سقف مهریه می‌ریزد؟

برخی از نمایندگان مجلس به دنبال تعیین حداکثر 14 سکه برای مهریه هستند و می‌گویند طرح آن را تا 2 هفته دیگر در صحن علنی مجلس مطرح خواهند کرد.

سقف مهریه می‌ریزد؟

در روزهای گذشته یک‌بار دیگر موضوع تعیین سقف برای مهریه از سوی برخی از نمایندگان مجلس مطرح شده و این‌بار آنها به صراحت اعلام کرده‌اند که به‌دنبال تصویب حداکثر ۱۴سکه در ازدواج‌های ایرانی هستند و به‌زودی آن را در صحن علنی مجلس مطرح خواهند کرد؛ طرحی که موافقان آن می‌گویند در جهت کاهش فشار روی مردان هنگام پرداخت مهریه بسیار کاربردی است و مخالفان آن معتقدند که وضع این قانون درصورت اصلاح نشدن دیگر قوانین ازدواج، آسیب‌های سنگینی را به زنان وارد می‌کند.

ایده اولیه از کجا آمد؟
زمستان سال۱۳۹۹ بود که طرح اصلاح قانون مهریه با این استدلال که مردان به‌دلیل افزایش سرسام‌آور و مستمر قیمت سکه توان پرداخت ندارند، وارد دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شد. طراحان این طرح که ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد است. موافقان این طرح، به‌دنبال محدودکردن سقف تعداد سکه طلا در مهریه و همچنین تعیین راهی جز دادگاه‌رفتن برای وصول مهریه و حذف فرایند دادرسی در پرونده‌های اینچنینی هستند. ابوترابی، طراح اصلاح قانون مهریه، می‌گوید: «چنانچه این طرح تصویب شود، حداکثر ۱۴سکه برای مهریه می‌توان پیش‌بینی کرد تا از روند افزایشی آن جلوگیری شود و درصورتی‌که زوجه خواهان دریافت مهر خود باشد با مراجعه به واحد اجرای احکام نسبت به تقاضای خود اقدام کرده و دیگر نیازی به بررسی پرونده در دادگاه نخواهد بود.»

موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟
رئیس فراکسیون زنان مجلس یکی از مخالفان طرح تعیین سقف ۱۴سکه برای مهریه است. فاطمه قاسم‌پور در این‌باره می‌گوید: «مسئله تعیین میزان سکه مورد نظر نیست. مسائل زنان و خانواده در موازنه حقوق باید توأم با رویکرد اصولی، منطقی و کارشناسی دنبال شود.»
در مقابل، فاطمه مقصودی، دیگر عضو هیأت رئیسه فراکسیون زنان مجلس ازجمله موافقان طرح تعیین سقف برای مهریه است. او از احتمال بررسی این طرح در صحن علنی مجلس تا دوهفته دیگر خبر داده و در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «تلاش طراحان اصلاح قانون مهریه این است که برای تعداد سکه سقفی درنظر گرفته و به‌طور قانونمندانه به این موضوع نظمی داده شود. هنوز مشخص نیست سقفی که برای تعداد سکه مهریه قرار است تعیین شود چقدر است اما از ۱۴سکه تا اعداد دیگر مطرح شده. به‌نظر خودم هم با توجه به تورم و مشکلاتی که وجود دارد اگر برای مهریه سقفی درنظر گرفته شود و معین و محدود باشد، شاید پیامدهای ناشی از مهریه‌های سنگین، قدری تعدیل شود.»
یکی از کمیسیون‌هایی که می‌تواند روی نظر نمایندگان جهت تصویب یا رد طرح اصلاح قانون مهریه تأثیرگذار باشد، کمیسیون اجتماعی مجلس است که کمیته تخصصی جایگاه و منزلت زنان در این کمیسیون فعال است و از همان روزهای آغازین بررسی تعیین سقف برای مهریه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، آنها نیز موضوع را بررسی می‌کنند. خلیل بهروزی‌فر، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگو با همشهری درباره اینکه بررسی طرح اصلاح قانون مهریه در چه مرحله‌ای قرار دارد، اعلام کرد: «اصلاح قانون مهریه هنوز در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار نگرفته است، منتهی اواخر سال۹۹ که این طرح به کمیسیون رفت، قرار شد به کمیته جایگاه و منزلت زن برود و در آنجا از کارشناسان مربوطه دعوت شود و کار کارشناسی لازم روی آن انجام گیرد.» بهروزی‌فر افزود: «بررسی و جمع‌بندی نظر عمومی مجلس بر سر اهدافی که طراحان این طرح دنبال می‌کنند خیلی زمان‌بر است و به این زودی‌ها به نتیجه نمی‌رسد. برای تصویب این طرح باید دقت بیشتری با نگاه کارشناسان و اهل فن صورت گیرد و شتابزده عمل نشود. ما نباید در زمینه حقوق زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و در حوزه‌های مختلف در نظام حاکمیتی و غیرحاکمیتی و فرزندپروری دارای نقش بسیار مهم و مؤثری هستند با عجله تصمیم‌گیری کنیم.»

مهریه به نرخ روز عقد به اضافه سود بانکی
همچنین علی بابایی کارنامی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این طرح گفت: « شخصا طرفدار این هستم که مجلس درباره تعداد سکه‌ای که زوجین برای تعیین مهریه به توافق می‌رسند دخالتی نکند اما در راستای منطقی کردن موضوع مهریه پیش برود. معتقدم برای اجرای مهریه، هر تعداد سکه که زن و مرد در زمان عقد توافق کردند، مبنا باشد؛ ولی از طرفی هم با توجه به افزایش قیمت افسارگسیخته سکه در طول زمان، وقتی مهریه به اجرا گذاشته می‌شود، به نرخ سکه در همان روز جاری شدن عقد به اضافه سود بانکی آن محاسبه و پرداخت شود.»
بابایی کارنامی افزود: «از یک طرف حقوق زنان به‌عنوان یکی از ارکان تشکیل خانواده مهم است ولی از طرف دیگر باید در تصویب قوانین دقت داشت که مهریه، مشوقی برای انگیزه‌های اقتصادی و طلاق نشود. افزایش نرخ افسارگسیخته قیمت سکه در طول زمان منجر به این نشود که دیوار تعامل زن و مرد در خانواده از منظر فرهنگی و اجتماعی آسیب ببیند. یعنی بهای مهریه نباید عامل فشار بر مردان یا غیرمتوازن شدن مواضع و نقش زن و مرد در خانواده شود.» آن طور که به‌نظر می‌رسد تعداد موافقان طرح تعیین سقف ۱۴سکه برای مهریه در کمیسیون‌های تخصصی بیشتر از مخالفان است و آنها مصمم هستند که آن را به‌زودی تصویب کنند درحالی‌که هیچ توضیحی درباره اصلاح دیگر قوانین ازدواج همچون حق طلاق، حق خروج از کشور، حق حضانت فرزندان ارائه نمی‌دهند.
حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این‌باره گفت:« اراده ما در این طرح بر این است که مهریه به‌صورت نقد در همان ابتدای عقد دریافت شود، اما اگر دو طرف قصد داشتند مهریه را سکه و به‌صورت عندالمطالبه پرداخت و دریافت کنند، دیگر زندان در این موضوع به‌صورت کلی حذف می‌شود و موضوع به‌گونه‌ای خواهد شد که حکومت اسلامی و دادگاه‌ها گرفتار این امر نباشند. یعنی دیگر تعیین هزار سکه و درگیر کردن دادگاه‌ها معنایی ندارد.»

حمایت یک‌طرفه از مردان در طرح تعیین سقف مهریه
برخی از فعالان حقوق زنان و وکلای دادگستری معتقدند که به استناد قانون، مجلس نمی‌تواند طرح تعیین سقف برای مهریه را تصویب کند.
مرضیه محبی، فعال حقوق زنان و وکیل پایه یک دادگستری در این‌باره به ایسنا گفت: امروز سخن از تعیین سقف و تحدید میزان مهریه است، اما ماده ۱۰۸۰قانون مدنی که به روشنی محصول مباحثات تاریخی فقهی و حقوقی درباره مهریه است، چنین می‌گوید که «تعیین میزان مهر منوط به تراضی طرفین است».
در واقع تنها اراده مشترک زن و شوهر در هنگام عقد، می‌تواند در میزان مهر مؤثر باشد، زیرا مهریه یک قرارداد تبعی است که به عقد ازدواج پیوند می‌خورد و طرفین در تعیین میزان، جنس و چگونگی پرداخت آن مخیرند و هیچ قدرتی خارج از اراده طرفین نمی‌تواند در این تصمیم مداخله کند. بی‌اثر کردن مهریه در تعاملات زوجین به‌عنوان تنها حق قانونی زنان در ازدواج نیز باعث نگرانی فعالان حقوق زنان شده است.
محبی در این‌باره گفت: البته قانون می‌تواند آثار خود را بر مهریه‌های افسانه‌ای که مبین تسلیم طرفین عقد به یک دروغ است، بگذارد و مثلا از باب تسلیم یا عدم‌وجود قصد آن را از اعتبار بیندازد، اما امروز قانونگذار اساسا نمی‌تواند با وجود صراحت قانون مدنی و مباحث فقهی پشتیبان آن، وارد عرصه روابط خصوصی زوجین شود و به حمایت از یکی از طرفین عقد یعنی مردان، بپردازد و بی‌آنکه خلأ حقوقی ناشی از حذف مهریه برای زنان را جبران کند برای مهریه حد، مرز و سقف تعیین کند.
او ادامه داد: فرایند دادرسی مهریه هم که پیش‌تر به واسطه قانون برنامه ششم توسعه و با اجبار زنان به مراجعه به ادارات اجرای ثبت، به جای محاکم خانواده، عملا حذف شده است و گمان نمی‌رود پس از این، اقدام دیگری جهت حذف بیشتر زنان از روندهای قضایی متصور باشد.
این فعال حقوق زنان تصریح کرد: هرچند مهریه، زندگی مشترک را به میدان جنگ بدهکار و طلبکار بدل می‌کند و بنیان‌های انسانی و عاطفی آن را به‌ حساب و کتاب‌های پایان ناپذیر تقلیل می‌دهد، اما حذف آن به منزله تضعیف جدی موقعیت حقوقی زنان و حذف همه امکانات آنها برای چانه زنی در دادگاه‌های خانواده است، چرا که زنان هنگام طرح دعوای طلاق، حضانت فرزند، تحصیل، اشتغال، خروج از کشور و هنگام مقابله با ازدواج مجدد شوهر و یا مواجهه با خیانت وی است که سکه‌های مهریه را برای جبران موقعیت فرودست خود در قوانین خرج می‌کنند. گرفتن این امکان بدون جبران آن در سویه زنان درست نیست. این وضعیت فقط تضادهای اجتماعی را جدی‌تر و ورطه تقابل بین زنان و مردان را عمیق‌تر و جامعه را دستخوش دعوای بی‌پایان جنسیتی می‌کند.

منبع: همشهری

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 48
  • کاربر ناشناس
    0

    اگرنمایندگان این طرح را تصویب کنند واقعا شاهکار کردند.من یک مرد ۷۶ساله هستم دلم برای جوانان که بخاطر مهریه درزندان هستند میسوزد

  • ناشناس
    0

    مسولین قانون جلوی مهر یه سنگین را بگیرد همان ۱۴ سکه را به اجرا بگذارید تا جلوی طلاق زن ومرد را بگیرد

  • مجرد خوشحال
    0

    اصلا کی زن می گیره ؟ یه دوره ای دخترا پوست پسرا رو می کندن خرج های عروسی بابت نداشته های خونه باباهاشون و عقده هاشون و مهریه و نفقه و دادگاه!!!! حالا بمونن خونه بابا

  • ناشناس
    0

    مهریه باید در زمان عقد وصول شود واگر دختر موافقت کرد که در آینده وصول شود بشود ان دل استتاعه تکلیف دوطرف همان ابتدای کار مشخص می‌شود ولی متٱسفانه نمایندگان همیشه به نفع زنان گام بر میدارند ودر نتیجه ایران شده اقیانوس ظلم به مردان مجردی وبزه کاری برای هر دو جنس در حال افزایش است وریحانه بودن زنان را فقط آخوند ها تبلیغ میکنند خدا به داد ملت برسد

    نظرات شما -
    • رعد
      1

      ناشناس حقوق دان اول زحمت بکش،املای کلماتت،رادرست بنویس،(عندالمطالبه،استطاعت)درست است،،،بعد ازکلام امیرالمومنین علیه علی،که زن ریحانه،است،،،،ایرادبگیر،سوادت دردسر سازه عزیز،بهتر فشار نیاری

  • زززز
    1

    توصیه مادر بزرگم این بود که باید نسلمون دخترها زیباترین مهریه رو ثبت کنن خودش در سیاهه اش بماند چند مثقال طلا وشال ترمه طلا کوپ ویک ابادی و..غیره در ضمن از نظر دین اسلام هم مهریه شایسته برای دختر در نظر گرفت چون در اسلام زنان جایگاه خاص دارن بنابراین اقایون در مجلس حواسشون باشه دیوار کوتاهتر از خانم پیدا نکردن?

  • حسینی
    1

    وقتی مهریه کم باشه مرد به راحتی میتونه زنش رو طلاق بده دست زن خالی می‌مونه ..... یک زن بیوه در جامعه ایران هیچ ارزشی نداره... البته مهریه خیلی زیاد هم که باعث مشکل برای مردان بشه هم باید حذف بشه ...اگه قانونی میخواد تصویب بشه بهتره بر پایه‌ی عدالت باشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      زن بیوه اگر ارزش نداره پس چرا تمام دادخواست طلاقها از سوی زنان است،،، زن به واسطه هیجان پسر در ابتدا مهریه ای سنگین قرار میدهد وبعد سوء استفاده میکند خوب است

  • خیلی تابلو هستی
    1

    خبر فوری نامرد...‌‌‌.پیام های به نفع آقایون رو فقط رو صفحه گذاشته .....

  • متین
    0

    بهترین کاری که از انقلاب انجام شود همین است

  • زن بی‌پناه
    1

    اصلاً مهریه بی مهریه....از فردا همه دختراشونو مفت و مجانی شوهر بدن...‌‌‌مرد هم تا وقتی میلش بود دختروتونو نگه میداره وقتی هم دلش رو زد طلاقش میده میره سراغ بعدی.......حق طلاق هم که با مرده،حضانت اولاد هم با مرده.....‌‌‌ اصلاً زنها برن بمیرن .....مهم مرده که در آسایش و آرامش زندگی کنه

  • عدالت
    0

    خوشبختانه آن گنده دماغ های دنیاپرستی که مهریه بالا دارند، خیلی بیشتر گرفتار اختلاف و سردی و دوری ومتارکه و دعوا وخیانت و واپاشی و طلاق میشوند.خداجای حق نشسته و اینطور عدالت بین غنی وفقیر را اجرا میکنه.

  • پري
    1

    الان با كم كردن مهريه مشكل مسكن و خوراك و پوشاك و بهداشت و درمان و …. حل ميشه …!!!!بهتره ريشه ايي و عمق به حل مسئله پرداخته بشه

  • جعفر ضامنی
    0

    ماحیوان نیستیم که به زور زندگی کنیم دستهای مرد از پشت بسته شده توی زندگی حرفی از عشق نیست قانون پشت زن است ومرد بیچاره هیچ‌کس، مهریه جوابگو نیست با مهریه امار طلاق بیشتر می شه زندانی بیشتر جرم بیشتر وخیلی مسائل دیگه بدترین طلاق طلاق عاطفی است که خیلی از ما با اون درگیریم وقتی زن ومرد نمی تواننن باهم زندگی گنبد بهتر اولین فرصت ار هم جدا شوند چون فرزند اونها آینده ای ندارد به فکر فردای جامعه باشیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مردان بی ارزشترین موجودات در جمهوری اسلامی هستند

    • ایرانی
      0

      کاملا حق با شماست خانم ها توقع دارند مرد ها به زور مهریه با یه زن بد اخلاق و بد هیکل و حسود و دروغ گو و ... زندگی کنن برای همین مخالفن و هی میگن مهریه رو بردارن مردا آزاد میشن وگرنه کدوم مردی از یه زن خوب و خوش اخلاق که به خودش و زندگیش میرسه جدا میشه.

  • بهروز ترکه
    0

    حضرت عباسی ! مجلس انقلابی!!!!!!این کار را انجام دهد حداقل یک ذره باورتان کنیم

  • محمد
    0

    چرا این فعالان زنان در مورد خیانت زنان صحبت نمی کنند اگر مردی مهریه ای را قبول میکند به زن سالم وقتی که خیانت رخ میدهد اگر مهریه ای پرداخت شده باید باز پس گرفته شود چرا درمورد سربازی صحبت نمی کنند چرا اشتغال که حق مرد است به خاطرنفقه مهریه وهزاران هزینه دیگرکه بر عهده مرد است به رنان واگذار میشود سخن نمی گویند این فعالان در حال فرو پاشی سنن وازهمه مهمترضایع کردن دین هستندمگر میشود پدریحق بیمه پرداخت کند دختر از این حق برخوردار شود وپسرخیر چرا متوجه نیستیم که با اینگونه شرایط که از دین سوء استفاده میشود جوانان در حال مسیحی شدن وزرتشتی شدن هستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اوضاع مغزتون اسفناکه برین دکتر

  • ناشناس
    0

    زندانیان مهریه، از مظلومترین زندانیان هستند. زندانیان مهریه، باید فورا آزاد شوند. آن ها مجرم نیستند.

    نظرات شما -
    • 14000421
      0

      تاوان يك بله شرعي و قانوني زندان نيست. جاي بي قانون ها زندان است.

  • 455
    0

    زندانیان مهریه ازاد باید گردن

  • ح
    1

    دوستم می‌گفت مهریه من ده تا سکه است تا به شوهرم بگم بالای چشمت ابروست میگه ده تا سکه ات تو گاوصندوقه....بردار برو خونه بابات ،یکی بهتر از تو میارم اینجا

  • ناشناس
    1

    خیلی از مردا هستن که هوس بازن دیگه دختر مردمو امروز بگیرن فردا طلاق بدن، بعدازتصویب این قانون خودتون فساد رومیبینین که چندبرابرشده، خاک تواون کله های بی مغزنون

    نظرات شما -
    • سایه
      1

      واقعا که حرفت روبایدباطلانوشت بااین طرح فسادهزاربرابرمیشه مردهاپروترمیشن .همین الان هم مردهامیزنن توسرزنهاشون.اینقدرزن روعذاب میدن که مهریه اشوببخشه.چرامردهاروتنبیه نمیکنن.بااین کارخودمجلس داره به نفع خودش ای کارومیکنه ودوست داره فسادبیشتربشه امارطلاق بالابره

  • ایرانی
    0

    به زور مهریه نگهداشتن مرد که فایده نداره موقع ازدواج و توی زندگی باید مراقب رفتار و کردارشون باشن که با هم بمونن مگه کشورای پیشرفته دنیا چیکار میکنن، کجای دنیا زن و مرد رو با زنجیر به هم میبندن و میگن باید با هم زندگی کنید. متاسفانه مهریه ها باعث شده مردان به خیلی از خواسته های بی منطق خانم ها تن در بدن چون برای مهریه گرفتار میشن مجبورن، خیلی هامون دیدیم که یارو موقع ازدواج بچه پیغمبره بعد از ازدواج میشه هیولایی که شما یک میلیاد تومن هم بهش بدهکارید توقع دارید این زندگی بشه.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      آره جون بابات، چون هوس بازین دوست دارین روزی بایه زن باشین

  • ناشناس
    1

    حق طلاق و حضانت فرزند را هم از مردان بگیرند در این صورت بیان راجع به مهریه صحبت کنن نمیشه که همه چیز به نفع مردها باشه چه مرد و چه زن انسانن و شان مساوی دارن نمیشه همه چیز به نفع مردها باشه

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      کم قهر میکنید، حالا هردفعه باید بیایم دم دادگاه دنبالتون اگر حق طلاق داشته باشید

  • علی طهرانی
    0

    مجلس بیکار و انقلابی با اولویت کم کردن مهریه بانوان در شرایط وحشتناک اقتصادی کشور از زمان شروع بکار مجلس انقلابی نظارت بر هیچ موضوع مهم مردم تو این مجلس انجام نشد نه به تورم رسیدگی کردن نه افزایش قیمتها نه زندگی و معیشت نابود مردم رو سر و سامان دادند انقلابیون گویا فقط دغدغه جیب خودشون و مسائل سیاسی را دارند متاسفانه . دستاوردهای مجلس انقلابی رو از زمان شروع بکار خواهش میکنم خبر فوری ذکر کنن مردم ببینند این همه تو بوق و کرنا کردند مجلس انقلابی برای مردم عادی چه کردند حالا هم که تصویب دنبال ازاد کردن واردات خودروی لوکس توسط ثروتمندان هستند چون قشر متوسط و ضعیف که عملا توانش رو ندارند و این هم میشود امتیاز دیگر ثروتمندان و مسئولین

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      خودت فهمیدی چی گفتی، یه سر تشریف ببر دادگاه های خانواده متوجه میشی که چقدر آدم درگیر مهریه هستن، بلخره به این قانون بی منطق باید یه سر و سامونی بدن دیگه

  • فاطمه
    1

    من همه ی قرآن رو خوندم....در هیچ کجای قرآن اندازه مهریه مشخص نشده .مگر در جمهوری اسلامی همه ی قوانین برطبق قرآن بنا نشده؟؟؟ مثل حجاب،قانون ارث، دیه و..... اگر شما پیرو دین اسلام هستید پس حق ندارید چیزی فراتر از گفته ی قرآن رو تبدیل به قانون کنید .اگر اینکار رو کردید یعنی اسلامتان دروغ است جامعه ی ایران یک جامعه ی مرد سالار است جایی که اسلام به نفع آنها دستور داده تبدیل به قانون میکند و جایی که به ضرر آنها باشد پشت گوش می‌اندازد و میگوید این برای جامعه‌ ضرر داره شما حجاب رو اجبار کردید و می‌گویید اسلام گفته پس نباید اندازه ی مهریه رو تعیین و تبدیل به قانون کنید چون اسلام اندازه ی آن را تعیین نکرده

  • حسینی
    1

    به اون کسی که نوشته زن به واسطه ی هیجان پسردر ابتدا مهریه ای سنگین قرار میدهد بعد سواستفاده می‌کند...................................والا شما آقایون تا نود سالگی هم هیجان دارین اتفاقا هرچه مرد سنش بالا میره هیجانش بالاتر میره غیر از اینه؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    1

    توی کشور ایران دارن خیلی زن رو بی ارزش میکنن یه روز میگن کارنامه بچه ها رو به مادراندین یه روز میگن مهریه شون 14سکه خاک عالم برسرتون

  • ناشناس
    1

    اینطوری که پیش میره به زودی برای مردان نرخ مهریه تعیین میکنن !!! حداقل به سخنان قرآن هم پایبند نیستن پس چطور باورمون بشه دین اسلام رو اینا تا کنون تحریف نکرده اند؟

  • احمد
    0

    خدا پدرتان را رحمت کنه که این قانون را هر چه سریع تر اجرا کنید و این مردان مظلوم را که یک عمر زحمت کشیده اند و در موقع پیری می خواهد استراحت کنه زن با پررویی تمام مرد را می ترساند و میگه مهریه ام را به اجرا میزارم و مرد باید برود زندان اونم به خاطر هیچ تقصیری زیرا زنان برای زندگی نیامده و کاسبی مهریه می کرده اند

  • فاطمه
    0

    مرسی از خبر فوری که نظرات رو منتشر می‌کنید اجرتون با سید شهدا

  • مجيد
    0

    فلسفه دادن مهريه در اسلام اينست كه در شش ماهي كه زن مكلف است عده نگه دارد، هزينه هاي زندگي او تامين شود. تا بتوانند مجددا زندگي مشترك داشته باشد. بنظر 14 سكه اين كفايت را دارد. سكه زندگي ها را نابود كرد و قشنگ ترين بخش زندگي هر انساني را تبديل به تجارتي كثيف كرد. سكه و مهريه سنگين زوجه را تحريك به جدايي مي كند. يكي از جايگزين ها ي مناسب مهريه و سكه شراكت است و اينكه مثل ساير كشورهاي پس انداز و دارايي زوج ها بصورت مساوي در زمان جدايي بين آنها تقسيم شود.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اصلن مردای بد مهریه نمیدن چون اینقدر بدی میکنن که زن میگه جونم ازاد ..متاسفانه مردای درست قربانی میشن که خطری برای زنها ندارن مثل برادره من ...شمارو بخدا ی کاری بکنید زحمات بیست ساله برادرم ب خاطر دبه دراوردن ی خانم دلال ب باد فنا میره

  • خسته
    0

    14 تا سکه چیه بیان یه سیستم ارزش یابی بزارن بر اساس اخلاق، تحصیلات و ادب و ... که قبل ازدواج اون سیستم مهریه رو انتخاب کنه سقفشم 14 تا سکه باشه بابا 14 تا سکه میشه 150 ملیون تومن کی داره بده آخه.

  • بی‌پناه
    0

    مهریه‌بایدحذف‌شود.زندان‌بخاطر‌مهریه‌واقعن‌دردنیا‌وجودنداردوبراما‌یک‌چیزعجیبیست‌‌وبایدحذف‌شود.

  • محمد باقر فرجی
    1

    با سلام من طرفدار آنم که قیمت سکه در روز عقد با احتساب شاخص تورم سالهای زوجیت محاسبه شود نه قیمت سکه در روز طلاق و یا اجرا. که این ظلم مضاعف بر مردان است و از طرفی زنان را گستاختر و نافرمانتر میکندئ همان که حضرت ایتالله مکارم شیرازی و خانم ابتکار و خانم ذوالقدر و دیگر بزرگاه پیشنهاد نموده اند.جهش قیمت سکه مهریه هارا غیر عادلانه کرده در هیچ جای دنیا به اندازه ایران مردان تحت فشار مالی مهریه نیستند.

  • محمد زارع
    0

    مهریه شده کسب و کار شده فساد اجتماعی! و مسبب عدم ازدواج!!! بدون یک روز زندگی مشترک! در زمان عقد! خانم 600 سکه گذاشته اجرا.. درخواست طلاق هم نداده تا نصف نشه! به سفارش وکلای منفع از این بازار کسب مهریه! من دیگه هیچ وقت ازدواج نمیکنم! قانون حامی امثال ماها نیست برادر... برای زندگی ناکرده محکوم به تباهی و بدبختی هستیم با این شرایظ اقتصادی و معیشتی! خانم ها با استفاده از حق حبس هم نفقه میگیرن هم مهریه.. زندگی مجردی خودشون رو هم با همین درآمد به بهترین شکل میگذرانند!!!

  • قربانی عدالت
    0

    متاسفانه بعضی قضات محترم در دادگاها به جای حل کردن اختلاف زن و شوهر آنها رو تشویق میکنن از هم جدا بشوند و بیشتر سلیقه ای رای میدهند نه طبق اسناد و مدارک آیا پشت پرده دنبال نیت شومی هستن!!!!!؟؟؟؟؟؟

  • رامونا سوری
    0

    من یک زن هستم ولی بااین قانون خوشحالم چون وقتی میبینم بخاطر مهریه سنگین برادرهام زبونشون کوتاهه خیلی ناراحتم امیدوارم ک این قانون تصویب بشه و ی سری خانمهای که فک میکنن از دماغ فیل افتادن دور برندارن من از موافقان هستم

  • مریم
    1

    همه ی قانون ها به نفع مردان است اگه سقف مهریه رو کم میکنید پس باید خانم ها حق طلاق داشته باشند مهریه جلب نداره هیچ مردی پرداخت نمیکنه راه های فرار از دین زیاده پس تورو خدا خانم ها هم حق طلاق داشته باشن چون مردها حکم ازدواج مجدد میگیرن واین زن ها هستند که بیچاره شدند

  • ناشناس
    0

    تیکی به تاکی خورده یا نخورده،خانم بره شکایت!!پس انصاف و اخلاقیات کجا رفته!مگه دین ما دین رحمت وعطوفت نیست!مگه سفارش نشده زن وشوهر مشکلاتشون را خودشون باتفاهم حل کنن و بعدشم بجای آبروریزی وافشای اسراربه یک آدم ذی صلاح که موردتوافق دونفرشونه مراجعه کنندبجای اجراگذاشتن مهریه!افسوس وهزاران افسوس که مردرا فقط یک عابربانک بدونن! آنوقت هم جنس بازی وانحرافات دیگه بیشترمیشه، پیامبران ازحضرت نوح تا حضرت محمد«ص» ازدواج آسان را رواج می دادن حضرت لوط دختران خودش را برای جلوگیری وترویج انحراف عرضه نمودن!؟

  • ناشناس
    1

    رفتم شورای حل اختلاف برا طلاق...ینفر از کارکنان گفت یکشنبه هفته آینده زودتر بیا تا صورتجلسه رو بنفعت بنویسم منم ساده وزودباور رفتم موقعی رفتم دیدم خلوته فقط همون ینفره اونم در عین ناباوری کاری باهام کرد که نباید میکرد الان دیگه نه میتونم برم با شوهرم بسازم چون خیانت شده بهش خودکشی بهترین راه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها