دستور شهردار موقت کابل: زنان سر کار نروند

شهردار موقت کابل روز یکشنبه به کارمندان زن پایتخت دستور داد در خانه بمانند. آقای نعمانی گفت تنها زنانی که مردان نمی‌توانند جای آن‌ها را بگیرند می‌توانند به سر کار بروند.

دستور شهردار موقت کابل: زنان سر کار نروند

حمدالله نعمانی روز یکشنبه به کارمندان زن پایتخت دستور داد در خانه بمانند.

آقای نعمانی گفت تنها زنانی که مردان نمی‌توانند جای آن‌ها را بگیرند می‌توانند به سر کار بروند.

این دستور تنها یک روز پس از آن صادر می‌شود که دختران از رفتن به دبیرستان منع شدند و وزارت امور زنان افغانستان به وزارت امر به معروف و نهی از منکر تغییر نام داد.

آقای نعمانی گفت هنوز تصمیمی قطعی درباره کارکنان زن شهرداری کابل گرفته نشده است. زنان خانه نشین شده، به گفته شهردار موقت کابل حقوق دوران بیکاری اجباری را دریافت خواهند کرد.

به گفته حمدالله نعمانی تنها کمتر از یک سوم کارکنان شهرداری پایتخت یعنی حدود ۳ هزار نفر زن هستند.

حقوق زنان در افغانستان در حالی به‌سرعت محدود می‌شود که طالبان بارها وعده داده بودند که از ۲۰ سال پیش تاکنون تغییر کرده اند و حکومت جدید آن‌ها بر افغانستان، مانند امارت اسلامی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱ نخواهد بود.

فراتر از طالبان، زلمی خلیل‌زاد، نماینده دولت ایالات متحده آمریکا هم پس از توافق دوحه میان واشنگتن و طالبان، در مصاحبه با طلوع نیوز گفته بود آن‌ها دیگر طالبان ۲۰ سال پیش نیستند و به حقوق اساسی احترام می‌گذارند.

روز یکشنبه گروهی از زنان در برابر ساختمان وزارت امور زنان پیشین که به وزارت امر به معروف و نهی از منکر تغییر نام داده است، تجمع و به تضییع حقوق زنان اعتراض کردند.

از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان تظاهرات متعددی از سوی جنبش زنان افغانستان در شهرهای مختلف این کشور و به منظور پاسداشت حقوق کسب شده برای زنان در دو دهه گذشته برگزار شده است.

منبع: یورو نیوز

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • بهSs وبقیه منافقین بی ادب
    0

    درهمین اول کار،لطف کنید صداهای زیررختخواب و دستشویی تان را اینجا و درسایت ها رسانه ای نکنید!! زشته، یه شبی گفتن و یه روزی گفتن. اسرار تجربه های شبتون رو نیاید اینجا به همه مردم بگید.امریکا آزاده برید اونجا اشتغال در پورنو آزاده.نیرو میگیرن.تغییرجنسیت هم آزاده وبلکه حمایت تون هم میکنن.

    نظرات شما -
    • روانکاو
      0

      مشخصه که شما در کودکی و در خانه تان از این صداهای ناهنجار زیاد شنیدید و براتون عقده شده همه مثل خانواده شما بی ملاحظه نیستند تشریف ببرید نزد روانپزشک و خودتان را درمان کنید

    • xxxx
      0

  • بصیری
    0

    درود بر طالبان و آفرین بر طالبان حقا که اسلام واقعی رو آنها دارن اجرا می کنند و کشورهای مسلمان دیگه باید از حکومت طالبان یاد بگیرن دست مریزاد به طالبان

  • حاج آقا رقاص
    0

    چرا اینا رو به حاج سعید طوسی نگفتی قبلن؟

  • محمد
    0

    بخدا قسم باید این طالبان و حامیانشان را چرخ کرد و در زباله دانی دفن کرد .

  • جوان در زیر ساخت
    0

    در شرکت ما زنان 206 سوار از سر شکم سیری مثلا کار میکنند و نق میزنند و 15 میلبون حقوق میگیرند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      در شرکت شما مردانِ 206 سوار که حقوق بالا میگیرن وجود نداره؟ خودت فهمیدی که از سر شکم‌سیری کار میکنن یا خودشون گفتن؟

    • ناشناس
      0

      راست میگه مثلا یه خانم که با رتبه عالی در کنکور قبول شده وچندین سال با بهترین رتبه ها دانشگاه را تموم کرده بشینه گوشه خونه اونوقت یه ببو مثل این یارو که از تفکراتش هویداست که مخی پوک دارد بیاد به جاش کار کند .و به همون زن هم حکم کند .البته من زن نیستم که فکر کنید متعصبانه برخورد میکنم .

    • فهمیدی
      0

      مردان زندگی میچرخانند و زنان غیر سرپرست فقط وقت خالی پر میکنند

  • mostafa
    0

    خب یه مرد که بره سرکار خرج یه خونواده رو میده وی یک زن بره سرکار جای یک مرد رو میگیره و با ادم بیکاره هم ازدواج نمیکنه. به نظرم خوب تصمیمی هست البته من ایران رومیگم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کسی جای کسی رو نمیگیره، هر کسی جای خودشه

  • سید
    0

    مقامات جمهوری اسلامی درست گفتند طالبان تغییر کرده و به روز تر شده . البته تو ابلهیت و احمقیت

  • ناشناس
    0

    تصمیم طالبان در مورد زنان درست است چون نیمی از مشکلات جامعه از رفتن زنان سر کار بوجود میاد. ایکاش مسولین ایران هم در مورد رفتن زنان برای کار کردن تجدید نظر نمایند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ساکت بابا، کی یاد میگیرین انقدر زن و مرد نکنین؟ به همدیگه به چشم انسان نگاه کنیم

  • فدایی رهبر
    0

    جای زن در خانه است، به غیر از بعضی مشاغل خاص که مستقیماً با زنان در ارتباط است، هیچ زنی نباید کار کند. درود بر طالبان فهیم

  • نشر نور علم
    0

    این وظیفه مادران هست که به فرزندان و کودکانشان بیاموزند که زنان مخلوق درجه دو نیستند و برخورد تحقیر آمیز با زنان باعث اقتدار و مقبولیت مردان نیست .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها