بوی عود برای چی خوبه، برای چی بد؟

عود تکه چوبی است که از درخت هایی خاص در چین و هند بریده می شود و بوی خوشی دارد، از زمان های دور تا به امروز از عود برای خوشبو کردن فضا استفاده میکنند.

بوی عود برای چی خوبه، برای چی بد؟

عود از ماده ای خوش بو ساخته می شود که زمان سوزاندن رایحه خوشی را در فضا پراکنده می سازد.

استفاده از عود از زمان های باستان رایج بوده وقدمتی افزون بر پنج هزار سال دارد، امروزه نیز برای انجام آروماتراپی (رایحه درمانی) در خانه به راحتی از عود استفاده می کنند چرا که رایحه درمانی به وسیله عود یکی از بی خطرترین و کم هزینه ترین روش های درمانی است.

در این بخش با فواید عود آشنا خواهید شد.

پاک سازی انرژی منفی

هر زمان که می خواهید پروژه ای را شروع کنید یا حتی یوگا انجام دهید، سوزاندن عود می تواند به آرامش فضا کمک کند همچنین سوزاندن مریم گلی یا کوپال می تواند به تصفیه و پاکسازی انرژی منفی فضا کمک کند.

تقویت تمرکز هنگام مدیتیشن

برخی از رایحه ها مانند نعناع و لیمو به بهبود تمرکز کمک می کند و کندر برای مدیتیشن عالی است.

یادآوری خاطرات

آیا رایحه ایی وجود دارد که از استشمام آن احساسات خوب گذشته یادآوری شود آن را بسوزانید زیرا از بین همه حواس، بویایی تنها چیزی است که مستقیماً به مغز می رودبنابراین می تواند خاطرات گذشته را برانگیزد.

کمک به آرامش و استراحت

مطالعات نشان داده است که رایحه های خاص، به ویژه رایحه هایی مانند اسطوخودوس می توانند تأثیر آرام بخشی بر سیستم عصبی داشته باشند پس از اسطوخودوس یا چوب صندل برای ایجاد حالت مدیتیشن و آرامش استفاده کنید.

افزایش انرژی مثبت

سوزاندن عود باعث ایجاد و ارسال پیام های عصبی در مغز و کل سیستم عصبی و دریافت واکنش های مثبت می شود.

شروع یک روتین جدید

رایحه های مطبوع موجود در عود، فرد را فعال تر و سرزنده تر می سازند و باعث ارتباط شخص با درون خود می شود.

اگر از جمله افرادی هستید که با یک روتین جدید سرحال می شوید، سوزاندن عود هنگام غروب برای خواب یا هنگام بیدارشدن صبحها می تواند به شروع یا پایان روز کمک کند.

تمرین تمرکز حواس

یک راه عالی برای حضور در لحظه حال تحریک حواس است پس به سادگی عطری را پیدا کنید که از آن لذت می برید.

افزایش میل جنسی

برخی از رایحه ها مانند گل رز یا یاسمن به عنوان داروهای تقویت کننده غرایز جنسی شهرت دارند بنابراین می توانید آنها را امتحان و از خواصشان بهره ببرید.

بالا بردن خلاقیت

سوزاندن عود برای افراد خلاق فوق العاده مفید است. هنرمندان، نویسندگان، موسیقی دانان همگی می توانند از سوزاندن عود در حین خلق آثار خود بهره مند شوند.

یکی از جنبه های کلیدی خلاقیت، ورود به جریان فعالیت است که باید با تمرکز و آرامش همراه باشد و به عنوان یک هنرمند به شما کمک می کند تا در آن فضا خلاقانه عمل کنید.

بهبود روحیات و خلق و خو

ترکیبات معطر طبیعی گلها و گیاهان که درعود از طریق مژکهای موجود در بینی وارد سیستم لیمبیک مغز و قسمت مخاطی هیپوتالاموس شده و با تحریکات اعصاب بویایی این قسمت تاثیر قابل توجهی بر روحیات و خلق و خو می گذارد.

سلامت جسم

ساختار تشکیل دهنده عصاره معطر گیاهان مانند آلدئیدها، کتونها، استرها نقش بسزایی در سلامت جسم دارد و اثرات ضد التهابی داشته، آرام بخش و ضد ویروس است.

رفع استرس

سوزاندن عود به جلوگیری و رفع استرس، ایجاد آرامش و تمدد اعصاب، رفع خستگی و بسیاری از بیماریهای دیگر کمک می کند.

افزایش دهنده سروتونین

از آنجا که سوزاندن عود سطح استرس را کاهش می دهد و باعث ایجاد آرامش می شود فواید دارویی دارد و در بهبود سطح روان تاثیر گذار است.

مضرات عودها برای سلامتی

عود مضراتی برای سلامت انسان دارد که عبارتند از:

سرطان
ترکیبات سمی و آزاردهنده ای در عودها مانند بنزن، کربونیل، هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای وجود دارد که با سوزاندن شان قابل استنشاق می شوند وممکن است مشکلات زیادی را برای سلامت ریه مانند سرطان هایی که به ریه و مجاری تنفسی مربوط هستند را ایجاد نماید.

آسم
تحقیقات نشان داده است که ارتباطی میان ابتلای به آسم و استنشاق دود عود وجود دارد زیرا برخی ترکیبات موجود در عود، احتمال بروز مشکلات تنفسی مانند آسم را افزایش می دهد و موجب افزایش علائم آسم خواهد شد.

التهاب
برخی ترکیبات موجود در عود می تواند موجبات التهاب مزمن را در بدن فراهم کند. تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده نشان داده است که دود عود باعث التهاب شش ها و کبد می شود و التهاب نیز روی سوخت وساز بدن اثرات منفی گذاشته و سبب بروز مشکلاتی مانند استرس اکسیداتیو می شود.

سوخت وساز بدن
ترکیبات موجود در عود می توانند روی متابولیسم یا سوخت و ساز بدن هم اثرات منفی بگذارند. یکی از معایب عود بر اساس تحقیقات بر روی حیوانات، کاهش وزن ناخوشایند و کاهش سطح کلسترول خوب در بدن است.

سلامت قلب
استفاده از عود در بلندمدت و قرارداشتن در معرض دود عود می تواند روی قلب و عروق اثرات منفی بگذارد. استنشاق مداوم دود عود بی ارتباط با مرگ های ناشی از مشکلات قلبی و عروقی نیستند زیرا دود عود می تواند سلامت قلب را به مخاطره بیندازد.

نکته مهم

معایبی که برای عود آورده ایم، احتمالی اند و برخی از آنها برای اثبات نهایی به پژوهش های متعدد دیگر نیاز دارند.

چگونه عود را می سوزانند؟
عود شکل های مختلفی مانند مارپیچی، مخروطی، پودری و میله ای دارد که برای سوزاندن باید ابتدا آن را به آرامی روشن کنید و بعد از اینکه عود آتش گرفت، با فوت کردن شعله آن را خاموش کنید تا دود عطرآگین آن در فضا پخش گردد.

بعد از سوختن کامل عود، خودش خاموش می شود. هرگز عودِ درحال سوختن و دودکردن را به حال خود رها نکنید و حواس تان به ر یختن خاکسترهایش باشد.

منبع: نمناک

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • جعفر جنب
    0

    برای اجنه هم خوب و بهشون انرژی میده اصلا یکی از دلایل معروفیت در چین و هند همین خاصیتش هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها