مهر مجازی از راه می‌رسد

بررسی وضعیت دانشگاه‌ها در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید نشان می‌دهد با وجود قرار گرفتن دانشگاه‌ها در مسیر واکسیناسیون، آموزش عالی همچنان ناگزیر به برگزاری کلاس‌های آنلاین خواهد بود.

مهر مجازی از راه می‌رسد

مهرماه امسال هم قرار نیست دانشجویان به هیاهوی دانشگاه‌ها برگردند. همه شواهد، حکایت از این دارد که با وجود اینکه دانشجویان در مسیر واکسینه شدن قرار گرفته‌اند اما احتمالا امکان برگزاری کلاس‌ها به شکل حضوری حداقل تا بهمن سال‌جاری، وجود ندارد.

از بین 150دانشجوی دانشگاه‌های آزاد و سراسری نشان می‌دهد که 83درصد این افراد، هنوز واکسینه نشده‌اند و 73درصدشان هم می‌گویند که دانشگاه هنوز تکلیف نهایی ترم مهر‌ماه را برای آنها روشن نکرده است.

محدثه، دانشجوی ترم هفت پلیمر دانشگاه امیرکبیر می‌گوید:«به‌تازگی به ما خبر دادند که باید برویم ساعت 7صبح در صف واکسن در دانشکده بایستیم تا بالاخره تزریق کنیم». او توضیح می‌دهد؛«به ما گفته‌اند همه دانشجویان واکسینه می‌شوند اما معلوم نیست که این فرایند تا کی به طول می‌انجامد؟ ضمن اینکه آموزش دانشگاه هنوز به ما اعلام نکرده است که ترم بعدی حضوری است یا مجازی. شایعات حکایت از آن دارد که کل ترم مجازی و امتحانات پایان ترم حضوری خواهد بود.»

فاطمه، دانشجوی ترم پنج دانشگاه تهران هم می‌گوید:«من دوز اول واکسنم را دریافت کرده‌ام اما خیلی از دوستانم در دانشگاه‌های دیگر هنوز نتوانسته‌اند دوز اول خود را بزنند. رشته من طوری است که حتما باید کارآموزی داشته باشیم و بسیاری از درس‌های ما در واقع واحدهای عملی است. راستش در حال رایزنی با آموزش هستیم که برای ما چند نفری که نیاز به گذراندن این واحدها داریم، اجازه برگزاری کلاس حضوری دهند».

مهرناز، دانشجوی دانشگاه الزهرا هم می‌گوید به‌تازگی دوز اول را دریافت کرده اما آینده تحصیلی او هم مثل خیلی از دانشجوها دچار بلاتکلیفی شده است؛«سامانه‌ای به ما معرفی کردند که در آن ثبت‌نام کردیم برای واکسن. نظم نوبت‌دهی چندان چنگی به دل نمی‌زد.»

کامبیز، در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد تهران، مدار منطقی تدریس می‌کند. او به همشهری می‌گوید:«در دانشکده ما بیشتر استادان دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. برخی به واسطه اینکه به گروه سنی هدف رسیده بودند و بعضی دیگر هم توسط دانشگاه در فهرست تزریق قرار گرفته‌اند. ما 2سال سختی را پشت سر گذاشته‌ایم. به‌خصوص ما که جزو استادان حق‌التدریس بودیم چرا که عملا حقوق‌مان کفاف تهیه لوازم شخصی الکترونیکی برای آموزش‌های آنلاین را نمی‌داد.

خود من به واسطه درسی که به تدریس آن مشغولم مجبور شدم هزینه سنگینی برای تهیه قلم نوری پرداخت کنم چرا که امکانات دانشگاه آنقدر توسعه‌یافته نبود که بتواند شامل حال همه استادان شود. ادامه روند برگزاری کلاس‌ها به شکل مجازی - که من فکر می‌کنم کل سال تحصیلی امسال را شامل خواهد شد- اگرچه به سلامتی همه کمک می‌کند اما ضررهای مالی قابل توجهی به ما وارد می‌کند که به‌نظر می‌رسد کسی مسئولیت آن را عهده‌دار نیست».

جمع‌بندی همشهری از وضعیت کنونی دانشجویان حکایت از آن دارد که اگرچه آنها در مسیر واکسیناسیون قرار گرفته‌اند اما هنوز هیچ‌کدام از کادر آموزشی به ایمنی کامل نرسیده‌اند و برگزاری کلاس‌ها به شکل حضوری چندان عاقلانه به‌نظر نمی‌رسد.

جزئیات آخرین تصمیم وزارت علوم
پیچیدگی‌های آموزش آنلاین برای دانشگاه‌ها، سر درازی دارد و اظهارات ضد‌و نقیضی در این میان بارها و بارها مطرح شده است. مرداد‌ماه امسال علی خاکی‌صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم با تأکید بر اینکه آموزش دانشجویان از بهمن‌ماه حضوری خواهد بود، گفته است؛«نمی‌توانیم با قطعیت اعلام کنیم چند درصد دانشجویان از مهر آموزش حضوری خواهند داشت اما آنچه تاکنون قطعی شده این است که بیشتر دانشجویان مهر‌ماه آموزش حضوری نخواهند داشت.»

او به ایسنا گفته است تمامی تلاش ما در وزارت علوم این است که آموزش دانشجویان برای ترم آینده به شکل حضوری برگزار شود اما برای اینکه آموزش در همه مقاطع و رشته‌های تحصیلی به‌صورت حضوری برگزار شود نیازمندیم که واکسیناسیون دانشگاهیان به‌صورت کامل انجام شده باشد تا دانشگاه‌ها از نظر امکانات خوابگاهی و... آماده شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم از تشکیل ستاد «بررسی نحوه آموزش دانشجویان از مهر» خبرداده و گفته است؛« این ستاد با هدف بررسی نحوه آموزش دانشجویان، اولویت واکسن، خوابگاه‌ها و سایر موضوعات مرتبط با دانشجویان و دانشگاه‌ها در وزارت علوم تشکیل شده تا این موضوعات را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهد. حتی در این کمیته روند واکسیناسیون دانشجویان مورد پیگیری قرار می‌گیرد.»

براساس قول‌های داده شده توسط وزارت علوم حدود ۵۰۰ هزار نفر از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی(کارشناسی‌ارشد و دکتری) تا مهرماه واکسینه خواهند شد. بنابراین نحوه آموزش این گروه از دانشجویان نیز به میزان پوشش واکسیناسیون آنها بستگی دارد.

همچنین دانشجویان جدید ورودی مهر امسال آموزش الکترونیکی خواهند داشت؛ اما با توجه به اینکه قول داده شده تا پایان آذر تمامی دانشجویان واکسینه شوند بنابراین از ترم دوم تحصیلی آموزش تمامی دانشجویان حضوری خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که واکسیناسیون کارکنان دانشگاه‌ها نیز از مرداد‌ماه آغاز شده و با توجه به اینکه تعداد این افراد حدود ۲۰۰ هزار نفر است به‌نظر می‌رسد این پروژه تقریبا رو به اتمام است.

منبع: همشهری

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها