قرارداد مشارکت سایت را چگونه بنویسیم؟

قرارداد مشارکت سایت یکی از قراردادهایی است که این روزها بیشتر از همیشه مورد توجه اهالی کسب و کار قرار گرفته است. حتما این مقاله را مطالعه کنید.

قرارداد مشارکت سایت را چگونه بنویسیم؟

قرارداد مشارکت سایت قراردادی است که امروزه زیاد درباره آن سوال می‌شود. با شیوع کرونا و همچنین با افزایش اعتماد عمومی مردم به خرید‌های اینترنتی، موج جدیدی از کسب و کارهای اینترنتی مشغول به کار شدند که می‌توانستند از طریق فضای اینترنت خدمات و محصولات و کالاهای مورد نیاز مردم را در اختیارشان قرار دهند و به این شیوه کسب درآمد کنند. بسیاری از سایت‌های فروشگاهی یا حتی سایت‌های ارائه دهنده خدمات و خبرگزاری‌ها، با قصد و هدف کسب درآمد مشغول به فعالیت شده‌اند و جالب است بدانیم که بیشتر این سایت‌ها نیز به صورت شراکتی آغاز به کار کرده‌اند.

اگر شما هم از اشخاصی هستید که تمایل دارید یک سایت اینترنتی راه اندازی کنید و به این شیوه کسب و کار خود را اداره کنید، بدون شک لازم است که از نمونه قرارداد مشارکت در سایت اینترنتی بهره ببرید و این قرارداد را میان خود و شریک‌هایتان امضا کنید. حتی اگر مدتی است که یک سایت دارید و بدون قرارداد (روی لینک قبل بزنید) با یکدیگر مشغول به فعالیت بوده‌اید، لازم است که در اسرع وقت برای تنظیم و امضای قرارداد شراکت در سایت اقدام کنید تا به این شیوه بتوانید از حقوق خود محافظت کنید. در ادامه این مطلب به صورت اختصاصی در خصوص شراکت نامه سایت توضیح می‌دهیم و ابعاد مختلف آن را نیز بیان خواهیم کرد.

نمونه قرارداد مشارکت سایت چه قراردادی است؟

نمونه قرارداد مشارکت سایت یکی از انواع قرارداد شراکت (روی لینک قبل بزنید) است که با تبعیت از قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود. برای نوشتن این قرارداد، لازم است که به قواعد و ضوابط عقد شرکت در قانون مدنی توجه کنیم. این توافق در واقع یک عقد معین است. زیرا که در قانون مدنی به صراحت درباره آن توضیح می‌دهند.

نمونه قرارداد مشارکت در سایت اینترنتی با توافق شرکا، میان اشخاص حقیقی یا حقوقی تنظیم و امضا می‌شود. همکاری و شراکت در سایت، ممکن است که به شیوه‌های مختلفی انجام شود. برای مثال ممکن است که برای فعالیت یک سایت نیاز باشد که اشخاصی با مهارت فنی و با تخصص در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند یا اینکه ممکن است برای شروع فعالیت یک سایت، نیاز به حضور سرمایه گذاری باشد که سرمایه نقدی خود را برای راه اندازی سایت هزینه می‌کند.

از طرف دیگر ممکن است که شرکا، هم سرمایه نقدی و هم تخصص داشته باشند و با همکاری یکدیگر یک ایده مشترک را پرورش داده باشند. در هر صورت، ماهیت قرارداد شراکت در سایت این است که شرکا با روی هم گذاشتن سرمایه خود برای هدف و قصد یکسانی تلاش می‌کنند که منفعت آن‌ها را به همراه دارد. بدون شک، از مهمترین دغدغه‌های شرکا در انجام این شراکت، کسب درآمد است. به همین دلیل نیز لازم است که از ابتدا میزان سهم هر شریک در قرارداد مشخص باشد.

آورده‌ها و میزان سهم هر شریک در شراکت نامه سایت

شما برای شراکت نامه سایت چه آورده‌ای به همراه داشتید؟ پاسخ به این سوال مشخص می‌کند که سهم شما از درآمد و منفعت حاصل از نمونه قرارداد مشارکت سایت چه میزانی خواهد بود.

آورده‌های شما برای نمونه قرارداد مشارکت سایت به دو دسته آورده نقدی و غیر نقدی نقسیم می‌شود. وجه نقد، تجهیزات، امکانات و فضای انجام کار، از جمله سرمایه‌های نقدی محسوب می‌شوند که ممکن است توسط هر کدام از شرکا برای انجام این شراکت آورده شود. در مقابل، تجربه، مهارت، تخصص و دانش ساخت، طراحی و پشتیبانی از سایت یا دانش و تخصص در خصوص محتوای سایت، از جمله آورده‌های غیر نقدی هستند که هر شریک می‌تواند به همراه داشته باشد.

نکته دارای اهمیت این است که یکی از مهمترین معیارهای تعیین سهم شرکا در نمونه قرارداد مشارکت سایت ارزیابی و محاسبه سرمایه‌های نقدی و غیر نقدی شرکا است. معیار دیگر تعیین سهم نیز، میزان مسئولیت‌ها و فعالیت‌هایی است که هر شریک در این قرارداد به عهده می‌گیرد و در نهایت، معیاری که درصد نهایی سهم هر کدام از شرکا را مشخص می‌کند، توافق آن‌ها است.

شما باید با توجه به سرمایه‌ها و آورده‌هایی که به همراه دارید، با یکدیگر گفتگو کنید و با توافق یکدیگر، سهم هر شریک را مشخص کنید. نکته دارای اهمیت این است که هر شریک به میزان سهمی که برای او در نظر گرفته شده است، در سود و زیان شریک خواهد بود.

بازه زمانی همکاری در نمونه قرارداد مشارکت سایت

تا چه زمانی تمایل دارید که با یکدیگر همکاری کنید؟

پاسخ به این سوال، بازه زمانی شراکت شما را مشخص می‌کند. لازم است که در متن قرارداد، تاریخ دقیق شروع و پایان شراکت را بنویسید و متعهد شوید که در این بازه زمانی با یکدیگر همکاری خواهید کرد و برای این شراکت تلاش می‌کنید. یادمان باشد که نمی‌توانیم برای تعیین مدت این قرارداد از واژه‌هایی مانند مادام العمر استفاده کنیم یا اینکه به دلیل عدم به پایان رسیدن قرارداد، از تعیین تاریخ آن چشم پوشی کنیم. لازم است که حتما تاریخ دقیقی برای آغاز و پایان این همکاری مشخص باشد.

البته شما برای تعیین بازه زمانی نمونه قرارداد مشارکت سایت محدودیتی ندارید و می‌توانید بازه زمانی طولانی را برای آن در نظر بگیرید. برای مثال بازه زمانی قرارداد شما ممکن است چندین ساله باشد و حتی می‌توانید این حق را برای شرکا در نظر بگیرید که بتوانند این قرارداد را تمدید کنند.

شرط فسخ نمونه قرارداد مشارکت در سایت اینترنتی

شما می‌توانید حق فسخ قرارداد مشارکت (روی لینک قبل بزنید) را از شرکا سلب کنید. همچنین می‌توانید برای این قرارداد، شروط مشخصی در نظر بگیرید که تنها در صورت بروز آن شروط، امکان فسخ قرارداد وجود داشته باشد. تعیین این شروط به شما اطمینان می‌دهد که طرفین برای بازه زمانی طولانی با یکدیگر همکاری می‌کنند و خروج اشخاص از شراکت به سایت نوپا شما صدمه و خسارت وارد نمی‌کند. مساله امکان فسخ قرارداد به این جهت دارای اهمیت است که قطع همکاری شرکا را مدیریت خواهد کرد و نمی‌گذارد به خاطر جدا شدن یک شریک، خسارت و زیانی متوجه سایت شود.

قرارداد محرمانگی و عدم افشای اطلاعات

یک شرط مهم که لازم است حتما درباره آن صحبت کنید، مساله محرمانگی و عدم افشای اطلاعات در نمونه قرارداد مشارکت سایت است. محرمانگی و عدم افشای اطلاعات به این معنا است که شریک شما نباید به هیچ وجه اطلاعات محرمانه کسب و کار و ایده اصلی سایت را نزد اشخاص دیگر افشا کند یا اینکه این اطلاعات را با اشخاص دیگری درمیان بگذارد. شما می‌توانید این قرارداد را به صورت مجزا امضا کنید یا اینکه در متن نمونه قرارداد مشارکت سایت به آن اشاره داشته باشید.

علاوه قرارداد عدم افشای اطلاعات محرمانه، می‌توانید از قرارداد عدم رقابت نیز بهره ببرید. به واسطه این قرارداد، هیچ کدام از شرکا نمی‌تواند با استفاده از ایده سایت، به رقابت با سایت اصلی بپردازد. این قرارداد نیز برای حفظ حقوق شرکا بسیار اهمیت دارد.

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد مشارکت خود را به مجموعه حقوقی رُکلا بسپارید. رکلا مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با شماره 43000373-021 یا با شماره 09108907294 تماس بگیرید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • سماواتی
    0

    در مورد قرارداد مشارکت سایت مطلب کاملی بود. در صورت امکان در مورد سایر روش‌های سرمایه گذاری هم مطلب بذارید. با تشکر از خبر فوری.

  • میترا ایزدی
    0

    در مورد قرارداد شراکت سایت باید حتما به دفترخانه مراجعه کنیم؟ کسی میدونه؟

    نظرات شما -
    • محسن یعقوبی
      0

      در مورد قرارداد شراکت سایت نیازی به مراجعه به دفترخونه نیست. همین که دو طرف، قرارداد رو امضا کنن کافی هست. اگر هم شاهد باشه بهتره.

  • ناهید
    0

    بسیار عالی. بخش مربوط به اطلاعات محرمانه از مهمترین دغدغه‌های شخصی من برای شروع شراکت بود. میشه برای عدم رعایت این مساله خسارتی یا جریمه نقدی هم در نظر گرفت؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها