عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد:

تلاطم قیمتی کالاهای اساسی به دلیل ارز ۴۲۰۰ تومانی

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: کالاهای اساسی امروز بیشترین تلاطم قیمتی را دارند که نتیجه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

تلاطم قیمتی کالاهای اساسی به دلیل ارز ۴۲۰۰ تومانی

روبرت بگلریان با اشاره به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی بزرگترین شوک اقتصادی به مردم و اقتصاد کشور بود؛ اظهار داشت: ابتدا ارز ترجیحی به همه کالاها تعلق گرفت و در مرحله بعدی تخصیص ارز ترجیحی قرار شد که این ارز تنها به کالاهای اساسی و مهم اختصاص یابد. به طور کل ارز چندنرخی آن قدر فساد دارد که کالاهای که با این عنوان وارد می‌شوند، اصلاً به دست مصرف کننده نرسیده است و این خود بزرگترین شوکی بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی به منابع ارزی کشور و مصرف‌کننده وارد کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ریشه‌دار بودن سیاست غلط ارز چندنرخی گفت: متأسفانه در فرهنگ اقتصادی ما این گونه ارزها ترجیحی و چندنرخی ریشه دار بوده است و فقط بحث دولت آقای روحانی نیست و متأسفانه همیشه بحث ارز چندنرخی فسادزا بوده و به اهداف خود نیز نرسیده است.

وی ادامه داد: وقتی یک کالا مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بشود همین تفاوت قیمت باعث می‌شود که یک عده افراد سودجو هجوم بیاورند به بهانه واردات این کالا، ارز را بگیرند و تقاضا برای واردات کالا به شدت افزایش می‌یابد. بیش از چند صد شرکت واردکننده جدید تأسیس شد که بسیاری فقط به خاطر کسب رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی این شرکت‌ها را ایجاد کردند. در این شرایط اخذ ارز ۴۲۰۰ تومانی به افراد کمی اختصاص می‌یابد و عملاً مجوز و امضای طلایی ایجاد می‌کند؛ از همین رو است که ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد زا می‌شود. به عبارت ساده‌تر زمانی که هر سیاستی از حالت علمی و اقتصادی دور شود خود به خود گروه‌های ذی نفعی برای آن ایجاد خواهد شد.

بگلریان با اشاره به لزوم حرکت به سمت ارز تک نرخی، اظهار داشت: مهم‌ترین اولویت و کار دولت آقای رئیسی حرکت به سمت ارز تک نرخی است چراکه وقتی ما دارای ۳ نرخ ارز هستیم خواه ناخواه تفاوت قیمت به سمت جیب یک نفر می‌رود. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز از ابتدای اجرای این سیاست، غلط بودن آن را اعلام کرده بود و طی دو سال ۱۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی ارز اختصاص یافت اما همان کالاها به قیمت ارز آزاد به دست مردم رسیده است. به هر صورت تخصیص منابع حتی اگر به عنوان عدالت اجتماعی نیز صورت بگیرد، با سازوکار ارز چند نرخی چیزی جز فساد در بر نداشته است و مطمئناً اهداف سیاسی یا گروه‌های سیاسی پشت آن بوده است. کالاهای اساسی امروزه بیشتر تلاطم قیمتی را دارند که نتیجه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

بگلریان خاطر نشان کرد: با تک نرخی شدن ارز، باید به نظام یارانه‌ها نیز جهت داد و یارانه به تولید تعلق گیرد و تنها یارانه نقدی به اقشار نیازمند لازم است. یارانه نقدی را نباید به همه جامعه داد، بلکه تنها باید به اقشار نیازمند پرداخت کرد و باید تولید را تقویت کرد.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حرف حساب
    0

    چه عجب یک نفر حرف علمی زد حرف ایشون واقعا حرف حسابه خیلی ها دنبال این امضاهای طلایی هستند مثل همین نمایندگانی که میلیاردی هزینه تبلیغاتشون میشه بعد کلا یک میلیارد سرجمع حقوق می گیرند حرف علمی موردقبول جامعه هست ولی حال ادم از این نماینده های سطحی نگر بهم میخوره که چرا کت ورزشکارا کوتاهه واقعا اگر این حرف رو تو هر کشور دیگه ایی غیر از افغانستان بزنی به ریش این نماینده می خندند این کشور اینقدر مشکل لاینحل داره بعد این گیر داده به کت ورزشکاران عزیزمون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها