آمادگی آمریکا برای همکاری بدون شرط با کره شمالی برای رفع نگرانی‌های انسانی

نماینده آمریکا در امور کره شمالی اعلام کرد، واشنگتن آماده است

آمادگی آمریکا برای همکاری بدون شرط با کره شمالی برای رفع نگرانی‌های انسانی

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، سونگ کیم، نماینده آمریکا در امور کره شمالی این اظهارات را پس از مذاکرات سه‌جانبه اش با "نوه کیو-دوک" و "تاکهیرو فوناکوشی"، همتایانش به ترتیب از کره جنوبی و ژاپن مطرح کرد.

این سه مقام در توکیو دیدار و درباره کمک‌های بشردوستانه و دیگر انگیزه‌ها برای از سرگیری مذاکرات با کره شمالی گفت‌وگو کردند.

این مذاکرات در بحبوحه تجدید نگرانی‌های امنیتی نسبت به آزمایشات موشکی اخیر کره شمالی که در جریان آن موشک‌های کروز دوربرد به صورت آزمایشی شلیک شدند و همچنین نشانه‌ها از فعالیت مجدد یکی از راکتورهای اتمی تولیدکننده پلوتونیوم این کشور برگزار شدند.

سونگ کیم پس از این مذاکرات سه‌جانبه و همچنین مذاکرات دوجانبه‌اش با نوه کیو-دوک به خبرنگاران گفت: ما آماده هستیم بدون در نظر گرفتن پیشرفت مذاکرات خلع تسلیحات اتمی، با کره شمالی برای رفع نگرانی‌هایش در حوزه‌ بشردوستانه همکاری کنیم.

وی افزود: آمریکا از ارائه کمک‌های بشردوستانه مطابق با استانداردهای بین‌المللی برای دسترسی و نظارت بر آسیب‌پذیرترین قشر کره شمالی حمایت می کند.

سونگ کیم همچنین بر حمایت واشنگتن از برخی از پروژه‌های همکاری بشردوستانه بین دو کره تاکید کرد.

نوه کیو-دوک ضمن اشاره به پیشرفت چشمگیر در مذاکرات اخیر کره جنوبی و آمریکا پیرامون حمایت بشردوستانه بالقوه از کره شمالی، تاکید کرد: اقدامات اولیه برای همکاری با کره شمالی انجام شده است. کره جنوبی و آمریکا راه‌های خلاقانه‌ای را برای ایجاد گشایشی در مذاکرات با کره شمالی بررسی خواهند کرد. ما از کره شمالی انتظار داریم تا به این تلاش‌های مشترک برای گفت‌وگو پاسخ دهد.

سونگ کیم همچنین پیشنهاد آمریکا برای برگزاری نشست با کره شمالی بدون هیچ پیش شرطی را مجددا تکرار کرد، اما بر مسئولیت واشنگتن برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ و تعهدش به حمایت از حقوق بشر کره شمالی نیز تاکید داشت.

وی گفت: برای بررسی پتانسیل این دیپلماسی، آمریکا به برقراری تماس با پیونگ‌یانگ برای از سر گیری مذاکرت ادامه می‌دهد. هدف ما کاملا مشخص است. ما هیچ هدف خصمانه‌ای علیه کره شمالی نداریم و آماده‌ایم تا بدون هیچ پیش شرطی با آنها دیدار کنیم.

سونگ کیم همچنین به آمادگی آمریکا برای بررسی اقدامات اعتمادسازی "معنادار" اشاره کرد؛ موضوع دیگری که باز هم نشان‌دهنده تمایل واشنگتن به مشارکت با پیونگ‌یانگ است.

وزارت امور خارجه امریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که نماینده ویژه این کشور در امور کره شمالی بر آمادگی واشنگتن برای مشارکت با پیونگ‌یانگ تاکید کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: نمایندگان ویژه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در امور کره شمالی بر اهمیت یک رابطه سه‌جانبه قوی همزمان با اینکه در زمینه تکمیل خلع تسلیحات اتمی شبه‌جزیره کره همکاری می‌کنیم، تاکید کردند. نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی همچنین بر آمادگی واشنگتن برای مشارکت با پیونگ‌یانگ و تعهد آمریکا به حل فوری موضوع آدم‌ربایی‌ها تاکید کرد.

سونگ کیم در ابتدای این نشست سه‌جانبه بر تعهد امنیتی جدی آمریکا نسبت به کره جنوبی تاکید کرد و گفت: تعهد ما به امنیت ژاپن و کره جنوبی کاملا جدی و قوی است. تحولات اخیر در کره شمالی یادآور اهمیت ارتباطات و همکاری نزدیک میان این متحدان است.

نماینده ویژه کره جنوبی در امور کره شمالی با اشاره به تمایل آمریکا برای بررسی اقدامات اعتمادسازی با کره شمالی گفت:‌ در مراحل مختلف، اقدامات اعتمادسازی مختلفی می تواند وجود داشته باشد. موضع آمریکا این است که اگر مذاکرات با کره شمالی از سرگرفته شود، آنها می‌توانند رایزنی‌ها و مذاکرات جامعی درخصوص موضوعات مربوط به منافع مشترک داشته باشند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها