستقیم نماینده‌آمریکا برگزارشد، مشخص شد که آمریکایی‌ها همچنان به دنبال بهره برداری از جعبه ابزار تحریم و سیاست فشار علیه تهران هستند. رویکردی که غلط بودن آن در چهارسال اخیر ثابت شده است.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • کاربر ناشناس
    0

    دولت گدشته ایران التماس به غرب وآمریکا می کرد حال غرب دارد التماس می کند

  • ص _ ن
    0

    قابل توجه . بایدن آمریکایی . مذاکره با شما سر کاری می باشد . شما اهل مذاکره دروغین با ایران اسلامی هستید . برای فریب افکار عمومی جهان مذاکره می کنید . مرگ بر آمریکا .

  • یادگاری
    0

    آخه این چه کاری است که میکنی،کلی برات دعا کردن رای بیاری،با ما به این باش که با خلق جهانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها