معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک:

۱۱ بیمار مشکوک به قارچ سیاه در استان مرکزی شناسایی شدند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۱۱ بیمار مشکوک به قارچ سیاه در استان مرکزی شناسایی شدند که با انجام آزمایش‌ ابتلای هفت نفر از آنان به صورت قطعی به این بیماری تایید شده است.

۱۱ بیمار مشکوک به قارچ سیاه در استان مرکزی شناسایی شدند

دکتر بهمن صادقی سده، افزود: نمونه کشت آزمایشگاهی بیماران شناسایی شده برای قارچ شناسی به آزمایشگاه کلینیک تخصصی امام رضا (ع) اراک ارسال می‌شود که ظرف ۴۸ ساعت نتایج قابل اعلام است.

وی اظهار داشت: در فرآیند درمان بیماران مبتلا به قارچ سیاه، پزشکان متخصص جراحی فک و صورت، گوش، حلق و بینی، چشم و گروه جراحی اعضا همکاری دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: امکانات درمانی برای مداوای بیماری قارچ سیاه در استان مرکزی فراهم شده و مبتلایان به این بیماری در استان درمان می‌شوند و نیازی به اعزام آنان به سایر استان‌ها نیست.

دکتر صادقی افزود: ماهیت قارچ سیاه تضعیف سیستم ایمنی بدن است و افرادی که به نوع شدید بیماری مبتلا می‌شوند عارضه زمینه‌ای نظیر دیابت و فشار خون دارند.

وی اظهار داشت: بیمارانی که در روند درمان بیماری زمینه‌ای از داروهای حاوی کورتون‌ استفاده می‌کنند مستعد ابتلا به قارچ سیاه هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: قارچ سیاه اصطلاح غلطی است که رواج یافته است و اسم علمی این بیماری «موکورمایکوزیس» است و این قارچ در بدن وجود داشته و اگر فرصت یابد و سیستم ایمنی فرد ضعیف باشد تظاهرات بالینی خود را نمودار می‌کند.

کپک‌ «موکورمیستس» که عامل بیماری قارچ سیاه است در همه اماکن از جمله در خاک و گیاهان توان زندگی دارد و این کپک تاکنون بیشتر در کشورهای آمریکا، استرالیا و هند دیده شده بود.
شیوع بیماری قارچ سیاه با گسترش ویروس کرونا در جهان بیشتر شده است و بر اساس شواهد موجود این بیماری در بعضی شهرهای هندوستان، باعث مرگ تعداد زیادی از مردم شده و از آنجا که بیماری تهاجمی است باید سریع تشخیص داده شده و درمان شود و در صورتی که این کار دیر انجام شود می‌تواند باعث نقص عضو و یا حتی مرگ افراد ختم شود.

تورم چشم و افتادگی پلک، ترشحات تیره رنگ در داخل بینی و برخی اختلالات مغزی از تظاهرات بالینی بیماری قارچ سیاه است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها