ابراهیم رزاقی:

کسانی که ارز گرفتند و کالا وارد نکردند باید محاکمه شوند

یک اقتصاددان گفت: در دولت آقای روحانی گفته شد با دلار 4200 تومانی کالاهای اساسی وارد می‌شود تا فشار از مردم برداشته شود اما کالاها ارزان نشدند زیرا نظارتی وجود نداشت.

کسانی که ارز گرفتند و کالا وارد نکردند باید محاکمه شوند

اقتصاد ایران در اوضاع خوبی به سر نمی‌برد؛ شرایطی که فقر بر کشور دامن گسترده و بیکاری گریبان بسیاری از مردم را گرفته است. حالا در این شرایط سید ابراهیم رئیسی و دولتش مسئولیت سختی بر عهده دارند و انتظار آن است که بتوانند قدری اوضاع کنونی را بهبود بخشند.

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان، درباره وضعیت کنونی اقتصاد ایران گفت: «من فکر می‌کنم موضوعی که همه درباره‌اش سخن گفته‌اند، رفع فقر و بیکاری است اما واقعیت این است که تا کنون راه حلی واقعی ارائه نشده است. اکنون که بحران کرونا هم وجود دارد و کسب و کار مردم بیش از همیشه با مشکل مواجه است و مردم فقر را به شکلی گسترده تجربه می‌کنند ممکن است تحمل نکنند و خطر واکنش‌های شدید اجتماعی از سوی مردم وجود دارد. در این شرایط باید چه کار کرد؟ ما در دوران دفاع مقدس تجربه اقتصادی مقاومتی را داشتیم. در آن زمان وزارت بازرگانی وجود داشت که هم از خارج کالاهای اساسی وارد می‌کرد و هم از شرکت‌های داخلی می‌خرید و به مردم کالابرگ داده می‌شد تا نیازهای اساسی مردم تأمین شود».

او ادامه داد: «از دولت آقای هاشمی دیگر به کالا دیگر به آن سیاست‌ها توجه نشد و نوعی سیاست‌های راست‌گرایانه در پیش گرفته شد. در روزگار کنونی هم دیدیم در دولت آقای روحانی گفته شد با دلار ارزان کالاهای اساسی وارد می‌کنیم تا فشار از مردم برداشته شود همان دلار 4200تومانی که همه به یاد داریم اما کالاها ارزان نشدند زیرا نظارتی وجود نداشت. اوضاع بدتر شد زیرا از یک سو درآمد اصلی کشور صرف واردات کالاهای اساسی می‌شد و از آن سو قیمت‌ها ارزان نمی‌شد. علت مهم این موضوع آن بود که دلارها در اختیار کسانی قرار داده می‌شد که خودشان تصمیم می‌گرفتند چه کنند و عملا بازار دلالی گسترده شد و پول‌ها در جیب دلالان و نه مردم رفت. من به صراحت می‌گویم باید افرادی که ارز گرفتند و کالا نیاوردند یا گران به دست مردم دادند، محاکمه شوند. در دولت روحانی ایران به جامعه دلالان تبدیل شد».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره رویکرد نظری دولت رئیسی بیان کرد: «واقعا هنوز معلوم نیست دولت آقای رئیسی چه رویکردی در حوزه اقتصاد خواهد داشت. متأسفانه وزیر صمت می‌گوید که تولید خودرو به سه میلیون در سال می‌رسد. این چه سیاستی است؟ مگر نیاز اساسی این روزهای مردم خودرو است؟ دولت آقای رئیسی به جای آنچه دیگران در پی‌اش بودند باید واردات قطعات یدکی خورو را ممنوع کند و تمام توانش را برای تبدیل مواد خام به قطعات خودرو به کار گیرد».

منبع: فردا نیوز

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • کاربر ناشناس
    0

    خواب دیدی خیر باشه وقتی کل مملکت پاشیده شده و آدمهایی مثل امام جمعه لواسانات بعلت مبارزه با فرزندان مفسد مسئولان و یا خود مسئولان که در پشت فرزندانشان هستند برکنار می‌شود و بقیه مخصوصا آنهایی که در این‌باره مسئوليت شرعی دارند خاموش شده اند دیگر چرا افسانه بافی می‌کنید.

  • ناشناس
    0

    اجازه بدهید چند سال دیگر بگذرد تا شاید فرجی در سال ۱۴۵۰ حاصل شود. آقای اقتصاد دان اگر می خواستند در این مورد اقدامی بکنند لیست تمامی افراد را دارند تا بحال اقدام می کردند حتما مصلحت چنین ایجاب می کند.

    نظرات شما -
    • متحیر
      0

      تمام قوانین کشور یک طرف مصلحت یک طرف مدتهاست کشور به این روش اداره میشود.......

  • بازنشسته
    0

    چی فرمایش میکنی مردم لوازم یدکی خودرو نمیتونن بخرن

  • محمد
    0

    بردند و خوردند و به ریش ما هم خندیدند

  • ناشناس
    0

    ایشالا از شنبه محاکمه میشن آخر هفته بزار یک مسافرتی برن خستگی در کنند ؟؟؟

  • خواب خواب خواب
    0

    چرا شما که اقتصاددان هستید این تخلف را توصیه میکند ، پس اینهمه نیروهای قضایی و انتظامی کجا هستند

    نظرات شما -
    • تا کمر در سطل
      0

      نیروهای نامبرده در حال دستگیری دستفروشان و زباله جمع کنان شهر هستند

    • ناشناس
      0

      مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد

  • شبنم
    0

    این ملت لیاقتشان همین دزدان بیت المال و انگلها است

  • کارشناس
    0

    این اقتصاد دان شوت شوت است اولاً دلار ۳۰۰۰ تومان بود و شد ۴۲۰۰ دوما قیمت حمل و نقل و هزینه کارگر و ... افزایش یافته که تاثیر مستقیم روی قیمت کالا ها می‌گذارد . پس گران شدن کالاهایی که از ارز ۴۲۰۰ تا حدودی منطقی است .

  • اژه ای
    0

    چشم محاکمه شان میکنیم، شما که سی سال صبر کردید، سی سال دیگه هم صبر کنید تا محاکمشون کنیم

  • ملت ور ز
    0

    جناب رزاقی عزیز دوزد که دوزد است . حرفی نیست آنکسی که خودش واقوامش هم حزبیش دوزد هست فریاد می زند دوزد ای دوزد بگیرید . یارو چهل سال مدیر بوده چقدر حقوق گرفته که در شمال شهر تهران دو هزار سه هزارمتر خانه اش است این هم از رانت دوزد وهزار کلک قبمت خانه هزار متری در شمال تهران چند است

  • امیر1
    0

    خوب محاکمه کردند فقط 35 سال زندان .ان هم زندان.مرخصی و مزایای های بعدی.خوب چه شد.ودیگر هیچ.

  • د
    0

    ارز ۴۲۰۰ تومانی را به بستگان روحانی، جهانگیری و ... دادند، چطوری باید بر آنها نظارت میکردند؟ مگر روحانی می‌تواند بر خودش نظارت کند؟ انشالله روزی فرا خواهد رسید که مفسدان حکومتی ، تک تک اعدام شوند، تا ایمان و دین مردم تقویت و اسلام سرافراز گردد، چون این مفسدان دغل باز با نام دین همانند امویان ، کشور را به انحراف و بیراهه کشاندند، و مدام برای سرپوشی بر فساد شان بر طبل جنگ و... کوبیدند.

  • ع.ا.ق.م۷
    0

    نظرتان عالیه ولی... کو محاکمه کننده؟و کجاست محاکمه کننده؟ کجاست مکان محاکمه؟ و چه زمانی شروع می شود. محاکمه؟ .... گشتیم و ...‌ برادریافت می نشود! آنم آرزوست. به یاد خاطره و داستان حسنک کجایی...در کتب سالهای قبل افتا دیم. یادش به خیر...

  • س
    0

    مدیران اصلاح طلب تدبیر و امیدی که در ۸ سال گذشته حقوق های کلان و نجومی گرفتند و به کشور و ملت خسارت وارد کرده اند باید محاکمه و دریافتی ها برا ساس نرخ تورم موجود به حساب مردم مسترد گردد..ضمنا ملت نامحرم نیستند حقوق و مزایای سال ۱۴۰۰ را به اطلاع مردم برسانید ..جناب آقای رئیسی مردم منتظرند..

  • ناشناس
    0

    باشـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد

  • فقرا
    0

    حاجی انوقت باید خاتمی و احمدی نژاد و موسوی وریسی وروحانی و جهانگیری و علم الهدی و تاجزاده و تاجبخش و تاجگردون و رضایی و قاضی زاده و کروبی و فریدون و مهدی هاشمی رفسنجانی و مکارم و همدانی و خراسانی و تمام و وزرا و نمایندگان و استاندران و فرمانداران و شهرداران و .....همه اعدام شوند.انوقت ایران گلستان میشود .دیگر نیازی به ان دنیا نداریم که

  • ممد
    0

    آخه باباجون مگه آدم دیوونه است بچه هاشو، فک و فامیل و آشنایان رو محاکمه کنه

  • ناشناس
    0

    باسلام.باید مسئولین مربوطه حرف های استاد اقتصاد را با آب طلا بنویسند و اجرا کنند.باتشکر

  • سعید
    0

    اوستا دلت خوشه آدم خودش خودشو محاکمه می‌کنه دلت خوشه

  • شلغم
    0

    همه دیدن وشنیدن ونهی نکردن.یعنی همه راضی هستند.وما دیگربه هیچ الاغی وکلاغی انتظار برخورد نداریم.عین النجاست پدرسیاست.سنگ مستراب تمیزی نمیشناست.

  • سردار الاغ
    0

    آقای رزاقی عزیز اینطور که شما میگین، نود و نه درصد مسوولین نظام بایستی محاکمه بشن

  • ایراندوست
    0

    آقای رزاقی عزیز حرف ونظرات شما عالی ولی با همین ارز 4200 جنسی وارد نمی کنند یا وارد می شه ولی باارز آزاد بامردم حساب می کنند همین امروز وزیر بهداشت اعلام کرد دارو از سال آینده با ارز 4200 حذف می شود یعنی با قیمت آزاد چند صباح دیگر دیگر وزیر می آید جنس دیگری را آزاد اعلام میکند مردم زیر دست وپا یک عده خدا نشناس له لورده نابود می شوند فقر ،بیکاری، تورم، خود کشی، فرار از مملکت، فحشا، طلاق، عدم ازدواج، و... محصول ؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها