روزنامه اعتماد:

به این ۷ دلیل ایران باید با طالبان تعامل و گفت‌وگو کند

تأمل در سخنان رهبران جناح‌ها و تحلیل دیدگاه آنها بیانگر دو موضع مخالف یا حمایت از طالبان به عنوان سیاست جمهوری اسلامی ایران است.

به این ۷ دلیل ایران باید با طالبان تعامل و گفت‌وگو کند

روزنامه اعتماد نوشت: مخالفان با توجه به بنیاد فکری و عملکرد طالبان در دوره قبل به این گروه اطمینان ندارند. از نظر هواداران این طرز تفکر قرار گرفتن طالبان در اردوگاه سلفی-تکفیری، تجربه حکومت آنها در طول سال‌های 2001-1996 بر افغانستان و برخورد آنها با سایر گروه‌ها و رفتار توام با تحجر و خشونت در قبال زنان، محوریت قرار دادن قوم پشتون و سرکوب دیگر گروه‌های قومی، حمله به کنسولگری ایران در مزارشریف و شهادت دیپلمات‌های ایرانی، پیوند جناح رادیکال آنها مانند گروه حقانی با داعش و احتمال تشکیل جبهه‌ای علیه ایران، تداوم رابطه طالبان با امریکا و امکان استفاده ابزاری امریکا از آنان، تبدیل مجدد افغانستان به کانون تولید و صادرات مواد مخدر، عدم اطمینان به شعارهای آنها مبنی‌ بر تشکیل دولت فراگیر همراه با برخی اقدامات سرکوب‌گرایانه آنان در مناطقی مانند پنجشیر پس از تشکیل دولت موقت موید خطای محاسباتی مسوولان سیاست خارجی ایران بوده و نباید دولتمردان به این گروه اطمینان داشته و باید از آنها تضمین بگیرند که حقوق شیعیان، اقوام دیگر مانند تاجیک‌ها و گروه‌هایی مانند زنان رعایت گردد.

اما در مقابل گروهی دیگر، علی‌رغم تایید استدلال‌های مخالفین، بر این باورند که تحولات افغانستان براساس پروژه کنفرانس دوحه حتی در صورت مخالفت ایران در چنین مسیری پیش می‌رفت لذا منافع جمهوری اسلامی ایران ایجاب می‌کرد که با رصد تحولات سیاسی و میدانی این کشور و اتخاذ راهکارهای مناسب منافع خود را تامین کند.

لذا حفظ ارتباط با طالبان به چند دلیل بهتر از قطع ارتباط با آنها است:

1- در دوران تحریم بازار افغانستان یکی از بازارهای اصلی صادرات ایران است.

2- حضور در تحولات افغانستان و ارتباط با طالبان می‌تواند اهرمی برای کنترل رفتار آنها در قبال شیعیان و دیگر اقوام غیرپشتون باشد.

3- حضور در صحنه سیاسی افغانستان ایران را از تحولات این کشور آگاه و سیاستگذاران جمهوری اسلامی ایران را قادر به تصمیم‌گیری براساس تحولات جهت ممانعت از تبدیل این کشور به کانون بحران علیه ایران خواهد کرد.

4- وابستگی شرق ایران، استان سیستان‌وبلوچستان، به حقابه آب رودخانه هیرمند از طریق حفظ رابطه با طالبان بهتر قابل تحقق است.

5- ممانعت از تبدیل افغانستان به کانون تولید و صادرات مواد مخدر از طریق همکاری با طالبان بهتر امکان‌پذیر است.

6- در داخل ایران در نواحی مرزی با افغانستان گروه‌هایی ساکنند که از نظر مذهبی به طالبان سمپاتی داشته و از تحولات این کشور استقبال کرده‌اند، لذا منافع ملی اقتضا می‌کند که ایران از طریق تنش‌زدایی منطقه‌ای مانع از رویکرد این گروه‌ها به سمت رفتار رادیکالیسم گردد.

7- حضور در صحنه افغانستان مانع از تبدیل این کشور به حیاط‌خلوت رقبای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران می‌گردد.

لذا به‌ نظر می‌رسد در شرایط کنونی جمهوری اسلامی ایران از نظر عقلانی باید سیاست فعلی در قبال تحولات افغانستان را ادامه و در عین ‌حال با اتخاذ راهکارهای سیاسی مانع از افزایش اعمال خشونت علیه گروه‌هایی مانند شیعیان یا زنان در این کشور گردد.

اما سوال اصلی اینجاست که چرا چنین اختلاف و شکافی در جامعه ایران بروز کرده است؟ نگارنده بر این باور است که ریشه‌های این شکاف را باید در ماهیت رفتار سیاسی جناح‌های سیاسی در ایران در قبال یکدیگر براساس بازی با حاصل جمع صفر و سیاست حذفی جست‌وجو کرد.

حاکم بودن چنین روحیه‌ای بر رفتار سیاسی نخبگان ایرانی سبب سیاست‌زدگی همه موضوعات مرتبط با مسائل داخلی و سیاست خارجی ایران و گاه وارد آمدن ضربات جبران‌ناپذیری بر منافع ملی ایران گردیده است. شاید نمونه بارز آن شکاف در قبال برجام، خروج امریکا از آن و تحریم‌های این کشور علیه ایران، مذاکرات وین برای احیای برجام، موضوع کرونا، واکسیناسیون و در شرایط کنونی نیز تحولات افغانستان و نوع همکاری با آژانس باشد.

مهم‌ترین معضل جامعه ایران و عدم توانایی آن برای برون رفت از بسیاری از مشکلات ریشه در فرهنگ سیاسی ایرانیان، به ‌ویژه نخبگان سیاسی و مچ‌گیری آنها از یکدیگر دارد عاملی که مهم‌ترین چالش فراروی شکل‌گیری وفاق در جامعه ایران حداقل در سه دهه اخیر بوده است و ضربات جبران‌ناپذیری بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است. اما نخبگان سیاسی ایران باید این مهم را مدنظر داشته باشند که اگرچه اختلاف سلیقه و رقابت در درون جامعه ایران به دلیل تفاوت نگاه‌ها در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سیاست خارجی و نوع کنشگری اجتماعی امری عادی است اما سیاست خارجی جای رفتار حذفی و مچ‌گیری سیاسی نیست، چراکه موضوع آن منافع ملی است.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 31
  • کاربر ناشناس
    0

    واقعا متاسفم برات کار شما حکایت دارد و صاحب خانه است دزد زد خانه یارو برد صاحب خانه بیدار شد دزد وسایل را جا گذاشت و فرار کرد صاحب دنبالش کرد دزد در حال فرار ب فکر نجات جان خودش بود فقط . که صاحب خانه صدا زد دزد نامردی نکنی با سنگ منو بزنی دزد اصلا سنگ یادش نبود بردا ست و بر فرق صاحب خانه کوبید . سیاست شما این تمام نقطه ضعف تان دوست تحویل دشمن می‌دین بعد اونم میگیره میزنه تو سر خودمان این هفت دلیل که گفتین باید با طالبان رابطه همینه اینا فردا آمریکا علم می‌کنه میزنه تو سرمان مثل از بس داد تحریم آل کرد تحریم با کرد اونا هر روز بار مان میکنند ن رانت را با و قم کنید باند مافیا نابود تحریم جند در صد بیش نیست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آب نداد. طلبکار هم هست.میاد توی مرز سربازات رو هم میزنه میره. با این نمایندگان دزد.آقازاده های دزد همینه که میبینید.اراده کنه مثل آب خوردن میاد چابهار را هم میگیره.

  • سیاوش سلطان
    0

    اولین تحلیل واقعی از سیاسیون ایران ، هر کس که باشد ، بزرگترین معضل ایران از دوران های قبل به خصوص قبل از دهه ۱۳۴۰ را زیبا به تصویر کشیده و نشان داده سیاسیون ایران منافع جناح خود را به منافع ملی ترجیح و گاه از هیچ جنایتی فروگذار نیستند و موج سواران خوبی هستند ، اصلاح شدنی هم نبست و شاید یسیار سخت باشد چون ریشه در فرهنگ سیاسیون بوقلمون صفت دارد ، یک ایرانی باید منافع ملی را بر منافع فردی ترجیح دهد تا ایرانی سربلند داشته باشیم و متاسفانه این منفعت طلبی در سیاسیون خیلی بیشتر از ثروتمندان است و مردم عادی قربانی این دو گروه زر و تزویر صاحب قدرت

  • محمدمهدی
    0

    به نظربنده نویسنده انسان فهیم وعاقلی است که بسیار علمی وخوب تچزیه وتحلیل نموده است ایکاش دیگران هم این نوع دست نوشته هادرس بیاموزند

  • حامي
    0

    بعديش تعامل با داعش و شهداي داعشيون.مبارك.جهاد نكاح مقدس ميباشد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مث اینکه خیلی دوست داری به نکاح داعش در بیای البته حقم دارید . از بی شوهری داری کپک میزنی

  • جنوبی
    0

    بزک نمیر بهار میاد، بهمین خیال باشید، طالبان آخر دست ایران تو پوست گردو میزاره.

  • نعمت
    0

    ما اصلا کاری با طالبان نداریم اینها متجاوزند وامریکا واسرائیل می خواهند مارا مشغول کند

    نظرات شما -
    • طالبان
      1

      ما که یاد کرده نمیکنیم به شما تجاوز نمودیم شما اگر مدرکی داری رو کن

  • ناشناس
    0

    عراق ۸سال بهترین جوانای مار شهید کرد چقدر خسارت چقدر معلول حالا هم ایران خرجش میده طالبان دیپلمات های مارا شهید کردند خرج اینار راهم بدید مگه شما ۴۳ سال پیش فقط حمله نکردید کنسولگری امریکاا چرا پس هنوز باما دشمن هستند مگه جان ما ایرانی ها ارزش نداره

    نظرات شما -
    • چهوری اسلامی
      0

      نه نداره

  • ع
    0

    بروید با طالبان تروریست عقد اخوت ببندید .لیاقت شما بیشتر از این نیست. هر چه گشنه گدا و تروریسته دور خود جمع کنید .یادتون رفت سفیران ما را کشتند.ملت را بیچاره کردید.

    نظرات شما -
    • غ
      1

      چرا تهمت میزنی کی سفیرامونه کشتن کو کی کجا یه خبرنگار کشتن که اونم طالبان اون زمان اعلام کرد که تعدادی از نیروهای خود سر اینکار رو کردن .

  • انتخابات ازاد و عادلانه
    1

    هی شیعیان شیعیان نکنید، پس تاجیک ها و ترک ها چی؟؟؟؟ طالبان بایستی حقوق همه را به رسمیت بشناسند و حکومت همه شمول تشکیل دهد نه حومت ملا شمول ، مولوی شمول ، طالبان شمول و تروریست شمول

  • شهریار
    0

    میگه این گروه به چزی پایبند است . وقتی به رهبران خودشون رحم نمی کنن چطوری میشه به این افراد اعتماد کرد . این یک گروه وحشی . درغگو با انواع نیرنگ و فریب است

  • ایرانی
    0

    روزنامه اعتمادغلط میکند که برای دیگرون تعیین تکلیف میکند

    نظرات شما -
    • افغانی
      0

      احسنت شما خودت یه ایرانی بلاتکلیف هستی با پول ملیتان فقط میشود یک کیلو یونجه خرید

  • متفاوت
    0

    طالبان رشدمیکند برایران هم مسلط میشود و تمام امام زاده ها قبور انها راهم خراب میکند،چون تحولات فکری وعقیدتی ، همه علیه ظلم و بهره کشی انسانهاست.سیروحرکت فلسفه تفکر واتدیشه ها چنین رقم میزندو اکس و مبنای انها هم قران کریم است که احاطه کامل دارد برمعانی الفاظ وکلمات.

  • بهروز ترکه
    0

    به یک دلیل فعلا دست از پا خطا نکنید! آنها حکومت مذهبی( سلفی)دارند و ریختن خون شیعیان برای آنان از واجبات است.حماقت نکنید با جون مردم بازی نکنید( خدا میدونه تا همینک چقدر نیرو سلفی وارد کشور شده)

  • ساچو
    0

    با ۲ گروه مشکل ریشه ایی دارند.اول: فارس زبانان حتی اگر اهل تسنن باشند، نمونه(اهالی پنجشیر)دوم: شیعیان( متعلق به هر ملیتی) نمونه رفتار با اهالی هزاره قابل توجه حاکمیت

    نظرات شما -
    • چاسو
      0

      مشکل خود تویی که قضاوت بی جا میکنی

  • مهرداد سربندی
    0

    چقدر ما بدبختیم که با این 7 دلیل مسخره باید از جریان تروریستی طالبان حمایت کنیم. اگر سیاست خارجی یعنی اینکه دین فروشی کنیم و حق و باطل را به اقتضاء منافعمان جابجا کنیم که 70 دلیل هم برای حمایت از داعش و القاعده وجود داشت. داعش سوریه و عراق را گرفته بود و با ایران هم کاری نداشت. حتی در عراق با جنوب عراق که منطقه شیعه نشین است کاری نداشت . خب چه فرقی بین گروه های تروریستی وجود داره که یکی اینقدر ارج و قرب پیدا می کنه؟ نکنه بخاطر اینکه طالبان از حوزه های علمیه بیرون آمدند ما هم احساس خودمانی بودن با آنها داریم. شاید هم یادمان رفته که طالبان هم نطفه حرام امریکاست. و اما پاسخ 7 دلیل مسخره : 1- رئیسی قرار است مسئله تحریم ها را خیلی زود حل کند بنابراین به همین زودی یا نهایتا تا آخر امسال تحریمها جمع می شود . اما بخاطر حمایت از طالبان که ممکن است سالها ادامه داشته باشد این دلیل مسخره را بعنوان اولین دلیل بیان می کنیم که به مردم بگیم جان عزیتان همش بخاط همین تحریمهای زهرماریه دیگه. 2 - اگر طالبانی وجود نداشته باشه چی؟ باز هم نگران شیعیان هستید یا اون موقع دیگه جای نگرانی نیست. آیا عقل حکم می کند که یک جریان ضد شیعه و تروریست را در بغل بگیریم بعد مراقب باشیم که مبادا شیه کشی کنه. این مثل آن می ماند که نفر از بی عقلی در خانه تمساح نگداری می کند و دائم مراقب است که تمساح زن و بچه اش را نخورد. 3 - یعنی اگه یک حکومت مردمی در افغانستان روی کار بیاید ما از تحولات افغانستان بی اطلاع می مانیم و فقط با وجود طالبان از همه چیز مطلع می شویم.4 - حقابه سیستان و بلوچستان را که با التماس از طالبان نباید گرفت. یزید هم در افغانستان سر کار بیاید باید حقابه ایران را بدهد. ندهد ایران به زور حق خود را می گیرد. اگر نتواند حق خود را از افغانستان بگیرد پس مقابل امریکا که اصلا حرفش را هم نزن. 5 - مگر مواد مخدر افغانستان برای ما ضرر دارد> مگه در این چهل و اندی سال سودش را نبرده ایم.؟ مواد مخدر اگردر ایران باشد چیز بدی است اما اگر در افغانستان باشد که بد نیست برای ما هم درآمد دارد.6 - در این یکی مناطق مرزی هم مردم نسبت به القاعده سمپاتی دارند. به نظرم بد نیست که کشوری هم به القاعده بدهیم تا منافع ملی آسیب نبینه 7 - خب مگه چهل سال در افاغنستان حضور نداشتیم. اگه نداشتیم پس اولین دلیلتان را خودتان هم قبول ندارید و اگه حضور داشتیم پس چرا افغانستان مدتی 10 سال حیات خلوت روسیه و مدت 30 سال حیات خلوت امریکاست؟ پس حضور یا عدم حضور ما در افغانستان فرقی نمی کند زیرا طالبان که نوکر امریکاست باز هم افغانستان حیات خلوت است.و ما هم در خدمت آوارگان افغانی و مشکلات بیکاری و معیشتی و رفاهی و اجتماعی و امنیتی و اسکانی این مردم در بدر هستیم. وسلام -

  • کیان
    0

    حتما باید گفتگو کنیم و همان گونه که اونا از ما خواسته‌های دارن ما نیز با قاطعیت خواسته ها و شروطمون را بیان کنیم و هیچ گونه انعطاف‌پذیری از خود نشان ندهیم چون حرف از چند وقت کوتاه شاید نباشد و طالبان سالیان طولانی؟ به طور مثال 43 سال بر این کشور بر مسند قدرت باشد ؟ انسان می‌تواند وقتی تنها زندگی می کنند به خیلی از قانون ها پایبند نباشد ولی هنگامی که شریکی برای زندگی خود انتخاب کرد باید باید به شروطه فی مابین احترام بگذارد حالا اگر این خانواده در کنار چند همسایه قرار گرفت علاوه بر احترام به قانون در منزل باید به حقوق همسایگان نیز احترام متقابل بگذارد البته از لحاظ منطق نمی‌شود به این طالبان وحشی اعتماد کرد ولی اگر ما خود را قدرت اول منطقه می‌دانیم باید از قدرت مان هم برای اقتدار و صلح برای منطقه و دفاع از مردم مظلوم افغانستان استفاده کنیم و هم بخاطر صلح و آرامش در کشور خودمان برخی مسائل را در نتفه خفه کنیم هر چند که بهترین کار در دوره آقای خاتمی صورت گرفت به عنوان گفتگوی تمدن‌ها و داشت از ایران حراسی در دنیا کاسته میشد ولی در دوره احمدی لوپز گند کشید به تمام کارهای مثبت دوره قبل و با جمله معروف کسی برای آن حرفها تره هم خورد نمی‌کند و یا این تصمیمات شورای حکام کاغذ پاره های بیش نسیتن باز ایران حراسی را به اوج خود رساند و الان هم طالبان با همفکری پاکستان به این فکر افتادن که ایران کشوری مادر خرج و برای اهدافی باج بده خوبی هست وقتی می‌تواند حشدالشعی در عراق و انصارالله در یمن و حماس و لبنان و سیدنصرالله را چندین دهه ساپورت کند حتی شده مردمان کشور خودش در بدترین شرایط زندگی کنند چرا ما از ایران باج خواهی نکنیم و چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است و که هم کشوری هم زبان و هم فقرتر و لاغر تر از سیدنصرالله هستیم از طرفی هم قدرت این را داریم می‌توانیم با گروه‌های تروریستی ائتلاف و کمر به نابودی ایران ببندیم حالا مجلس انتحاری ودست نشانده و دولت مردمی جهادی انقلابی پیراهن طوسی این مسائل را رها کردن و چسبیدن به صیانت از فضای مجازی و کاهش پهنای باند

  • مردم
    0

    لیاقت شماها طلبان خونخوار داعشی است مردم ایران از لبان متنفرن جنایتراز این بشر خودشون هستند الته مسولین کشور ما خونخوارهارا دوست دارنند

  • ناشناس
    0

    طالبان ها آدم های فهیمی نیستند و نمی فهمند مشارکت جمعی یعنی چی؟ طالبان ها نمی خواهند کشور افغانستان مانند ایران توسعه یافته شود با یک حزب که نمی شود توسعه یافت حداقل یک حزب اصلاح گرا و یک حزب اصولگرا برای دمکراسی و توسعه لازم است اما طالب ها نمی فهمند!

  • حسین
    0

    باطالبان کاری نداشته باشیداونامیخوان افغانستان بسازند

  • حسن
    0

    چه دلایل چرت و پرتی

  • ناشناس
    0

    بخاطر رضای اصول گرایان در راس همه شریعت مداری و احمد خاتمی ذوالنوری و کریمی قدوسی و دیگر همفکر هاشون با طالبان هم پیاله شویم که رضای خدا هم در همین است ...و وقتی طالبان قدرت گرفت و به کشور حمله کرد هم در سوراخ ها قائم شوید و دیگران را به جهاد و شهادت دعوت کنید

  • ناشناس
    0

    به این ۷۰دلیل ایران نبایدبا طالبان تعامل داشته باشد.

  • ناشناس
    0

    *تاریخ حمله محمود افغان به اصفهان وقتل وغارت وکشتار مردم بی گناه فراموش نشود، طالبان رحم ندارد.ازتاریخ درس بگیریم.

    نظرات شما -
    • شناس
      2

      آره دیگه وقتی چارتا بی سواد مث تو نظر میدن همینه بهتر از اینم نمیشه . حمله ی محمود متعاقب ظلمی بود که صفویه به افغانها کرد لابد میخوای منکر بشی حقم داری وقتی تاریخ رو فقط به نفع خودمون مینویسیم همین میشه . اسکندر مقدونی رو مذمت میکنیم اما هیچ وقت نمیگیم که دو نسل قبل از اسکندر هخامنشیان آتن رو آتش زدن . مغول را ملامت میکنیم که چرا ایران رو به خاک و خون کشیدن اما هیچ وقت نمیگیم که پادشاه خوارزم سفرای تجاری چنگیز رو گردن زد . بله ما استاد وارونه جلوه دادن حقایق تاریخیم حق داری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها