رایزنی‌های فشرده رئیسی در شانگهای/ از تحولات افغانستان تا مذاکرات هسته‌ای/ دیدار با سران در غیبت پوتین / ایران عضو دائم سازمان شانگهای شد/ ویدئو

بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای امروز جمعه با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

رایزنی‌های فشرده رئیسی در شانگهای/ از تحولات افغانستان تا مذاکرات هسته‌ای/ دیدار با سران در غیبت پوتین / ایران عضو دائم سازمان شانگهای شد/ ویدئو

در این اجلاس منطقه‌ای که با میزبانی تاجیکستان برگزار می شود، علاوه بر رئیس جمهوری تاجیکستان، سران قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز حضور دارند و روسای جمهوری روسیه، چین، هند و مغولستان نیز به صورت آنلاین در این نشست شرکت کرده اند.

بر اساس منابع خبری تاجیکستان، در این نشست نتایج اصلی فعالیت های سازمان همکاری شانگهای در ۲۰ سال گذشته، وضعیت و چشم انداز همکاری های چندجانبه درون سازمان در طول نشست سالگرد مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سران کشورها در مورد موضوعات مختلفی از جمله همکاری های منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کرده و در مورد اقدامات مشترک در داخل سازمان همکاری شانگهای برای مقابله با پیامدهای بحران ناشی از همه گیری جدید ویروس کرونا بحث خواهند کرد.

پس از اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه، انتظار می رود سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای درباره روند پذیرش جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو کامل این سازمان و اعطای موقعیت شریک گفت و گو به جمهوری عربی مصر، قطر و عربستان تصمیم گیری کنند.

سران کشورها همچنین درباره دبیرکل جدید سازمان همکاری شانگهای و مدیر کمیته منطقه ای مبارزه با تروریسم سازمان همکاری شانگهای تصمیم گیری خواهند کرد.

دیدار رهبران این گروه در بحبوحه افزایش تنش‌ها بر سر افغانستان در حال انجام است. پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، مواضع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در این مورد متفاوت است. چین و ازبکستان به دولت تحت رهبری طالبان علاقه نشان داده و از آن استقبال کرده‌اند. اما تاجیکستان به شدت با این دولت مخالف است و می‌گوید باید یک دولت جامع در کابل با مشارکت همه اقوام از جمله تاجیکان در افغانستان تشکیل شود.
سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) برای نخستین بار نشست مشترکی نیز با سران پیمان امنیت جمعی (CSTO) در دوشنبه پایتخت تاجیکستان خواهند داشت.

سید ابراهیم رییسی در نخستین سفر خارجی خود در جایگاه ریاست جمهوری، به دعوت رسمی «امام علی رحمان» همتای تاجیک خود و برای سخنرانی در این اجلاس، روز گذشته (پنجشنبه) در راس یک هیات بلندپایه از مقام‌های سیاسی و اقتصادی کشورمان در تاجیکستان حضور یافته است.

رییس جمهوری ایران علاوه بر حضور در این اجلاس، دیدارهای دوجانبه ای هم با سران و روسای هیات‌های حاضر در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای انجام داده است.

رییسی همچنین پس از اجلاس شانگهای به دعوت رسمی رییس جمهوری تاجیکستان، دیدار دو جانبه‌ای با همتای تاجیک خود خواهد داشت.

سازمان همکاری شانگهای ۲۰ سال پیش تأسیس شد. این سازمان سال ۲۰۰۱ میلادی با هدف مقابله با تروریسم و افراط گرایی و همکاری فزاینده اقتصادی ایجاد شد و جمهوری اسلامی ایران تاکنون یکی از اعضای ناظر آن بوده است.

رئیسی در دیدار رییس جمهور قزاقستان: مذاکره را برای مذاکره نمی خواهیم و به دنبال مذاکراتی برای رسیدن به نتیجه هستیم

رئیس جمهور در دیدار با نخست وزیر ارمنستان : روابط ایران و ارمنستان همواره دوستانه و سازنده بوده است

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز جمعه در دومین روز از سفر به تاجیکستان، در دیدار "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان که با حضور وی در اقامتگاه رئیس جمهور کشورمان برگزار شد، ضرورت افزایش سطح فعلی مناسبات اقتصادی ایران و ارمنستان را مورد تاکید قرار داد.

رئیسی افزود: تشکیل کارگروه های تخصصی در موضوعات اقتصادی از جمله در زمینه تبادل انرژی، حمل و نقل، پروژه های تولیدی مشترک و مبادلات مالی می تواند محرک مناسب و نقطه عطفی در ارتقای سطح تعاملات دو کشور باشد.

رئیسی با اشاره به توانمندی صنعتی و بخش خصوصی ایران برای تامین کالا و خدمات مورد نیاز ارمنستان تصریح کرد: کارگروه های تخصصی باید بر اساس یک جدول زمانی توافقات و همکاری های اقتصادی را به پیش برده و مشکلات و موانع احتمالی در عملیاتی شدن این توافقات را برطرف کنند.

نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار با بیان اینکه گسترش روابط با همسایگان از اصول سیاست خارجی کشورش است، اظهار داشت: اینکه دولت جنابعالی نیز اولویت سیاست خارجی خود را تقویت مناسبات با همسایگان قرار داده می تواند باعث آغاز دوره ای جدید و پربار از روابط میان دو کشور باشد.

نیکول پاشینیان، نقش جمهوری اسلامی ایران در مناسبات منطقه را بسیار سازنده توصیف کرد و افزود: نقش آفرینی ایران در منطقه همواره ثبات بخش بوده و از ابتکارات ایران برای حل و فصل مسائل منطقه ای استقبال می کنیم.

وی ضمن استقبال از پیشنهاد آیت الله رئیسی برای فعال تر شدن کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور، تاکید کرد: به وزرای مربوطه دستور می دهم موانع اجرای توافقات گذشته ایران و ارمنستان را برطرف کنند.

رئیس جمهور چین: ایران به عنوان عضو کامل سازمان شانگهای پذیرفته می‌شود

سخنرانی رئیس جمهور اجلاس سازمان همکاری شانگهای

امیرعبداللهیان: سند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای تایید شد

در پایان بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگهای که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، سران ۸ کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند.

بر این اساس فرآیند فنی تبدیل عضویت ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان آغاز شده و کشورمان از این پس به عنوان عضو اصلی این سازمان مهم منطقه ای با کشورهای عضو همکاری و تعامل خواهد داشت.

اجلاس پیمان امنیت دسته‌ جمعی با موضوع افغانستان

آیت الله رئیسی در اجلاس پیمان امنیت دسته‌ جمعی با موضوع افغانستان گفت: حل مسائل افغانستان تنها از طریق گفت و گو بین افغان‌ها امکان پذیر است.

رئیسی گفت: مساله افغانستان پیچیده اما شناخته شده است و راه حل‌‌ها غامض اما در دسترس هستند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ایران آ‌مادگی دارد تا همچون گذشته تمامی امکانات خود را برای کمک به پیشبرد مذاکرات و روند صلح در اختیار مردم افغانستان قرار دهد.

حضور آیت الله دکتر رئیسی در دانشگاه ملی تاجیکستان

در این اجلاس، مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه به رئیس جمهور کشورمان در میان تشویق اساتید و دانشجویان داده شد.

دکتر رئیسی همچنین عضو افتخاری هیات علمی دانشگاه ملی تاجیکستان شد.

رئیس جمهور از نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه نیز بازدید و در جمع اساتید، دانشجویان و پژوهشگران سخنرانی کرد.

امیرعبداللهیان: عضویت ایران در سازمان شانگهای دستاورد خیلی مهم این اجلاس بود

وزیر خارجه ایران در سخنانی تصریح کرد که آثار عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم قابل شهود خواهد بود ( اینجا بخوانید).

بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص روند عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای

در نتیجه پیگیری های مستمر وزارت امور خارجه جهت عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، این اقدامات از آغاز دولت سیزدهم روند مضاعف به خود گرفت و نهایتا همزمان با مشارکت جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور محترم در ٢١ مین نشست سران کشورهای عضو شانگهای در شهر دوشنبه تاجیکستان، تمام ٨ کشور عضو اصلی شانگهای بصورت اجماع موافقت خود را با درخواست عضویت دائمی کشورمان در این سازمان اعلام داشته و مراحل حقوقی، فنی و اداری این عضویت آغاز شد.

وزارت امور خارجه ضمن ابراز مسرت از این دستاورد مثبت برای کشور، متعهد است تمامی ظرفیت های تخصصی خود را برای انجام هماهنگی های لازم با سایر دستگاه‌های ذیربط و دبیرخانه سازمان شانگهاي بکار بسته تا فرایند حقوقی و اداری عضویت در کوتاه ترین زمان ممکن به سرانجام رسد.

پذیرش درخواست جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای، گام مهمی است و نقش مثبتی در توسعه همکاری ها و مناسبت کشورمان با اعضای این سازمان در کلیه ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت.

وزارت امور خارجه مراتب قدردانی خود را از همه اعضای سازمان همکاری شانگهای برای موافقت خود با عضویت جمهوری اسلامی ایران اعلام داشته و دیپلماسی فعالی را برای تقویت مناسبات با دستگاه‌های دیپلماسی کشورهای عضو در چارچوب این سازمان بکار خواهد گرفت.

دیدار و گفتگوی صمیمانه وزرای خارجه روسیه، هند و چین با آیت الله رئیسی در حاشیه اجلاس شانگهای

منبع: خبرفوری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ج
    0

    چرا آقای رئیسی پروتکل بهداشتی رارعایت نکرده ماسک نزده دست میده ؟؟؟اونوقت هی به مردم شب وروزمیگید پروتکل بهداشتی رارعایت کنیدواقعا مردم روچی حساب کردید؟؟؟

    نظرات شما -
    • .
      0

      دیگه چیزی گیرت نیومد بگی ها.قضیه روباهه کلاهت کو شده!

    • قلقلک
      0

      فیزر زده اونم سه دوز خیلی راحته اوکی بچه خوب حالا برو پا تخته

    • ناشناس
      0

      به قلقک میگم برو بابا

  • وجدان
    0

    مگه میشه مگه داریم.....خخخخخخخخ.....

  • اا
    0

    پیمان شانگهای فقط مختص کشورهای آسیایی و در پیت است. پس هنری نکردید. اگر راست می گویید بروید با آمریکا و اروپا مذاکره کنید.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      واقعا خیلی رو دارید

    • M
      0

      اگه در پیت چرا اربابتون آمریکا پارسال التماس میکرد به عنوان فقط عضو ناظر حضور داشته باشه که اونم بهش اجازه ندادم.یه کم بیشتر مطالعه کن.

  • شوقی
    0

    رایزنی در شانگهای یا دوشنبه همه خبرها و تحلیل ها شما اینجوری است

  • ناشناس
    0

    رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: سازمان همکاری شانگهای و "روح حاکم بر آن" یعنی اعتماد متقابل، منافع مشترک، برابری، رایزنی مشترک، احترام به تنوع فرهنگی و توسعه مشترک، ابزاری کلیدی در راستای حفظ صلح در قرن ۲۱ است. آقای رئیس جمهور، قانون حجاب اجباری هیچ سنخیتی با تنوع فرهنگی ندارد.

  • رضا،،
    0

    دولت کلید خوش خیال ها ۸سال بین ایران و سوئیس دوید تا با غربی های همیشه متکبر وموذی و فقط نوک دماغ خودبین، یک سهم وجا و رابطه رفاقتی گدایی کند!! همان غربی ها ۸سال تمام دواندن شان و دریغ از۲زار مزد ومرحمت!!//**اما حالا درهمین یکماه آغاز دولت اصولگرا و ملی [رئیسی]محبوب،دوستان وهمسایگان و متحدان نزدیک و آسیایی هم خون مان هستندکه چنین گرم و خوب پذیرایمان.//#فرق آدم متعامل و آدم مستکبر،همینجاها روشن است.

  • سلام
    0

    عضویت ایران در این سازمان بین المللی منافع بسیاری برایی کشور دارد و عضویت در آن، آرزوی همه دولت های ایران بود که تا حالا برغم تلاش، نتوانسته بودند. اما به لطف خدا این دولت ثابت کرد که خواستن، توانستن است و «ما می توانیم». رویکرد غیرشعاری و واقع گرایانه دولت و تعامل صحیح با دنیا یعنی این. نه مدعیان لفاظ و پرگوی دولت اصلاح طلب و دولت روحانی که کشور را سالیان سال، تحقیر کرده بودند. از این به بعد، افراد حقیقت جو متوجه خواهند شد که شعارهایی که علیه انقلابی ها می دهند چقدر نادرست بوده است. غرب و دنباله روهای آنها با پروپاگاندای دروغین اشان بر جهان حکومت می کنند. از پروپاگاندای دروغین، برای همیشه عبور کنیم

  • فدایی رهبر
    0

    دهنتان ببندید، شما فقط بلدید مسخره کنید، آقای رییسی بهترین رییس‌جمهور حضرت آقا بهترین رهبر، بدبختها شما نا شکرید، عذاب الهی دچار میشید، عوض اینکه هر روز و شب نماز شکر بخانی همش مثل پیرزنها غر غر میزنید، به کوری چشم مخالف با درایت رهبر و رئیس جمهور روز به روز پیشرفته تر خواهیم شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها