امکان تزریق ۲ دز واکسن متفاوت وجود دارد؟

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران گفت: به عنوان مثال توصیه ما این است که اگر دز دوم آسترازنکا نبود، به دلیل نزدیکی پلتفرم می توان از اسپوتنیک استفاده کرد.

امکان تزریق ۲ دز واکسن متفاوت وجود دارد؟

دکتر علیرضا زالی درباره تزریق دو دز از واکسن های متفاوت و احتمال اثربخشی بیشتر، گفت: استراتژی تحت عنوان استراتژی مخلوط کردن واکسن ها در دنیا مطرح شده که بر اساس آن اگر فردی دو واکسن غیرهمگن را تزریق کند، شانس امینی زایی آن از یک واکسن دو دز بیشتر است. این موضوع در بسیاری از واکسن ها اثبات شده است. به عنوان مثال درباره واکسن فایزر و آسترازنکا اثبات شده است.

وی افزود: در این استراتژِی دز اول را از یک واکسن و دز دوم را از واکسن دیگری تزریق می کنند. مطالعات اخیری که انجام شده، نشان می دهد که این واکسن ها که دز اول و دوم شان باهم متفاوت هستند، به مراتب اثربخش تر از واکسن هایی هستند که هر دو دز آن ها یکی است.

زالی گفت: به عنوان مثال توصیه ما این است که اگر دز دوم آسترازنکا نبود، به دلیل نزدیکی پلتفرم می توان از اسپوتنیک استفاده کرد یا اینکه برکت به سینوفارم نزدیک تر است و با نظر پزشکی می توان به جای هم تزریق شوند.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • علی
    0

    جون نتونستين بركات براي مردم تهنئه كنيد الان اين رويكرد را پیش گرفتید چند وقت پیش می‌گفتید دو واکسن متفاوت نباید تزریق شود مردم را چی فرض کردید

  • کاربر ناشناس
    0

    اخر با چه مستند علمی این حرف را میزنید چه تاییدیه تحقیقاتی دارید در کشورهای دیگر براساس نتایج تحقیقاتی اعلام کردند این حرف هم مانند زمانی بود که واکسن وارد نمی شد و مسئولین میگفتند فاصله دوز دوم میتواند افزایش یابد در صورتی که از نظر علمی این مسائل حساب و کتاب دارد

  • فرهاد
    0

    موش آزمایشگاهی

  • سواد کوه
    0

    خیلی جالبه ،واکسنی که مجوز اضطراری گرفته و هنوز عوارض آن مشخص نیست چه قابلیتی داره

  • ناشناس
    0

    وجدان پزشکی دارید شما تحصیل کرده اید شک داریم نکنه مدرک پزشکی تان کیلویی باشه بسط تان را جمع کنید با جان مردم ایران بخاطر پول نکشید تمام خانواده ها را عزا دار کردید

  • حسین
    0

    در ایران طبق نظریه همه متخصصان امر در وضعیت اظطرار حتی برای دوز دوم آب مقطر هم جواب میده ولی اگه دونوع مختلف واکسن هم تزریق بشه بدک نیست بهرحال همه کار با جون مردم میشه کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها