رای الیوم:

شایعه توافق عربستان با اسرائیل برای خرید سامانه دفاع هوایی/ معامله تمام شده و ریاض منتظر موافقت آمریکاست؟

پایگاه «بریکنگ دیفنس» که به امور دفاعی اختصاص دارد، در گزارشی آورد که عربستان در حال مذاکره با اسرائیل است تا به توافقی در مورد امکان خرید سامانه‌های دفاع موشکی ساخت اسرائیل دست یابد.

شایعه توافق عربستان با اسرائیل برای خرید سامانه دفاع هوایی/ معامله تمام شده و ریاض منتظر موافقت آمریکاست؟

رای الیوم در مطلبی به قلم خالد الجیوسی نوشت: در اظهارات سابق وزیر خارجه عربستان، عادل الجبیر شاهد تاکید وی بر این مساله بودیم که کشورش می‌تواند سلاح و سامانه‌های دفاعی خود را از کشور‌های دیگری تامین کند، این در حالی بود که آلمان اعلام کرده بود مایل است معاملات سلاحش با عربستان را متوقف کند.

این قدرت عربستان برای خرید سلاح ظاهرا با دیوار دولت دموکرات بایدن برخورد کرده و با اینکه حملات حوثی‌ها به داخل عربستان ادامه داشت، ایالات متحده آمریکا دستور خروج سامانه‌های خود از این کشور را داد، همین مساله سوالاتی را در مورد وجود اختلافات عمیق بین دو هم پیمان تاریخی و دلایلی که می‌تواند به نقش منفی عربستان در پرونده افغانستان، عدم استقبال آن از پناهندگان افغان و به تاخیر افتادن سفر لوید استین به ریاض، مربوط باشد، برانگیخته است.

خروج سامانه‌های دفاعی آمریکا از عربستان، به اختلافات میان این دو مربوط است. عربستان سعودی برای تامین سلاح خود به یونان پناه برده است. این در حالی است که گزینه‌های سعودی‌ها برای خرید سلاح منحصر به یک کشور نمی‌شود و عربستان می‌تواند دولت‌های متعددی را برای این مهم انتخاب کند.

همزمان با خروح سامانه دفاعی آمریکا، رئیس ستاد مشترک ارتش یونان، کونستیندینوس فلوروس، اعلام کرد که کشورش سامانه‌های موشکی پاتریوت را به عربستان فرستاده و در همین رابطه تصاویری از مراسم ارسال این سامانه‌ها و نیرو‌هایی یونانی منتشر شد که همین امر سوالاتی را در خصوص وجود نیرو‌های آموزش دیده سعودی برای راه اندازی این سامانه‌ها و اعزام نیرو‌های یونانی برای کمک به این استقرار سامانه‌ها در عربستان به دنبال دارد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد عربستان دیگر روی حمایت آمریکا حساب نمی‌کند، بویژه آنکه دولت‌های غربی و اروپایی هم از ارائه آموزش‌های آمریکایی در مورد نحوه استفاده از سامانه‌های دفاع هوایی امتناع کردند، همین امر موجب تهدید اهداف حیاتی سعودی‌ها از سوی حوثی‌ها می‌شود و بر همین اساس، حکومت عربستان به رهبری ملک سلمان بن عبدالعزیز با تشکیل یک هیئت عمومی در زمینه پیشرفته‌های دفاعی موافقت کرد که مأموریت آن، تحقیق در مورد تکنولوژی و سامانه‌های دفاعی است و اعلام تشکیل این هیئت همزمان شد با خروج پاتریوت‌های آمریکا از عربستان.

در همین رابطه، پایگاه «بریکنگ دیفنس» که به امور دفاعی اختصاص دارد، در گزارشی آورد که عربستان در حال مذاکره با اسرائیل است تا به توافقی در مورد امکان خرید سامانه‌های دفاع موشکی ساخت اسرائیل دست یابد. این تصمیم سعودی‌ها پس از مشخص شدن موضع دولت جدید آمریکا در خارج کردن سامانه‌های دفاعی خود از عربستان اتخاذ شده و به نظر می‌رسد سعودی‌ها اهتمام ویژه‌ای به دست یابی به چنین توافقی دارند.

مملکت سعودی هنوز در مورد این تماس با اسرائیل اظهار نظری نکرده، اما همزمان آن را تکذیب هم نمی‌کند. این در حالی است که سعودی‌ها روابط رسمی با رژیم اشغالگر ندارند و به همین دلیل معامله سلاحی در این ابعاد بین تل آویو و ریاض، نیازمند موافقت واشنگتن است، به این ترتیب، در صورت مخالفت آمریکا، گزینه‌های عربستان محدود باقی میماند.

نکته جالب توجه آنکه پایگاه مذکور اشاره کرده است که سعودی‌ها در حال بررسی خرید گنبد آهنین اسرائیل یا سامانه دفاع موشکی «باراک‌ای ار» هستند، یعنی سامانه‌هایی شکست خورده که حتی توان مقابله با موشک‌های مقاومت فلسطین در جریان نبرد «سیف القدس» را نداشتند و موشک‌های فلسطینی با دقت تمام به اهداف برخورد کردند.

خود اسرائیلی‌ها هم اساسا شکست گنبد آهنین در برابر موشک‌های مقاومت را اعلام کردند و منتظر لطف آمریکا در مورد ارسال سامانه‌های قدرتمندی برای جایگزینی گنبد آهنین هستند!

در این شرایط، روسیه به تنهایی می‌تواند جایگزین خوبی برای تامین سلاح عربستان باشد، بدون آنکه نیازی به موافقت واشنگتن داشته باشد، اما آمریکا می‌تواند از حق وتوی خود استفاده کند، همانطور که ترکیه، لیره آن و صنایع تسلیحاتی این کشور را به دلیل خرید اس ۴۰۰ از روسیه، تحریم کرد. با این تفاوت چشم گیر که آنکارا صنایع تسلیحاتی داخلی دارد، برخلاف عربستان که در ابتدای راه است و قصد دارد وارد عرصه ساخت سلاح داخلی شود.

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها