2 راهکاری که می‌تواند معضل مسکن را حل کند

علی نصری- حقوقدان و فعال اقتصادی

2 راهکاری که می‌تواند معضل مسکن را حل کند

هدف از ساخت مسکن رفع معضل چند دهک پائینی جامعه است که با مشکل مسکن و اجاره های سرسام آور دست و پنجه نرم میکنند.

در راستای نیل به این هدف مهم که دولت مد نظر دارد باید به دو موضوع اشاره داشت که توجه به آنها میتواند در رفع مشکل مسکن کمک شایان و قابل توجهی به دولت انجام دهد و عدم توجه به این دو موضوع حتی با ساخت مسکن این حوزه را با مشکل روبرو خواهد کرد .

موضوع اول : انباشت خانه ها و واحد های خالی از سکنه است که برخی سازندگان با عدم فروش یا اجاره این واحد ها به بحران مسکن دامن میزنند .
متأسفانه با اینکه در خصوص اخذ مالیات از خانه های خالی قانون وجود دارد ولیکن عدم اجرای صحیح و درست این قانون باعث شده که سودجویان بازار مسکن با بی تفاوتی کامل و دور زدن قانون باعث شوند به نحوی قوانین موجود کارگر واقع نشود و تأثیر چندان و باید و شایدی در عرضه واحد های خالی نداشته باشد .
از این رو باید در نظر داشت که اگر این قانون به نحو احسن اجرائی می شد تأثیرات مثبتی بر بازار مسکن وارد کرده و با شوک عظیمی قیمت مسکن را در سراشیبی سقوط قرار می داد و دست سودجویان این بازار را تا حد زیادی کوتاه می کرد.

موضوع دوم : اخذ مالیات از دارندگان بیش از یک واحد مسکونی. به طوری که اگر از مالکین بیش از یک واحد مسکونی مالیات اخذ شود و این مالیات به نسبت تعداد واحد های بیشتر بصورت تصاعدی بالا رود ، دیگر شاهد انباشت ده ها و صدها واحد بنام و مالکیت یک شخص نخواهیم بود .
در این صورت سازندگان نه خانه ای را خالی حفظ می کنند و نه با سفته بازی و دلالی چندین منزل مسکونی را نمیخرند که با گذشت زمان و بالا رفتن قیمت بفروش برسانند و بر آتش معضل مسکن بدمند.

در حقیقت این بازار برای چنین سودجویانی نا امن می شود و سرمایه عظیمی که صرف دلالی و میتوان گفت احتکار مسکن شده را بسمت و سوی تولید سوق می دهد که این اتفاق، هم قیمت مسکن را پایین آورده و هم از قبل آن ، کارخانه ، کارگاه و واحدهای تولیدی رونق می گیرند.

تز این رو باید گفت که ساخت مسکن به تنهایی و بدون در نظر گرفتن این دو موضوع در رفع مشکل مردم در این حوزه شاید کارایی چندانی نداشته باشد و حتی با ساخت مسکن هم سودجویان بازار ناجوانمردانه این واحد ها را بلعیده و دست مستأجران خالی بماند .

همچنین پیگیری و توجه به این دو موضوع این حسن دیگر را نیز دارد که حتی اگر دولت نتواند به وعده خود در ساخت یک میلیون واحد عمل کند ، ولی به پایین آمدن قیمت مسکن و ریزشی شدن آن کمک کرده و در حقیقت به هدف خود که همان کاهش مشکلات مردم در بحث مسکن است خواهد رسید چرا که ساخت ۱ میلیون واحد راهکاری است در جهت همین هدف که دولت میتواند با در نظر گرفتن و توجه به دو راهکار فوق حتی با ساخت کمتر از ۱ میلیون واحد در سال هم باری بزرگ از دوش جامعه بردارد.

منبع: خبر فوری

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • کاربر ناشناس
    0

    درود بر شما ای کاش مسئولین مالیات سنگین از خانه های خالی می گرفتن باور کنید از مستاجری خسته شدیم دیگه نه پول پیش داریم و نه اجاره آرزوی خانه دار شدن را هم باید به گور ببریم.

  • مسعود
    0

    شما بدانید که این راه حل ها به فکر دیگران نیز رسیده ولیکن ضرر آن به مردم بیش از منفعت آن است پس راه حل مناسب ارائه کنید.

  • کاربر ناشناس
    0

    راهکار فوری اینست که مسکن رو از دست املاکی ها و دلال ها بگیرید. پنجاه درصد افزایش قیمت مسکن ناشی از دلال بازی است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها