مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی:

میزان باسوادی در آذربایجان‌شرقی پایین‌تر از میانگین کشوری است

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی گفت: با وجود اقدامات زیربنایی طی سال‌های اخیر، هنوز میزان باسوادی در این استان از متوسط کشوری پایین‌تر است.

میزان باسوادی در آذربایجان‌شرقی پایین‌تر از میانگین کشوری است

جعفر پاشایی روز پنجشنبه، ۲۵ شهریور ماه در جلسه شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی استان اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، شاخص باسوادی آذربایجان شرقی معادل ۹۲.۱ درصد بوده که چهار درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است و این رقم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سال ۹۲ جهش یافته و در آخرین ارزیابی وزارت آموزش و پرورش تنها ۰.۲ درصد با میانگین کشوری فاصله داریم.

وی ادامه داد: در سال جاری دو هدف عمده برای رسیدن به عددی بالاتر از میانگین کشوری در شاخص باسوادی و کیفیت بخشی به فرایند آموزش در دستور کار اداره کل آموزش و پرورش استان قرار گرفته است که با همدلی و هماهنگی مطلوب اعضای شورای پشتیبانی از نهضت سوادآموزی، به حصول این چشم‌انداز اطمینان داریم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه فعال کردن کلیه ظرفیت‌ها را برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در استان ضروری خواند و بر نقش کانونی و محوری تعلیم و تربیت در دستیابی به توسعه پایدار تاکید کرد و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و کنشگران مدنی در موضوع شناسایی افراد بی‌سواد و هدایت آنها به مراکز آموزشی را یکی از ضرورت‌های ارتقای سطح سوادآموزی دانست.

بدر شکوهی اظهار کرد: تهیه بانک اطلاعاتی از افراد لازم‌التعلیم استان که بتواند حتی در صورت مهاجرت و جابجایی آدرس، آموزشیاران نهضت را برای تحت پوشش قرار دادن آنها یاری رساند، باید در دستور کار نهضت سوادآموزی استان قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه توجه ویژه به سوادآموزی و افزایش دسترسی به خدمات آموزشی، از دستاوردهای گران‌سنگ انقلاب اسلامی است، افزود: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون شاخص باسوادی از حدود ۴۲ درصد به بالای ۹۶ درصد در سطح کشور رسیده است و کشور ما در این زمینه با بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته برابری می‌کند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز گفت: در سال ۹۵، حدود ۱۴۱ هزار نفر در استان اظهار بی‌سواد بودند که در سایه‌ی اقدامات گسترده و زحمات کلیه‌ی دستگاه‌ها، ۴۱ هزار نفر طی سال‌های اخیر توانستند، مدرک قبولی در آزمون‌های سوادآموزی دریافت کند.

اسفندیار صادقی اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی برای ریشه‌کنی کامل بی‌سوادی در سطح استان عدم مراجعه‌ی افراد باقی مانده به مراکز آموزشی و جابجایی و مهاجرت بخش قابل توجهی از این افراد است که شناسایی و ارائه‌ی خدمات آموزشی به آنها را دشوار ساخته است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها